تلفن تماس

02191693670

پشتیبانی وینت

support@wintseo.com

ارسال تیکت
جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

چگالی کلمات کلیدی یا [Keyword Density] چیست؟

اشتراک گذاری در :
چگالی کلمه کلیدی [Keyword Density] چیست و چگونه محاسبه میشود؟
فهرست محتوا

چگالی کلمه کلیدی یکی از عوامل بسیار مهم در بهینه‌سازی سایت و رتبه‌بندی صفحات وب در موتورهای جستجو به حساب می اید. چگالی کلمات کلیدی یک صفحه، درصد یک کلمه کلیدی خاص نسبت به کل کلمات متن تعریف می شود. در حال حاضر این معیار از اهمیت کمتری برخوردار است زیرا استفاده زیاد از کلمه کلیدی در متن باعث می شود محتوای شما از سمت موتورهای جستجو به عنوان اسپم شناخته شود. در این مقاله قصد داریم شما را با مفهوم دقیق Keyword Density و نحوه محاسبه آن در سئو آشنا کنیم.

 آنچه در این مقاله میخوانید:

چگالی کلمه کلیدی چیست؟

چگالی کلمات کلیدی در سئو چگونه محاسبه می شوند؟

تراکم کلمه کلیدی در سئو چه تعداد باید باشد؟

نحوه توزیع کلمه کلیدی در متن

نتیجه گیری

چگالی یا تراکم کلمه کلیدی چیست؟

چگالی کلمه کلیدی چیست؟

چگالی کلمه کلیدی یا تراکم کلمه کلیدی به تعداد دفعاتی که یک کلمه کلیدی خاص در متن تکرار می شود گفته می شود. این موضوع اهمیت زیادی در تولید محتوای سئو شده دارد و از نکاتی است که سئوکاران در آموزش سئو محتوا به آن اشاره می کنند.

 چگالی کلمات کلیدی به صورت درصد گزارش می شوند. هرچقدر این مقدار بالا باشد یعنی به دفعات زیاد از کلمه کلیدی در متن استفاده کرده اید.

به شما پیشنهاد میکنیم برای اینکه بدانید اصلا کلمه کلیدی چیست و چه عواملی در انتخاب کلمات کلیدی مناسب تاثیر دارند مقاله راهنمای گام به گام تحقیق کلمات کلیدی را بخوانید.

چگالی کلمات کلیدی در سئو چگونه محاسبه می شوند؟

عده ای از متخصصین سئو باور دارند که در هر 100 الی 200 کلمه فقط یکبار کلمه کلیدی باید تکرار شود.  البته می توانید که بیشتر از یکبار هم استفاده کنید اما خطر پنالتی شدن توسط گوگل وجود دارد و این یک معیار مناسب می باشد .

برخی دیگر معتقدند برای محاسبه تراکم کلمه کلیدی باید تعداد تکرار کلمه کلیدی را بر تعداد کل کلمات تقسیم کنیم ،عدد بدست آمده چگالی کلمه کلیدی هست. فرمولی که برای محاسبه تعداد تراکم کلمه کلیدی در سئو تعریف کردند به صورت زیر است :

100 * تعداد کل کلمات متن / تعداد تکرارکلمه کلیدی = چکالی کلمه کلیدی

برای مثال فرض کنید تعداد کلمات کل محتوای شما حدود 1200 کلمه است و از کلمه کلیدی ” دوره سئو ” 20 بار در متن استفاده کردده اید. برای به دست آوردن چگالی کلمه کلیدی دوره سئو باید عدد 20 را بر 1200 تقسیم کنیم که حدودا می شود 0/016 و اگر این عدد را در 100 ضرب کنیم جواب میشود: 1/66 به عبارت دیگر چگالی کلمه کلیدی خاص شما در یک متن 1200 کلمه ای 1/66 است که عدد مناسبی است.

تراکم کلمه کلیدی در سئو چه تعداد باید باشد؟

بسیاری بر این باور دارند که چگالی کلمات کلیدی در یک صفحه باید بین ۱ تا ۳ درصد از مجموع کلمات آن صفحه باشد. اگر تعداد کلمات کلیدی در محتوای شما بیش از این مقدار باشد، گوگل ممکن است آن صفحه را به عنوان اسپم تشخیص دهد.

نحوه توزیع کلمه کلیدی در متن

کلمات کلیدی باید بگونه ای در متن توزیع شوند که هم برای کاربرانتان قابل خواندن باشند و هم برای خزنده های موتورهای جستجو قابل فهم، بطوریکه بتوانند موضوع اصلی محتوا را درک کنند و به آن رتبه دهند.

به شما پیشنهاد می کنیم که برای دریافت بهترین نتیجه، از کلمات کلیدی خود در قسمت های زیر استفاده کنید:

  1. عنوان سئو یا همان عنوان مرورگر
  2. تگ H1 ( عنوان صفحه)
  3. توضیحات متا (Meta Description)
  4. URL صفحه
  5. پاراگراف اول محتوا
  6. بدنه محتوا
  7. پاراگراف آخر محتوا
  8. تگ های هدینگ صفحه H2….H6
  9. Alt تصاویر موجود در صفحه
  10. لینک های داخلی سایت

نتیجه گیری

تا به اینجای مطلب شما با چگونگی استفاده از کلمات کلیدی و مقدار استاندارد آن در متن آشنا شدید. اگر تراکم کلمات کلیدی در متن شما بسیار بالا باشد، گوگل آن را به عنوان کیوورد استافینگ (Keyword Stuffing) تشخیص داده و ممکن است شما را پنالتی کند. و اگر مقدار آن بسیار پایین باشد بهتر است که تعداد آن را افزایش دهید تا خزنده های گوگل به راحتی بتوانند موضوع اصلی محتوا را تشخیص دهند. اما باید توجه داشت که نمی‌توان به طور دقیق درصد ایده‌آلی که موتورهای جستجو می‌خواهند تعیین کرد. در نتیجه بهتر است به جای اینکه فقط به دنبال افزایش تکرار آن‌ها یا چگالی بیشتر آن‌ها باشید به اصلاح و بهینه‌سازی کلمات کلیدی خود بپردازید.

کلمات کلیدی را طبق مواردی که قبل تر صحبت تر کردیم در طول متن خود قرار دهید، اما از آن‌ها بیش از حد استفاده نکنید. هدف شما این است که گوگل فکر نکند محتوای شما فقط یک ذخیره از کلمات کلیدی است و خواندن آن برای خواننده هیچ ارزشی ندارد. در واقع، اولین هدف شما باید ایجاد محتوایی قابل خواندن برای مخاطب باشد.

سوالات متداول

1. چگالی کلمه کلیدی چیست؟

چگالی کلمه کلیدی یا تراکم کلمه کلیدی به تعداد دفعاتی که یک کلمه کلیدی خاص در متن تکرار می شود گفته می شود.

2. تراکم کلمه کلیدی در سئو چه تعداد باید باشد؟

چگالی کلمات کلیدی در یک صفحه باید بین ۱ تا ۳ درصد از مجموع کلمات آن صفحه باشد. اگر تعداد کلمات کلیدی در محتوای شما بیش از این مقدار باشد، گوگل آن را کیوورد استافینگ تشخیص داده و ممکن است آن صفحه را به عنوان اسپم تشخیص دهد.

3. فرمول محاسبه چگالی کلمات کلیدی چیست؟

100 * تعداد کل کلمات متن / تعداد تکرارکلمه کلیدی = چکالی کلمه کلیدی


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *