تلفن تماس

02191693670

پشتیبانی وینت

customer@wintseo.com

ارسال تیکت
جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

meta description چیست؟ + نحوه نوشتن متا دیسکریپشن

اشتراک گذاری در :
meta description چیست؟ + نحوه نوشتن متا دیسکریپشن
فهرست محتوا

وقتی یک عبارت را در گوگل جستجو می کنید و فهرستی از لینک های مختلف برایتان نمایش داده می شود، اولین چیزی که شما را ترغیب به انتخاب آن لینک می کند چیست؟ به نظر من در اولین نگاه عنوان آن خواهد بود. هر چقدر عنوان آن لینک بیشتر به خواسته شما نزدیک تر باشد احتمال انتخاب آن نیز افزایش می یابد. اما آیا همه شما فقط به همین عنوان بسنده می کنید؟ آیا دوست ندارید بدانید داخل آن لینکی که باز میکنید قرار است چه چیزهایی را بخوانید و یا آن صفحه قرار است چه مقدار از نیازهای شما را برطرف کند.

بدون شک وجود یک توضیح چند خطی جذاب و ترغیب کننده می تواند درتصمیم شما برای انتخاب سایت مورد نظر سیار تاثیرگذار باشد. به این توضیح چند خطی در دنیای سئو می گوییم توضیحات متا یا همان متا دیسکریپشن.

در این مقاله قصد داریم ابتدا به شما بگوییم دیسکریپشن (meta description) چیست و سپس نحوه نوشتن یک متا دیسکریپشن جذاب و ترغیب کننده را به شما آموزش خواهیم داد. پس با ما همراه باشید.

متا دیسکریپشن چیست؟

متا دیسکریپشن چیست؟

متا دیسکریپشن یا توضیحات متا در واقع متا تگیست که در آن توضیحات مختری راجب موضوعیت آن صفحه و اینکه قرار است به چه مطالبی در آن صفحه بپردازیم قرار میدهیم. این توضیحات در صفحه نتایج جستجو و زیر عنوان صفحه قرار می گیرند.

اهمیت نوشتن توضیحات متا در تولید محتوای سئو شده

توضیحات متا (Meta Description) از اجزای مهم و اساسی سئو هستند. این توضیحات کوتاه و مختصر به موتورهای جستجو و کاربران اطلاعاتی را درباره محتوای صفحه شما ارائه می‌دهند. در ادامه برخی از مهم ترین دلایل اهمیت نوشتن توضیحات متا در سئو را باهم بررسی می کنیم:

اهمیت نوشتن متا دیسکریپشن در سئو

جذب کلیک‌ها: توضیحات متا، معمولاً در نتایج جستجو نمایش داده می‌شوند. ترکیب عنوان صفحه و توضیحات متا جذاب برای کاربران، می‌تواند باعث جذب بیشتر کلیک‌ها و بازدیدهای آگاهانه شود.

بهبود نرخ کلیک (CTR): زمانی که توضیحات متا شما متناسب با جستجوی کاربران است و جذابیت کافی دارد، باعث افزایش نرخ کلیک (CTR) صفحه شما را می شود. CTR بالا به موتورهای جستجو نشان می‌دهد که محتوای شما مرتبط و مفید برای کاربران است و باعث بهبود رتبه‌بندی سایت شما میشود.

متمایز شدن از رقبا: در میان نتایج جستجو، شما با رقبایتان همگام هستید. با نوشتن توضیحات متا که متفاوت، جذاب و ارزشمند هست، می‌توانید برجسته‌ترین گزینه در میان رقبا باشید و کاربران را متوجه کنید که صفحه شما بهترین پاسخ را برای جستجوی آن‌ها ارائه می‌دهد.

در نهایت، باید توجه داشته باشید که توضیحات متا تنها یکی از عوامل سئو سایت است و تنها به نوشتن توضیحات متا کار نکنید. بهتر است همچنین بر روی محتوای کیفیت‌دهنده، ساختار صفحه، سرعت سایت، عنوان‌ها و متن‌ها تمرکز کنید تا بهبود کلی رتبه‌بندی وب‌سایت خود را ارتقا دهید.

نحوه نوشتن توضیحات متا با رعایت اصول سئو

1. طول توضیحات متا

طول کاراکترهای توضیحات متای شما باید ماکسیمم بین 155 الی 165 کاراکتر باشد. اگر بیشتر از این مقدار باشد گوگل ادامه آن را قطع می کند و به صورت (…) به کاربران نمایش می دهد.

2. از کلمات کلیدی استفاده کنید

در گذشته که چگالی کلمه کلیدی اهمیت داشت بیشتر وبمستران متا دیسکریپشن صفحه را پر از کلمات کلیدی می کردند و رتبه هم می گرفتند ( بدون در نظر گرفتن رضایت کاربر) اما وقتی گوگل دید که اینگونه بیشتر بازدیدکنندگانش را از دست می دهد یک راه حل ارائه داد و اعلام کردن که استفاده بیش از حد از کلمات کلیدی دربدنه محتوا، عنوان صفحه، توضیحات متا و … به گونه ای که رضایت کاربران را از دست بدهد سئو کلاه سیاه محسوب می شود و کسانی که از تکنیک کیوورد استافینگ استفاده کنند را جریمه خواهد کرد.

بنابراین سعی کنید در توضیحات متای خود یک بار از کلمه کلیدی اصلی و حداکثر 3 بار از کلمات کلیدی LSI استفاده کنید.

3. مرتبط و جذاب بنویسید

نوشتن توضیحات متای جذاب و اغوا کننده و کاملا مرتبط با موضوعیت صفحه باعث جذب کاربران و کاهش نرخ پرش سایت می شود و نرخ کلیک سایتتان را نیز افزایش می دهد.

نکته: نوشتن توضیحات متا از سمت شما به این معنا نیست که گوگل حتما نوشته شما را در نتایج نشان می دهد. تصمیم اینکه چه نوشته ای به عنوان متا دیسکریپشن در نتایج جستجو به کاربر نشان داده شود به عهده گوگل است. ممکن است از متن شما استفاده کند یا اینکه به دلخواه خودش یک قسمت از بدنه محتوایتان را برداشته و به کاربر نشان دهد. اما شما کار خود را انجام دهید و نگران این موضوع نباشید.

“در فیلم دوره آموزش سئو دکتر مهریزدان نحوه نوشتن توضیحات متا بر اساس اصول سئو کامل به شما آموزش داده شده است. اگر این مطلب برایتان کافی نبود می توانید این دوره را تهیه کرده و قسمت متا دیسکریپشن را ببینید.”

آموزش نوشتن متا دیسکریپشن در جوملا

آخموزش نوشتن توضیحات متا در جوملا

برای اینکار کافی است وارد بخش ویرایش صفحه مورد نظر شده، از قسمت منو وارد بخش انتشار شوید و همانند تصویر بالا کادر توضیحات گوگل را تکمیل کنید.

آموزش نوشتن توضیحات متا وردپرس

برای انجام این کار نیاز به یک افزونه سئو دارید. در حال حاضر بهترین افزونه هایی که میتوانند به شما کمک کنند، یواست سئو (yoast seo) و رنک مث (rank math seo) هستند.

نوشتن توضیحات متا به کمک افزونه یوآست

نوشتن توضیحات متا با کمک افزونه یوست

وارد بخش ویرایش صفحه مورد نظر شوید، در انتهای صفحه و در منو yoast، به تنظیمات اسنیپت وارد شوید. شما باید متن مورد نظر خود را در داخل کادری که آنجا قرار دارد بنویسید.خط پایین کادر، نشان دهنده کاراکترهای لازم برای پر شدن توضیحات متاست. بهتر است متن را به اندازه ای بنویسید که این خط به رنگ قرمز درنیاید. در نهایت هم صفحه را ذخیره کنید.

نوشتن توضیحات متا با کمک افزونه رنک مث

وارد صفحه مورد نظر شوید، به انتهای صفحه رفته و در منو rank math، دکمه ویرایش اسنیپت را انتخاب کنید. در کادر نمایش داده شده متن مورد نظر را وارد کرده، دکمه بستن ویرایشگر را بزنید و صفحه را ذخیره کنید.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *