انکر تکست چیست و چه نقشی در افزایش رتبه دارد

اشتراک گذاری در :
انکر تکست چیست و چه نقشی در افزایش رتبه دارد
فهرست محتوا

انکرتکست متنی قابل کلیک است که دو صفحه وب را به هم متصل می‌کند. به عبارتی دیگر Anchot Text قسمتی از یک لینک است که کاربر آن را می‌بیند و می‌تواند روی آن کلیک کند.

Anchor به معنی لنگر و text به معنی متن است شاید با خود بگویید خب ربط آن به سئوی سایت چیست؟

همانطورکه می‌دانیم لنگر کشتی، کشتی را به جایی متصل می‌کند در سئو هم انکسرتکست  همچون لنگر دو صفحه را به هم وصل می‌کند. برای مثال:

آموزش صفر تا صد سئو در وینت سئو با بهترین اساتید، در اینحا وینت سئو یک انکسر تکست است که شما را به صفحه اصلی وب سایت ما می‌برد.

از آنجایی که انکرتکست ها اهمیت زیادی در سئو و انتقال ارزش لینک دارند و از فاکتورهای مهم گوگل برای رتبه بندی به حساب می‌آیند، تصمیم گرفتیم در این مقاله یک راهنمایی کامل درباره مفهوم این کلمه و انواع آن و همچنین اهمیتش در سئو سایت به شما عزیزان ارائه کنیم.

انکرتکست چیست؟

Anchor text در سئو به متن قابل کلیک در یک هایپرلینک اشاره دارد. هنگامی که یک هایپرلینک در یک صفحه وب ایجاد می‌کنید، Anchot Text یا همان متن لنگر قسمت قابل مشاهده و قابل کلیک لینک است که کاربران می‌توانند برای رفتن به صفحه یا وب سایت دیگری روی آن کلیک کنند. استفاده از انکرتکست در سئو بسیار ضروری می‌باشد زیرا یک پیش زمینه در مورد محتوای صفحه ای که به آن لینک شده، در اختیار موتورهای جستجو و همچنین کاربران قرار می‌دهد.

برای مثال به جمله زیر که در اوایل همین مقاله از آن استفاده کردیم توجه کنید:

انکر تکست چیست؟

کلمه سئو در این پاراگراف که آبی رنگ شده است، همان انکرتکست است که کاربر با کلیک کردن بر روی آن وارد یک صفحه جدید می‌شود. همانطور که از کلمه مشخص است ما قرار است محتوایی راجب سئو بخوانیم. پس نتیجه می‌گیریم ارتباط انکرتکست با محتوای لینک شده بسیار حائز اهمیت می‌باشد.

اهمیت انکرتکست در سئو

به زبان ساده، متن انکر تکست زمینه لازم برای جذب کاربران و موتورهای جستجو را فراهم می‌کند. انکر تکست نشان می‌دهد که اگر کاربر تصمیم به کلیک کردن داشته باشد، چه چیزی را در صفحه لینک داده شده مشاهده خواهد کرد. از سوی دیگر، موتورهای جستجو، متن انکر تکست را ایندکس می‌کنند و از آن برای رتبه بندی صفحات وب استفاده خواهند کرد.

ارتباط در اینجا نقش مهمی ایفا می‌کند. اگر محتوای ارجاع شده خارج از موضوع باشد، می‌تواند تجربه کاربری بدی را برای بازدیدکنندگان وب‌سایت شما به همراه بیاورد. در مورد موتورهای جستجو، وب سایت شما ممکن است به رتبه پایین‌تری برسد زیرا محتوای لینک شده ارزشی برای کاربران ایجاد نمی‌کند.

استفاده هوشمندانه از متن انکر تکست می‌تواند اعتماد خوانندگان را به برند شما و آنچه در وب سایت خود به اشتراک می‌گذارید افزایش دهد. علاوه بر این، با دادن سیگنال‌های مناسب به کروالرهای موتورهای جستجو، اعتبار سئوی سایت شما را افزایش می‌دهد.

انواع انکر تکست

انکر تکست Exact Match

همان‌طور که از نام آن پیداست، در این حالت متن انکر تکست دقیقاً مطابق با کلمه کلیدی صفحه وب مقصد است. فرض کنید شما مدیر وب سایت یک فروشگاه آنلاین در حوزه فروش شامپوی بدون سولفات هستید و می‌خواهید برای کلمه کلیدی شامپوی بدون سولفات رتبه کسب کنید.

یکی از راه‌های رسیدن به این هدف، لینک دادن به صفحه فروش شامپوی بدون سولفات با کلمه کلیدی شامپوی بدون سولفات (به عنوان انکر تکست) از دیگر صفحات وب سایتتان است. با این حال، باید از این روش‌ به میزان متعادل استفاده کرد. زیرا استفاده بیش از حد از این نوع لینک می‌تواند باعث جریمه شدن سایت‌تان شود.

انکر تکست Partial Match

حضور کلمه کلیدی به عنوان بخشی از انکر تکست را Partial Match می‌گویند. برای مثال عبارت “بهترین دوره آموزش سئو یک انکرتکست Partial Match است.

انکر تکست طولانی Long Tail

این نوع انکر تکست شبیه به انکر تکست Partial Match است. تنها تفاوتش طولانی بودن آن است. برای مثال عبارت “بهترین دوره آموزش سئو به صورت آنلاین” یک انکر تکست طولانی است که تعداد کلماتش بیشتر از مثال قبلی می‌باشد.

انکر تکست نام تجاری Branded Anchors

آوردن نام وب سایت به عنوان متن انکر تکست برند بسیار رایج است. به عنوان مثال به تصویر زیر نگاه کنید:

لینک سازی روی کلمه وینت سئو (نام برند)

 انکر تکست نام تجاری Branded Anchors

انکر تکست عمومی Generic Anchors

یکی از قابل تشخیص‌ترین انکر تکست‌ها را می‌توان این موارد دانست. آن‌ها معمولاً برای تبلیغات و دکمه‌های CTA استفاده می‌شوند. متن anchor text عمومی شامل عباراتی مانند اینجا کلیک کنید، بیشتر بخوانید، اکنون خرید کنید هستند. در گذشته استفاده از این نوع انکرتکست رایج بود، اما طی چند سال اخیر با تغییر قوانین الگوریتم گوگل، استفاده از این لینک‌ها ممکن است به سئوی شما آسیب بزند.

انکر تکست عریان یا Naked

در برخی از موارد، وبمستران به جای انتخاب یک کلمه یا عبارت خاص به عنوان انکر مدنظر خود، از همان نشانی وبلاگ یا وب‌سایت استفاده می‌کنند که به این روش Naked URL گفته می‌شود. معمولاً این انکرتکست ها زمانی به کار می‌روند که قصد دارید به منبع خاصی ارجاع دهید.

برای مثال، لینک https://wintseo.com/ یک نوع انکرتکست عریان است.

انکرتکست LSI

LSI مخفف عبارت‌های Latent Semantic Indexing است و به کلماتی گفته می‌شود که از نظر معنایی با کلمه کلیدی اصلی ارتباط دارند.

در این نوع انکر تکست به جای استفاده از کلمات کلیدی اصلی از کلمات هم معنی و مرتبط با آن استفاده می‌کنید. برای مثال کلمه کلیدی هدف شما “دوره دیجیتال مارکتینگ” می‌باشد. انکر تکست LSI آن می‌تواند “دوره آنلاین دیجیتال مارکتینگ” باشد.

انکر تکست تصویری Image Anchors

به قول معروف، گاهی یک عکس ارزش هزار کلمه را دارد. خوشبختانه از تصویر می‌توان به عنوان انکر تکست استفاده کرد. فراموش نکنید که حتما از تگ Alt برای تصویر استفاده کنید. زیرا در این مثال تگ Alt همان انکر تکست به حساب می‌آید و بدون وجود آن موتورهای جستجو هیچ لینکی را شناسایی نمی‌کنند.

چگونه یک انکرتکست بهینه و سئو شده بنویسیم؟

نکات مهم در نوشتن انکر تکست خوب

آشنایی با انواع مختلف انکر تکست برای تضمین رتبه بالای SERP کافی نیست. بیایید به برخی از بهترین روش‌ها برای بهینه سازی متن انکر تکست خود نگاهی گذرا داشته باشیم:

ارتباط (Relevance): مطمئن شوید که انکر تکست شما به طور دقیق محتوای صفحه لینک شده را منعکس می‌کند. هرچه قدر Anchor text شما به موضوع صفحه لینک شده مرتبط تر باشد، هم برای کاربران و هم برای موتورهای جستجو بهتر است.

استفاده از کلمه کلیدی: از کلمات کلیدی مرتبط در متن لنگر خود استفاده کنید، اما از کیورد استافینگ خودداری کنید. به طور کلی بهتر است از ترکیبی از انکر تکست Match Exact، انکر تکست Partial Match و Branded برای ایجاد یک پروفایل انکر تکست طبیعی و متنوع برای محتوایتان استفاده کنید.

خواننده را گمراه نکنید و واضح بنویسید: هنگام لینک دادن به صفحات وب دیگر، همیشه به قول خود عمل کنید و محتوای مورد نیاز کاربران را ارائه دهید.

از انکر تکست های عمومی استفاده نکنید: همانطور که پیش تر گفتیم با تغییر الگوریتم های گوگل دیگر از انکر های عمومی مثل اینجا کلیک کنید یا بیشتر بخوانید استفاده نکنید. سعی کنید تا حد امکان از متن لنگر توصیفی بیشتر استفاده کنید. متن لنگر توصیفی اطلاعات بیشتری را درباره صفحه لینک شده، در اختیار کاربران و موتورهای جستجو قرار می‌دهد.

مختصر و توصیفی بنویسید: طول لینک ها را مختصر نگه دارید. در حالت ایده آل، باید چند کلمه یا عبارت کوتاهی باشد که ایده روشنی از محتوای لینک داده شده ارائه دهد.

طبیعی بنویسید: این معناست که لینک‌ها به گونه‌ای نوشته شوند که به طور طبیعی در متن جا بیافتند و برای کاربران خوانا و قابل فهم باشند. این نه تنها به بهبود تجربه کاربری کمک می‌کند بلکه برای سئو نیز مهم است.

خدمات مشاوره دیجیتال مارکتینگ در بهترین آژانس دیجیتال مارکتینگ وینت

چگونه انکرتکست میتواند بر رتبه بندی موتور های جستجو تاثیر بگذارد؟

گوگل از انکر ها استفاده می‌کند تا بفهمد متن صفحه شما در مورد چیست در واقع شما با انتخاب یک انکر تکست مناسب می‌توانید به موتور های جستجو در درک بهتر محتوای لینک کمک کنید و همین امر باعث بهبود رتبه شما خواهد شد. پس استفاده از یک انکسر تکست هدفمند و مرتبط میتواند در کسب رتبه بهتر به شما کمک کند. ولی توجه کنید این فاکتور در کنار فاکتور های دیگر که در سئوی سایت  اهمیت دارند کار ساز خواهد بود و به تنهایی نمی‌تواند باعث بهبود رتبه شود.

سخن پایانی

امروزه استفاده از یک anchor text مناسب که دارای کلیه ویژگی‌های گفته شده باشد، امری کاملاً حرفه‌ای محسوب می‌گردد. افرادی که در حوزه سئو خبره هستند می‌توانند به بهترین شکل ممکن انکر‌های مناسب با متن را پیدا کرده و آن‌ها را به کار بگیرند. در این صورت می‌توان اطمینان داشت که انکر مربوطه دارای کاربرد مناسبی جهت بهبود سئو سایت است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *