تلفن تماس

02191693670

پشتیبانی وینت

customer@wintseo.com

ارسال تیکت
جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

سئو منفی چیست و چگونه می توان با آن مقابله کرد؟

اشتراک گذاری در :
سئو منفی چیست؟ | راهکارهای مقابله با سئو منفی
فهرست محتوا

سئو منفی به عملیاتی گفته می‌شود که باعث کاهش رتبه یک وب سایت در نتایج جستجوی ارگانیک گوگل می‌شود. در واقع، این عملیات شامل استفاده از تکنیک‌های تخریبی است که هدف آن‌ها تضعیف قدرت سئوی یک وب سایت است. در این مقاله قصد داریم به معرفی انواع سئو منفی و راهکارهای مقابله با آن بپردازیم.

آنچه در این مقاله خواهید آموخت:

سئو منفی چیست؟

انواع سئو منفی

نظر گوگل درباره سئو منفی

راهکارهای گوگل برای مقابله با سئو منفی

چگونه سایت خود را در برابر سئو منفی مقاوم کنیم؟

کلام آخر

سئو منفی چیست و چگونه می‌تواند به رتبه سایت شما آسیب بزند؟ برای پاسخ به این سؤال، ابتدا لازم است اصول سئو را مرور کنیم. بهینه سازی برای موتور جستجو (سئو) یک روش پویا است که برای پاسخ به نیاز جستجوگران، مدام در حال تغییر و تحول است. امروزه قرار گرفتن در صفحه اول نتایج سرچ گوگل یک هدف دشوار است که لازمه آن انجام تحقیق گسترده راجع به کلمات کلیدی، توسعه محتوا، استراتژی شبکه اجتماعی، سنجش ابعاد کمپین و بهینه سازی سئوی داخلی سایت است.

اگر با سئو آشنایی ندارید به شما توصیه میکنیم قبل از شروع به خواندن این محتوا حتما مقاله سئو چیست را بخوانید تا کامل با مفهوم سئو و انواع روش های انجام سئو سایت آشنا شوید.

به زبان ساده، بهبود رتبه سایت یک پروژه زمان‌بر و پیچیده است؛ اما در نهایت، استفاده از راهکارهای سئو مثبت باعث می‌شود تا به رتبه‌های برتر گوگل دست پیدا کنید و بتوانید نیازهای مخاطبین خود را به خوبی برطرف کنید. لازم به گفتن نیست که در این بین افرادی هستند که نمی‌خواهند برای توسعه اصولی وب سایت و رسیدن به رتبه‌های اولیه گوگل، وقت و هزینه چندانی صرف کنند. در نتیجه به دنبال راه‌های میانبر می‌گردند که همان تاکتیک‌های سئو منفی هستند. هدف تاکتیک‌های سئو منفی این است که به جای رقابت صادقانه با سایر سایت‌ها بر سر تصاحب رتبه‌های مطلوب، با حیله گری موتور جستجو را فریب دهند.

کسانی که از تاکتیک‌های سئو منفی استفاده می‌کنند، گاهی افراد متخصصی هستند که می‌خواهند خیلی زود به نتیجه دلخواه برسند و از این طریق مشتریان خود را راضی کنند. گاهی نیز افرادی از این روش‌ها استفاده می‌کنند که صرفاً دانش بیشتری ندارند و تصور می‌کنند تنها را رسیدن به رتبه‌های برتر گوگل، استفاده از همین تاکتیک‌های منفی سئو است.

اما برای کسب و کارهای اخلاق مدار که می‌خواهند از راه اصولی و درست به رتبه مطلوب در نتایج جستجو برسند، آشنایی با سئو منفی و شناسایی افرادی که از این روش‌ها استفاده می‌کنند بسیار حائز اهمیت است. به عنوان صاحب یک کسب و کار، باید بتوانید خیلی زود کسانی که از سئو منفی استفاده می‌کنند را شناسایی کرده و به آنها واکنش مناسب نشان دهید تا جایگاه خود در رقابت سئو را از دست ندهید. چرا که ممکن است رقبای شما بخواهند با به کارگیری تاکتیک‌های سئو منفی علیه سایت شما، رتبه سایت شما را پایین بیاورند.

برای کسب اطلاعات بیشتر و دریافت مشاوره در زمینه سئو و انجام پروژه سئو سایت و تبلیغات و دیجیتال مارکتینگ با ما از طریق این شماره در ارتباط باشید:
شماره تماس کارشناسان دیجیتال مارکتینگ امپریال برند و وینت سئو: 02122057358

سئو منفی یا Negative Seo چیست؟

سئو منفی چیست؟

در پاسخ به این که سئو منفی چیست؟ باید گفت سئو منفی که به آن سئو کلاه سیاه هم گفته می‌شود، شامل تاکتیک‌های فریبکارانه‌ای می‌شود که با هدف دزدیدن رتبه‌های برتر جستجو برای کلمات کلیدی مهم به کار می‌روند و البته؛ به اعتبار سایت نزد گوگل لطمه می‌زنند. در گذشته راهکارهای ساده‌ای مثل هایجک کردن سایت به وسیله بنرهای تبلیغاتی مشکوک برای اجرای سئو منفی وجود داشت؛ اما امروزه مانند خود سئو، سئو کلاه سیاه نیز گسترده و پیچیده‌تر شده و به شکل‌های گوناگون مورد استفاده قرار می‌گیرد.

انواع سئو منفی

در اینجا چند نمونه از انواع رایج سئو کلاه سیاه یا همان سئو منفی را معرفی می‌کنیم:

  • لینک فارمینگ

افراد خرابکار وب سایت‌هایی را صرفاً با هدف ایجاد بک لینک‌های بی کیفیت خلق می‌کنند که در آن‌ها لینک‌های اسپمی، بی ربط و بی فایده وجود دارند. ارجاع این لینک‌ها به سمت سایت شما باعث تضعیف پروفایل لینک سازی سایت خواهد شد.

گوگل با کسانی که از روش های سئو کلاه سیاه برای ایجاد بک لینک برای وب سایتشان استفاده می کنند به شدت مقابله می کند. از طرفی استفاده از تکتینک های سئو کلاه سفید برای ایجاد بک لینک کاری بسیار زمان بر و مشکل خواهد بود. لذا سئوکارهای حرفه ای از تکنیک های سئو کلاه خاکستری برای ایجاد بک لینک های با کیفیت استفاده می کنند. در مقاله زیر به یکی از این روش ها اشاره شده است. به شما توصیه می کنیم حتما مقاله زیر را بخوانید.

تکنیک های ساخت بک لینک

  • پست کردن محتوای تکراری

یکی از راحت‌ترین راه‌های جریمه کردن سایت شما برای اسپمرها (کسانی که اسپم می‌کنند)، کپی و پیست کردن محتوای صفحات شما و انتشار آن در سرتاسر اینترنت است.

  • ویرایش محتوا

این راهکار شامل اجرای اسکریپت‌های نامرئی می‌شود که در قالب‌های فوتر یا هدر وجود دارند.

  • ساخت پروفایل‌های فیک در شبکه‌های اجتماعی

اغلب اسپمرها حملات خود را از شبکه‌های اجتماعی ترتیب می‌دهند. آن‌ها حساب‌های کاربری را در فیسبوک،‌ اینستاگرام یا توییتر به اسم یک شرکت می‌سازند و سپس نظرات منفی و یا پست‌های بی کیفیت منتشر می‌کنند تا اعتبار آن برند را پایین بیاورند.

  • دی-ایندکس کردن سایت

یعنی عوض کردن فایل robots.txt در سرور تا از این طریق سایت شما را از نتایج سرچ حذف کنند.

  • کراولینگ اجباری

یکی دیگر از راه‌های ساده برای آسیب رساندن به یک سایت، کاهش سرعت آن است که عاملین سئو منفی از آن استفاده می‌کنند. آن‌ها این کار را با اجرای کراولینگ اجباری و فشار آوردن بر سرور سایت انجام می‌دهند که در نهایت باعث از دسترس خارج شدن سایت می‌شود. همه این اقدامات باعث کاهش رتبه و یا حتی حذف سایت شما از رتبه بندی می‌شوند.

  • اجرای کلاهبرداری کلیکی

یک ربات CTR که به طور اختصاصی برنامه ریزی شده است، کلمات کلیدی و اصطلاحات برند مورد نظر را شناسایی می‌کند و روی لیستینگ آن‌ها کلیک می‌کند. سپس بلافاصله به صفحه درخواست موتور جستجو برمی‌گردد. اجرای این کار به شکل مداوم باعث می‌شود تا گوگل به سایت شما شک کند و فرض کند که صاحب سایت در حال اجرای یک تاکتیک کلاهبرداری کلیکی است و در نتیجه با سایت شما برخورد خواهد کرد.

  • افزودن بدافزار

اگر یک بدافزار به سایت شما حمله کند، کاربران قبل از ورود به سایت شما با یک پیام هشدار از طرف گوگل مواجه می‌شوند که به آنها می‌گویند این سایت احتمالاً هک شده است. در نتیجه ترافیک ورودی شما به شدت تحت تأثیر قرار می‌گیرد.

برای کسب اطلاعات بیشتر و دریافت مشاوره در زمینه سئو و انجام پروژه سئو سایت و تبلیغات و دیجیتال مارکتینگ با ما از طریق این شماره در ارتباط باشید:
شماره تماس کارشناسان دیجیتال مارکتینگ امپریال برند و وینت سئو: 02122057358

انواع تکنیک های سئو منفی

نظر گوگل درباره سئو منفی چیست؟

وقتی که گوگل وب مستر در سال ۲۰۱۲ وجود سئو منفی را تائید کرد، جامعه آنلاین وب مسترها و بازاریابان اینترنتی شوکه و نگران شدند؛ اما مت کاتس در این خصوص گفت: «بنا بر تجربه من، تعداد افرادی که واقعاً از سئو منفی استفاده می‌کنند بسیار کمتر از افرادی است که درباره آن صحبت می‌کنند؛ و این درحالی است که باز هم از بین این افراد، تعداد بسیار کمتری هستند که واقعاً موفق می‌شوند تا تاکتیک‌های خود را با موفقیت اجرا کنند.» او همچنین اضافه کرد که کسب و کارهای کوچک لازم نیست چندان نگران سئو منفی باشند. چون گزارش‌های مربوط به استفاده از سئو منفی تنها در خصوص بازارهای بزرگ و به شدت رقابتی دریافت شده‌اند.

آیا گوگل کاری برای مقابله با سئو منفی انجام می‌دهد؟

البته، گوگل همواره در قسمت بک‌اند در حال مبارزه با سئو منفی است؛ اما آنها نمی‌توانند دقیقاً توضیح دهند که در هر آپدیت چه اقداماتی برای مقابله با حملات سئو منفی انجام داده‌اند. چرا که در این صورت، اسپمرها می‌توانند خیلی زود راه خنثی کردن الگوریتم‌های جدید را پیدا کنند. پس بخش بزرگی از این اقدامات به شکل محرمانه صورت می‌گیرد.

یکی از این اقدامات، قابلیت link disavow بود که در زمستان ۲۰۱۲ توسط گوگل برای مقابله با سئو منفی معرفی شد. این ابزار به وب مسترها اعلام می‌کند که لینک‌های غیر طبیعی یا مشکوک به سایت آنها متصل شده‌اند. وب مسترها این امکان را دارند تا با استفاده از این ابزار، بک لینک‌های مشکوک را شناسایی کرده و اجازه ندهند به سایت و یا دامنه آنها بک لینک بدهند. با پرداختن به مشکل از طریق یک فایل متنی ساده از فهرست‌های URL، گوگل کنترل فعالیت‌های جعلی را آسان‌تر می‌کند.

برخی دیگر از راهکارهایی که گوگل برای این منظور به کار می‌گیرد عبارتند از:

الگوریتم‌های پنالتی:

گوگل با توسعه الگوریتم‌هایی مانند Panda و Penguin تلاش می‌کند تا سایت‌هایی را که از روش‌های سئو منفی استفاده می‌کنند، پنالتی کند.

بروزرسانی‌های الگوریتم:

گوگل با انتشار بروزرسانی‌های متعدد الگوریتم خود، سعی در بهبود نتایج جستجو و افزایش کیفیت سایت‌ها دارد.

شفافیت:

گوگل سعی می‌کند با افزایش شفافیت در قوانین و روش‌های خود، فعالیت‌های سئو منفی را کنترل کند.

آموزش:

گوگل با انتشار منابع آموزشی متعدد، سعی در آگاهی کردن وبمستران از تکنیک های سئو کلاه سفید و جلوگیری از استفاده از روش‌های سئو منفی دارد.

به طور کلی، برای جلوگیری از پنالتی گوگل و تضعیف قدرت سئوی وب سایت، بهتر است از روش‌های سئو سفید و معتبر استفاده کرد و از روش‌های سئو منفی و خلاف قوانین گوگل خودداری کرد.

برای کسب اطلاعات بیشتر و دریافت مشاوره در زمینه سئو و انجام پروژه سئو سایت و تبلیغات و دیجیتال مارکتینگ با ما از طریق این شماره در ارتباط باشید:
شماره تماس کارشناسان دیجیتال مارکتینگ امپریال برند و وینت سئو: 02122057358

با این حال، گوگل همچنان از کاربران خود می‌خواهد که به توانایی گوگل در تشویق سایت‌های خوب و تنبیه سایت‌های بد ایمان داشته باشند. در نتیجه، اکثر سایت‌ها نیازی به استفاده از این ابزار نخواهند داشت.

راهکارهای مقابله با سئو منفی

راهکارهای مقابله با سئو منفی

بسیاری از صاحبین وب سایت، به تضمین گوگل اکتفا نمی‌کنند و به دنبال راه‌های بیشتری برای شناسایی استفاده از سئو منفی علیه سایت خود دارند. خوشبختانه، راهکارهای زیادی وجود دارند که برای مقاوم سازی سایت در برابر حملات سئو منفی می‌توانید از آنها استفاده کنید.

1. اعلانات ایمیلی از گوگل سرچ کنسول را فعال کنید

حالا می‌توانید تمامی اطلاعات و مسائلی را که مربوط به وب سایت شما می‌شوند به راحتی زیر نظر بگیرید. وقتی که از رخدادهای اخیر خبر داشته باشید، می‌توانید از استراتژی‌های پیشرفته‌تری برای جلوگیری از حملات سئو منفی استفاده کنید. این استراتژی‌ها شامل مانیتور کردن بک لینک‌های وب سایت، disavow یا ریموو کردن بک لینک‌های مشکوک و ایمن سازی سایت در برابر بدافزار/هکر است.

2. بک لینک‌های خود را تحت نظر داشته باشید

پلتفرم‌های مدیریت دیدبانی آنلاین مثل Semrush به شما کمک می‌کنند تا بک لینک‌های سایت خود را از طریق یک ایمیل که خلاصه‌ای از تغییرات را توضیح می‌دهد زیر نظر بگیرید. یکی از راهکارهای مورد علاقه برای استفاده از سئو منفی توسط خرابکاران، ساخت بک لینک‌هایی از مبدأ وب سایت‌های بی کیفیت است.

3. بک لینک‌های مهم را با دقت بررسی کنید

اگر می‌خواهید بدانید که بهترین ابزار برای مقابله با سئو منفی چیست، Semrush گزینه‌ای است که نباید آن را فراموش کنید؛ مانند مورد قبل، در این مورد نیز می‌توانید از قابلیت‌های این پلتفرم برای علامت گذاری مهم‌ترین بک لینک‌ها استفاده کنید. در این صورت هرگاه این بک لینک‌ها حذف شوند، به شما اطلاع داده خواهد شد. در این صورت می‌توانید بلافاصله با سایت مورد نظر تماس گرفته و از آنها بخواهید تا بک لینک را احیا کنند تا رتبه خود در الگوریتم گوگل را از دست ندهید.

4. وب سایت خود را در برابر هکرها و بدافزارها مقاوم کنید

با توجه به هک‌های فراوان و پیچیده‌ای که این روزها انجام می‌شود و خبرش می‌پیچید، مقاوم سازی وب سایت در برابر حملات بد افزار و هکرها بیش از هر زمان دیگری اهمیت پیدا کرده است. خبر خوب این است که اقدامات ساده و کم هزینه‌ای هستند که به وسیله آنها می‌توانید امنیت سایت خود را افزایش دهید:

  • استفاده از یک administrator’s password قوی

  • فعال سازی احراز هویت دو مرحله‌ای در صورت امکان

  • آپدیت نگه داشتن وب سایت

  • نصب افزونه‌های امنیتی

  • ایجاد یک سیستم بک آپ اتوماتیک

برای کسب اطلاعات بیشتر و دریافت مشاوره در زمینه سئو و انجام پروژه سئو سایت و تبلیغات و دیجیتال مارکتینگ با ما از طریق این شماره در ارتباط باشید:
شماره تماس کارشناسان دیجیتال مارکتینگ امپریال برند و وینت سئو: 02122057358

5. مواظب دزدان محتوا و کپی کارها باشید

ابزارهایی مثل Copyscape به شما کمک می‌کنند تا در صورت وجود نسخه‌های کپی از محتوای شما در اینترنت، آن‌ها را پیدا کنید.

6. حواستان به منشن‌ها در شبکه‌های اجتماعی باشد

سعی کنید حضور فعالی در شبکه‌های اجتماعی داشته باشید و منشن شدن نام برند یا سایت خود در این شبکه‌ها را پیگیری کنید. ابزارهایی مثل HubSpot, Hootsuite و Social Mention فهرستی از منشن‌های مربوط به شما در شبکه‌های اجتماعی را ارائه می‌دهند. وقتی که این منشن‌ها را دیدید، سریعاً به آنها رسیدگی کنید و سؤالات و نگرانی‌های کاربران را پاسخ دهید تا به اعتبار و شهرت شما لطمه‌ای وارد نشود.

7. سرعت بارگذاری سایت خود را افزایش دهید

وقتی که سرعت سایت شما کاهش می‌یابد، گوگل آنالیتیکس به شما از طریق ایمیل هشدار می‌دهد تا موضوع را پیگیری کنید و ببینید چه موقع و چرا این اتفاق افتاده. شاید لازم باشد که caching را فعال کنید، افزونه‌های پر مصرف را حذف کنید، ابعاد تصاویر را بهینه سازی کنید، کد‌های اضافه را حذف کنید و یا اقداماتی برای بلاک کردن فعالیت اسپمرها صورت دهید.

کلام آخر درباره سئو منفی

در این مطلب ضمن آشنایی با سئو منفی، دیدیم که بهترین راهکارها برای مقابله با سئو منفی چیست. سئو منفی در هر صورت رخ می‌دهد. به عنوان صاحب یک وب سایت کسب و کار بهترین کاری که شما می‌توانید انجام دهید، این است که آگاه باشید که سئو منفی از چه راه‌هایی می‌تواند به سایت شما آسیب بزند. سپس آماده مقابله با این حملات و آسیب‌ها باشید و از جدیدترین ابزارها برای محافظت از خود استفاده کنید.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *