تلفن تماس

02191693670

پشتیبانی وینت

support@wintseo.com

ارسال تیکت
جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

کلمات کلیدی LSI چیست و چه تاثیری در سئو سایت دارد؟

اشتراک گذاری در :
کلمات کلیدی LSI چیست و چه تاثیری در سئو سایت دارد؟
فهرست محتوا

گذشت آن دورانی که وب مسترها در تلاش بودند تا تنها روی یک کلمه کلیدی خاص رتبه بگیرند. امروزه بیش از 15٪ از جستجوهای روزانه گوگل عبارت های جدیدی هستند که کاربران قبلا هرگز آنها را جستجو نکرده اند.  و این عبارت های جدید همان کلمات کلیدی LSI هستند که قرار است در این مقاله راجبشان صحبت کنیم.

آنچه در این مقاله خواهید میخوانید:

کلمات کلیدی LSI چیست؟

تفاوت کلمات کلیدی LSI با کلمات کلیدی بلند (Long Tail Keywords) چیست؟

آیا LSI همان کلمات کلیدی مترادف است؟

استفاده از کلمات کلیدی LSI چه تاثیری در سئو دارد؟

چگونه کلمات کلیدی LSI را پیدا کنیم؟

کلمات کلیدی LSI چیست؟

LSI مخفف عبارت های Latent Semantic Indexing است و به کلماتی گفته می شود که از نظر معنایی با کلمه کلیدی اصلی ارتباط دارند.

در گذشته برای اینکه در یک کلمه کلیدی خاص رتبه بگیریم، کل محتوا را از کلمه کلیدی خود پرمیکردیم. و این کار یکی از مهم ترین تکنیک های سئوی محتوا زمان خود بود. در واقع “چگالی کلمه کلیدی” در آن سالها به عنوان یک فاکتور مهم در سئو محتوا شناخته میشد و خب ما هم مجبور بودیم از آن استفاده کنیم. آن زمان ها بحث کیورد استافینگ زیاد مطرح نبود و اتفاقا گوگل هم به اینگونه محتواها رتبه خوبی میداد. اما با گذشت زمان اتفاق بدی برای گوگل پیش امد. آن هم از دست دادن تعداد زیادی از کاربرانش بود. نتیجه بکار بردن آن تکنیک اشتباه این شد که شاهد رتبه گرفتن یکسری محتوای بی کیفیت و بی ارزش در سراسر نتایج گوگل شدیم که صرفا با بکار بردن انبوهی از کلمات کلیدی رتبه گرفته بودند.

همین ها باعث شد گوگل به فکر افتاده و به جای چگالی کلمه کلیدی یک راهکار بهتر معرفی کند:

کلمات کلیدی LSI

تنها راهی که باعث میشود گوگل تمام کاربران از دست رفته اش را دوباره بازگرداند یک محتوای با کیفیت، جذاب و مرتبط است. برای ارزیابی اصالت و کیفیت محتوا، گوگل از الگوریتم‌های مختلفی مانند رنک برین و پاندا توسط گوگل استفاده میکند. اما برای تشخیص ارتباط محتوا با موضوع، کلمات کلیدی LSI را بررسی میکند.

مکانیزم کاری گوگل الان به اینگونه است که برای تشخیص ارتباط محتوا با موضوع تنها روی کلمات کلیدی اصلی تمرکز نمیکند. بلکه به تمام کلمات استفاده شده در محتوا دقت میکند و به نظر آن یک متن مرتبط، متنی است که بتواند با استفاده از کلمات کلیدی مختلف در زمینه مشابه، محتوا را پوشش دهد.

تفاوت کلمات کلیدی LSI با کلمات کلیدی بلند (Long Tail Keywords) چیست؟

مهم ترین شاخصه کلمات کلیدی بلند، طول آنها است که معمولا هم از 3 تا 5 کلمه تشکیل شده اند. برای مثال به کلمات زیر نگاه کنید:

• خرید گوشی در تهران

• خرید گوشی ارزان قیمت در تهران

• و….

اینها نمونه هایی از کلمات کلیدی دم دراز هستند که تنها تعداد کلماتشان از کلمه کلیدی اصلی که خرید گوشی است بیشتر است. حالا به کلمات زیر دقت کنید:

• خرید گوشی

• فروش تلفن همراه

• خرید موبایل در تهران

این کلمات در واقع LSI های کلمه کلیدی ” خرید گوشی” هستند. چرا که فراتر از مترادف بودن و طول کلیدواژه ها عمل می کنند و از نظر معنایی هم به کلمه کلیدی اصلی مرتبط هستند.

آیا LSI همان کلمات کلیدی مترادف است؟

یک تصور استباه که اکثر آدم ها دارند این است که فکر میکنند، کلمات کلیدی LSI صرفا مترادف کلمه کلیدی اصلی هستند که کاملا اشتباه است. همانطور که در قسمت بالا گفتیم LSI ها فراتر از مترادف بودن هستند. برای مثال کسانی که این تصور اشتباه را دارند فکر میکنند صرفا کلمات زیر LSI کلمه تور مشهد هستند:

• تور مشهد هوایی

• تور مشهد زمینی

• تور مشهد با هواپیما

• تور مشهد با قطار

• تور مشهد از تهران

• و….

کلمات گفته شده در بالا LSI های کلمه کلیدی تور مشهد محسوب میشوند؛ اما نکته مهم اینجاست که اینها تنها LSI های آن نیستند. بلکه فقط اینها تعدادی از کلمات مرتبط هستند. و کلمات مرتبط دیگر به آن میتواند اینها باشد:

• سفر به مشهد با هواپیما

• سفر زیارتی

• هتل 5ستاره

• و….

استفاده از کلمات LSI چه تاثیری در سئوی سایت دارد؟

استفاده از کلمات کلیدی LSI چه تاثیری در سئو دارد؟

در گذشته، خزنده‌های گوگل، که به «عنکبوت» نیز معروف بودند، به‌طور خودکار وب‌سایت‌ها را با خزیدن از لینکی به لینک دیگر پیدا و اسکن می‌کردند. آنها در حین خزیدن، به کلمات کلیدی موجود در صفحه نگاه می کردند تا با کمک آنها موضوع اصلی محتوا را شناسایی کنند.

به عنوان مثال، اگر بخواهید محتوایی با عنوان «ترفندهای چیدمان دکوراسیون داخلی منزل» منتشر کنید، Google صفحه شما را اسکن می کند تا مشخص کند آیا از عبارت «دکوراسیون داخلی منزل» در بخش های کلیدی وب سایت خود مثل عنوان مرورگر،عنوان صفحه، تگ های هدینگ، بدنه محتوا، تگ alt تصویر، و.. استفاده کرده اید یا نه.

اما، با روی کار آمدن کلمات کلیدی LSI، مکانیزم کاری گوگل هم تغییر کرد و به نتایج زیر که امروزه میبینید منتهی شد:

1. گوگل صفحات را بهتر درک می کند

امروزه گوگل علاوه بر اینکه محتوای صفحه را بر اساس کلمه کلیدی اصلی بررسی میکند، به کلمات کلیدی مرتبط یا همان LSI همتوجه میکند. مانند: “دکوراسیون داخلی“، “طراحی داخلی منزل”، “دکوراسیون”، “طراحی و معماری”، و غیره. بر. این به این معنی است که گوگل سعی می کند تا از طریق این کلمات و در سطحی بسیار عمیق تر از جستجوی تکرار چند کلمه کلیدی خاص موضوع اصلی محتوا را درک کند.

2. گوگل صفحات را به صورت متنی می خواند

الگوریتم گوگل اکنون این توانایی را دارد که یک صفحه را به همان روشی که یک انسان می خواند، و کلمات کلیدی را بسته به زمینه تعیین شده طبقه بندی کند. این بدان معنی است که موتور جستجو اکنون می تواند بین کلمات حتی بر اساس کوچکترین جزئیات نیز تمایز قائل شود. به عنوان مثال، اکنون می تواند تفاوت بین عبارات تحت اللفظی و مجازی را تشخیص دهد، مانند:

«طرز تهیه اکبر جوجه»

در مقابل

«رستوران اکبر جوجه کجاست؟»

با اینکه کلمه اکبرجوجه در هر دو یکسان است اما گوگل می تواند تشخیص دهد که اکبرجوجه در مورد اول منظور نوعی غذاست و در مورد دوم نام یک رستوران است.

3. و مورد اخر که مهم ترین مزیت استفاده از کلمات کلیدی LSI میباشد رتبه گرفتن سریع کلمه کلیدی اصلی است. فرض کنید یک محتوا دارید با عنوان “آموزش سئو“. سختی این کلمه 64 است و جزء کلمات سخت محسوب میشود. برای رتبه گرفتن در این کلمه خاص حدود 6 الی 9 ماه زمان نیاز است. اما آیا شما واقعا میخواهید تمام این مدت صبر کنید؟!

اینجا نیاز به یک استراتژی سئو کارامد دارید. خود مجموعه ما این استراتژی را برای رتبه گرفتن روی این کلمه پیش برد:

1. پیدا کردن کلمات کلیدی LSI محتوا ، مثل “دوره سئو” ، “دوره آموزش سئو”، “بهترین دوره آموزش سئو”، “آموزش سئو به زبان ساده” و … و به کار بردنشان داخل بدنه و سایر قسمت های کلیدی محتوا. این کلمات به دلیل اینکه سختی پایین تری دارند سریع تر رتبه میگیرند و می توانند قدرت صفحه را افزایش دهند.

2. در گام بعدی برای بک لینک دادن و همچنین لینک سازی داخلی از همین کلمات کلیدی LSI استفاده کردیم تا قدرت صفحه را افزایش دهند و زمینه را برای رتبه گرفتن کلمه کلیدی اصلی فراهم کنند.

با این کار سئوی سایت شما خیلی سریع تر از همیشه رشد می کند.

چگونه کلمات کلیدی LSI را پیدا کنیم؟

مهم ترین سوالی که ممکن است برایتان پیش بیاید این است که چگونه کلمات LSI را پیدا کنیم و در محتوا بکار ببریم. با ما همراه باشید تا چند روش ساده را باهم بررسی کنیم:

1. ابزار تکمیل خودکار گوگل

برای اینکار کافی است کلمه مورد نظرتان را در باکس جستجوی گوگل وارد کنید:

استفاده از خود گوگل برای پیدا کردن کلمات کلیدی lsi

بسیاری از سئوکاران از این قابلیت گوگل به عنوان یک ابزار رایگان سئو برای تحقیق کلمات کلیدی استفاده می کنند. اگر با این ابزار که به ابزار تکمیل خودکار گوگل معروف است آشنایی زیادی ندارید، توصیه میکنیم حتما مقاله “چگونه از خود گوگل برای تحقیق کلمات کلیدی و سئو سایت کمک بگیریم” را بخوانید.

پیشنهادات گوگل در تحقیق کلمات کلیدی

علاوه بر این زمانی که کلمه را در گوگل جستجو کنید در انتهای صفحه هم یک سری کلمه مرتبط به شما پیشنهاد داده میشود:

2. استفاده از ابزارهای سئو برای پیدا کردن کلمات LSI

ابزارهای سئو زیادی برای تحقیق کلمات کلیدی وجود دارد که یکی از بهترین آنها برای پیدا کردن کلمات lsi، ابزار lsigraph میباشد.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *