تلفن تماس

02191693670

پشتیبانی وینت

customer@wintseo.com

ارسال تیکت
جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

مقایسه دو ابزار سئو Semrush و Ahrefs در تحقیق کلمات کلیدی

اشتراک گذاری در :
تحقیق کلمات کلیدی با دو ابزار Ahrefs و Semrush
فهرست محتوا

در این مطلب به مقایسه Ahrefs با Semrush در تحقیق کلمات کلیدی پرداخته‌ایم؛ دو مورد از بهترین ابزارهای سئو در دنیای بازاریابی دیجیتال را مقابل یکدیگر قرار داده و با قابلیت‌ها و امکانات آنها مخصوصا تحقیق کلمات کلیدی آشنا می‌شویم. هدف از این بررسی مقایسه‌ای این است که به شما کمک کنیم تا بتوانید تصمیم بگیرید که کدام یک از این دو ابزار، برای پاسخ به نیازهای شما بهتر است.

ابزارهای Ahrefs و Semrush چه هستند و چه کاری انجام می‌دهند؟

هر دو ابزار Ahrefs و Semrush در واقع یک پلتفرم هستند که به شما در بهینه سازی وب سایتتان برای موتورهای جستجو به ویژه گوگل کمک می‌کنند. برای دستیابی به این هدف، این ابزارها از راه‌های مختلفی به شما کمک می‌کنند؛ اما کار اصلی آنها به صورت خلاصه در موارد زیر تعریف می شود:

تحقیق کلمات کلیدی با ابزار Ahrefs

  • تحقیق کلمات کلیدی

بفهمید که مردم در حوزه کسب و کار شما، از چه کلماتی برای جستجو استفاده می‌کنند. هر دو ابزار Ahrefs و Semrush به شما بر اساس کلمات و اصطلاحاتی که وارد می‌کنید، ایده‌های جدیدی برای کلمات کلیدی می‌دهند. از این کلمات کلیدی پیشنهادی می‌توانید برای تولید بلاگ پست‌‌های جذابی استفاده کنید که شانس قرار گرفتن در رتبه‌های برتر گوگل را دارند. همچنین این ابزارها به شما می‌گویند که میزان دشواری هر کلمه کلیدی چقدر است. در نتیجه خواهید دانست برای کسب رتبه‌های برتر نتایج جستجو در هر کلمه کلیدی به خصوص، چقدر شانس دارید.

محتوای تازه و اورجینال تولید کنید که شانس بالایی برای جذب ترافیک ارگانیک از سمت موتورهای جستجو دارد.

شناسایی فرصت‌هایی برای لینک سازی از سایر سایت‌ها به سمت سایت شما. این دو ابزار وب سایت‌هایی را که بک لینک آنها ارزشمند است به شما نشان می‌دهند تا

اگر خواستید، با آنها همکاری کنید.

  • بهبود سئو تکنیکال

اعمال تغییراتی در جنبه‌های فنی وب سایت خودتان با هدف بهبود عملکرد سایت در صفحه نتایج سرچ . این ابزارها امکان اجرای ممیزی سئو (SEO audit) را برای کاربران خود فراهم می‌کنند. ممیزی سئو فرایندی است که در آن وب سایت شما به شکل کامل مورد ارزیابی و آنالیز قرار می‌گیرد. سپس ایرادات احتمالی مشخص خواهند شد و خواهید دانست که بهبود عملکرد سایت در نتایج سرچ باید کدام قسمت‌های سایت را بهبود دهید.

برای کسب اطلاعات بیشتر و دریافت مشاوره در زمینه سئو و انجام پروژه سئو سایت و تبلیغات و دیجیتال مارکتینگ با ما از طریق این شماره در ارتباط باشید:

شماره تماس کارشناسان دیجیتال مارکتینگ امپریال برند و وینت سئو: 02122057358

تحقیق کلمات کلیدی با ابزار سئو Semrush

حالا ممکن است برای شما سؤال شود که آیا Ahrefs و Semrush با CMS یا پلتفرم وب سایت شما سازگاری دارند یا نه. خبر خوب این است که هر دوی این ابزارها با تمامی پلتفرم‌های طراحی وب سایت سازگاری دارند. این یعنی فرقی ندارد که سایت شما روی بستر Squarespace, Webflow, Wix یا Shopify و یا هر پلتفرم دیگری بنا شده باشد. در هر صورت می‌توانید از امکانات و قابلیت‌های این دو ابزار کاربردی برای بهبود سئو سایت استفاده نمایید.

تا اینجای مطلب تا حدودی با این دو ابزار سئو آشنا شدید. با توجه به چیزهایی که گفتیم دو ابزار Ahrefs و Semrush را می توان ابزارهای همه کاره در سئو دانست زیرا می توانید از آنها در زمینه های مختلف فرایند سئو سایت استفاده کنید. اما در این مقاله می خواهیم درباره یکی از مهم ترین کاربردهای این دو ابزار یعنی تحقیق کلمات کلیدی صحبت کنیم. در خصوص سایر کاربردهای این دو ابزار در آینده و در محتواهای دیگر با شما سخن خواهیم گفت. با ما همراه باشید:

تفاوت های Ahrefs و Semrush در تحقیق کلمات کلیدی به طور خلاصه:

مشخص کردن هدف سرچ کلمات کلیدی

لیست‌های کلمات کلیدی

استفاده از دیتای بک لینک در تحقیقات کلمات کلیدی

تخمین میزان ترافیک احتمالی

ابزار Content Gap در Ahrefs

موتورهای جستجویی که می‌توانید روی آنها تحقیق کنید

تحقیق PPC

جمع بندی مقایسه Ahrefs با Semrush از نظر ابزارهای تحقیق کلمات کلیدی

تحقیق کلمات کلیدی

به طور کلی تحقیق کلمات کلیدی چهار هدف اساسی را دنبال می‌کند:

• دریافتن این که چه تعدادی از افراد از یک کلمه کلیدی به خصوص برای سرچ استفاده می‌کنند.

• رقابت بر سر آن کلمه کلیدی و کسب رتبه در سرچ چقدر سخت است.

• در حال حاضر چه وب سایت‌هایی در رتبه‌های برتر آن کلمه کلیدی قرار دارند.

• به دست آوردن ایده‌های جدید برای کلمات کلیدی بیشتر

هم Ahrefs و هم Semrush دستیابی به اهداف بالا را بسیار راحت کرده‌اند. تنها کافی است کلمه کلیدی مورد نظر خود را در ابزار تحقیق کلمات کلیدی وارد کنید (در Ahrefs این ابزار Keyword Explorer و در Semrush Keyword Overview نام دارد). سپس بلافاصله اطلاعات لازم درباره آن کلمه کلیدی به شما ارائه می‌شود. اطلاعاتی مثل حجم جستجوی کلمه کلیدی، میزان سختی آن کلمه، سایت‌هایی که در حال حاضر رتبه برتر آن کلمه هستند و لیستی از کلمات کلیدی مرتبط.

برای کسب اطلاعات بیشتر و دریافت مشاوره در زمینه سئو و انجام پروژه سئو سایت و تبلیغات و دیجیتال مارکتینگ با ما از طریق این شماره در ارتباط باشید:

شماره تماس کارشناسان دیجیتال مارکتینگ امپریال برند و وینت سئو: 02122057358

تحقیق کلمات کلیدی در Semrush

در هر دو ابزار Ahrefs و Semrush برای نشان دادن میزان سختی کلمات کلیدی از درصد استفاده می‌شود. هرچه این درصد بالاتر باشد، یعنی آن کلمه کلیدی سخت تر است.

ابزار تحقیق کلمات کلیدی در Ahrefs

مشخص کردن هدف سرچ کلمات کلیدی

هر کلمه کلیدی با یک هدف خاص توسط کاربران سرچ می‌شود و دانستن این هدف برای متخصصین سئو اهمیت بالایی دارد. در بررسی قابلیت‌های ابزار Semrush متوجه شدیم که این ابزار در مقایسه با Ahrefs، عملکرد بهتری در تشخیص هدف کاربران از سرچ یک کلمه کلیدی دارد. Semrush این برتری را به لطف قابلیت keyword intent کسب کرده است که یک پیش زمینه از دلیل استفاده کاربران از کلمات کلیدی مشخص ارائه می‌کند.
در بخشی از اطلاعاتی که Semrush برای تحقیق کلمات کلیدی ارائه می‌کند، یک باکس مانند تصویر زیر می‌بینید که در آن نشان می‌دهد کلمه کلیدی مورد نظر در کدام یک از دسته بندی‌های هدف سرچ قرار می‌گیرد:

اطلاعاتی از هدف سرچ کاربر در Semrush

در تصویر بالا می‌بینیم که وقتی کلمه کلیدی «کلوچه شکلاتی» را در ابزار تحقیق کلمات کلیدی Semrush وارد می‌کنید، این ابزار به ما می‌گوید احتمالاً نیت و هدف کاربران از سرچ این کلمه informational است؛ یعنی کاربرانی که این کلمه را سرچ می‌کنند، به دنبال اطلاعاتی راجع به کلوچه شکلاتی می‌گردند. Semrush همچنین دیگر انواع هدف سرچ را نیز با رنگ‌های مختلف نشان می‌دهد. این دسته بندی‌ها شامل سرچ اطلاعاتی، سرچ آدرس یابی، سرچ تجاری و سرچ معامله‌ای می‌شوند که در تصویر زیر به همین ترتیب از بالا تا پایین مشخص شده‌اند. تا زمان نوشتن این مطلب، قابلیت مشابهی در ابزار تحقیق کلمات کلیدی Ahrefs وجود ندارد.

4 هدف سرچ کاربر در Semrush

قابلیت تشخیص هدف سرچ در Semrush به خصوص وقتی به کار می‌آید که می‌خواهید پیشنهادهای کلمات کلیدی را فیلتر کنید. چرا که وقتی که یک کلمه کلیدی را در ابزار تحقیق Semrush وارد می‌کنید، لیستی بلند بالا از کلمات کلیدی مشابه و مرتبط به شما پیشنهاد می‌شود. در نگاه اول این لیست خیلی شلوغ به نظر می‌رسد و باعث سردرگمی می‌شود. اینجا است که قابلیت keyword intent یا همان نیت کلمه کلیدی حسابی به درد می‌خورد.

با کمک این ابزار که در قالب منو کشویی قابل استفاده است، می‌توانید به راحتی کلمات کلیدی پیشنهادی را فیلتر کنید. اینگونه بسیاری از کلمات کلیدی پیشنهادی که هدف شما نیستند خط می‌خورند. حالا می‌توانید روی کلمات کلیدی که احتمال بیشتری دارد تا منجر به افزایش ترافیک سایت ‌شوند تمرکز کنید.

فیلتر کلمات کلیدی بر اساس هدف جستجویی کاربر در Semrush

به عنوان مثال در تصویر بالا، می‌بینید که با چند کلیک می‌توان کلمات کلیدی پیشنهاد را بر اساس نیت تجاری (Commercial) فیلتر کرد. کلمات کلیدی که در دسته بندی نیت تجاری قرار می‌گیرند، احتمال بیشتری دارد که منجر به لید یا خرید در سایت شوند.

نکته:

در Ahrefs نیز یک راهکار برای فهمیدن نیت سرچ کاربران وجود دارد؛ اما این راهکار مثل Semrush ساده و سرراست نیست و باید یک پروسه نسبتاً طولانی را طی کنید. به این شکل که باید خودتان با توجه به کلماتی که در کنار کلمه کلیدی مورد نظر سرچ شدند (کلماتی مثل چگونه، چه چیزی، مقایسه، نقد و بررسی و…) استنباط کنید که نیت کاربر از سرچ آن کلمه کلیدی چه بوده است.

برای مثال، وقتی که در سرچ یک کلمه کلیدی عموماً از «چه چیزی یا چی» استفاده شده باشد، یعنی نیت کلمه کلیدی مورد نظر اطلاعاتی است. وقتی هم که از کلمه «نقد و بررسی یا مشخصات» استفاده شده باشد، در اغلب موارد نیت کاربران تجاری است و قصد خرید دارند. در Ahrefs می‌توانید کلمات کلیدی را بر اساس کلمات وابسته به آن‌ها (چه چیزی، چگونه، چرا و…) در صفحه نتایج تحقیقات کلمات کلیدی فیلتر کنید.

پیدا کردن هدف سرچ کاربر به صورت دستی در Ahrefs

بنابراین از این روش می‌توان در Ahrefs نیز اطلاعات مربوط به نیت کلمات کلیدی را به دست آورد؛ اما همانطور که گفتیم، در مقایسه با Semrush که مجهز به ابزار تشخیص نیت و هدف سرچ به شکل اتوماتیک است، به دست آوردن این نتایج در Ahrefs زمان بیشتری می‌برد و باید به شکل دستی انجام شود.

لیست‌های کلمات کلیدی

در مقایسه Ahrefs با Semrush از نظر تولید لیست‌ برای کلمات کلیدی، دیدیم که هر دوی این ابزارها به شما این امکان را می‌دهند تا لیست‌هایی از کلمات کلیدی مورد نظر خود بسازید تا هر زمان که خواستید به آن رجوع کنید. Semrush این قابلیت را Keyword manager نام گذاری کرده و در Ahrefs نیز به نام Keyword list شناخته می‌شود. در این لیست‌ها، تغییرات میزان سختی کلمات کلیدی در طول زمان آپدیت و نشان داده می‌شود.

ساخت لیست کلمات کلیدی در Ahrefs

استفاده از دیتای بک لینک در تحقیقات کلمات کلیدی

در معرفی امکانات ابزار Ahrefs نباید از یکی از قابلیت‌های جذاب آن در زمینه تحقیق کلمات کلیدی غافل شد. ابزار تحقیق کلمات کلیدی Ahrefs نه تنها به شما می‌گوید که میزان سختی کسب رتبه برای یک کلمه کلیدی چقدر است؛ بلکه یک تخمین تقریبی از تعداد بک لینک‌هایی که برای قرار گرفتن در ده سایت برتر نتایج سرچ برای آن کلمه کلیدی نیاز دارید خواهد زد.

اهمیت بک لینک در سئو

تخمین تعداد بک لینک های موردنیاز برای کلمه کلیدی موردنظر در Ahrefs

تا همین چند وقت پیش، Semrush قابلیت مشابهی نداشت؛ اما حالا یک قابلیت مشابه معرفی کرده‌اند که در تصویر زیر می‌بینید:

 اطلاعات تعداد بک لینک مورد نیاز در Semrush

با این حال هنوز این ابزار در Semrush به انداز نمونه مشابه آن در Ahrefs کارآمد نیست. چرا که در Ahrefs، این اطلاعات برای هر کلمه کلیدی که راجع به آن تحقیق کنید داده می‌شود؛ اما در حال حاضر Semrush این اطلاعات را فقط برای برخی از کلمات کلیدی ارائه می‌کند. در بعضی موارد، Semrush یک پیام مبهم به شما می‌دهد که می‌گوید: «برای کسب رتبه در این کلمه کلیدی، نیاز به تلاش بسیار زیادی در زمینه سئو داخلی، لینک سازی و تبلیغ محتوا دارید».

البته جا دارد بگوییم که برای اکثر کلمات کلیدی تحقیق شده توسط Semrush، تعداد بک لینک مورد نیاز برای کسب رتبه تخمین زده شده. با این حال علاوه بر این مورد، چند مورد دیگر نیز هستند که Ahrefs در آن‌ها نسبت به Semrush برتری دارد. مورد اول این است که Ahrefs نه تنها حجم جستجوی کلمات کلیدی را نشان می‌دهد، بلکه تعداد کلیک‌های احتمالی که آن کلمه کلیدی می‌تواند نصیب سایت شما کند را تخمین می‌زند.

یک راز سئوکارها برای ساخت بک لینک های قدرتمند

این موضوع از آنجایی اهمیت پیدا می‌کند که بسیاری از کاربران بعد از سرچ یک کلمه کلیدی، روی نتایج ارگانیک کلیک نمی‌کنند. بلکه روی لینک‌های تبلیغاتی( لینک هایی در صفحه نتایج گوگل که کنارشان کلمه Adds یا آگهی نمایش داده می شود) و موارد این چنینی کلیک می‌کنند. این اطلاعات تا زمان منتشر شدن این مقاله، در Semrush ارائه نمی‌شود.

تخمین میزان ترافیک احتمالی

همچنین Ahrefs یک قابلیت مفید دیگر نیز دارد که ترافیک احتمالی را نشان می‌دهد. این عدد به شما می‌گوید که اگر برای یک کلمه کلیدی در رتبه اول قرار بگیرید، باید انتظار چه تعداد بازدید ارگانیک را داشته باشید. این عدد با عدد میزان حجم جستجو متفاوت است. چرا که برای تخمین میزان ترافیک ورودی از طریق سرچ، علاوه بر خود کلمه کلیدی مورد نظر باید کلمات کلیدی نزدیک به آن را نیز مد نظر قرار داد.

در تصویر زیر یک مثال عملی از آمار مربوط به ترافیک احتمالی یا traffic potential در Ahrefs را می‌بینیم. مشاهده می‌کنید که اگرچه حجم جستجوی کلمه کلیدی online store builder عدد ۱۰۰۰ جستجو در ماه را نشان می‌دهد، اما وقتی کلمات کلیدی نزدیک به آن را هم محاسبه کنیم، میزان ترافیک احتمالی آن برای سایتی که در رتبه یک سرچ قرار می‌گیرد به ۴۰۰۰ بازدید در ماه می‌رسد.

برای کسب اطلاعات بیشتر و دریافت مشاوره در زمینه سئو و انجام پروژه سئو سایت و تبلیغات و دیجیتال مارکتینگ با ما از طریق این شماره در ارتباط باشید:

شماره تماس کارشناسان دیجیتال مارکتینگ امپریال برند و وینت سئو: 02122057358

تخمین میزان ترافیک احتمالی در Ahrefs

در بسیاری از سناریوهای تحقیق کلمات کلیدی، این اطلاعات می‌تواند برای شناسایی کلمات کلیدی پنهان به شدت مفید و کاربردی باشد. منظور از کلمات کلیدی پنهان کلماتی هستند که به خودی خود حجم جستجوی بالایی ندارند و ترافیک زیادی تولید نمی‌کنند، اما به واسطه کلمات کلیدی وابسته زیادی که دارند پتانسیل قابل توجهی برای جلب ترافیک به وب سایت شما خواهند داشت. برای بسیاری از متخصصین سئو، همین قابلیت تخمین پتانسیل ترافیک کلمات کلیدی باعث شده تا آنها استفاده از ابزار تحقیق کلمات کلیدی Ahrefs را به Semrush ترجیح دهند.

ابزار Content Gap در Ahrefs

یکی دیگر از جنبه‌های برتری Ahrefs نسبت به Semrush، ابزار content gap است که از نمونه مشابه آن در Semrush یعنی keyword gap عملکرد بهتری دارد. کارکرد هر دوی این ابزارها این است که آدرس سایت خود و آدرس سایت رقبا را در آنها وارد کرده و ببینید که چه کلمات کلیدی هستند که رقیب شما برای آنها رتبه کسب کرده اما سایت شما نه. مزیت ابزار Ahrefs نسبت به Semrush این است که به شما امکان مقایسه با تعداد سایت‌های بیشتری را می‌دهد. در Ahrefs می‌توانید سایت خود را با ۱۰ سایت دیگر مقایسه کنید اما این عدد در Semrush ۴ است.

موتورهای جستجویی که می‌توانید روی آنها تحقیق کنید

می‌شود گفت بزرگترین مزیت Ahrefs به Semrush در زمینه تحقیق کلمات کلیدی، مربوط به تعداد موتورهای جستجویی می‌شود که می‌توانید روی آن‌ها تحقیق کنید. در حالی که Semrush فقط از دیتای سرچ‌های انجام شده در گوگل برای تحقیق کلمات کلیدی استفاده می‌کند، Ahrefs توانایی اجرای تحقیق کلمات کلیدی در ‍‍‍۱۰ موتور جستجو از جمله موتورهای مهمی مثل یوتیوب، آمازون، بینگ و یاهو را دارد.

لیست کامل موتورهای جستجویی که Ahrefs امکان تحقیق کلمات کلیدی در آنها را فراهم کرده است به این ترتیب می‌باشد:

Google

Youtube

Amazon

Bing

Yahoo

Yandex

Baidu

Daum

Naver

Seznam

البته بدیهی است که اطلاعاتی که Ahrefs از تحقیق کلمات کلیدی در گوگل ارائه می‌کند، با اختلاف دقیق‌تر از سایر موتورهای جستجو است و جزئیاتی بیشتری را شامل می‌شود. این امر کاملاً طبیعی است چرا که گوگل بازار موتورهای جستجو را قبضه کرده است و بیش از ۹۲٪ سرچ‌های انجام شده توسط کاربران اینترنت، در گوگل صورت می‌گیرد.

تحقیق PPC

اگر به دنبال یک ابزار تحقیق کلمات کلیدی هستید که هم سرچ ارگانیک و هم سرچ PPC را پوشش دهد، آن وقت Semrush بیشتر از Ahrefs به کار شما خواهد آمد. چرا که یکی از کاربردهای این ابزار این است که در آن اطلاعات بیشتری درباره Google Ads به دست خواهید آورد که شامل موارد زیر می‌شود:

  • کلمات کلیدی

  • موقعیت تبلیغات

  • رقبا

  • تبلیغات نمایش داده شده

  • تاریخچه کمپین تبلیغاتی

  • صفحات فرود(Landing Pages)

  • ساب دامین هایی که در کمپین‌های تبلیغاتی مورد استفاده قرار گرفتند

برای به دست آوردن این اطلاعات، کافی است دامنه مورد نظر خود را در ابزار Advertising Research یا همان تحقیق تبلیغاتی در Semrush وارد کنید:

البته Ahrefs نیز اطلاعاتی را در رابطه با PPC نشان می‌دهد، اما این اطلاعات محدود هستند و به اندازه Semrush جزئیات ندارند. اطلاعات Ahrefs شامل کلمات کلیدی مورد استفاده برای تبلیغ یک دامنه، سرتیترهای تبلیغات نمایش داده شده برای آن دامنه و صفحات فرود استفاده شده در کمپین‌های PPC می‌شود. در Ahrefs این اطلاعات از طریق آنالیز دامنه سایت به دست می‌آیند. وقتی اسم دامنه را در ابزار Site Explorer در Ahrefs وارد می‌کنید، دیتای مربوط به PPC نیز به شما نشان داده می‌شود.

برای کسب اطلاعات بیشتر و دریافت مشاوره در زمینه سئو و انجام پروژه سئو سایت و تبلیغات و دیجیتال مارکتینگ با ما از طریق این شماره در ارتباط باشید:

شماره تماس کارشناسان دیجیتال مارکتینگ امپریال برند و وینت سئو: 02122057358

جمع بندی مقایسه Ahrefs با Semrush از نظر ابزارهای تحقیق کلمات کلیدی

در بحث تحقیق راجع به کلمات کلیدی، در مجموع Ahrefs با اختلاف اندکی نسبت به Semrush برتری دارد. این برتری دو دلیل عمده دارد:

1- Ahrefs به شما امکان تحقیق در ده موتور جستجوی مختلف را می‌دهد در حالی که در Semrush فقط روی موتور جستجوی گوگل می‌توانید تحقیق کنید.

2- همچنین Ahrefs به ابزار فوق‌العاده تخمین ترافیک احتمالی برای کلمات کلیدی مجهز است در حالی که Semrush هیچ ابزار معادلی که کارکرد مشابه داشته باشد ندارد.

از آن طرف ابزار کاربردی تشخیص نیت و هدف سرچ برای کلمات کلیدی چیزی است که Semrush به آن مجهز است اما Ahrefs هنوز قابلیت مشابهی در این زمینه معرفی نکرده. اگر هم اطلاعات مربوط به PPC برای شما اهمیت دارد، آن وقت پیشنهاد ما به شما استفاده از Semrush خواهد بود چرا که Ahrefs در این زمینه قوی عمل نکرده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *