تلفن تماس

02191693670

پشتیبانی وینت

support@wintseo.com

ارسال تیکت
جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

سئو تکنیکال چیست؟ + چک لیست طلایی

اشتراک گذاری در :
سئو تکنیکال چیست؟ + چک لیست طلایی
فهرست محتوا

سئو تکنیکال یکی از انواع سه گانه سئو میباشد که بر بهبود عناصر درون وب سایت شما برای کسب رتبه بالاتر تمرکز می‌کند. بهبود سرعت وب سایت، آسان تر و قابل درک تر کردن وب سایت برای خزش راحت تر خزنده های موتورهای جستجو یک اصل مهم در سئو تکنیکال به شمار می‌رود.

در این مقاله قصد داریم شما را با اصول سئو فنی سایت آشنا کنیم. پس در ادامه با ما همراه باشید تا باهم این چک لیست کامل سئو تکنیکال را بررسی کنیم.

سئو تکنیکال چیست؟

سئو تکنیکال شامل اقدامات اساسی و بهینه‌سازی‌هایی است که برای بهبود جنبه‌های فنی وب‌سایت برای خزیدن بهتر موتورهای جستجو مثل بینگ و گوگل، ایندکس کردن سریع و بهبود تجربه کاربری پیاده‌سازی می‌شوند. این شامل استراتژی‌هایی مانند بهینه‌سازی سرعت سایت، اطمینان از سازگاری با موبایل، ایمن کردن اتصالات HTTPS، ساختاربندی قالب‌های URL، ایجاد نقشه‌ ی سایت XML و برچسب گزاری درست و بهینه در وب سایت است. هدف سئوی فنی بهبود زیرساخت یک وب‌سایت به منظور دسترسی بیشتر، کاربرپسندتر و سازگارتر با موتورهای جستجو است که در نهایت به رتبه‌بندی بالاتر در صفحه نتایج موتورهای جستجو و دیده شدن بهتر وب سایت کمک می‌کند.

سئو تکنیکال چیست؟

در دوره سئو دکتر مهریزدان، یک فصل کامل به آموزش سئو تکنیکال سایت اختصاص داده شده است. اگر می خواهید سئو فنی را اصولی و حرفه ای یاد بگیرید، حتما در این دوره شرکت کنید.

اهمیت سئو تکنیکال در سئو سایت

گوگل و سایر موتورهای جستجو می‌خواهند بهترین نتایج را برای درخواست‌های کاربران ارائه دهند. بنابراین ربات های گوگل فاکتورهای مختلف را ارزیابی و صفحات وب را اسکن می‌کنند که به در سئو اصطلاحا به آن عمل کراول کردن می گویند. برخی از این فاکتورها بر اساس تجربه کاربر است، مانند سرعت بارگذاری یک صفحه که مربوط می شود به سئوی تکنیکال سایت.

عناصر دیگر به ربات‌های موتورهای جستجو کمک خواهند کرد تا محتوای یک صفحه را بهتر درک کنند. این کار از طریق داده‌های از پیش ارائه شده و موارد دیگر انجام می‌شود. بنابراین، با بهبود جنبه‌های فنی، می‌توانید به موتورهای جستجو کمک کنید تا سایت شما را سریعتر کراول و ایندکس کنند. اگر این کار را به خوبی انجام دهید، ممکن است رتبه بالایی در موتورهای جستجو کسب کنید.

دلیل اهمیت سئو تکنیکال در سئوی سایت

عکس این موضوع نیز صادق است؛ اگر سایت شما دچار یک خطای فنی شود، با هزینه‌های بسیار زیادی روبه‌رو خواهید شد. یک اشتباه در نوشتن دستورالعمل های فایل robots.txt مثلا، افزودن / در جای نامناسب در فایل می‌تواند موتورهای جستجو را از کراول کردن کامل وب‌سایت منصرف کند.

با این حال، نباید فقط روی جزئیات فنی وب سایت تمرکز کنید. یک وب سایت قبل از هر چیز باید برای کاربران به خوبی کار کند یعنی باید سریع، واضح و یا به اصطلاح user friendly باشد. خوشبختانه، توجه به سئو تکنیکال اغلب با ارائه یک تجربه بهتر برای کاربران و برای موتورهای جستجو همزمان است.

چک لیست طلایی سئو تکنیکال

یک وب سایت سالم از نظر فنی دارای ویژگی‌هایی است که آن را به سرعت در دسترس کاربران قرار می‌دهد و به راحتی توسط روبات‌های موتور جستجو قابل خزش است. یک سئو تکنیکال مناسب و اصولی به موتورهای جستجو کمک می‌کند تا محتوای سایت شما را بهتر درک کنند و از سردرگمی ناشی از محتوای تکراری دور شوند.

بیایید نگاهی گذرا به برخی از ویژگی‌های مهم یک وب سایت بهینه شده از نظر فنی بیندازیم:

افزایش سرعت سایت

در عصر امروز صفحات وب باید به سرعت بارگیری شوند. زیرا مردم بی حوصله هستند و نمی‌خواهند منتظر باز شدن صفحات بمانند. در سال 2016، تحقیقات نشان داد که اگر یک صفحه وب در عرض 3 ثانیه باز نشود، 53 درصد از کاربرانش را از دست می دهد!

بهینه سازی سرعت سایت

این روند همچنان ادامه دارد. یک مطالعه در سال 2022 نشان داد که نرخ تبدیل دیجیتال مارکتینگ به ازای هر ثانیه بارگیری یک صفحه وب تقریباً 0.3٪ کاهش می‌یابد. بنابراین، اگر وب سایت شما کند باشد، مردم خسته شده و به لینک بعدی می‌روند و ممکن است ترافیک زیادی را از دست بدهید.

گوگل می‌داند که صفحات وب کُند تجربه مطلوبی را ارائه نمی‌دهند. بنابراین، آنها صفحات وبی را ترجیح می‌دهند که سریعا بارگزاری شوند. به همین دلیل است که صفحاتی که سرعت لود پایینی دارند، در نتایج جستجو به صفحات عقب تر رانده می‌شوند و در مقایسه با دیگر صفحات وب که سریع بارگزاری می شوند ترافیک کمتری را به همراه دارند.

از سال 2021، الگوریتم Page experience به عنوان یک عامل رتبه بندی مهم توسط گوگل معرفی شده است. بنابراین، داشتن صفحاتی که سریع بارگذاری می‌شوند و تجربه کاربری بهتری را به همراه دارند، بسیار با اهمیت است.

قابلیت کراول برای خزنده های گوگل

موتورهای جستجو از ربات‌ها برای کراول و ایندکس کردن سایت شما استفاده می‌کنند. ربات ها با دنبال کردن لینک‌ها، محتوای سایت را کشف می‌کند. یک لینک سازی داخلی خوب و حرفه ای به ربات‌ها اجازه می‌دهد تا مهم‌ترین محتوای سایت شما را پیدا و درک کنند.

فایل Robots.txt

می‌توانید از فایل robot.txt برای ارائه دستورالعمل‌های مختلف به ربات‌ها استفاده کنید. این فایل یک ابزار قدرتمند است که باید با دقت مورد استفاده قرار گیرد. همانطور که در ابتدا ذکر شد، اشتباهات کوچک در ساختار این فایل می‌تواند از کراول شدن سایت توسط روبات‌ها جلوگیری کند.

فایل Robots.txt

گاهی اوقات افراد به طور ناخواسته فایل‌های CSS و JS سایت شما را در فایل‌های robot.txt مسدود می‌کنند. این فایل‌ها حاوی کدهایی هستند که به مرورگر می‌گوید سایت چگونه ظاهر می شود و چگونه رفتار می‌کند. اگر این فایل‌ها مسدود شوند، موتورهای جستجو نمی‌توانند تشخیص دهند که سایت شما به درستی کار می‌کند یا خیر.

در مجموع، اگر می‌خواهید یاد بگیرید که فایل‌های robot.txt چگونه کار می‌کنند، توصیه می‌کنیم دانش خود را در این زمینه افزایش دهید یا بهتر است اجازه دهید توسعه دهندگان وب سایتتان آن را مدیریت کنند!

نقشه سایت (Sitemap)

به عبارت ساده، سایت مپ یا همان نقشه سایت شامل لیستی از تمام صفحات سایت شما است. این نقشه به عنوان یک نقشه راه برای هدایت موتورهای جستجو به سایت شما عمل می‌کند. می‌توانید از نقشه سایت XML استفاده کنید تا مطمئن شوید که موتورهای جستجو محتوای مهم سایت شما را از دست نمی‌دهند. نقشه‌های سایت XML معمولاً به پست‌ها، صفحات، برچسب‌ها و… تقسیم می‌شوند و شامل تعداد تصاویر و آخرین تاریخ اصلاح برای هر صفحه خواهند بود. این امر به شدت در حوزه سئو تکنیکال مهم است.

استفاده از نقشه سایت

کاهش صفحات 404

بالاتر گفتیم که وب سایت‌های کند باعث خروج کاربران می‌شوند. تنها چیزی که از صفحات کند می تواند آزاردهنده‌تر باشد، لینک دادن به صفحاتی است که اصلاً وجود ندارند! اگر لینک به صفحه ای منتهی شود که داخل سایت نیست، خطای 404 به کاربر نمایش داده می‌شود. این مورد نیز منجر به نارضایتی کاربران شما خواهد شد. علاوه بر این، موتورهای جستجو نیز این صفحات مرده را دوست ندارند.

متأسفانه اکثر سایت‌ها (حداقل برخی) لینک‌های شکسته دارند. زیرا وب سایت‌ها دائماً در حال تکامل هستند: مردم چیزهایی را می‌سازند و پس از مدتی آن‌ها را می‌شکنند. خوشبختانه، ابزارهای زیادی در رابطه با سئو تکنیکال برای بررسی لینک های شکسته در سایت شما وجود دارد. یکی از این ابزارها، ابزار سایت لاینر می باشد که به صورت رایگان می توانید از آن استفاده کنید.

کاهش صفحات 404

برای جلوگیری از ایجاد لینک های شکسته غیرضروری در سایت، هر زمان که URL یک صفحه را حذف می‌کنید،( بسته به موقعیت، نوع صفحه، کاربرد آن و میزان ترافیکی که دارد) یک استراتژی مناسب برای اصلاح آن صفحه 404 انتخاب کنید. مثلا یک استراتژی می تواند این باشد که صفحه حذف شده را به یک صفحه مرتبط در سایت ریدایرکت کنید.

کاهش صفحات تکراری در سایت duplicate content

اگر محتوای یکسانی در چندین صفحه سایت خود یا در سایت‌های مختلف داشته باشید، موتورهای جستجو ممکن است هنگام رتبه دادن به آن صفحات گیج شوند. زیرا اگر این صفحات محتوای یکسانی را نشان دهند، تصمیم گیری برای اینکه کدام صفحه بالاترین رتبه را داشته باشد دشوار خواهد بود. در نتیجه، به هر صفحه ای با محتوای یکسان رتبه پایین‌تری داده می‌شود.

متأسفانه، ممکن است بدون اینکه بدانید، با مشکلات محتوای تکراری مواجه شوید. به دلایل فنی، URL های مختلف ممکن است محتوای یکسانی را نشان دهند. ممکن است برای بازدیدکنندگان تفاوتی نداشته باشد، اما برای موتورهای جستجو این امر بسیار مهم است. موتورهای جستجو قادر خواهند بود محتوای یکسانی را در URL های مختلف مشاهده کنند.

استفاده از تگ کنونیکال برای جلوگیری از ایجاد صفحات تکراری در سایت

یکی از راه های حل این مشکل استفاده از تگ کنونیکال می باشد.

امنیت سایت

وب سایتی که از نظر سئو تکنیکال بهینه شده یک وب سایت امن است. اطمینان از حریم خصوصی کاربران یک امر کاملاً مهم و ویژه است. چندین مرحله وجود دارد که می‌توانید از آن‌ها برای ایمن سازی وب سایت خود کمک بگیرد و یکی از مهم‌ترین موارد در بین آن‌ها، پیاده سازی HTTPS است.

HTTPS تضمین می‌کند که داده‌های منتقل شده بین مرورگر شما و یک سایت نمی‌تواند توسط کسی رهگیری شوند. به عنوان مثال، زمانی که افراد وارد سایت شما می‌شوند، اطلاعات آن‌ها امن باقی می‌ماند.

برای پیاده سازی HTTPS در سایت خود، به چیزی به نام گواهی SSL نیاز دارید. گوگل اهمیت امنیت را تشخیص می‌دهد، بنابراین HTTPS را به عنوان یک سیگنال جهت رتبه بندی قرار داده است. وب سایت‌های امن رتبه‌های بالاتری نسبت به وب سایت‌های ناامن کسب می‌کنند.

اکثر مرورگرها می‌توانند به راحتی تشخیص دهند که آیا یک وب سایت HTTPS است یا خیر. می‌توانید نماد قفل صندوق را در سمت چپ نوار جستجوی مرورگر خود مشاهده کنید. اگر کلمه Not Safe را می‌بینید، شما (یا توسعه دهنده‌تان) باید تمام تلاش خود را برای رفع این مشکل حیاتی به کار ببرید!

در سئو تکنیکال امنیت کاربران تحت تأثیر قوانین کشورهای گوناگون نیز قرار می‌گیرد. به عنوان مثال اتحادیه اروپا ممکن است قانون خاصی را تصویب کند که در طی آن شما به عنوان صاحب سایت موظف به رعایت یکسری رویکردهای خاص هستند. این وظیفه شماست که خود را با قوانین مذکور وفق دهید.

ایجاد امنیت حتی برای افزایش تعداد کاربران نیز اهمیت دارد. وقتی که کاربران می‌دانند اطلاعات آن‌ها به جایی درز نمی‌کند، با اطمینان خاطر بیشتری از خدمات شما بهره می‌برند. بنابراین لازم است تمام تلاش خود را در این زمینه به کار بگیرید و به امنیت کاربران فکر کنید.

اسکیما مارک آپ

اسکیما مارک آپ

اسکیما مارک آپ (داده‌های ساختاریافته) در حوزه سئو تکنیکال به موتورهای جستجو کمک خواهند کرد تا وب سایت، محتوا و حتی کسب و کار شما را بهتر درک کنند. می‌توانید از داده‌های مشخصی استفاده کنید تا به موتورهای جستجو بگویید چه نوع محصولاتی را می‌فروشید یا چه خدماتی در سایت شما وجود دارد. علاوه بر این، چنین موضوعی این فرصت را به شما می‌دهد تا جزئیات مختلفد و بیشتری در مورد محصول یا سرویس‌های خود به کاربرانتان در صفحه نتایج جستجو ارائه دهید.

هنگام ارائه داده‌های ساختاریافته، باید اطلاعات را در قالبی ثابت ارائه دهید تا موتورهای جستجو بتوانند به راحتی آن را پیدا و درک کنند. این می‌تواند به موتورهای جستجو کمک کند تا محتوای شما را در یک گستره مشخص مورد بررسی قرار دهند.

با پیاده سازی داده‌های ساختار یافته، شما به بهبود درک موتورهای جستجو از وب‌سایتان کمک خواهید کرد. این کار به محتوای شما اجازه می‌دهد تا برای دریافت رتبه های بالاتر واجد شرایط باشد و مانند یک ستاره در نتایج جستجو ظاهر شود.

تگ hreflang

تگ hreflang

اگر سایت شما بیش از یک کشور یا چندین کشور را هدف قرار می‌دهد که به یک زبان مشخص صحبت می‌کنند (مثلاً اسپانیایی)، موتورهای جستجو برای درک اینکه کدام کشور یا زبان را هدف قرار می‌دهید، به کمک نیاز دارند. با کمک شما، موتورهای جستجو می‌توانند وب‌سایت مربوطه را به نحوی نمایش دهند که به طور مشخص در اختیار کاربران کشور مدنظر قرار گیرد. تگ hreflang ابزاری برای کمک به این امر است. از این تکنیک می‌توان برای تعیین کشور و زبانی که برای هر صفحه در نظر گرفته شده است استفاده کرد.

سخن پایانی

در این مطلب سعی کردیم به طور کامل در مورد سئوی فنی یا همان سئوی تکنیکال با شما عزیزان صحبت کنیم. همان‌طور که گفته شد، امروزه توجه به این موضوع به منظور بهبود رتبه کلی وب‌سایت شما در بین صفحات جستجو از اهمیت بالایی برخوردار است.

برای همین، می‌توانید از تکنیک‌های خاصی استفاده کنید که در این مقاله به چندین مورد از آن‌ها پرداختیم. داشتن سرعت مناسب، عدم استفاده از لینک‌های شکسته و… تنها برخی از این موارد به شمار می‌آیند که اهمیت خارق‌العاده‌ای دارند.

با داشتن یک سئو عالی از نظر تکنیکال و همچنین سئوی محتوا، می‌توان اطمینان داشت که نتیجه نهایی واقعاً بی‌نظیر خواهد بود. اگر به موارد گفته شده دقتنداشته باشید، حتی در زمان ساخت برترین وب‌سایت از نظر ظاهری نیز به نتیجه خاصی نمی‌رسید و تنها وقت خود را تلف کرده‌اید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *