تلفن تماس

02191693670

پشتیبانی وینت

customer@wintseo.com

ارسال تیکت
جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

آنچه که باید درباره تحقیق کلمات کلیدی در سئو بدانید

اشتراک گذاری در :
راهنمای گام به گام تحقیق کلمات کلیدی در سئو
فهرست محتوا

تحقیق کلمات کلیدی در سئو به معنی پیدا کردن کلماتی است که مردم بیشترین علاقه به آن‌ها را دارند و در موتورهای جستجوی اینترنت استفاده می‌کنند. این کلمات کلیدی به طور معمول برای بهبود رتبه وب سایت در نتایج جستجوی گوگل و دیگر موتورهای جستجو به کار می‌روند. در واقع، با استفاده از تحقیق کلمات کلیدی، می‌توانید بفهمید که مردم در جستجوی چه کلماتی هستند و در نتیجه بتوانید مطالب و محتوای خود را بر اساس این کلمات بهینه‌سازی کنید تا در نتیجه جستجوهای مربوطه بالاترین رتبه را کسب کنید و بیشترین ترافیک را به وب سایت خود جذب کنید.

در مقاله راهنمای گام به گام تحقیق کلمات کلیدی گام اول و دوم را مفصل توضیح دادیم; مشخص کردن نیت کاربر از جستجو و بررسی میزان سرچ کلمات کلیدی در ماه. در این مقاله می خواهیم به ادامه آموزش گام به گام تحقیق کلمات کلیدی بپردازیم. با ما همراه باشید:

گام سوم:کلمات کلیدی موردنظر خود را در گوگل سرچ کنید

گام چهارم: بررسی سختی کلمه کلیدی

معیارهای مؤثر بر رتبه بندی سرچ

آتوریته چیست وچه نقشی در تحقیق کلمات کلیدی دارد؟

از ابزارهای سئو برای یررسی سختی کلمات کلیدی استفاده کنید

سئو معنایی

کلام آخر

گام سوم: کلمات کلیدی مورد نظر خود را در گوگل سرچ کنید

برای ارزیابی یک کلمه کلیدی احتمالی، لازم است تا خودتان آن کلمه را سرچ کنید.

نکته: (بدون سرچ کردن هر کدام از کلمات کلیدی احتمالی و بررسی دقیق نتایج سرچ آن در گوگل، تحقیق کلمات کلیدی شما ناتمام خواهد ماند.)

اگر یک متخصص سئو را هنگام کار دیده باشید، متوجه خواهید شد که مدام بین ابزارهای مختلف سئو و موتورهای جستجو مثل گوگل در رفت و آمد است. آن‌ها با دقت صفحه SERP (صفحه نتایج موتور جستجو) را بررسی و راهکاری‌های متنوع را ارزیابی می‌کنند. نحوه تحقیق کلمات کلیدی شما نیز باید به همین شکل باشد:

• یک کلمه کلیدی احتمالی را در نظر بگیرید

• آن را سرچ کنید

• صفحه نتایج سرچ را بررسی کنید

• یک کلمه کلیدی دیگر را امتحان کنید

حواستان به نتایج سرچ شخصی سازی شده باشد.

فراموش نکنید که صفحه نتایج سرچ شما همیشه تا حدی برای خود شما شخصی سازی شده است. این شخصی سازی بر اساس سابقه شما در مرورگر اینترنت و توسط الگوریتم گوگل انجام می‌گیرد؛ به عبارت دیگر، چیزی که شما در صفحه نتایج جستجو می‌بینید ممکن است با چیزی که مخاطب شما از سرچ همان عبارت می‌بیند متفاوت باشد. در اینجا سه نکته را معرفی می‌کنیم که کمک می‌کنند تا نتایج سرچ شما به چیزی که سایر کاربران می‌بینند نزدیک‌تر باشد:

• از مرورگرهایی استفاده کنید که با هیچ کدام از اکانت‌های گوگل خود وارد آن نشده‌اید.

• از حالت مخفی یا همان INCOGNITO برای مرورگر خود استفاده کنید.

• از ابزار Google Ad Preview استفاده کنید. آدرس آن: www.google.com/adpreview

البته حتی با انجام این اقدامات، باز هم نتایجی که در سرچ خود می‌بینید تا حدی تحت تأثیر سوابق فعالیت شما در کامپیوتر و مرورگر خود خواهد بود. پس لازم نیست ساعت‌ها زمان صرف کنید تا به نتایجی کاملاً بدون سو گیری و خالص برسید. چرا که در دنیای امروز رسیدن به چنین چیزی تقریباً غیر ممکن است.

وقتی که در حال بررسی صفحه نتایج برای یک کلمه کلیدی احتمالی هستید، در واقع دارید به دنبال سرنخ می‌گردید و باید سؤالات زیر را از خودتان بپرسید:

آیا در صفحه ای متناسب با محتوای خود قرار دارم؟

اگر مخاطب فرضی که به دنبال موضوع مورد نظر شما هست در این صفحه قرار بگیرد، چه کار خواهد کرد؟ آیا فوراً صفحه را می‌بندد و از یک عبارت جدید برای سرچ استفاده می‌کند؟ به بیان دیگر، آیا سایت‌ها و صفحاتی که در رتبه‌های برتر قرار دارند به برند و یا محتوای شما مرتبط هستند؟ اگر نه پس شما در محیط مناسبی قرار ندارید. این کلمه کلیدی احتمالی را از لیست خط بزنید و با یک کلمه دیگر دوباره سرچ کنید.

آیا گوگل کلمات کلیدی متفاوت و یا دقیق‌تری را پیشنهاد داده است؟

همانطور که پیشتر گفتیم نتایج سرچ گوگل خود یک ابزار عالی برای دریافت راهنمای کلمات کلیدی است. حتی قبل از آنکه کلمه کلیدی خود را کامل تایپ کنید، ممکن است گوگل پیشنهادهایی را مطرح کند. به آن پیشنهادها توجه کنید و همچنین لینک‌های Related Searches در انتهای صفحه نتایج جستجو را بررسی نمایید. به باکس‌های پرسش و پاسخ(سوالات دیگران) نیز نگاه کنید.(البته این قابلیت در ایران هنوز دیده نشده است.) همه این‌ها می‌توانند منبع ایده‌های جدید برای انتخاب کلمات کلیدی مقاله باشند.

آیا قابلیت‌های SERP باعث شده‌اند تا نتایج ارگانیک سرچ به سمت پایین صفحه هل داده شوند؟

بعضی از صفحات نتایج جستجو پر از تبلیغات مختلف، تصاویر، باکس‌های پرسش و پاسخ و دیگر قابلیت‌های گوگل هستند. این قابلیت‌ها باعث می‌شوند تا حتی صفحاتی که رتبه برتر دارند، پایین‌تر از قابلیت‌های خود گوگل قرار بگیرند و در نتیجه شانس کلیک روی آنها توسط کاربر کاهش می‌یابد. از آنجایی که این قابلیت‌ها به نفع کاربر هستند و کار یافتن پاسخ را سریع‌تر و راحت‌تر کرده‌اند، انتظار می‌رود تا در آینده حتی بیشتر فراگیر شوند و به همین دلیل یکی از بزرگ‌ترین ترندهای سئو سرمایه گذاری روی همین قابلیت‌ها است.

هر کدام از این قابلیت‌های SERP باعث کاهش نرخ کلیک برای سایت‌هایی می‌شوند که به شکل ارگانیک در رتبه‌های برتر قرار دارند. در نتیجه ترافیک ورودی احتمالی برای هر کلمه کلیدی را کاهش می‌دهند. اگر دیدید که برای یک کلمه کلیدی تعداد زیادی از قابلیت‌های SERP ظاهر می‌شوند، به آن معناست که رقیب شما برای آن کلمه کلیدی خود گوگل است! در نتیجه شانس رقابت زیادی نخواهید داشت و پاداشی که به دست می‌آورید اندک خواهد بود.

چه نوع از محتواهایی(نوع صفحه) برای کلمه کلیدی مورد نظر در رتبه برتر قرار گرفته‌اند؟

وقتی کلمه کلیدی احتمالی خود را سرچ می‌کنید، چه نوع محتوایی نتایج سرچ را شکل داده است؟ محصولات؟ تصاویر؟ خبر؟ ویدئو؟ قابلیت‌های SERP یک سرنخ خوب هستند از اینکه گوگل چه نوع محتوایی را برای کلمه کلیدی مورد نظر، بهترین پاسخ می‌داند. این قابلیت‌ها می‌توانند در تصمیم گیری راجع به انتخاب کلمات کلیدی مقاله و همچنین نوع محتوا شما را راهنمایی کنند. مثلاً اگر مشاهده کردید که در صفحه نتایج یک ویدئو نیز دیده می‌شود، پس بهتر است شما نیز برای کلمه کلیدی مورد نظر در کنار صفحه وب عادی خود یک محتوای ویدئویی نیز تولید کنید.

آیا یک نقشه می‌بینید؟

اگر در نتایج سرچ شاهد یک نقشه به همراه لیستی از کسب و کارها در زیر آن بودید، پس کلمه کلیدی شما جزو کلماتی است که وابسته به محیط جغرافیایی کاربر سرچ کننده است. برای رقابت بر سر این دسته از کلمات کلیدی، باید روی استراتژی‌های سئو محلی (Local Seo) کار کنید. سئو محلی تفاوت‌های زیادی با سئو ارگانیک دارد. از این نظر که کسب و کارهایی که در قسمت صفحه نتایج سرچ می‌بینید وب سایت نیستند، بلکه لیستینگ‌های محلی خود گوگل هستند که صرفاً مربوط به آدرس یک مغازه یا فروشگاه می‌شود.

برای آنکه شما هم جایگاه مطلوبی در لیستینگ گوگل داشته باشید و در نتایج سرچ محلی به کاربران نشان داده شوید، مطمئن شوید که اطلاعات شما در Google My Business کاملاً به روز است. همچنین در هر کجای دیگری که اسمی از کسب و کار و برند شما برده شده، اطلاعات خود را به روز رسانی کرده و مواردی مثل آدرس، تلفن و نام کسب و کار را دقیق وارد کنید. همه اینها در بهبود رتبه لیستینگ کسب و کار شما مؤثر هستند.

وقتی که اسم کسب و کار شما در وب سایت‌های زیادی برده شود و در صورتی که اطلاعاتی که از کسب و کار شما در وب سایت‌های مختلف وجود دارد یکسان و بدون تناقض باشد، گوگل شما را به عنوان یک کسب و کار معتبر و مرتبط با کلمه کلیدی مورد نظر در یک محل جغرافیایی خاص تشخیص می‌دهد. در نتیجه شانس زیادی خواهید داشت تا گوگل کسب و کار شما را در لیستینگ خود لحاظ کند و آن را به کاربرانی که در آن منطقه سرچ می‌کنند نمایش دهد. ابزارهایی مثل Moz Local یا Whitespark به شما کمک می‌کنند تا خیلی راحت و سریع سئو محلی خود را بهبود ببخشید و اطلاعات خود در وب سایت‌های مختلف را به طرز مطلوب اصلاح نمایید.

آیا جواب سؤال مورد نظر در خود نتایج سرچ نشان داده می‌شود؟

اگر پاسخ مثبت است، پس کلمه کلیدی احتمالی شما مربوط به کلماتی می‌شوند که به دنبال فکت یا پاسخ دقیق و قطعی می‌گردند. این پاسخ‌ها معمولاً کوتاه بوده و بلافاصله بعد از سرچ به عنوان اولین نتیجه به کاربر نشان داده می‌شوند. مثلاً در تصویر زیر می‌بینیم که با سرچ عبارت «وزن گوسفند»، گوگل خیلی سریع پاسخ درست را در قالب یکی از قابلیت‌های SERP به اسم باکس پاسخ نشان می‌دهد.

گوگل می‌خواهد تا کاربرانش به راحتی پاسخ سؤالات خود را پیدا کنند و در همین راستا برای این دسته از کلمات کلیدی، کاربران حتی لازم نیست روی هیچ لینکی کلیک کنند تا به پاسخ مورد نظر خود برسند. به همین دلیل به این دسته از کلمات کلیدی، کلمات کلیدی صفر کلیکی یا zero-click می‌گویند که هیچ ترافیکی به هیچ وب سایتی نمی‌رسانند. پس بهتر است از آنها دوری کنید.

گام چهارم: بررسی سختی کلمه

خب تا به اینجا در این مطلب راهنمای کلمات کلیدی، ابتدا دیدیم که چگونه می‌توانیم مطمئن شویم که افرادی از کلمه کلیدی مورد نظر ما برای جستجو استفاده می‌کنند. سپس فهمیدیم که چگونه باید با دقت بررسی کرد که آن کلمه کلیدی در حال حاضر توسط چه سایت‌هایی تصاحب شده. گام بعدی که باید برداریم، این است که احتمال کسب رتبه‌های بالا برای یک کلمه کلیدی را تخمین بزنیم. وقت ان است که میزان رقابت و دشواری کلمات کلیدی را ارزیابی کنیم.

این یکی از چالش برانگیزترین مهارت‌های دیجیتال مارکتینگ است. یک مهارت پیچیده که همواره با حدس و تخمین همراه است و به ندرت در آن به پاسخ قطعی می‌رسیم. در ادامه به شما نشان خواهیم داد که چگونه ابزارهای سئو می‌توانند خیلی سریع میزان دشواری برای هر کلمه کلیدی احتمالی را بررسی کنند؛ اما پیش از آن، از تفکر منطقی خودمان استفاده می‌کنیم.

چه عواملی در سختی یک کلمه تاثیر دارد؟

در ابتدا کافی است کلمه کلیدی مورد نظر خود را سرچ کرده و نگاهی به صفحه نتایج جستجو بیندازید. اگر هر کدام از سه مورد زیر را مشاهده کردید، پس می‌شود گفت که رقابت داغی بر سر آن کلمه کلیدی در جریان است:

1. تبلیغات زیاد

اگر چهار تبلیغ پرداخت به ازای کلیک (PPC) را در بالای صفحه و سه تبلیغ هم در انتهای صفحه مشاهده کردید، به آن معنا است که دیگران تشخیص داده‌اند که این کلمه کلیدی ارزشمند است و حتی ارزش صرف هزینه و تبلیغ را دارد.

2. برندهای شناخته شده در رتبه‌های برتر

اگر در رتبه‌های برتر نتایج سرچ سایت‌های محبوب، شناخته شده و بزرگ را می‌بینید یعنی رقابت برای آن کلمه دشوار است. مثلاً برای رقابت با وب سایت‌هایی مثل ویکی پدیا یا دیجیکالا، تنها شانس شما استفاده از ماشین زمان و برگشت به گذشته است تا بتوانید جای این وب سایت‌های غول را بگیرید. اگر سه تا پنج وب سایت ابتدایی جزو سایت‌های معتبر و مشهور هستند، پس حجم بالایی ترافیک از این طریق دریافت می‌کنند و در نتیجه دارای دامنه قدرتمندی نیز هستند. در مقابل این سایت‌ها شانس رقابت چندانی نخواهید داشت مگر آنکه به شکل جدی منابع، زمان و انرژی زیادی را به این رقابت اختصاص دهید.

3. کلمه کلیدی شما در لینک‌ها دیده می‌شود

اگر سایت‌های رتبه برتر کلمه کلیدی مورد نظر را در ابتدای لینک خود قرار داده‌اند، به معنای آن است که عنوان متن آنها نیز با استفاده از همان کلمه کلیدی آغاز شده است. پس می‌شود نتیجه گرفت که صاحب آن وب سایت آشنایی خوبی با سئو دارد و به شکل حرفه‌ای برای کسب رتبه برتر تلاش می‌کند. در این شرایط رقابت برای کلمه کلیدی مورد نظر سخت خواهد بود، اما لزوماً به آن معنا نیست که کسب رتبه برتر غیر ممکن است.

در اینجا تصویری از یک کلمه کلیدی به شدت رقابتی را مشاده می‌کنیم که هر سه نشانه بالا در آن دیده می‌شوند:

معیارهای مؤثر بر رتبه بندی سرچ

دو دلیل عمده وجود دارند که توضیح می‌دهند چرا یک صفحه جزو رتبه‌های برتر نتایج سرچ قرار می‌گیرد یا نمی‌گیرد. این دو دلیل عبارت هستند از Relevance یا مرتبط بودن و Authority یا اتوریته.

• مرتبط بودن

صفحه شما در نتایج برتر نشان داده نخواهد شد مگر آن که در آن اطلاعات دقیقی مرتبط با موضوع سرچ وجود داشته باشد. این صفحه باید از کلمات کلیدی و اصطلاحات مرتبط با موضوع به شکلی ظریف و با جزئیات استفاده کرده باشد. چیزی که در اینجا اهمیت دارد کیفیت محتوا، عمق و نحوه استفاده از کلمات کلیدی است. شما به صفحه‌ای نیاز دارید که به شکل کارآمدی دارای جزئیات باشد و همچنین ارتباط معناداری با دیگر صفحاتی که برای آن کلمه کلیدی در رتبه برتر قرار دارند، داشته باشد.

• اتوریته

صفحه شما در نتایج برتر نشان داده نخواهد شد مگر آن که موتورهای جستجو تشخیص دهند که این صفحه از اعتبار یا اتوریته قابل قبولی برخوردار است. در اینترنت، اعتبار از طریق لینک‌هایی که سایر وب سایت‌ها به شما می‌دهند به دست می‌آید. اتوریته (که گاهی به آن محبوبیت لینکی هم می‌گویند) از طریق کیفیت و کمیت لینک‌هایی که از سایر لینک‌ها دریافت می‌کنید مشخص می‌شود. اتوریته هم در حالت کلی (کل وب سایت) که به آن DA یا همان Domain Authority میگویند و هم در حالت جزئی (یک صفحه مشخص از وب سایت) که به PA یا Page Authority معروف است، سنجیده می‌شود.

مرتبط بودن یا  (Relevancy) یک صفحه مربوط به نوشتن محتوا می‌شود که بعداً به آن خواهیم پرداخت. فعلاً لازم است تا برای آموزش اصولی نحوه تحقیق کلمات کلیدی، با اتوریته بیشتر آشنا شویم. مسلط بودن بر مفهوم اتوریته به ما در پیدا کردن کلمات کلیدی که شانس خوبی برای رقابت در آنها داریم کمک خواهد کرد.

                                                  “اگر اتوریته کافی نداشته باشید، هرگز در رتبه‌ برتر برای کلمات کلیدی قرار نخواهید گرفت.”

آتوریته چیست وچه نقشی در تحقیق کلمات کلیدی دارد؟

شما باید درک صحیحی از سطح اتوریته خود داشته باشید و آن را با اتوریته سایر صفحاتی که در رتبه‌های برتر قرار دارند مقایسه کنید. وب سایت‌هایی که اتوریته دامنه (Domain Authority) بالایی دارند، به شدت شانس بیشتری برای کسب رتبه‌های برتر خواهند داشت. اتوریته مثل یک خط نیست، بلکه یک قوس است. هر چقدر اتوریته دامنه که به آن DA هم می‌گویند بالاتر باشد، آن سایت می‌تواند کلمات کلیدی رقابتی بیشتری را هدف قرار دهد.
در این جدول، درصد اتوریته مربوط به انواع وب سایت‌ها نشان داده شده است:

همانطور که می‌بینید از استارت آپ‌ها و کسب و کارهای کوچک شروع می‌شود و در نهایت به شرکت‌های رسانه‌ای، برند‌های بین‌المللی و مونوپولی‌ها می‌رسد. با درک این جدول حالا می‌توانیم بفهمیم که چرا بلاگ‌های کوچک به ندرت می‌توانند برای کلمات کلیدی ارزشمند و رقابتی، در رتبه‌های برتر قرار بگیرند. با همین منطق می‌شود توضیح داد که چرا وقتی کلمات کلیدی کلی و عمومی و یا سؤالات رایج را سرچ می‌کنیم، سایت‌های مشهور و برندهای بزرگ در نتایج سرچ نشان داده می‌شوند. چرا که رقابت بر سر این کلمات بسیار شدید است و فقط این سایت‌ها هستند که قدرت پیروزی در این رقابت را دارند.

“سئو همیشه یک جنگ نابرابر بوده است.”

کلید بازاریابی محتوایی موفق این است که کلمات کلیدی را انتخاب کنید که در سطح شما و یا حتی پایین‌تر از سطح شما هستند. به سئو به چشم یک مسابقه نگاه کنید. شما قطعاً نخواهید توانست مسابقه تور د فرانس را با پای پیاده برنده شوید؛ اما اگر سوار دوچرخه باشید، می‌توانید در تمامی مسابقات دو ماراتن به عنوان برنده از خط پایان بگذرید.

نحوه اندازه گیری اتوریته صفحه

معیار اندازه گیری اتوریته صفحه در گوگل PageRank نام دارد که به احترام مؤسس گوگل یعنی لری پیج این اسم را روی آن گذاشته‌اند. این معیار یک مقیاس از یک تا ده است که میزان اعتبار، محبوبیت لینکی و پتانسیل رتبه بندی را می‌سنجد. تا سال ۲۰۱۳، شما می‌توانستید اتوریته هر صفحه‌ای در اینترنت را با استفاده از نوار ابزار گوگل انجام دهید؛ اما حالا دیگر این گزینه در دسترس نیست:

امروزه متخصصین سئو از معیارهای جایگزینی استفاده می‌کنند که توسط شرکت‌های نرم افزار سئو ساخته شده‌اند. کاری که این نرم افزارها می‌کنند این است که Google PageRank را با استفاده از فرمول‌های خود تخمین می‌زنند. مقیاس نمره دهی این نرم افزارها برای اندازه گیری اتوریته صفحه از یک تا صد است.

بعضی از محبوب‌ترین این ابزارها عبارت هستند از:

Moz: اتوریته دامنه را می‌سنجد (در بخش Link Explorer report)

SEMrush: امتیاز اتوریته را می‌سنجد (در بخش Domain Overview report)

Ahfres: امتیاز دامنه را می‌سنجد.

قیمت اشتراک همه این ابزارها حدوداً از ماهی صد دلار آغاز می‌شود. البته همه آنها یک دوره امتحانی رایگان نیز دارند. علاوه بر ابزارهایی برای تحقیق کلمات کلیدی، این ابزارها ده‌ها قابلیت مفید دیگر نیز دارند که در زمینه بهینه سازی برای موتور جستجو به شما کمک می‌کند. ابزارهایی مثل پیگیری رتبه، پیشنهادهایی برای بهبود عملکرد صفحه، دریافت اعلان وقتی که یک برند مشهور از شما اسم می‌برد و… .

برای اجرای تحقیقات به شکل ایده آل و پیدا کردن کلمات کلیدی مناسب (و همچنین ارزیابی پتانسیل سایت شما برای کسب رتبه در نتایج سرچ)، باید دو نکته مهم را در نظر بگیرید: اول اتوریته سایت خود شما و دوم اتوریته سایر سایت‌هایی که کلمات کلیدی مورد نظر شما را هدف قرار داده‌اند.

چگونه اتوریته سایت خود را بررسی کنیم؟

برای اندازه گیری اتوریته صفحه خود تنها کافی است دامنه سایت خود را در هر کدام از ابزارهایی که بالاتر اسم بردیم وارد کنید. برای مثال گزارش اتوریته صفحه در Moz و SEMrush به این شکل است:

افزایش اتوریته دامنه یک هدف مشترک برای همه کسانی است که در زمینه بازاریابی محتوایی فعالیت می‌کنند. چرا که همانطور که تاکنون حتماً فهمیده‌اید، هر چقدر اتوریته سایت بیشتر باشد، شانس بالاتری برای کسب رتبه‌های برتر و همچنین رقابت بر سر کلمات کلیدی ارزشمند و پر مخاطب خواهیم داشت. حالا شاید از خودتان بپرسید سطح قابل قبول برای اتوریته صفحه چقدر است؟ سایت شما به چقدر اتوریته نیاز دارد؟ پاسخ آن بستگی به میزان رقابت برای کلمات کلیدی هدف شما دارد.

از ابزارهای سئو برای بررسی سختی کلمات کلیدی استفاده کنید

ابزارهای سئو بررسی میزان دشواری کلمات کلیدی را بسیار راحت کرده‌اند. نحوه کار آنها به این شکل است که سطح اتوریته سایر صفحات که یک کلمه کلیدی مشخص را هدف قرار داده‌اند بررسی می‌کنند و سپس آن را با معیاری قابل فهم تحت عنوان دشواری کلمات کلیدی توضیح می‌دهند. در نتیجه می‌شود گفت که دشواری کلمات کلیدی همان میانگین اتوریته تمام صفحاتی است که آن کلمه کلیدی را هدف قرار داده‌اند. ابزارهای زیر امکان سنجش دشواری کلمات کلیدی را در لینکی که مقابل آنها است قرار داده‌اند:

• Moz: Keyword Explorer

• SEMrush: Keyword Overview

نکته: اگر نمی‌خواهید از این ابزارهای پولی استفاده کنید، خبر خوب این است که یک راه رایگان نیز برای سنجش دشواری کلمات کلیدی وجود دارد که در چند پاراگراف پایین‌تر همین مطلب آن را معرفی کرده‌ایم.

همان گزارشی که حجم جستجوی کلمات کلیدی را نشان می‌داد، میزان دشواری این کلمات را نیز به شما نشان می‌دهد. پس تنها در یک گزارش، شما به اطلاعات ارزشمند زیادی دسترسی دارید که در انتخاب کلمات کلیدی مقاله به شما کمک می‌کنند. تصویر این گزارش به شکل زیر است

حالا که هم سطح اتوریته وب سایت خود را می‌دانید و هم از میزان دشواری کلمات و اصطلاحات کلیدی آگاه شده‌اید، وقت آن است که از قانونی طلایی نحوه تحقیق کلمات کلیدی استفاده کنید:

“اگر اتوریته دامنه شما بیشتر از میزان دشواری کلمه کلیدی است، پس شانس خوبی برای کسب رتبه برتر برای آن کلمه دارید.”

اگر اتوریته شما هم سطح دشواری کلمه کلیدی و یا پایین‌تر از آن است، بهتر است به عقب برگردید و کلمه کلیدی را انتخاب کنید که میزان دشواری کمتری دارد؛ به عبارت دیگر، به سراغ کلمات کلیدی طولانی بروید که هم دقیق‌تر هستند و هم میزان رقابت بر سر آنها کمتر است. هر چند حجم جستجوی آنها در مقایسه با کلمات کلیدی کوتاه‌ پایین‌تر است. وقتی که کلمات کلیدی اصلی و فرعی را انتخاب می‌کنید، همه آنها را در قالب تولید محتوا ذکر نمایید. برای پروژه‌های بزرگ در زمینه بازاریابی کلمات کلیدی، ممکن است نیاز داشته باشید تا کلمات کلیدی احتمالی زیادی را در یک اسپرید شیت پیگیری کنید.

آیا می‌توانم میزان رقابت بر سر کلمات کلیدی (سختی کلمه) را با Google Ads Keyword Planner بسنجم؟

نه. ابزار Keyword Planner تنها اطلاعات مربوط به رقابت بر سر طرح پرداخت به ازای کلیک (PPC) را نشان می‌دهد تا به شما ایده‌ای از هزینه تبلیغات داده باشد. این اطلاعات هیچ ارتباطی با سئو و بازاریابی محتوایی ندارند و نباید از آنها به این منظور استفاده شود.

آیا می‌توانم میزان دشواری کلمات و اصطلاحات کلیدی را به شکل رایگان بسنجم؟

بله. این روش کمی زحمت بیشتر دارد اما قابل انجام است. برای سنجش دشواری کلمه کلیدی به شکل رایگان، ما از ابزار رایگان سئو Moz استفاده می‌کنیم که MozBar نام دارد. MozBar در واقع یک افزونه برای مرورگر گوگل کروم است. تنها کافی است آن را در مرورگر خود نصب نمایید و سپس کلمات کلیدی مورد نظر خود را سرچ کنید. خواهید دید که در صفحه نتایج سرچ، اطلاعات معیارهای مربوط به اتوریته برای هر یک از صفحاتی که در رتبه‌های برتر قرار دارند نشان داده می‌شود.

در اینجا تصویری از سرچ کلمات کلیدی زمانی که MozBar روشن است را می‌بینیم. این یکی دیگر از روش‌های تحلیل SERP (تحلیل صفحه نتایج موتورهای جستجو) است که در بالاتر نیز به چند روش دیگر آن اشاره کرده بودیم.

همانطور که در تصویر مشخص است، MozBar برای هر یک از صفحات لیست شده چند معیار مربوط به اتوریته را نشان می‌دهد: اتوریته دامنه (DA) که مربوط به کل وب سایت می‌شود و اتوریته صفحه (PA) که مربوط به همان صفحه به خصوص می‌شود. حال اگر اشتراک Moz را خریداری کرده باشید، علاوه بر اطلاعات فوق اطلاعاتی مربوط به تعداد لینک سازی‌ها تحت عنوان RD به شما نشان داده خواهد شد. معیار RD هم برای صفحه و هم برای وب سایت نمایش داده می‌شود.

نکته: گاهی اوقات ممکن است ببینید که یک صفحه با اتوریته پایین‌تر، رتبه بهتری از صفحاتی با اتوریته بالاتر دارند. این موضوع کاملاً طبیعی است و دلیل آن معمولاً این است که صفحه مورد نظر (و یا کل وب سایت) از نظر مرتبط بودن به موضوع و کلمات کلیدی امتیاز بالاتری دارد و از این طریق اتوریته پایین خود را جبران می‌کند؛ بنابراین وقتی که به شکل تخصصی روی یک موضوع مشخص تمرکز کنید و برای آن محتوا تولید کنید، می‌توانید کمبود اتوریته را از طریق مرتبط بودن یا همان Relevance جبران کنید.

حالا دیگر هم نسبت به میزان اتوریته سایت خود آگاهی دارید و هم با طیف اتوریته سایت‌های رقیب آشنا هستید. در این مرحله می‌توانید با دقت بیشتری به دنبال کلمات کلیدی ایده آل برای تولید محتوا باشید. کلماتی که میزان دشواری آنها با میزان اتوریته سایت شما همخوانی دارد. در اینجا دوباره تأکید می‌کنیم که اگر میزان اتوریته سایت شما کمتر از سایر سایت‌هایی است که برای همان کلمه کلیدی محتوا تولید کرده‌اند، به عقب برگردید و به دنبال کلمات کلیدی باشید که رقابت برای آنها راحت‌تر است.

کلمات کلیدی بلندتر، دقیق‌تر و با حجم جستجوی کمتر را امتحان کنید.

اتوریته صفحه؛ سطح بالاتری از جزئیات در نحوه تحقیق کلمات کلیدی

باید در نظر داشت که در نهایت، نبرد برای کسب رتبه‌های برتر یک نبرد تن به تن به شکل صفحه در برابر صفحه خواهد بود و نه وب سایت در برابر وب سایت. مبارزه بین اتوریته صفحه مشخصی از وب سایت ما در برابر اتوریته صفحه مشخصی از وب سایت آنها است. پس امتحان واقعی در سطح اتوریته صفحه است و نه اتوریته سایت یا همان دامنه.

با این توضیح به یکی دیگر از اصل‌های مهم و دقیق در راهنمای کلمات کلیدی می‌رسیم:

 “اگر اتوریته صفحه شما در سطح اتوریته صفحه یکی دیگر از صفحات برتر در نتایج سرچ است، پس شانس خوبی برای رقابت بر سر آن کلمه کلیدی دارید.”

در واقع این یک روش جزئی‌تر و البته دقیق‌تر برای بررسی شانس شما در رقابت بر سر کلمات کلیدی است؛ اما همانطور که احتمالاً شما هم حدس زده‌اید، در اینجا یک مشکل وجود دارد. وقتی که در حال ساخت یک صفحه جدید برای هدف قرار دادن یک کلمه کلیدی جدید هستید، هنوز اطلاعات دقیقی از میزان اتوریته آن صفحه ندارید که از آن برای مقایسه استفاده کنید. به این دلیل ساده که هنوز صفحه شما وجود خارجی ندارد و وارد دنیای اینترنت نشده است.

بنابراین برای استفاده از این استراتژی باید در زمان و مکان مناسب دست به کار شوید:

• از اتوریته دامنه زمانی استفاده کنید که قرار است یک محتوای جدید تولید کنید (مثلاً نوشتن مقالات جدید)

• از اتوریته صفحه زمانی استفاده کنید که می‌خواهید محتوایی که از قبل وجود داشته را بهینه سازی کنید (مثلاً هنگام بروزرسانی محتواها)

حالا که صحبت از آن شد، جالب است بدانید که یک راهکار برای تخمین میزان اتوریته صفحه‌ای که هنوز به وجود نیامده وجود دارد. در ابزار Moz، وارد قسمت گزارش Top Pages شوید و روی گزینه next آنقدر کلیک کنید تا به صفحاتی برسید که فقط یک لینک سازی دامنه دارند. این صفحات همگی میزان اتوریته صفحه پایینی دارند که یک رقم مشترک است (در تصویر زیر عدد ۳۳). تنها اتوریته آن‌ها مربوط به همان لینکی می‌شود که از دامنه کلی به آنها رسیده است. در واقع این حداقل پتانسیل رتبه بندی صفحات موجود در این وب سایت است.

پس وقتی که در حال ساخت یک صفحه جدید در وب سایت هستید، فرض کنید که اتوریته آن صفحه به اندازه ضعیف‌ترین صفحات آن دامنه از نظر اتوریته است. حالا راهکار امن و مطمئنی که می‌توانید انتخاب کنید این است که به سراغ کلمات کلیدی بروید که حتی ضعیف‌ترین صفحات این سایت نیز شانس رقابت برای آن را دارند.

میانبر!

در ابتدای این مقاله اشاره کردیم مطالبی که در این مقاله خواهید خواند، نتیجه سالها تجربه کار با صدها مشتری متنوع و تحقیق روی هزاران کلمه کلیدی متفاوت است. این تجربه باعث شده به میانبرهای مفیدی دست پیدا کنیم که یکی از آنها را در اینجا با شما به اشتراک می‌گذاریم. برای تخمین رتبه احتمالی خود می‌توانید از اتوریته دامنه و حجم جستجوی کلمات کلیدی و یا تعداد کلمات موجود در عبارت کلیدی استفاده کنید. اگرچه این روش مساله را بیش از حد ساده سازی می‌کند، اما می‌تواند یک ایده کلی به شما بدهد که باید چه دسته از کلمات کلیدی را هدف قرار دهید.

این میانبر در جدول زیر توضیح داده شده است. در سطر اول می‌بینیم که اگر اتوریته شما کمتر از ۳۰ است، کلمات کلیدی را انتخاب کنید که حجم جستجوی آنها در ماه کمتر از ۵۰ است و یا کلمات کلیدی طولانی را انتخاب کنید که حداقل از پنج کلمه تشکیل شده‌اند. به همین ترتیب می‌توانید سطور بعدی را نیز متوجه شوید.

اگر کلمه کلیدی دشواری را انتخاب کنیم که شانس رقابت بالایی در آن نداریم، چه اتفاقی می‌افتد؟

این یکی از پرسش‌های رایج در بازاریابی محتوایی است که مشتری‌ها از متخصصین سئو می‌پرسند. همانطور که تا به اینجا متوجه شدیم، برای وب سایت‌هایی که اتوریته بالایی ندارند (اکثر وب سایت‌ها)، تحقیق راجع به کلمات کلیدی به یک نتیجه ساده می‌رسد: این کلمه کلیدی از نظر سئو هیچ فایده‌ای برای صفحه شما نخواهد داشت. وقتی که تحقیقات به این نقطه می‌رسد، شما سه گزینه پیش روی خود خواهید داشت:

• یک موضوع متفاوت را انتخاب کنید

اگر رتبه بندی و ترافیک ارگانیک برای شما اهمیت دارد، پس بهتر است موضوع را عوض کنید و از اول تحقیقات را حول محور یک موضوع دیگر با کلمات کلیدی متفاوت شروع کنید.

• برای یک وب سایت دیگر تولید محتوا کنید

اگر ایده جذابی دارید اما وب سایت شما از اتوریته کافی برای جذب مخاطب از طریق انتخاب کلمات کلیدی مناسب برای محتوای شما را ندارد، شما همچنان می‌توانید محتوای مورد نظر خود را به رتبه‌های برتر گوگل برسانید؛ اما نه در سایت خودتان. برای این کار باید به سراغ سایت‌های مشهور و با اتوریته بالا بروید و از آنها بخواهید تا به عنوان نویسنده مهمان محتوای خود را در سایت آنها منتشر کنید. اگرچه این کار باعث نمی‌شود تا ترافیک به سمت وب سایت شما روانه شود، اما حداقل منجر به مشهور شدن شما خواهد شد و این شهرت و اعتبار در آینده به کار شما خواهد آمد.

• از همان کلمه کلیدی استفاده کنید

نکته‌ای که بسیاری از افراد از آن غافل هستند این است که سرچ ارگانیک فقط یکی از راه‌های جذب ترافیک است. در واقع ۷۶ راه مختلف برای تبلیغ یک محتوا و جذب مخاطب وجود دارد که یکی از آنها (که البته یکی از مؤثرترین‌ها است) سرچ ارگانیک است. اگر می‌خواهید محتوای دلخواه خود را حتی با وجود اینکه شانس دیده شدن در نتایج سرچ را ندارد منتشر کنید،‌ این کار را انجام دهید. چرا که اگرچه در حال حاضر شانس رقابت برای آن کلمه کلیدی را ندارید، اما ممکن است ماه‌ها یا سال‌ها بعد اتوریته سایت شما آنقدر افزایش پیدا کند که این مطالب شما نیز دیده شوند. در طول این مدت می‌توانید در سایر مطالب خود به این صفحه لینک دهید (افزایش اتوریته صفحه) و هر از گاهی محتوای صفحه را به روز رسانی و ویرایش کنید (افزایش مرتبط بودن صفحه).

برای مثال در تصویر زیر گزارش مربوط به مقاله‌ای با عنوان «نحوه نوشتن سر تیتر» را مشاهده می‌کنید که طبیعتاً رقابت شدیدی برای کلمات کلیدی آن وجود دارد. این مطلب در زمان اولیه انتشار خود ترافیک ارگانیک اندکی داشت ولی بعدها طی ویرایش‌های مداوم و همچنین افزایش اتوریته سایت و صفحه، توانست به رتبه‌های برتر گوگل برسد و ترافیک بالایی جذب کند.

با کلمات کلیدی رد شده چه کار کنیم؟

هنگام تحقیق کلمات کلیدی، ممکن است ده‌ها کلمه مختلف را در نظر بگیرید و روی آنها تحقیق کنید. بسیاری از این کلمات در روند تحقیقات رد می‌شوند و مشخص می‌شود که هدف مناسبی برای وب سایت شما نیستند؛ اما یک متخصص سئو با تجربه این کلمات را دور نمی‌ریزد. همه این کلمات کلیدی رد شده نیز خودشان یک فرصت هستند. این کلمات را نگه دارید. آن‌ها به شما کمک می‌کنند تا محتوای بهتری تولید کنید.

خوب است بدانید که نحوه کار گوگل به این شکل نیست که کلمات موجود در سرچ کاربر را با کلمات موجود در محتوا تطبیق بدهد و نتیجه بگیرد که این صفحه برای پاسخ به این سرچ مناسب است. کاری که گوگل انجام می‌دهد پیچیده‌تر از این‌ها است. در واقع گوگل یک آنالیز زبانی طبیعی روی متن محتوا انجام می‌دهد و معنا و مفهوم آن را پردازش می‌کند. سپس تصمیم می‌گیرد که آیا محتوای موجود در این صفحه با چیزی که کاربر به دنبال آن است همخوانی دارد یا نه. پس ما قطعاً به سئو معنایی نیز نیاز خواهیم داشت.

سئو معنایی

سئو معنایی یا “SEO Semantic” اصطلاحی است که به بهینه‌سازی محتوای وب‌سایت برای موتورهای جستجو اشاره دارد، به گونه‌ای که محتوای وب‌سایت باعث بهبود درک موتورهای جستجو از محتوای سایت شود و ارائه بهترین مطابقت با موضوع جستجو شده را فراهم کند.

در واقع، سئو معنایی به معنای بهبود فهم و ارتباط بین محتوا و موضوع سایت و موتورهای جستجو است. برای این کار، باید از کلمات کلیدی صحیح، تگ‌های مناسب، ساختار صفحات درست و دیگر عوامل موثر در بهبود سئو استفاده شود تا موتورهای جستجو بتوانند بهترین نتیجه را برای جستجوکنندگان فراهم کنند.

سئو معنایی از دو گام ساده اما در عین حال مهم تشکیل شده که در روند بازاریابی محتوایی باید آن را رعایت کنید:

1. هنگام تحقیق درباره کلمات کلیدی:تمامی اصطلاحات و کلمات کلیدی مرتبطی که پیدا می‌کنید را یک گوشه یادداشت کنید. حتی اگر این کلمات در نهایت تبدیل به کلمه کلیدی اصلی شما نشوند، همچنان می‌توانند مفید باشند.

2. هنگام نوشتن محتوا: آن کلمات را در محتوای خود وارد کنید. البته لازم به گفتن نیست که نباید بیش از حد از کلمات کلیدی استفاده کنید و غلظت آنها را بالا ببرید. خود را جای بازدیدکننده صفحه بگذارید و اجازه ندهید استفاده مکرر از کلمات کلیدی باعث کاهش کیفیت متن محتوا شود و آن را غیر قابل خواندن کند. راه‌هایی پیدا کنید که هم کلمات کلیدی جانبی را پوشش دهید و هم به سوالی که کاربر به دنبال پاسخ آن وارد صفحه شده پاسخ دهید. ایده کلی این است که اجازه دهید کلمات کلیدی جانبی، باعث عمیق‌تر شدن محتوای شما شوند و جزئیات جدیدی را پوشش دهند که بی ارتباط به پرسش اصلی نیست.

“فقط کلمات کلیدی را هدف قرار ندهید، به موضوع نیز توجه کنید.”

اگر از قالب محتوایی مشابه قالب زیر استفاده می‌کنید، نتیجه گردآوری این کلمات کلیدی و تعریف سئو معنایی همچین چیزی خواهد بود:

در اینجا ما کلمات کلیدی مورد هدف را در یک جدول مشخص کرده‌ایم. سپس در قسمت پایین صفحه، کلمات کلیدی مرتبط را صرفاً با هدف معنا و عمق بخشیدن به محتوا یادداشت کرده‌ایم تا محتوای ما از کیفیت و جزئیات بیشتری برخوردار باشد. در مثال طراحی وب بازاریابی عصبی (تصویر بالا)، موضوعات مرتبط با سئو معنایی شامل مثال‌ها، روش، اصول، نکات و استراتژی‌های بازاریابی عصبی می‌شوند.

در اینجا دوباره ابزارهای سئو نیز می‌توانند ما را کمک کنند:

• ابزار SEMrush یک افزونه Google Doc دارد که اسم آن SEO writing assistant است. این ابزار پیشنهادهایی برای برای نوشتن بهتر ارائه می‌دهد و نحوه به کارگیری کلمات کلیدی را در همان حین تایپ زیر نظر می‌گیرد. یک دستیار عالی برای تولید محتوا.

• کمپانی MarketMuse نیز یک ابزار به نام Optimize دارد که کار مشابهی انجام می‌دهد. در حین متن پیشنهادهایی برای بهبود کیفیت متن ارائه می‌دهد و غلظت به کارگیری کلمات کلیدی را نیز مانیتور می‌کند. این ابزار نحوه به کارگیری کلمات کلیدی در مقاله شما را با صفحاتی که دارای رتبه برتر برای همان کلمات کلیدی هستند مقایسه می‌کند که یک قابلیت عالی برای تولیدکنندگان محتوا محسوب می‌شود. تصویری از فضای این ابزار را می‌بینیم:

کلام آخر

اگر توانستید تا به اینجا مطابق با نقشه راهی که در این مطلب مطرح کردیم عمل کنید، تبریک می‌گوییم! شما توانستید یک تحقیق کلمات کلیدی موفقیت‌ آمیز را پیش ببرید. بیایید مروری داشته باشیم و ببینیم در این مطلب راهنمای کلمات کلیدی چه نکاتی را فرا گرفته‌ایم و همچنین ببینیم که چه کارهایی در آینده باید انجام شود:

• ابتدا با دقت قصد و نیت کاربر از جستجوی کلمات کلیدی را مد نظر قرار دادید.

• نگاهی به حجم جستجوی کلمات کلیدی انداختید و به شواهدی دست پیدا کردید که نشان دهد این کلمات کلیدی توسط کاربران استفاده می‌شود.

• درباره رقابت موجود بر سر کلمات کلیدی تحقیق کردید و میزان سختی کلمات کلیدی را تخمین زدید.

• وضعیت فعلی صفحه نتایج سرچ را برای کلمه کلیدی مورد نظر بررسی کردید.

• کلمات کلیدی مرتبط و نزدیک به کلمه کلیدی اصلی را جمع آوری کردید.

• حالا قرار است یک URL تکی برای موضوع مورد نظر ایجاد کنید که به خوبی روی سایت مپ شما و یا در استراتژی محتوایی شما جای می‌گیرد.

بله حالا شما آماده نوشتن و تولید محتوا هستید که ما را به آخرین اصل از اصول نحوه تحقیق کلمات کلیدی می‌رساند:

 “اگر می‌خواهید به رتبه برتر برسید، باید یکی از بهترین صفحات موجود در اینترنت را برای موضوع مورد نظر و کلمات کلیدی هدف بسازید.”

درست است که باید از اصول و مبانی سئو برای تولید محتوا پیروی کنید و محتوایی در چهارچوب سئو بنویسید؛ اما فراتر از همه این چهارچوب‌ها و دستورالعمل‌ها و نکات، فراموش نکنید که شما قرار است یک محتوای مفید و عالی برای کاربران اینترنت تولید کنید. اگر صفحه جدید شما یکی از بهترین صفحات اینترنت راجع به موضوع مورد نظر نیست، پس حق شما نیست که در رتبه‌های برتر باشید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *