تلفن تماس

02191693670

پشتیبانی وینت

customer@wintseo.com

ارسال تیکت
جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

متخصص سئو کیست- راهنمای جامع تشکیل تیم سئو و استخدام سئو کار

اشتراک گذاری در :
متخصص سئو کیست و استخدام متخصص سئو
فهرست محتوا

اگر شما هم جز آن دسته هستید که برای انجام پروژه سئوی سایت خود به دنبال راهنمایی هستید که به بهترین شکل این عمل را برون سپاری کنید و یا نیروی متخصص سئوی مدنظر تان را استخدام کنید این راهنمای جامع که تماما پر از نکات طلایی و تجربه محور ما در وینت سئو به عنوان یکی از متخصص ترین تیم های سئوی ایران است میتواند برای شما بسیار کارآمد باشد پس برای ایجاد فرایند بهتر جذب و یا به کارگیری نیرو در جهت انجام خدمات سئوی سایت خود، خواندن این مقاله و راهنما را از دست ندهید و به شما یقین میدهیم این وقتی که برای خواندن این راهنما میگذارید میتواند نتایج شگرفی در زمینه استخدام و به کارگیری نیرو برای شما به ارمغان بیاورد. در طی این راهنما به صورت کامل به انواع دغدغه ها و راهنمایی های لازم در تمامی مراحل اشاره کرده ایم پس اگر شما هم پروژه سئو دارید و در فکر انجام سئوی سایت و ارتقای توانمندی تیمتان هستید این راهنما برای شماست.

زمانی که می خواهید یک کسب و کار اینترنتی را شکل دهید، یکی از مهمترین بخش های بازاریابی شما، سئو و بهینه سازی سایت شماست که توسط متخصصین سئو و سئوکارها انجام میشود. اگر شما برای تشکیل تیم سئوی خود برنامه نداشته باشید و ندانید چگونه و با چه روشهایی می توانید، دپارتمان سئوی خود را شکل دهید، در واقع دارید با دست خودتان، به کسب و کارتان ضرر می رسانید!!!!

چون هیچ صاحب کسب و کاری نیست که به دنبال روش های بهینه بازاریابی و ارتقای توانمندی تیم فروش و بازاریابی خود نباشد و نخواهد کاری بکند که به راحت‌تر کردن فروش محصول و خدماتش منجر شود .

پس اگر اینگونه بی اندیشیم که یک صاحب کسب و کار اینترنتی و یک برند تجاری بی دلیل وارد فضای وب بشود و بخواهد از مزایای حضور در اینترنت بهره ای نبرد و برنامه ای نداشته است،پس داریم آب در هاون میکوبیم ولی اگر :

شما جز آن دسته هستید که برای حضور در دنیای دیجیتال از مرحله طراحی سایت و پلت فرم آنلاین خود به دنبال استراتژی هستید و برای بازاریابی آنلاین خود و یا همان دیجیتال مارکتینگ برنامه دارید، این راهنمای کامل می تواند به شما در به کارگیری و استخدام متخصص سئو کمک نماید.چرا ؟

کارشناس سئو کیست؟

چون: 

  • به شما کمک میکند بر اساس نیاز خود و کلمات کلیدی هدفی که انتخاب کرده اید بهترین روش انجام پروژه سئوی سایت تان را انتخاب کنید.
  • به صورت کامل متوجه خواهید شد چند روش معمول برای انجام پروژه سئوی سایت تان وجود دارد و هر کدام چه منافع و چه معایبی برای شما دارند؟
  • چگونگی تشخیص، این که برای انجام این پروژه سئو به چه نوع متخصص سئویی نیاز دارید را فرا میگیرید.
  • شرح وظایف متخصص سئو ی مد نظر شما چیست و چه توانمندیهایی به عنوان یک سئو کار باید داشته باشد؟
  • اگر خواستید خودتان تیم سئوی شرکت تان را تشکیل دهید بهترین روش کدام است و چه مواردی را باید در نظر بگیرید؟

این راهنمای متخصص سئو دربرگیرنده تجربه بیش از 10 ساله وینت سئو در زمینه سئوی سایت‌های متعدد و بیش از 150 پروژه سئو ایجاد گریده است و واقعا به صورت تجربه محور نوشته شده است که به صورت کامل به شما کمک مینماید و اگر مجددا خواستید که در این زمینه مشاوره سئو دریافت نمایید ما مشتقانه در کنار شما هستیم که در زمینه ارائه خدمات سئو به شما یاری رسانیم.

پس این راهنما را جدی بگیرید و به تمامی دستورالعملهای آن اعتماد نمایید و این محتوا را ذخیره نمایید تا هر زمان مشکلی داشتید بتوانید به عنوان مرجع به آن سر بزنید. ما در وینت سئو سالهاست که با دغدغه کارفرمایان و دغدغه خودمان در مسیر استخدام کارشناس سئو درگیر هستیم و این مواردی که در این محتوا برای شما بیان کرده ایم توانسته است به ما کمک شایانی نماید که مطمئنا به شما نیز می تواند این کمک را انجام نماید.

استخدام متخصص سئو یا کارشناس سئو مانند هر نوع استخدام دیگری پر از چالش و درگیری است مخصوصا، وقتی که می‌خواهید یک دپارتمان سئو را راه‌اندازی و شروع به استخدام کنید، باید مطمئن شوید که افرادی که به تیم خود اضافه می‌کنید از بهترین‌ها در کار خود هستند. استخدام متخصصین سئو یا به اصطلاح سئو کار از چند جهت حائز اهمیت است: باعث تقویت عملکرد تیم فعلی شما و ارتباط با مخاطبان هدفی میشود که به صورت ارگانیک به صفحات هدف و فرود شما وارد شده اند و همچنین نه تنها استعداد‌های جدیدی را به مجموعه معرفی می‌کند بلکه موجب میشود بتوانید بهتر و اثر گذار تر لیدهای هدف را جذب نمایید و موجب بهبود سئو سایت خود گردید.

پس اگر بخواهیم یک تعریف از سئوکار و کارشناس سئو داشته باشیم به صورت زیر این تعریف را ارائه می دهیم:

متخصص سئو کیست؟

کارشناس سئو و یا متخصص سئو کیست؟

کارشناس سئو و یا متخصص سئو کسی است که می تواند با شناسایی کلمات کلیدی هدف که برای کسب و کار شما مهم هستند ( کلمات کلیدی هدف کلماتی هستند که شما را در تیرس مخاطبان و کاربران بیشتری قرار می دهند) و با توانمندیهایی اصلی مانند توانمندیهای زیر:

  • بتواند کاملا مسیر کلمات کلیدی را شناسایی کند
  • هنر و علم کارکردن با ابزارهای شاخص سئو را داشته باشد( ابزارهای سئوی بسیاری وجود دارند که ما در محتواهای آموزشی خود بسیاری از این ابزارها را به شما معرفی کرده ایم ولی این محتوا را در زمینه دانش اولیه ابزارهای سئو بخوانید: ابزارهای سئو را بشناسید.
  • تحلیلگر خوبی در زمینه تحلیل رقبا و شدت رقابت باشد
  • توانایی تولید محتواهای هدفمند را داشته باشد ( که در زمینه تولید محتوای هدفمند و اصول سئو در محتوا این مطلب را بخوانید: آموزش تولید محتوای سئو شده)
  • توانایی تعیین استراتژی سئو را داشته باشد
  • توانایی تعیین استراتژی بهینه سازی سایت در زمینه سئوی فنی را داشته باشد
  • و توانایی طراحی و سیاست گذاری بک لینک در بخش سئوی خارجی را داشته باشد

رتبه های سایت شما را در موتور های جستجویی مانند گوگل بهبود داده و شما را در رتبه های بالاتری قرار دهد.

پس با این تعریف از کارشناس سئو و متخصص سئو به ادامه مقاله میپردازیم که قرار است به شما کمک نماید تا بتوانید انواع سئوکارها را بشناسید و بر اساس نیاز و استراتژی مورد نیاز سئوی خود به استخدام و یا به کارگیری تیم متخصص سئویی مانند وینت سئو بپردازید.

انواع سئو کارها

  • سئو کارها و متخصصین سئویی که فقط با یک CMS مانند WORDPRESS کار میکنند.
  • سئو کارها و متخصصین سئویی که فقط در یک بخش از سئوی داخلی، سئوی فنی و سئوی خارجی تبحر دارند.
  • سئو کارها و متخصصین سئویی که مهارت بالایی در سئو دارند و دانش و توانمند تعیین استراتژی و توسعه استراتژی سئو را کاملا می دانند
  • سئو کارهایی که اصلا سئو کار نیستند و فقط دوست دارند خود را به صورت فرد متخصص نشان دهند.

انواع سئوکار

با این تعاریف در مورد انواع سئو کارها از نظر ما وقت آن است که بدانید که چه کسی را در چه زمانی و با چه اولویتی به استخدام در بیاورید ، اینکار به به چندین عامل مختلف بستگی دارد. مثلاً اگر بودجه محدودی برای توسعه تیم سئو دارید، می‌توانید از سئوکارانی که به شکل دورکار فعالیت می‌کنند استفاده کنید. در این صورت باید توجه کنید تا فرد مورد نظر مهارت‌های سئو متنوعی داشته باشد اگرچه سطح مهارت‌های او ممکن است چندان عمیق نباشند و صرفاً به مسائل پایه‌ای مسلط باشد. در نتیجه او می‌تواند کار چند سئوکار متوسط را یک نفره انجام دهد.

اما اگر بودجه کافی دارید و سئو و دیجیتال مارکتینگ از اولویت‌های مجموعه شما به شمار می‌آید، آن وقت می‌توانید با یک آژانس سئو و تیم متخصص سئو مانند وینت سئو که خدمات سئوی سایت را انجام مینمایند یا با آژانس های تبلیغاتی مانند امپریال برند همکاری کنید. در این صورت شاهد تیمی از متخصصین سئو خواهید بود که هر کدام از اعضای آن در یک حیطه‌ای از سئو تخصص دارند و به شکل متمرکز روی آن کار می‌کنند و اگر هم خودتان خواستید در این زمینه مهارت کسب نمایید می توانید در دوره های آموزش سئو با برترین اساتید حوزه دیجیتال مارکتینگ نظیر جناب آقای دکتر مهریزدان شرکت نمایید.

تا به اینجای کار یک تعریف ساده از متخصص سئو پرداختیم وقت آن است که بدانید در این محتوا چه سرفصلهایی را برای شما آماده کرده ایم و شما می توانید به راحتی با مطالعه این سرفصلها نسبت به نیاز خود در هر مرحله از خواندن کل این محتوا پرهیز کنید و سریعا به نیاز خودتان برسید.

مهارت‌های سئو مورد نیاز برای تشکیل یک تیم متخصص سئو کامل

انواع مهارت‌های سئو

چگونه یک آگهی استخدام مناسب برای استخدام سئوکار بنویسیم؟

نحوه مصاحبه با متخصصین سئو

مصاحبه اصولی با متخصصین سئو در سطوح مختلف

سؤالات متناسب با سطح متخصص سئو

پرهیز از سوگیری در استخدام متخصصین سئو

نکات پایانی برای استخدام سئوکار که در هنگام استخدام تیم سئو باید بدانید

جمع بندی

مهارت‌های سئو مورد نیاز برای تشکیل یک تیم متخصص سئو کامل

در استخدام متخصصین سئو به شکل تیمی، باید در نظر داشته باشید که همانطور که افراد مختلف با یکدیگر فرق دارند، تیم‌ها نیز متفاوت هستند و همه آنها ویژگی‌های یکسانی ندارند. در نتیجه وقتی که قصد تشکیل دپارتمان سئو و استخدام کارشناس سئو را دارید، باید ابتدا مشخص کنید که سازمان شما چه نیازهایی دارد و سپس تیمی را استخدام کنید که مطابقت بیشتری با نیازهای شما دارند. برای این کار، توجه کنید که چه مجموعه‌ای از مهارت‌ها در حال حاضر در سازمان شما موجود هستند و از آن طرف در چه زمینه‌هایی جای یک نیروی متخصص خالی است.

یادتان نرود که شما صاحب کسب و کار هستید یا خودتان می توانید استراتژی مدون و اصولی را برای موفقیت در دیجیتال مارکتینگ خود و سازمان‌تان ترسیم نمایید و یا به یک مشاوره کسب و کار دیجیتال نیاز دارید و بدانید هزینه درست در این زمینه یک سرمایه گذاری است که به شما کمک می نماید بتوانید سریعتر به نتایج دلخواه خود دست یابید و از هزینه های سرباری که به علت نداشتن تخصص در زمینه تعریف استراتژی های بهینه سازی سایت به شما تحمیل میشود جلو گیری نمایید پس رودروایستی را با خودتان کنار بزنید و در این زمینه مشاوره سئو دریافت نمایید.

انواع مهارت‌های سئو

قبل از هر چیز، بیایید نگاهی بیندازیم که مهم‌ترین مهارت‌ها برای یک سئوکار شامل چه مواردی می‌شود. در اینجا ما دو دسته بندی کلی را برای انواع مهارت‌های سئو در نظر گرفته‌ایم: مهارت‌های عملی (مهارت‌های فنی که برای بهبود سئو سایت ضروری هستند) و مهارت‌های نرم (همان soft skills – مهارت‌هایی که برای فعالیت در گروه و ایجاد داینامیک تیمی لازم هستند).

مهارت های عملی سئو

مهارت‌های عملی سئو

در اغلب موارد برای استخدام متخصصین سئو، مهارت‌های عملی در اولویت قرار می‌گیرند و تمرکز بیشتری روی آنها می‌شود. این امر طبیعی است چرا که در نهایت یک مجموعه از دپارتمان سئو خود انتظار دارد تا عملکرد سئو سایت را به شکلی مؤثر ارتقا دهد. این که چگونه این مجموعه از مهارت‌ها را در سازمان فراهم می‌کنید، می‌تواند ترکیبی از تیم‌های سئو، فریلنسرها و شرکت‌های خارج از سازمان نظیر وینت سئو باشد. مهارت‌های عملی سئو این‌ها هستند:

  • بهینه سازی داخلی سایت On-Page-Seo

  • بهینه سازی فنی Technical-Seo

  • بهینه سازی خارجی سایت Of- Page-Seo

  • روابط عمومی دیجیتال

  • تحلیل داده

  • توسعه استراتژی

  • مدیریت پروژه و اصلاح زیر ساخت ها

اینها دسته بندی کلی مهارتهای عملی یک سئو کار میباشد که هر کدام از آنها یک دنیا حرف دارد ولی اصلاً نگران نباشید وینت سئو با سال ها فعالیت درحوزه سئو و بهینه سازی سایت میتواند برای تشکیل و ایجاد تیم تخصصی سئو و تولید محتوا به عنوان دوست و یاور به شما ، مشاوره سئو ارائه نماید .برای این منظور میتوانید با کارشناسان وینت سئو در ارتباط باشید.

مهارت‌های نرم سئو

اگر چه مهارت‌های فنی بیشتر به چشم می‌آیند، اما این چیزی از اهمیت مهارت‌های نرم در زمینه سئو کم نمی‌کند. این مجموعه از مهارت‌ها مربوط به روابط بین فردی کارکنان می‌شود و می‌تواند به تیم شما کمک کند تا در فضای سالم‌تری با یکدیگر همکاری کنند و به شکلی کارآمد و مؤثر به اهداف تعیین شده دست یابند. این مهارت‌ها عبارت هستند از:

  • توانایی مشاوره

  • ارتباطات کتبی و شفاهی

  • توانایی رهبری

  • توانایی آموزش سایر دپارتمان‌ها

مهارت‌های جانبی سئو

می‌توان یک دسته سوم نیز برای انواع مهارت‌های سئو در نظر گرفت که آن را مهارت‌های جانبی می‌نامیم. این دسته از مهارت‌ها، لزوماً محدود به متخصصین سئو نمی‌شود اما می‌تواند به تیم شما کمک کند تا کارایی بیشتری داشته باشند. این که آیا هر کسی که در زمینه سئو کار می‌کند باید تسلط بالایی به این دسته از مهارت‌های جانبی داشته باشد یا نه قابل بحث است؛ اما در هر صورت، آشنایی با این مهارت‌ها برای متخصصین سئو یک مزیت محسوب می‌شود و به آنها کمک می‌کند تا بتوانند کار خود را سریع‌تر انجام دهند.

صرف آشنایی با این مهارت‌ها باعث می‌شود تا متخصصین سئو بتوانند با افرادی که به شکل تخصصی در این زمینه‌ها کار می‌کنند، همکاری موثرتری داشته باشند چرا که درک بهتری از چالش‌های احتمالی خواهند داشت و می‌توانند از بسیاری از آنها جلوگیری کنند. انواع مهارت‌های جانبی سئو شامل این موارد می‌شوند:

  • هوش مصنوعی

  • کد نویسی

  • کپی رایتینگ و ویرایش محتوا

  • مدیریت تیم

  • کنترل بودجه

توجه داشته باشید که انواع مهارت‌های سئو که در اینجا از آنها اسم بردیم، شامل تمام مهارت‌های لازم برای فعالیت در زمینه سئو نمی‌شود؛ اما به شما نشان می‌دهد که مهارت‌های پایه در زمینه سئو شامل چه مواردی است و یک تیم سئو موفق باید در چه زمینه‌هایی ماهر باشد. یادتان باشد اگر قرار است که شما قبل از اینکه بدانید چه میخواهید به تعداد نفرات و تخصص های مورد نظر فکر کرده اید و بر اساس داده های ذهنی خودتان اقدام به تشکیل تیم سئو و استخدام سئوکار بپردارید به شما قول می دهیم پروژه تان به شکست می انجامد پس برای این اینکار هنوز به خواندن این راهنما تا انتها نیاز دارید

در قدم بعدی شما نیاز دارید که بتوانید تشخیص دهید برای پروژه سئوی سایت تان چه مهارتهایی را کم دارید و چگونه می توانید به تقویت تیم خودتان بپردازید.

چگونگی تشخیص کمبود مهارت در تیم‌های سئو

برای توسعه تیم سئو،‌ هم می‌شود افراد جدیدی را به تیم اضافه کرد و هم می‌شود مهارت افراد فعلی را ارتقا داد؛ اما قبل از آن، باید دید که تیم فعلی اصلاً در چه زمینه‌هایی کمبود دارد و سپس به فکر چاره بود.

اگر همکاری نزدیکی با تیم سئو شرکت خود داشته باشید و به طور روزمره با آنها در تماس باشید، به احتمال زیاد تا به الآن پی برده‌اید که نقاط قوت آن‌ها در چه مواردی است و یا به طور کلی آنها به چه حیطه‌هایی از سئو بیشتر گرایش دارند. شاید هم مانند اکثر تیم‌ها، تیم سئو شما نیز یک نفر باشد که پاسخگوی سؤالات فنی است و یا کسی که برای رفع مشکلات E-A-T به همکاران خود کمک می‌کند.

در هر حال تشخیص نقاط ضعف تیم سئو قرار نیست یک پروسه طولانی و پیچیده باشد. در اینجا چند روش آسان و سریع را معرفی می‌کنیم که به کمک آنها می‌توانید درک خوبی از شایستگی‌ها و همچنین نقاط ضعف تیم سئو خود را پیدا کنید.

خود ارزیابی تیم سئو

هر تیمی تا حد خوبی از نقاط قوت و ضعف خود خبر دارد؛ بنابراین اولین راهکار در زمینه ارزیابی تیم سئو می‌تواند این باشد که از آنها بخواهید تا به خودشان در مهارت‌های مختلف مربوط به سئو نمره بدهند. طریقه نمره دهی می‌تواند به این شکل باشد که مانند تصویر زیر برای هر مهارت، سه سؤال مربوط به تجربه، دانش تئوری و تسلط را در نظر بگیرید و از آنها بخواهید تا در هر یک از این موارد، از یک تا ده به خود نمره بدهند.

سوالات زیر میتواند مبنای امتیاز دهی و ارزیابی تیم سئوی شرکت تان باشد که متخصصان سئوی شما باید به هر کدام از آن ها به خود امتیاز دهند و بهتر است سوالاها را مانند سوالهای زیر دو بخشی کنید و از آنها بخواهید که علاوه بر امتیاز خودشان اعلام نمایند که برای ارتقای خودشان به چه دانش و موارد بیشتری نیاز دارند تا بتوانند بهترین نتیجه را برای شما خلق نمایند.

1- در مورد انواع کانال های ورودی که منجر به ورود و خوانش مطالب و محتوای سایت تان می‌شود چه امیتازی به خود می دهید و به صورت کامل این موارد را شرح دهید و اعلام نمایید چه عواملی موجب ارتقای دانش شما در این زمینه و تخصص سئوی شما می شود؟

2- در مورد روش های اجرایی و تئوری افزایش بازدید و تئوری طراحی لندینگ پیج ها و روش های تبدیل مشتریان چه امیتازی به خود می دهید و به صورت کامل این موارد را شرح دهید و اعلام نمایید چه عواملی موجب ارتقای دانش شما در این زمینه و تخصص سئوی شما می شود؟

3- در مورد دانش جستجوی کلمات کلیدی پر کاربرد و وزن و سختی کلمات کلیدی که منجر به هدایت کاربران به صفحات شما می شود چه میزان اطلاعات دارید و تا چه میزان به دانش خود و تجربه خود اعتماد دارید؟ و اعلام نمایید چه عواملی موجب ارتقای دانش شما در این زمینه و تخصص سئوی شما می شود؟

4- تا چه میزان در مورد منابع اصلی وب سایت و عواملی که منجر می شود بتوانید صفحات وب سایت را به شکل کارآمد بهینه سازی نمایید چه امیتازی به خود می دهید و به صورت کامل این موارد را شرح دهید و اعلام نمایید چه عواملی موجب ارتقای دانش شما در این زمینه و تخصص سئوی شما می شود؟

5- در مورد روش های اجرایی لینک سازی داخلی و لینک سازی خارجی و عواملی که منجر میشود صفحات شما با مشکلات و خطاهایی مواجه شود که برای این صفحات مشکلات ایندکس گوگل را ایجاد کند تا چه میزان آشنایی دارید؟ و اعلام نمایید چه عواملی موجب ارتقای دانش شما در این زمینه و تخصص سئوی شما می شود؟

6- آیا شما انواع خطاها و خطاهای اصلی و فرعی را میشناسید و نکته مهم تر روش بهینه سازی و طراحی لید مگنت ها برای هدایت مخاطبان به صفحات فرود نهایی را می شناسید و می توانید به دانش و تجربه تان اعتماد نمایید؟ و اعلام نمایید چه عواملی موجب ارتقای دانش شما در این زمینه و تخصص سئوی شما می شود؟

با این راهکار نه تنها قادر خواهید بود تا کمبودهای مهارتی در تیم سئو را شناسایی کنید، بلکه به همکاران خود این امکان را می‌دهید تا نسبت به وضعیت خودشان آگاه‌تر از قبل شوند و برای بهتر شدن تلاش کنند. این اقدام در کنار یک برنامه توسعه اصولی و مدون، می‌تواند باعث شود تا حتی بدون نیاز به استخدام نیروی جدید، تیم فعلی خود را در حد نیاز شرکت توسعه دهید و عملکرد تیم سئوی خود را بهبود ببخشید.

ارزیابی خارجی تیم سئو

اگر تیم سئو شما کوچک است و یا مدیر دپارتمان سئو تخصص و تجربه لازم در زمینه سئو را ندارد، آن وقت شما نیاز خواهید داشت تا از یک متخصص خارجی برای ارزیابی تیم سئو کمک بگیرید. مزیت استفاده از نیروی خارجی برای ارزیابی تیم سئو این است که نیروی خارجی هیچ سوگیری و تعارفی نخواهد داشت و می‌تواند یک ارزیابی کاملاً صادقانه و شفاف را از سطح مهارت‌های کارمندان شاغل در بخش سئو ارائه دهد.

این متخصص سئو و یا مشاور سئو می‌تواند یک سئوکار حرفه ای باشد که در زمینه سئو مهارت کافی را داشته و علاوه بر دانش بالا نسبت به سئو مهارت کار تجربی و حرفه ای در زمینه سئو و انجام پروژه های سئو را نیز داشته باشد؛ زیرا با توجه به مباحث تخصصی دخیل در سئو، استفاده از مشاورین متخصص در زمینه سئو که تجربه مدیریتی نیز دارند می‌تواند مفیدتر باشد.

بگذارید صادقانه به شما بگوییم که شما میتوانید برای انجام پروژه های سئو و سایر موارد زیر به تیم سئوی وینت سئو اعتماد نمایید. چرا چون:

1- بیش از 150 پروژه سئو را در کلمات کلید هدف از صفر تا صد انجام داده ایم.

2- سالهاست که به صورت حرفه ای سئو را آموزش می دهیم.

3- بیش از 100 عنوان مشاوره سئو و مشاوره دیجیتال مارکتینگ انجام داده ایم.

4- دقیقا پروژه های سئو را آنالیز می نماییم و از صفر تاصد آن را به صورت حرفه ای انجام مینماییم و از تعریف استراتژی سئو تا رساندن شما به رتبه های بالاتر موتورهای جستجو برنامه داریم و بر اساس نیاز هر پروژه زمانبدی و بودجه بندی را انجام میدهیم.

پس با خیال راحت خدمات سئوی سایت خود را به مابسپارید و مطمئن باشید با ارائه خدامت درست شما را نیز به لیست 350 مشتری وفادار خود تبدیل مینماییم. برای اینکار کاقی است با کارشناسان سئوی وینت سئو در ارتباط باشید: تماس با کارشناسان وینت سئو

روش دیگر: ارزیابی داخلی تیم سئو

یک راه دیگر برای ارزیابی تیم سئو که بی شباهت به راهکار خود ارزیابی نیست، این است که از همکاران داخلی بخواهید تا به مهارت‌های سئو همکاران خود نمره بدهند. پس از مدتی همکاری، افراد درک خوبی از نقاط ضعف و قوت همکاران خود خواهند داشت و می‌توانند تشخیص دهند که توسعه تیم سئو باید در چه زمینه‌هایی صورت بگیرد. نحوه ارزیابی در این روش، می‌توانند مانند تصویر زیر باشد که در آن پرسیده شده «شما به تجربیات عملی همکارتان در هر یک از زمینه‌های زیر چه نمره‌ای می‌دهید؟

ارزیابی داخلی تیم سئو

بهتر است این موارد و سوالات مشابه را در درجه اول از تیم فروش و بازاریابی خود بپرسید زیرا این دوستان بهتر توانسته اند درک نمایند که فرایند و نتایج کاری که تا به همین لحظه تیم سئوی شما انجام داده است چه نقشی برای آن ها داشته است و آیا آنها توانسته اند از فرایند سئویی که برروی محصولات و خدمات شرکت شما انجام گرفته است، مشتری و لیدهای بازاریابی به دست آورند، آیا زحمات تیم سئو منجر به خلق نتایج در تسهیل فروش و به دست آوردن مشتری شده است و بعد این سوالات را از سایر بخش های مرتبط نیز بپرسید:

این موارد، میتواند به شما کمک نماید که متوجه شوید آیا عمکلرد تیم شما توانسته است برای شما کارایی را ایجاد نماید. و مواردی مانند موارد زیر را بررسی نمایید:

– ایجاد لندها و صفحات هدف را درست انجام داده اید.

– آیا مشکلات ایندکس نشدن صفحات و خاطاهای سایت را درست شناسایی کرده اند.

– آیا محصولات و صفحا فرود شما با کلمات کلیدی درستی سئو شده است و توانسته اید در مسیر مشتریان احتمالی تان قرار بگیرید.

سوالاتی که میتوانید در این مرحله تعیین نمایید و از امتیاز دهندگان بخواهید که توضیح بیشتری در زمینه هر سوال بیان نمایند:

1- فرایند تیم سئو را به صورت کامل ارزیبابی نمایید و از یک تا 10 به خدمات این تیم نمره دهید؟

2- در روز چند مشتری از طریق وب سایت با شما تماس حاصل می نمایند؟

3- آیا مشتریانی که از طریق وب سایت با شما تماس حاصل می نمایند، به دنبال خرید کالا هستند و یا به دنبال به دست اوردن اطلاعات؟

4- ایا کسانی که با شما تماس میگیرند، دقیقا هدفمند هستند و یا به مسائلی اشاره می کنند که اصلا ربطی به حوزه کاری ما ندارد؟

5- بیشتر چه محصولاتی و یا خدماتی مورد توجه شان است و از کدام محصولات و خدمات با شما صحبت میکنند؟

6- رقبای شما بر روی چه کلماتی سئو شده اند که فکر میکنید تاثیر بیشتری بر روی فروش و بازاریابی محصول و خدمات ما دارد؟ لطفا کامل این لیست را اعلام نمایید

7- آیا شده است که کلمه ای را جستجو نمایید و این کلمه دقیقا کلمه کلید مهمی باشد و ما بر روی آن بالا نباشیم؟

8- به نظر شما کلمات کلیدی هدفی که ما در فرایند سئو رتبه گرفته ایم دقیقا کلمات کلیدی درستی است؟ و آیا این کلمه بر روی صفحه مناسبی سئو شده است؟ لطفا به صورت کامل توضیح نمایید؟

با این سوالات شما به صورت هدفمند در درجه اول متوجه میشوید آیا مسیر بهینه سازی سئو و فرایند کاری تیم متخصص سئوتان با اهداف تیم بازاریابی‌تان همراستا هست یا خیر و دم می تواند به شما کمک نماید تا متوجه نقاط ضعف و قدرت فرایند سئوی سایت تان، بیرون از تیم سئو تان شوید و به خصوص این موارد را از زبان افرادی خواهید شنید که به صورت مستقیم تری با مشتریان و بازارتان در ارتباط هستند.

اقدامات لازم بعد از شناسایی کمبود مهارت‌ها در تیم سئو

وقتی که نقاط ضعف تیم سئو خود را شناسایی کردید و متوجه شدید که در چه حوزه‌هایی نیاز به پیشرفت وجود دارد، حالا باید تصمیم بگیرید که چگونه این نیاز را رفع کنید: آیا نیاز به استخدام نیروی جدید است یا می‌شود نیروهای فعلی را آموزش داد و یا آنکه به شکل پروژه‌ای و قراردادی، مشکل را موقتاً حل کرد.

دوره های آموزش سئو

استفاده از دوره‌های آموزشی سئو می‌تواند یک راهکار مؤثر برای توسعه تیم سئو باشد. بسیاری از این دور‌ه‌ها، به شکل رسمی برگزار می‌شوند و در پایان به شرکت کنندگان گواهی رسمی پایان دوره داده می‌شود. این دور‌ه‌ها هم به شکل آنلاین و هم حضوری برگزار می‌شوند. اگر شما در تیم خود نیاز به آموزش سئو و آموزش دیجیتال مارکتینگ را داشتید، حتما می توانید در دوره های آنلاین و یا حضوری سئو و دیجیتال مارکتینگ وینت سئو شرکت نمایید. این دوره ها با تدریس جناب آقای دکتر مهریزدان که با سالها تجربه در زمینه آموزش و مشاوره سئو مشغول به فعالیت هستند به صورت عملیاتی مهارتهای اجرایی سئو و دیجیتال مارکتینگ را به تیم شما اضافه خواهند کرد:

دسترسی به اطلاعات بیشتر دوره سئو

دسترسی به اطلاعات بیشتر دوره دیجیتال مارکتینگ

البته وقتی صحبت از دوره‌های آموزشی سئو و به طور کلی تمرین و آموزش نیروهای فعال در یک مجموعه می‌شود، باید حساسیت ویژه‌ای نسبت به تعهد کارمندان به زندگی شخصی خودشان داشته باشید. سئو علمی است که در آن به شکلی دائمی باید خود را به روز نگه دارید و همین امر نیازمند صرف وقت زیادی برای شرکت در دوره‌های آموزشی سئو و یا مطالعه آخرین کتاب‌ها و مقالات مربوط به سئو است. با این حال اما بسیاری از افراد از سطح دانش و مهارت فعلی خود راضی هستند و تمایلی ندارند تا خارج از ساعات کاری، وقت خود را برای تقویت مهارت‌های کاری خود صرف کنند. حتی اگر این تقویت باعث پیشرفت زندگی حرفه‌ای آنها شود.

بنابراین نباید از تیم خود انتظار داشته باشید که خارج از محل و زمان کار، دائم در حال تلاش برای یادگیری مهارت‌های جدید و کار روی نقاط ضعف و قوت خود باشند. اگر می‌خواهید یک تیم سئو در حد استانداردهای جهانی داشته باشید، می‌توانید در طول ساعات کاری زمانی را صرفاً به آموزش و تقویت مهارت‌ها اختصاص دهید تا کارمندان در همان محیط کاری، روی انواع مهارت‌های سئو خود کار کنند و پیشرفت نمایند.

اگر خلاء‌های مهارتی بسیار عمیق هستند، آن وقت باید به دنبال استخدام نیروی جدید برای جبران کمبودها را داشته باشید. یکی از راه‌های انجام این کار، استفاده از خدمات سئوی آژانس‌های سئو مانند وینت سئو و یا فریلنسرها است.

برای استخدام سئو کار و یا متخصص سئو یکی از روش های معمول درج آگهی در سایتهای کاریابی و یا استخدامی است ولی برای اینکار هم باید نقشه راه داشته باشید و نیروی متخصص سئوی خود را به صورت اصولی استخدام نمایید تا بتوانید از مرحله صفر درج آگهی استخدام سئوکار تا مراحل پایانی استخدام بهترین عملکرد را داشته باشید در ادامف مقاله نکات خیلی کاربردی را در زمینه طرح انواع سوالات در حین استخدام هم برای شما بیان کرده ایم که به نظر ما بهتر است تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

ایجاد آگهی شغلی ( استخدام سئو کار)

مهارت‌هایی که در حال حاضر در تیم سئو شما کمبود آنها حس می‌شود،‌ پایه‌های آگهی شغلی شما را شکل می‌دهند. از این مهارت‌های بنیادی در نوشتن آگهی استفاده کنید و لیستی از توانایی‌های مربوط به آنها را همراه با توضیحات ذکر نمایید. برای مثال اگر حس می‌کنید که نیاز به یک نیروی جدید که تجربه بالایی در سئو فنی داشته باشد دارید، نقشی را تعریف کنید که تمرکز آن روی مهارت‌های مربوط به سئو فنی است. همانطور که در آگهی زیر که ما برای استخدام نیروی سئو در وینت سئو از آن استفاده کرده ایم.مشاهده مینمایید ، رودروایستی را کنار گذاشته‌ایم و دقیقا به دنبال جذب نیرویی هستیم که دارای این تخصص ها در زمینه سئو باشد و در ادامه چون میدانیم فرایند استخدام سئوی خود را چگونه تنظیم نماییم و جلسه استخدام کارشناسان سئو را چگونه پیش ببریم می توانیم بهترین عمکلرد را از خود انتظار داشته باشیم.پس در مرحله اول همانطور که پیشتر نیز بیان کردیم در نظر داشته باشید که در کدام حوزه سئو بیشترین ضعف را دارید، و در واقع چه تخصص و یا تخصص هایی بیشتر ملاک ذهنی تان برای جبران کمبودها و توانمندیهای فعلی تیم سئوی شما می باشد.

ایجاد آگهی شغلی ( استخدام سئو کار)

در ادامه به شما کمک مینماییم که بتوانید به شیوه بهتری متن آگهی استخدام سئوکار را برای درج آگهی استخدام ایجاد نمایید:

چگونه یک آگهی استخدام مناسب برای استخدام سئوکار بنویسیم؟

میتوانید در ابتدا با این جمله شروع نمایید که :

هر فردی با فرد دیگر متفاوت است و تجربه کاری منحصر به فرد شما همراه با شایستگی شما برای این شغل ممکن است دقیقاً همان چیزی باشد که ما به دنبالش می‌گردیم.

این جمله به خواننده و کارجو کمک مینماید تا فکر کند که شما درک بهتری از فرایند استخدام دارید و با این شروع احساس راحتی بیشتری با شما خواهد کرد و در ادامه می توانید قبل از بیان جزییات و مهارتها این جمله را نیز بیان نمایید.

با این توضیحات، در ادامه لیستی از مهارت‌ها و تجربیاتی که ما از افراد متقاضی برای این شغل انتظار داریم را لیست کرده‌ایم. لطفاً با دقت آنها را بخوانید و اگر هم می‌خواهید قبل از اقدام برای این شغل با جزئیات راجع به شرایط فنی آن صحبت کنید، با ما تماس بگیرید.

قسمت بعدی اعلام مهارتهای مورد نیاز بدون رودروایستی است چیزی شبیه به بیان مهارتهای زیر:

آشنایی کامل با قواعد سئوی داخلی:

  • شناسایی دقیق کلمات کلیدی و تحقیق کلمات کلیدی
  • آشنایی کامل با تمامی تگها و عنوان ها و خلق عنوان های جذاب برای ارسال به تیم تولید محتوا
  • آشنایی کامل به بهبود محتواهای تولید شده با توجه به قواعد سئوی داخلی
  • آشنایی کامل تولید محتواها با هوش مصنوعی
  • آشنایی کامل با قواعد لینک سازی داخلی
  • آشنایی با قواعد pillar و cluster در محتواها
  • آشنایی کامل با تقویم محتوایی و بارگذاری مطالب در سایت

نکته بسیار مهم: طراحی لندینگ پیج های هدف و اصول و قواعد حرفه ای این زمینه از طریق آموزش داخلی و توسط برترین اساتید دیجیتال مارکتینگ و سئو آموزش داده میشود.

آشنایی کامل با قواعد سئوی خارجی:

  • ابزارهای تحلیل رقبا و شناسایی بک لینک
  • ساختار سازی بک لینک ها و ایجاد بک لینکهای سطح 1 و 2و 3
  • توانایی تولید متن رپورتاژ آگهی
  • توانایی کامل در تعریف استراتژی بک لینکها

نکته بسیار مهم: طراحی استراتژی های حرفه ای بک لینک سازی از طریق آموزش داخلی و توسط برترین اساتید دیجیتال مارکتینگ و سئو آموزش داده میشود.

آشنایی کامل با قواعد سئوی تکنیکال:

  • آشنایی کامل با ابزار سرچ کنسول و گوگل آنالیتیکس
  • آشنایی با office مزیت خواهد بود
  • روابط عمومی بالا و برقراری ارتباط کلامی مناسب
  • تعهد و وظیفه شناسی و برنامه مند
  • پیگیری کارها و پاسخ گویی و دریافت پاسخ از واحدهای دیگر

همانظور که ملاحظه مینمایید ما در هر سه بخش توانایی های فنی و همچنین مهارت ها و تجربیات جانبی ( مهارت های نرم، مهارتهای فنی و مهارتهای جانبی که پیشتر صحبت کرده ایم) اشاره کردیم. و دقیقا میدانیم که برای جبران کمبود توانمندیها و یا ارتقای توانمندیهای تخصصی تیم سئوی خویش به چه نیرویی نیاز داریم و اینگونه از دریافت رزومه های کارجویانی که این توانمندیها را ندارند اجتناب میکنیم و می توانیم با نظم بیشتری جلسه استخدامی سئوکار خود را جلو ببریم. همین کار ساده می تواند در تمامی مراحل بعدی که در این محتوا به ان اشاره مینماییم به شما کمک شایانی نماید و اثرش را به خوبی درک خواهید کرد.

در اینجا دو سایت استخدامی که می تواند در به دست آوردن نیروی متخصص سئو به شما کمک نماید و درج آگهی در آن ها بسیار بهتر از دیگر سایتهای استخدامی جواب خواد داد را به شما معرفی میکنیم:

استخدام متخصص سئو در ای استخدام

استخدام کارشناس سئو در جاب ویژن

از یاد نبرید که استخدام یک متخصص سئو که در همه مهارت‌ها سطح بالایی را از خود نشان دهد و همه ویژگی‌های مورد نظر شما را داشته باشد کاری بسیار دشوار و در بعضی موارد غیر ممکن است. اکثر ما به یک حیطه خاص از سئو گرایش داریم که می‌تواند تکنولوژی سئو، محتوا، روابط عمومی دیجیتال و… باشد. با این توضیحات، از شما دعوت می‌کنیم تا این دو نکته مهم را نیز در خصوص استخدام متخصص برای دپارتمان سئو را مد نظر قرار دهید:

بیش از حد دایره را تنگ نکنید

در توصیف موقعیت شغلی بیش از حد به جزئیات نپردازید. مثلاً به این فکر کنید که:

آیا واقعاً به یک متقاضی نیاز دارید که بیش از دو سال تجربه با پایتون یا هر زبان برنامه نویسی دیگری را داشته باشد؟

آیا این فرد جدید باید توانایی کد نویسی در HTML، جاوا اسکریپت و CSS را داشته باشد یا همین که بداند این زبان‌ها چگونه روی سئو اثر می‌گذارند کافی است؟

آیا نیاز دارید تا فرد مورد نظر شما مهارت‌های کپی رایتینگ داشته باشد یا این که مهارت خلاصه نویسی عالی در اولویت قرار دارد؟

اگر در آگهی شغلی خود تعداد تاکید افراطی روی مهارت‌ها و تجربیات کنید و بیش از حد کمال گرا باشید، آن وقت ممکن است متقاضیانی را که توانایی‌های لازم و کافی را برای کار در آن جایگاه دارند از دست بدهید چرا که ممکن است این افراد خود را واجد شرایط ندانند و پا پیش نگذارند.

مزایای همپوشانی مهارت‌ها

این که در یک تیم افراد بیشتری را با مهارت‌های مشابه داشته باشید مزایای زیادی به همراه دارد. برای مثال، فرض کنید که برای جذب یک متخصص سئو on-page آگهی زدید و حالا یک متقاضی پیدا شده که علاوه بر مهارت مورد نیاز، سابقه‌ای هم در زمینه سئو فنی دارد. شما باید به این ویژگی به عنوان یک مزیت نگاه کنید، حتی اگر همین حالا یک متخصص سئو فنی فوق العاده در تیم خود داشته باشید.

چرا که دنیای سئو دنیای پهناوری است همیشه چیزهای جدیدی برای یاد گرفتن وجود دارند. به همین دلیل جمع آوری افرادی که تخصص‌های مشابهی دارند اما در زمینه‌های متفاوتی کار می‌کنند، باعث ایجاد نگرش‌های جدیدی می‌شود که در نهایت به نفع تیم خواهد بود.

نحوه مصاحبه با متخصصین سئو

نحوه مصاحبه با متخصصین سئو

برای اینکه چگونه یک مصاحبه حرفه‌ای عالی را تدارک ببینیم، تعداد بی شمار از راهنماها و دستورالعمل‌ها وجود دارند که می‌توانید از آنها استفاده کنید. چیزی که در اینجا روی آن تمرکز می‌کنیم، این است که ببینیم مصاحبه با متخصصین سئو چه ظرافت‌های خاصی دارد و چگونه باید یک مصاحبه فنی و اصولی که مهارت‌های سئو را ارزیابی می‌کند،‌ انجام دهیم.

تجربه نشان داده که مصاحبه برای جذب متخصص سئو معمولاً به یکی از این دو شکل انجام می‌گیرد:

  • بحث و صحبت راجع به تجربیات و مهارت‌ها

  • سپردن یک تسک (کار) عملی برای آزمودن متقاضی که معمولاً با اهمال کاری از سوی متقاضی مواجه می‌شود

این که هر کدام از این مدل‌های مصاحبه چه مراحلی دارد، چگونه می‌شود آنها را با هم ترکیب کرد، برای چه دسته از متقاضیانی مناسب هستند خود تحت تأثیر عوامل متعددی است؛ اما آیا این ها مطلوب‌ترین راه برای سنجش شایستگی یک متقاضی سئو هستند؟ برای اینکار به شما کمک می نماییم روند کاری خود را در طی جلسه ی استخدام سئوکار به بهترین شکل ممکنه جلو ببرید.

روند مصاحبه با متخصصین سئو

برای مصاحبه با یک متخصص سئو بهتر است از قبل برنامه داشته باشید بدانید چه سوالاتی باید بپرسید؟ چگونه مباحث خود را جلو ببرید که بیشتر به توانمندیهای سئوکار پی ببریدی برای همین منظور پیشنهاد مینماییم برنامه خود را حول این دو محور اساسی برنامه ریزی کنید و جلو ببرید:

1- مهارت‌های مورد نیاز برای شغل

2- میزان ارشدیت (شایستگی، کفایت) مورد نیاز برای شغل

برای مثال، سؤالاتی که از یک سئوکار با دو سال سابقه پرسیده می‌شود نباید همان سؤالاتی باشند که از یک سئوکار با ده سال سابقه که برای پست مدیریتی اقدام کرده پرسیده ‌شود.

تکنیک‌ها و فعالیت‌های گوناگونی هستند که به کمک آنها می‌توانید میزان شایستگی یک متقاضی را برای شغل مورد نظر بسنجید و همچنین به آنها کمک کنید که متوجه شوند آیا شرکت و مجموعه شما گزینه‌ مناسبی برای آنها هست یا نه.

به صورت کلی دو روش مصاحبه برای استخدام سئوکار وجود دارد که در ادامه به بررسی هر کدام از آنها می پردازیم:

1- روش مصاحبه رسمی استخدام سئو کار

بسیاری از ما در مصاحبه‌های رسمی که با حضور یک متقاضی جویای کار انجام می‌شود شرکت داشته‌ایم. این نوع از مصاحبه روش خوبی است تا در مدت زمانی کوتاه پی ببرید که آیا کارجوی مورد نظر به شرایط شما نزدیک است یا نه. در تئوری، قرار است تا این سبک از مصاحبه به مصاحبه‌گر و مصاحبه شونده امکان دهد تا به شکلی عمیق راجع به توانایی‌ها و تجربیات صحبت کنند.

اما در واقعیت،‌ این سبک از مصاحبه‌های رسمی نواقص زیادی دارد که باعث می‌شود نتوان آن را به عنوان روشی دقیق برای سنجش توانایی‌های متقاضی قلمداد کرد. بسیاری از افراد هستند که در شرایط پر فشار یک مصاحبه رسمی که به شکل رو در رو برگزار می‌شود، نمی‌توانند توانایی‌های خود را به رخ بکشند. به این فکر کنید که بسته به این که فرد برای چه شغلی اقدام کرده است، ممکن است هرگز در طول دوران کاری خود لازم نباشد تا در یک اتاق به شکل رو در رو با شخص دیگری مصاحبه کند. پس چرا باید مصاحبه کاری او را به این شکل برگزار کرد؟ درست است که پرسیدن برخی از سؤالات در این نوع مصاحبه می‌تواند کمک شایانی به شناخت متقاضی بکند؛ اما برای آن که از توانایی‌ها و استعدادهای منحصر به فرد یک متقاضی آگاه شویم، باید روش‌های موثرتری را برای مصاحبه با متخصصین سئو به کار بگیریم.

در چه زمانی می توانیم از روش مصاحبه رسمی استفاده کنیم:

به طور کلی زمانی که شما یک پروژه خاص دارید که کارفرمای آن نیازهای دیگری به جز موارد اصلی سئو دارد مثلا می خواهد با یک شخص اصلی در سازمان شما به صورت روزانه در ارتباط باشد و گزارش های عملیاتی بیشتری دریافت نماید و شما می خواهید برای این پروژه خاص این فرد را استخدام نمایید در اینصورت چون موضوع استخدام کاملا مشخص است و شخص علاوه بر توانمندیهای سئو باید توانمندیهایی دیگری هم داشته باشد بهتر است این مورد بدین صورت انجام گردد.

پس به طور مشخص متخصص سئو در زمینه مدیریت پروژه یا کاربر، یکی از این پست‌ها است؛ بنابراین برای جذب متخصص سئو در این نوع از پست‌ها، برگزاری مصاحبه رسمی با همان محیط خشک و پر فشار می‌تواند راهکار خوبی برای سنجش صلاحیت متقاضی باشد.

2- مکالمه غیر رسمی برای استخدام متخصص سئو

یک روش نسبتاً غیر رسمی برای کسب اطلاعات راجع به مهارت‌ها و تجربیات یک متقاضی برگزاری یک گپ و گفت گرم و به دور از آداب و رسوم اداری است. فضای این نوع از مصاحبه فشار کمتری به متقاضی وارد می‌کند و به او این فرصت را می‌دهد تا پا به پای مصاحبه کننده، سؤالات خود را بپرسد و صرفاً پاسخگوی سؤالات نباشد.

این روش از مصاحبه راهکار خوبی است تا بسنجیم که یک متقاضی چگونه در جلسات تیمی رفتار می‌کند، آیا توانایی همکاری با آژانس‌های سئو و دیجیتال مارکتینگ خارجی را دارد و یا می‌تواند با تأمین کننده ارتباط برقرار کند. برای موقعیت های شغلی‌ای که در آنها ارائه محصولات و خدمات به شکل رسمی و یا مذاکره با مشتری در شرح وظایف نیست، برگزاری مصاحبه غیر رسمی شیوه خوبی است که به شما نشان می‌دهد متقاضی مورد نظر تا چه حد برای فعالیت در آن پست مناسب است.

بعد از اینکه روش مصاحبه سئوی حضوری خود را انجام دادید بهتر این است که شما به صورت مستقیم و برای درک بهتر از توانمندیهای کارشناس سئوی خود از او بخواهید یک مرحله از کار را برای شما به صورت تسک انجام نماید و ارسال نماید. با اینکار می توانید مطمئن شوید که آیا صحبتهای او لزوما درست است و اطمینان بیشتری از ادامه همکاری با او به دست آورید. در ادامه روش های متعدد اینکار را به شما آموزش می دهیم:

انجام پروژه سئو به صورت دور کاری با سئوکار

1- انجام یک مرحله از کار یا انجام پروژه سئو به صورت دور کاری

معمولاً دومین یا سومین مرحله از روند استخدام سئو‌کار، ارائه یک تسک یا همان کار دورکاری به متقاضی است. این تسک می‌تواند ارائه ارزیابی کامل از صفحات یک وب سایت با توجه به معیارهای سئو باشد یا حتی تبلیغ یک پروژه دیجیتال مارکتینگ یا تعیین استراتژی های بک لینک دهی برای یک صفحه خاص از سایت شما.

فلسفه دادن فرایند دورکاری به متقاضی این است که او را در شرایطی قرار دهیم تا در مدت زمانی مشخص با یک مشکل یا چالش دست و پنجه نرم کند و بهترین راه حلی که به ذهنش می‌رسد را ارائه دهد. مزیت تسک دورکاری این است که به مصاحبه کننده امکان می‌دهد تا ببیند اگر متقاضی با مشکلات روزمره سئو مواجه شود، چگونه واکنش نشان می‌دهد و توانایی‌های خود را در عمل ثابت کند.

اما توجه داشته باشید این که مرحله تسک دورکاری را در فرایند استخدام به شکل اصولی و استاندارد انجام دهید، کار راحتی نیست و چالش‌هایی در این مسیر وجود دارند.

انواع چالش های ارائه نمونه کار توسط سئو کار یا متخصص سئو:

از آنجایی که متقاضی قرار است این تکالیف و نمونه کار خواسته شده را در وقت آزاد خود در خانه انجام دهد، بسیار پیش می‌آید که بنا به دلایل مختلف انجام تکالیف و نمونه کار خواسته شده را عقب می‌اندازد و دیرتر از موعد آنها را تحویل می‌دهد. یکی از دلایل این پشت گوش انداختن این است که به احتمال زیاد، متقاضی برای آگهی‌های شغلی دیگری نیز اقدام کرده است و آنها نیز نوع دیگر از همین موارد را به او برای اجرا داده‌اند. کار کردن روی این تسک‌ها به شکل همزمان باعث می‌شود او نتواند بعضی از تسک‌ها را در موعد مقرر آماده کند و این موضوعی است که مصاحبه کننده باید آن را در نظر داشته باشد.

علاوه بر آن، یکی دیگر از چالش‌های رایج در انجام تسک خانگی و یا دورکاری این است که برای انجام این تسک‌ها به نحو احسن، دسترسی داشتن به برخی از ابزارهای تخصصی سئو ضروری است.

البته که ابزارهای سئو رایگان نیز وجود دارند اما همانطور که می‌دانید، نسخه‌های رایگان قابلیت‌های کمتری به کاربر می‌دهند و به همین دلیل ممکن است کیفیت انجام تسک کمتر از چیزی باشد که انتظار می‌رود. همچنین بعضی از متقاضیان که در حال حاضر در یک شرکت دیگر مشغول به کار هستند و برای پیوستن به شرکت شما اقدام کرده‌اند، ممکن است از نظر اخلاقی احساس خوبی نداشته باشند که از ابزارهایی که شرکت فعلی آنها لایسنس آن را خریداری کرده، برای انجام تسک خانگی در یک مصاحبه کاری استفاده کنند.

بنابراین بهتر است در طراحی تسک خانگی، تسک‌هایی را به متقاضی ارائه کنید که نیاز به ابزارهای تخصصی سئو ندارند و یا اگر هم می‌خواهید حتماً توانایی او در انجام تسک‌های پیچیده را بسنجید، می‌توانید به شکل موقت دسترسی به ابزارهای سئو مورد نیاز را برای او فراهم کنید.

چالش بعدی که در انجام تسک خانگی رایج است، عدم اعتماد متقاضی به کارفرما است. چرا که انجام برخی از تسک‌های خانگی نیازمند صرف زمان و انرژی زیادی است. گاهی پیش می‌آید که متقاضی این زمان و انرژی را صرف می‌کند و تسک را به شکلی مطلوب انجام می‌دهد اما در نهایت بنا به هر دلیلی، استخدام نمی‌شود و عملاً زحمات او هدر می‌روند. در برخی موارد نیز که متاسفانه تعداد آنها کم نیست، کارفرمایان از نتیجه کارهایی که متقاضیان در مصاحبه شغلی انجام می‌دهند استفاده مادی می‌کند در حالی که حتی فرد مورد نظر به استخدام آن شرکت در نیامده است و در مصاحبه رد شده است.

این عدم اعتماد از سوی کارفرما به متقاضی نیز وجود دارد. چرا که همانطور که از اسم آن پیدا است،‌ تسک خانگی در خانه و به دور از چشم کارفرما انجام می‌شود و این احتمال وجود دارد که متقاضی از کمک افراد دیگر برای انجام این تسک بهره برده باشد.

یکی دیگر از مشکلات جانبی ارائه تسک خانگی در مصاحبه با متخصصین سئو این است که گاهی در روند انجام و ارائه این تسک، متقاضی با چالش‌هایی مواجه می‌شود که در محیط کار واقعی ممکن است هرگز به آنها بر نخورد.

برای مثال، بعد از آن که تسک خانگی انجام شد، معمولاً از متقاضی خواسته می‌شود که راه حل خود را در یک جلسه پرسش و پاسخ توضیح دهد. همانطور که بالاتر اشاره کردیم، این جلسات ممکن است اضطراب زیادی به متقاضی وارد کنند و برای پست‌هایی که در آنها جلسات رو در رو به ندرت اتفاق می‌افتد،‌ این سبک از مصاحبه چندان کاربردی نیست. چرا که ممکن است یک متخصص سئو راه حل فوق‌العاده‌ای برای یک مشکل سئو پیدا کرده باشد، اما به دلیل فشار موجود در فضای مصاحبه رو در رو، نتواند این راه حل را به شکل قابل قبولی توضیح دهد.

2- تسک لایو برای مصاحبه با سئو کار یا متقاضیان شغل سئو

ارائه تسک لایو یا زنده به متقاضی یک روش رایج در مصاحبه‌های مهندسی است اما هنوز آنطور که باید در دنیای مصاحبه‌های سئو رواج نیافته است. تسک لایو به این صورت است که در همان حین مصاحبه با متخصصین سئو، یک مشکل یا چالش مرتبط با سئو به آنها ارائه می‌شود تا در لحظه آن را حل کنند. مزیت تسک لایو این است که کارفرما می‌تواند به راحتی همه ابزارهای تخصصی لازم را در اختیار متقاضی قرار دهد، ریسک تقلب در انجام تسک و کمک گرفتن از افراد دیگر تقریباً به صفر می‌رسد و همچنین دیگر لازم نیست متقاضی خارج از زمان مصاحبه، بخشی از روز خود را به انجام تکالیف کاری که هنوز در آن استخدام نشده اختصاص دهد.

ما در وینت سئو به صورت معمل از این شبوه برای بررسی توانمندیهای سئوکار و کارشناس سئو استفاده می‌نماییم و برای روشن شدن بیشتر موضوع یک مثال برای شما در ادامه بیان نموده‌ایم که می توانید شما نیز با تغییر چیدمان تسکهای لایو بهترین نتیجه و ثمر را از روند فرایند استخدام سئوکار خود به دست آورید:

نمونه اجرای یک تسک لایو برای سنجش توانمندیهای متخصص سئو :

لطفاً به این لینک نگاهی بیندازید. به طور مثال Impbrand.com این صفحه در سه ماه اخیر شاهد کاهش ترافیک ارگانیک بوده است. به شکلی که در تاریخ بیستم مرداد ماه ترافیک ارگانیک صفحه به نصف رسیده بود.

1. لطفاً با ما در میان بگذارید برای آن که ریشه مشکل را هر چه زودتر پیدا کنید، نیاز به چه اطلاعاتی دارید. سپس ما این اطلاعات یا همان دیتا را در اختیار شما قرار می‌دهیم.

2. با توجه به دیتایی که در مرحله اول این تسک به شما داده‌ایم، اقدامات بعدی شما برای کشف علت کاهش چشمگیر ترافیک ارگانیک این صفحه در ماه‌های اخیر چه خواهد بود؟

البته بدیهی است که انجام تسک لایو در حضور کارفرما و محیط مصاحبه، ممکن است برای متقاضی بسیار دلهره آور باشد. برای آن که از میزان استرس آن‌ها برای انجام تسک لایو بکاهید، خوب است تا از قبل به متقاضی خبر بدهید که قرار است در حین مصاحبه یک تسک لایو نیز انجام بدهد اما جزئیات این تسک را با او در میان نگذارید.

همچنین توصیه می‌شود به متقاضی فضای کافی برای تمرکز روی تسک بدهید. اگر مصاحبه به شکل آنلاین است، اجازه بدهید تا میکروفون و دوربین برای دقایقی خاموش باشند یا اگر هم به شکل حضوری است، متقاضی را در اتاق تنها بگذارید تا سنگینی نگاه شما را حین فکر کردن به مسئله حس نکند!

مصاحبه همکاران در بخش سئو

همانطور که شما حق دارید تا با متقاضی آشنا شوید و ویژگی‌های او را بسنجید، متقاضی نیز حق دارد تا با محیط شرکت شما و همکاران احتمالی خود در دپارتمان سئو آشنا شود و سپس تصمیم بگیرد که آیا این محیط برای او مناسب است یا نه. برای آن که فرصت این آشنایی را به متقاضی بدهید، می‌توانید گزینه مصاحبه با همکاران را نیز در روند مصاحبه با متخصصین سئو در نظر بگیرید.

در این سبک از مصاحبه، به متقاضی اجازه داده می‌شود تا با چند نفر از همکاران احتمالی خود در شرکت گفتگو کند و از آنها بپرسد که شرایط محیط کار در این شرکت به چه شکل است. نکته مهم در خصوص مصاحبه با همکاران این است که هیچ یک از مدیران یا مسئولین مصاحبه نباید در این گفتگو حاضر باشند تا کارمندان بتوانند با خیال راحت و بدون نگرانی از واکنش مقامات بالا دستی، نظر واقعی خود را به اشتراک بگذارند و متقاضی سؤالاتی را که نمی‌تواند یا نمی‌خواهد از مصاحبه کننده بپرسد، مطرح نماید.

نکته: البته بهتر است این مورد را زمانی اجرایی نمایید که شخص جویای کار را میخواهید به عنوان یک متخصص سئو به تیم خود اضافه کنید و بعد وارد این مرحله بشوید.

مصاحبه اصولی با متخصصین سئو در سطوح مختلف

مسلما یکی از پیچیدگی های استخدام سئوکار طرح سوالات هدفمند به نسبت تخصص و سطحی است که این عزیزان دارند و چون بسیاری از صاحبان کسب و کار و برندها، خودشان تخصص کافی در این حوزه ندارند، ایجاد فرایند اصولی استخدام متخصص سئو یکی از سخت ترین و پیچیده ترین فرایندهای استخدام و به کارگیری نیروهای متخصص میباشد.

بی شک یکی از چالش‌های مصاحبه کاری در هر صنعتی، تفاوت سطح بین مصاحبه کننده و مصاحبه شونده است. این که تشخیص دهید برای افرادی که در سطح خاصی از سئو قرار دارند، چه دسته از سؤالاتی مناسب است کار راحتی نیست. حتی اگر خودتان برای سال‌های زیادی در صنعت سئو فعالیت داشته‌اید، ممکن است نتوانید به درستی تشخیص دهید که از یک فرد نسبتاً تازه کار در سئو، باید انتظار چه مهارت‌ها و تجربیاتی را داشت. به همین شکل، ممکن است خودتان تجربه و دانش خاصی از سئو نداشته باشید اما در تیم استخدام و مصاحبه مشغول باشید. در این شرایط نیز شما قادر نخواهید بود تا به شکل دقیق دانش و مهارت‌های یک متخصص سئو را حین مصاحبه بسنجید.

به همین دلایل است که تشخیص سطح مهارت‌های مورد انتظار برای موقعیت شغلی مورد نظر از اهمیت بالایی برخوردار است. یک راه برای تشخیص این سطح، این است که:

نگاه کنید ببینید فردی که قرار است او را استخدام کنید، قرار است با چه مشکلاتی سر و کار داشته باشد. برای حل این مشکلات، به چه مهارت‌هایی و با چه سطحی نیاز است؟

سپس این مهارت‌ها را اولویت بندی کنید. ببینید کدام یک از آنها برای حل مشکلات پیش بینی شده کاملاً ضروری و غیر قابل چشم پوشی هستند و کدام یک از آن‌ها صرفاً کمک می‌کنند تا کارها راحت‌تر پیش برود.

اگر فکر می‌کنید آشنایی کافی با مشکلات و راه حل‌های موجود در دنیای سئو را ندارید، حتماً یا از اعضای تیم سئو خود و یا از یک مشاور سئو در این خصوص مشورت بگیرید.

در ادامه راه حل هایی را به شما پیشنهاد میکنیم که میتوانید به بهترین شکل ممکنه این مسیر را برای استخدام سئوکار ایجاد و پیاده سازی نمایید. در قدم اول: در مورد سطح شغل، شفافیت داشته باشید.

اگر قرار است برای یک شغل ساده که در آن فقط کافی است اصول پایه‌ای سئو را بلد باشید فردی را استخدام کنید، باید در روند انجام مصاحبه سهل گیری بیشتری از خود نشان دهید و افراد مستعدی را که توانایی یادگیری بالایی دارند اما در انجام مصاحبه مانند یک مدیر با اعتماد به نفس نیستند از قلم نیندازید.

روی دیگر این سکه این است که ممکن است یک متقاضی حسابی شما را با سطح مهارت‌ها و تجربیات خود تحت تأثیر قرار دهد؛ بنابراین استخدام این فرد برای یک شغل که برای سطح مهارت‌های او بسیار پیش پا افتاده است، فایده‌ای نخواهد داشت و حتی اگر فرد مورد نظر به استخدام شما در بیاید، پس از مدتی کوتاه برای ارتقا شغلی تلاش خواهد کرد و به دنبال جایگاهی بهتر خواهد گشت.

برای اینکه بتوانید اثر گذاری بیشتری نسبت به فرایند استخدام و به کارگیری نیروی متخصص سئو داشته باشید در این قسمت از راهنمای جامع مان، میخواهیم شما را با انواع سوالات در زمینه سئو برای استخدام سئوکار آشنا نماییم. این سوالات در هر سه بخش سئوی داخلی و سئوی خارجی و سئوی فنی و با توجه به دریافت اطلاعات دقیق تر از سطح دانشی سئوکارها دسته بندی و ارائه گردیده است.

سؤالات متناسب با سطح متخصص سئو

ما در اینجا نمونه‌ای از سؤالات مربوط به مهارت‌های مختلف سئو را در سه سطح مبتدی، متوسط و حرفه ای دسته بندی کرده‌ایم که می‌توانید از آنها برای طراحی مصاحبه‌های خود ایده بگیرید. طراحی این سوالات برای ان است که مطمئن شوید در مصاحبه برای جذب متخصص سئو، بهترین فرصت ممکن را در اختیار متقاضیان قرار می‌دهید تا توانایی‌های خود را به رخ بکشند، و از آن سو شما نیز بهترین ها را استخدام کرده اید.

سوالات بهینه سازی on-page یا سئوی داخلی

سطح مبتدی در سئو

برای بهینه سازی یک صفحه با هدف رسیدن به حداکثر شانس دیده شدن در صفحه نتایج سرچ گوگل، کار خود را از کجا شروع می‌کنید؟

این سبک از سؤالات برای متقاضیانی که هنوز تجربه بالایی در زمینه سئو ندارند مناسب است. چرا که ممکن است آنها تجربه رویارویی مستقیم با مشکلات رایج در سئو را نداشته باشند، اما می‌توانید بسنجید که دانش تئوریک آنها در چه حدی است و نگرش آنها برای حل مسئله به چه شکل است.

سطح متوسط در سئو

یک مثال از زمانی که با استفاده از بهینه سازی on-page رتبه یک صفحه را ارتقاء دادید ارائه دهید. چه اقداماتی انجام دادید، چرا آن اقدامات را انجام دادید و نتیجه چه بود؟

این نوع از سؤالات به متقاضی فرصت می‌دهند تا تجربیات مستقیم خود از چالش‌های بهینه سازی on-page سئوی در صفحه را در میان بگذارند در حالی که لازم نیست بابت استراتژی پشت این اقدامات مسئولیت قبول کنند. آن‌ها می‌توانند دانش عملی خود را به رخ بکشند و همچنین اشاره کوچکی به منطق و فلسفه استراتژی‌های سئو داشته باشند.

سطح حرفه ای در سئو

یک مثال از زمانی که یک استراتژی هرس محتوا ( بهینه سازی محتوا از نظر تکنیکال و موارد سئوی داخلی با توجه به پرسونای مخاطب و هدف تولید محتوا و انتخاب هوشمندانه عناوین محتوا ) را به کار گرفتید و توسعه دادید ارائه دهید. استراتژی به چه شکل بود، چرا از آن استفاده کردید و نتایج آن چه بودند؟

این دسته از سؤالات به مصاحبه کننده امکان می‌دهد تا منطق و تفکر استراتژیک مصاحبه شونده را بسنجد. همچنین توانایی متقاضی در کشف بهترین روش برای رسیدن به نتایج مطلوب و توانایی آنالیز نتایج نیز به کمک این سؤالات ارزیابی می‌شوند.

سوالات مرتبط با سئو فنی

سطح مبتدی سئو

هنگام انجام یک ارزیابی کامل از سئو فنی، به چه مواردی توجه خواهید کرد؟

با کمک این سؤالات خواهید فهمید که آیا متقاضی دانش تئوریک قابل قبولی از فعالیت‌های پایه‌ای سئو فنی دارد یا نه.

سطح متوسط سئو

یک مثال از رویارویی خود با مشکل صفحات مشابه (duplicate page)بزنید. چه چیزی باعث بروز این مشکل شد و شما چگونه آن را حل کردید؟

با این سبک از سؤالات می‌توانید بررسی کنید که تجربیات متقاضی در مسائل عملی سئو فنی تا چه حد عمیق است و همچنین می‌توانید بسنجید که او تا چه حد به مسائل تئوریک و نظری سئو فنی مسلط است.

سطح حرفه ای سئو

یک مثال از رویارویی خود با مشکل de-indexation ( از ایندکس خارج شدن) بزنید و توضیح دهید که چگونه آن را تشخیص دادید و برای حل آن چه کردید.

این سؤالات دشوار به متقاضی فرصت می‌دهد تا تجربه و دانش وسیع خود در زمینه مشکلات جدی و پیچیده سئو تکنیکال یا همان فنی را به تصویر بکشد. همچنین احتمالاً در حین پاسخ به این سؤال، متقاضی به تجربه خود در به کارگیری سیستم‌های اتوماسیون و هشدار برای جلوگیری از این مشکلات اشاره خواهد کرد. نحوه مواجهه متقاضی با مشکلات فنی، نحوه برقراری ارتباط با سایر تیم‌ها برای پیدا کردن راه حل نیز در این سطح از سؤالات قابل سنجش خواهند بود.

سوالات مربوط به روابط عمومی دیجیتال در دیجیتال مارکتینگ و سئو

سطح مبتدی سئو

اخیراً کدام یک از کمپین‌های روابط عمومی دیجیتال نظر مثبت شما را به خود جلب کرده است؟ اگر شما مسئول آن کمپین بودید، چه چیزهایی را تغییر می‌دادید؟

اگرچه از متقاضی مبتدی انتظار نداریم تا خودشان به تنهایی کمپینی را راه اندازی کنند، اما این سؤال توانایی متقاضی در صحبت راجع به ایده‌های مرتبط به digital pr و سطح درک او از این پدیده را می‌سنجد.

سطح متوسط سئو

برای ما یک مثال از کمپینی بزنید که شما آن را راه اندازی کردید و در ابتدای مسیر،‌ نتایج پایین تر از سطح انتظار بودند؛ برای بهبود وضعیت کمپین چه اقداماتی انجام دادید؟
علاوه بر ارائه نمونه کارهای قبلی، در این سؤال توانایی تفکر استراتژیک متقاضی و همچنین توانایی انطباق پذیری او با چیزی که مدیا می‌خواهد و نیاز دارد سنجیده می‌شود.

سطح حرفه ای سئو

استراتژی شما برای راه اندازی یک کمپین با هدف ایجاد لینک در یک صنعت بسیار کنترل شده مثل صنعت دستگاه های صنعتی چه خواهد بود؟ در گذشته، چگونه توانستید موانع موجود در صنایع کنترل شده یا صنایعی که جاذبه چندانی ندارند را پشت سر بگذارید؟

این سؤال امکان بررسی دقیق سوابق کاری متقاضی را فراهم می‌کند. افزون بر آن، توانایی متقاضی برای خلق استراتژی‌های فکر شده و منظم در شرایطی که همراه با محدودیت‌های فراوان است، مورد ارزیابی قرار می‌گیرد.

سوالات مربوط به سئوی خارجی

سطح مبتدی سئو

اگر بخواهید یکی از روش های زیر را برای بخش بک لینک و سئوی خارجی خود برای یک صفحه تازه انتخاب نمایید کدام روش را انتخاب میکنید؟

مستقیما روی کلمات کلیدی اصلی رپورتاژ آگهی میزنم و اینکار را با صفحات اعتبار بالا انجام میدهم.

در درجه اول شروع میکنم به پیدا کردن کلمات کلیدی مشابه و شروع بع ایجاد بک لینکهای هدفمند از طریق سیستم و سایتهای WEB 2 خوب میکنم با اعتبار دامنه و اعتبار صفحات متوسط!!!

با این سوالات هدفمند شما دانش و آگاهی اولیه کارجو را در حوزه لینک سازی خارجی میشناسید و متوجه میشوید این نیروی جویای کار در سطح سئو کار مبتدی در درجه اول انواع بک لینکها و لینک سازی خارجی را میشناسد یا خیر.

سطح متوسط سئو

زمانی که یک صفحه بر روی کلمه کلیدی اصلی آن صفحه به وسله فعالیتها در حوزه سئوی داخلی و سئوی تکنیکال ایندکس شد و به صفحات 2 و یا سوم گوگل رسید، استراتژی بک لینکی که برای آن استفاده میکنید چیست؟

با این سوال شما کاملا متوجه میشوید که این شخصی که خود را سئو کار نیمه حرفه ای نشان داده است آیا در زمینه سئوی خارجی نیز توانایی ایجاد و پیاده سازی انواع استراتژی های بک لینک سازی خارجی را دارد یا خیر.

سطح حرفه ای سئو

استراتژی PILLAR و CLUSTER های شما به گونه ای است که میخواهید صفحه اصلی شما بر روی کلمه ای که سختی آن 40 تا 50 است و وزن آن بین 1800 تا 2000 است رتبه بگیرد.

در درجه اول استراتژی بک لینک شما چیست؟

در درجه دوم آیا همزمان این استراتژی را برای صفحات CLUSTER هم اجرا میکنید و یا سعی میکنید لینک سازی خارجی را به گونه ای متفاوت اجرا نمایید.

در درجه سوم، برای صفحه اصلی و کلمه اصلی اگر بخواهید استراتژی لایه ای بک لینک را استفاده نمایید چه استراتژی و چه سایتهایی را برای هر لایه انتخاب میکنید؟

همانطور که دیدید این سوالات هدفمند کاملا نشان میدهد نیروی جویای کار شما تا چه میزان در حوزه سئوی خارجی حرفه ای است مطمئن هستیم خیلی از سئوکارهای حرفه ی هم شاید نتوانند به این سوال یه صورت کامل پاسخ دهند. پس اگر شما خودتان تخصص کافی در پاسخ و راهنمایی وادامه این مبحث نداردی می توانید به خلق سوالات دیگری در این زمینه بپردازید.

سوالات مربوط به آنالیتیکس و تحلیل در سئو

سطح مبتدی سئو

اگر KPI اصلی شرکت تعامل با مشتری (CONVERSATIONS) ) باشد، با نگاه به چه معیارهایی بررسی می‌کنید که آیا دپارتمان سئو در راستای این هدف حرکت می‌کند یا نه؟ به چه اطلاعاتی برای پاسخ به این سؤال نیاز خواهید داشت؟

مانند سؤالات قبل در سطح مبتدی ، این سؤال نیز کاری به تجربیات عملی متقاضی ندارد و صرفاً برای سنجش دانش تئوریک او مورد استفاده قرار می‌گیرد.

سطح متوسط در سئو

شما با چه فرآیندی از یکپارچه سازی دیتا در یک حساب جدید آنالیتیکس اطمینان حاصل می‌کنید؟

این سؤال نشان خواهد داد که آیا متقاضی با پدیده تحلیل و بررسی دیتا آشنایی دارد و از چه روشی برای تضمین خالص بودن دیتا استفاده می‌کند. همچنین با این سؤال متقاضی می‌تواند نشان دهد که خودشان چگونه می‌توانند دیتا های بهینه را استخراج و بهینه سازی کنند.

سطح حرفه ای سئو

از تجربه خود در زمینه به کارگیری یک راهکار پیچیده برای رهگیری بگویید؛ مراحل انجام این کار و گزارش‌هایی که توانستید از طریق این راهکار تولید کنید را توضیح دهید.
همانطور که مشخص است، هدف از این سؤال سنجش عمق تجربیات متقاضی در پروژه‌های پیچیده آنالیتیکس سئو و راهکارهای رهگیری tracking solution است.

سوالات مربوط به استراتژی سئو

سطح مبتدی سئو

به نظر شما اجزای کلیدی یک استراتژی موفق در زمینه سئو یا روابط عمومی دیجیتال چیست؟

این پرسش و پرسش‌های مشابه دانش تئوریک متقاضی در زمینه خلق استراتژی سئو و بهبود سئو سایت را می‌سنجد و همچنین به او اعتماد به نفس می‌دهد تا درباره دانش خود در زمینه‌های ارزیابی، اندازه گیری، گزارش و تداوم صحبت کند.

سطح متوسط سئو

از یکی از استراتژی‌های سئو که خودتان طراحی کردید و به نتایج مطلوبی منجر شد صحبت کنید. مراحلی که در این استراتژی طی کردید و نتایج نهایی را شرح دهید.
متقاضیان در پاسخ به این سؤال بهترین و موفق‌ترین پروژه خود را معرفی می‌کنند و به مصاحبه کننده امکان می‌دهند تا با جزئیات از تجربیات عملی آنها در زمینه خلق استراتژی سئو آگاه شود.

سطح حرفه ای سئو

از یکی از تجربیات ناموفق خود در زمینه خلق استراتژی سئو صحبت کنید و بگویید که برای جبران آن چه اقداماتی انجام دادید. در آینده برای جلوگیری از این تجربه ناموفق، چه تغییراتی ایجاد خواهید کرد؟

واکنش به شکست یکی از توانایی‌های مهمی است که هنگام جذب متخصص سئو باید به آن توجه کنید و این سبک از سؤالات با همین هدف طراحی شده‌اند تا ببینند متقاضی چگونه از شکست بازیابی می‌کند و از تجربیات تلخ خود چه درس‌هایی می‌گیرد.

سوالات مربوط به مدیریت پروژه سئو

سطح مبتدی سئو

فرض کنید که به شما چند تسک مختلف داده می‌شود که موعد تحویل آنها یکسان است. اگر فقط وقت کافی برای انجام یکی از آنها را داشتید، زمان خود را چگونه مدیریت می‌کنید؟

همانطور که مشخص است این پرسش برای سنجش توانایی مدیریت زمان و توانایی‌های ارتباطی متقاضی طراحی شده است. چرا که یکی از چالش‌های همیشگی شغل مدیریت پروژه در سئو همین کمبود زمان است.

سطح متوسط سئو

یک مثال از تجربیات کاری خود بزنید که در آن زمان های اجرایی و زمان های پایانی پروژه‌های شما با یکدیگر تداخل داشت و توضیح دهید که چگونه توانستید انتظارات مشتریان را برآورده کنید؟

در این سؤال به جای تصور کردن یک موقعیت فرضی و سنجش دانش تئوریک متقاضی، از تجربیات او در محیط واقعی آگاه می‌شویم. متقاضی نشان خواهد داد که چگونه توانسته چالش‌های برنامه‌ریزی تحت شرایط سخت را مدیریت کند و در عین حال پاسخگوی انتظارات مشتریان یا هر کسی که در نتیجه آن پروژه دخیل بود باشد.

سطح حرفه ای سئو

یک مثال از پروژه‌ای بزنید که در آن یک تغییر مهم اتفاق افتاد و توضیح دهید که چگونه توانستید به ارتباطات، مدیریت زمان و تقسیم کار با توجه به این تغییر بزرگ رسیدگی کنید.

در این سبک از سؤالات شما قادر خواهید بود تا نگرش متقاضی نسبت به تغییرات بزرگ و ناگهانی در یک پروژه را بسنجید و ببینید که چگونه به عواملی که بر اثر این تغییر تحت تأثیر قرار می‌گیرند رسیدگی می‌کند. متقاضی در پاسخ به این سؤال فرصت پیدا خواهد کرد تا درباره نگرش خود در زمینه مدیریت خطی، تخصیص منابع و ارتباط با مشتریان یا صاحبین پروژه صحبت کند.

تا اینجای این راهنما همانطور که مشاهده کردید یک دیدگاه و نگرش عملی در مورد فرایند جذب و استخدام و یا به کارگیری یک تیم متخصص سئوی خارجی پیش روی شما قرار دادیم که به صورت عملیاتی می تواند به شما کمک نماید بهترین گزینه را برای انجام پروژه سئوی سایت خود انتخاب نمایید در ادامه به چند راهکار دیگر اشاره میکنیم که شما را در این مسیر هدفمند‌ترخواهد کرد.

نکات مهم در استخدام سئوکار

پرهیز از سوگیری در استخدام متخصصین سئو

یکی از مشکلاتی که صنعت سئو در همه جای جهان درگیر آن است، تبلیغ شدن عده مشخصی از افراد در کنفرانس‌ها، کمیته‌ها و داخل مشاغل است. برای آن که مطمئن شوید روند استخدام متخصصین در دپارتمان سئو به شکل عادلانه انجام می‌شود و تحت تأثیر این تبلیغات قرار نمی‌گیرد، باید تا جای ممکن هر گونه سوگیری در قضاوت و سنجش متقاضیان را کنار بگذارید.این یکی از مهمترین نکات است بسیاری از عزیزانی که در همایش ها و یا شبکه های اجتماعی در زمینه سئو فعال هستند به واقع از بی دانشی شما در امر سئو استفاده میکنند و مواردی را میگویند که اصلاو به هیچ عنوان درست نیست. پس از سوگیری پرهیز کنید.

فایل‌های CV و رزومه‌ بدون اسم

یکی از راه‌های پرهیز از سوگیری در روند جذب متخصص سئو، این است که فایل‌های رزومه و CV را به شکل ناشناس برای مسئولین استخدام بفرستید. این روش به خصوص در شرکت‌های بین‌المللی مورد استفاده قرار می‌گیرد چرا که ممکن است بعضی از مسئولین استخدام، نسبت به اسامی که نشانگر پیشینه قومیتی و نژادی متقاضی هستند سوگیری مثبت یا منفی داشته باشند.

البته شرایط ایده آل این است که این مسئولین استخدام دوره‌های آموزشی پرهیز از سوگیری را بگذارنند و در این زمینه از توانایی بالایی برخوردار باشند.

تست سوگیری

تست‌های پر شماری وجود دارند که به کمک آنها می‌توانید متوجه شوید که آیا مسئولین استخدام در شرکت شما حتی به شکل ناخودآگاه دچار سوگیری هستند یا نه. این سوگیری می‌تواند بر اساس ویژگی‌های شخصیتی مختلفی مثل جنسیت، معلولیت، رنگ پوست، قومیت و… باشد. یکی از این تست‌ها توسط سازمان غیر انتفاعی Project Implicit طراحی شده است که محققین بین المللی در طراحی آن نقش داشته‌اند و هدف آنها آگاه سازی جوامع در خصوص سوگیری است. این تست سوگیری می‌تواند انواع سوگیری‌های احتمالی مثل جنسیت،‌ رنگ پوست و… را بسنجد.

پنل‌های مصاحبه کاری با متقاضیان سئو را متنوع کنید.

یک راه دیگر برای به حداقل رساندن سوگیری در فرآیند جذب متخصص سئو، استفاده از افراد مختلف در پنل‌های مصاحبه و فرایند تصمیم گیری است. برای مثال استفاده از زنان در تیم مصاحبه می‌تواند تأثیر مثبتی بر پرهیز از سوگیری جنسیتی در روند استخدام داشته باشد. در واقع تیم مصاحبه شما باید نمونه کوچکی از جامعه را نشان دهد، نه فقط نمونه کوچکی از افراد شاغل در شرکت.

به رزومه و CV بیش از حد بها ندهید

یکی از اشتباهات رایج در استخدام متخصصین سئو، توجه بیش از حد به رزومه و عناوین شغلی قبلی متقاضیان است. این کار باعث می‌شود تا از مهارت‌ها و استعدادهای یک متقاضی که ممکن است تجربه قابل توجهی نداشته باشد غافل شوید. برای جلوگیری از این اشتباه،‌ توصیه می‌شود تا چندان به عناوین شغلی قبلی، مدت زمان فعالیت در پست‌های گوناگون و یا نام برندهایی که با آنها همکاری داشته‌اند توجه نکنید. در عوض، سعی کنید در جلسه مصاحبه سؤالات فنی را بپرسید که به شما در سنجش مهارت و دانش متقاضی کمک می‌کنند. سؤالاتی که در پاراگراف‌های قبلی همین مقاله آنها را در سه سطح جونیور، متوسط و سنیور مرور کردیم می‌توانند در این زمینه به شما کمک کنند.

ولی اگر میخواهید پروژه سئوی خود را به یک شرکت سئو و یا یک تیم متخصص سئو بسپارید حتما به پیشینه و سطح علمی آن ها در پروژه هایی که انجام داده اند توجه نمایید این موارد به شما کمک میکند با توجه به راهنمایی که تا به اینجا مطالعه کرده اید یک تیم و یا شرکت متخصص سئوی واقعی را پیدا کنید.

اگر دوست دارید که بتوانید برای مدت زمان بیشتری نیروهای متخصص بیشتری را در کنار خود داشته باشید چرا سیستمی را نمی چینید که علاقه مندان به حوزه سئو و تولید محتوا بتوانند در کنار کارهای عملیاتی کارآموزی کنند و سئو را به صورت عملیاتی فرا بگیرند. البته این کار خطراتی نیز دارد که باید هوشمند باشید و از کارآموز مورد نظر تضامینی را برای ارائه خدمات سئو در شرکت به صورت بلند مدت دریافت کنید ولی روش بسیا مفیدی است که ما در وینت سئو از آن استفاده می نماییم.
استخدام افرادی که تجربه اندک اما پتانسیل فراوانی دارند

همه ما بالاخره باید از یک جایی شروع به یادگیری می‌کردیم. بسیاری از افراد شاغل در صنعت سئو، آغاز حرفه خود را مدیون مدیری هستند که علی رغم تجربه اندک آنها در سئو، به آنها فرصت داد تا وارد این عرصه شوند و خود را محک بزنند. در واقع برای رشد این صنعت و افزایش انعطاف پذیری آن با تغییرات دنیای مدرن، ضروری است که مدیران بیشتری دست به این ریسک‌ها بزنند و افراد تازه‌ کار را استخدام کرده و آنها را آموزش دهند. البته، این کار چالش‌های خاص خودش را دارد و برای آن که به بهترین شکل انجام شود، نیاز به وجود یک تیم پشتیبانی قوی در مجموعه است.

نکات پایانی برای استخدام سئوکار که در هنگام استخدام تیم سئو باید بدانید

این نکات پایانی که در ادامه بدان اشاره میکنیم نکاتی هستند که در جذب نیروی متخصص بهینه سازی سایت، حتما برای شما مفید خواهنند بود که باید به این موارد نیز توجه نمایید:

  • دلایل مدت زمان کوتاه کارمندی

یکی از نکاتی که ممکن است در بررسی رزومه‌های افراد فعال در صنعت سئو نظر شما را جلب کند، مقاطع زمانی کوتاه از کارمندی در شرکت‌های مختلف است. برای مثال ممکن است در رزومه متقاضی ببینید که در محل کار قبلی خود فقط یک سال یا حتی کمتر کار کرده است. به شکل سنتی، نسبت به مدت زمان کوتاه کارمندی در رزومه دید مثبتی وجود نداشته است اما در صنعت سئو اوضاع کمی متفاوت است. چرا که سئو یک صنعت بسیار پویا و انعطاف پذیر است و به همین دلیل در بسیاری از موارد، ماندن در یک شرکت و موقعیت شغلی برای چندین سال پیاپی، توجیه منطقی ندارد.

علاوه بر آن، پاندمی کووید در سال‌های اخیر باعث تغییر و تحولات گسترده‌ای در بازار کار شده و شرکت‌های بزرگ و کوچک را مجبور به تعدیل نیرو کرده است. در برخی موارد نیز، افراد به واسطه افزایش سطح مهارت‌ها و دانش خود نیاز به تغییر شغل پیدا کرده‌اند؛ بنابراین، مدت زمان کوتاه کارمندی در رزومه‌ متخصصین سئو لزوماً نشانه بدی نیست و باید حواستان باشد تا متقاضیان را بر این اساس قضاوت نکنید و به آنها جواب رد ندهید.

  • تطابق ارزش‌ها

در قسمت مصاحبه‌های غیر رسمی در همین مقاله،‌ اشاره کردیم که یکی از اهداف از این مصاحبه‌ها این است که ببینید آیا متقاضی از نظر ارتباطی و فرهنگی با فضای شرکت شما همخوانی دارد یا نه؛ اما گاهی پیش می‌آید که افراد بنا به دلایل مختلف مثل مهاجرت، از نظر فرهنگی تفاوت‌هایی با کارکنان فعلی شما در دپارتمان سئو دارند. در این صورت، باید توجه کنید که آیا ارزش‌های متقاضی با ارزش‌های حاکم بر محیط کار همخوانی دارد؟

منظور از ارزش‌ها این است که ببینید آیا متقاضی با اصول بنیادینی که شرکت روی آنها بنا شده موافق است یا نه. بسیاری از افراد ممکن است با این اصول موافق باشند اما صرفاً به دلیل تفاوت‌های فرهنگی، نگرش، شخصیت و رفتارهای متفاوتی را نسبت به سایر کارکنان نشان دهند. در کسب و کارهای مدرن و بین المللی، این تفاوت‌های فرهنگی تا حد زیادی درک شده‌اند و مشکلی برای افرادی که در اقلیت هستند ایجاد نمی‌کنند.

جمع بندی

این روزها استخدام متخصصین سئو می‌تواند بسیار چالش برانگیز باشد چرا که تقاضا برای مهارت‌های سئو بیشتر از هر زمان دیگری شده است. مطمئن شوید که در مسیر توسعه تیم سئو، متقاضیان با کیفیت و یا حتی همکاران فعلی خود در دپارتمان سئو که پتانسیل پیشرفت دارند را نادیده نگیرید.

ابتدا با شفافیت کامل مشخص کنید که از تیم سئو خود چه انتظاراتی دارید و سپس برای رسیدن به اهداف مورد نظر،‌ هم در داخل و هم خارج از مجموعه به دنبال مهارت‌های مرتبط با این اهداف بگردید. به خاطر داشته باشید که در روند جذب متخصص سئو، بیشتر به پتانسیل افراد توجه کنید، نه به سطح فعلی آنها؛ و همچنین تا زمانی که دلایل قوی و منطقی نداشتید، هیچ کاندیدای را جواب نکنید.

در حال حاضر تغییرات و جابجایی‌های فراوانی در بازار سئو در جریان است که باعث شده فرصت‌های فوق‌العاده‌ای برای کارفرمایان و همچنین سئو کارها فراهم شود. مطمئن شوید که با اتخاذ تصمیمات سنجیده و اصولی، آینده خود و مجموعه خود را در مسیر درست قرار می‌دهید.

در این راهنمای جامع که برای اولین بار در حوزه سئو توسط وینت سئو منتشر شده است سعی کردیم راهکارهای اصولی برای استخدام و یا به کارگیری نیروی متخصص سئوی داخلی و خارجی را ارائه نماببم و سعی کردیم به صورت جامع در مورد تمامی مراحل صحبت کنیم کلی مثال زدیم و از تجربه خودمان برایتان گفتیم خوشحال خواهیم شد که در بخش نظرات برای ما نظر خود را بنویسید و اگر سوالی دارید حتما بپرسید شاید ما بتوانیم با پاسخ به شما، دغدغه دیگر عزیزان را نیز پاسخ دهیم و حتما در به روز رسانی های این محتوا از این موارد استفاده خواهیم کرد. برایتان بهترین ها را آرزو میکنیم و اگر باز سوال یا مشکلی در این زمینه داشتید روی دوستی ما در وینت سئو حساب کنید ما تمام خدمات سئوی خود را در درجه اول از دوستی با عزیزانی مانند شما به دست آورده ایم که ما را به دیگران معرفی کردند.

با احترام فراوان

تیم تولید محتوای وینت سئو


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *