گوگل وب استوری (Web Stories) چیست؟

اشتراک گذاری در :
گوگل وب استوری چیست و چگونه کار می‌کند؟
فهرست محتوا

همانطور که می‌دانید مردم عاشق داستان هستند و استوری های اینستاگرام دارای بازدید کنندگان فراوانی ایست و باعث شده کاربران اینستاگرام تایم بیشتری را برای دیدن استوری ها در این اپلیکیشن صرف کنند.

آیا می‌دانستید می‌توانید در وب سایت خود نیز مانند اینستاگرام استوری بگذارید؟

گوگل این امکان را برای کاربران فراهم کرد که بتوانند بدون استفاده از سایر اپ ها مثل اینستاگرام و تیتاک مستقیما در وب سایت ها استوری ها را ببینند. در واقع وب استوری ها راهی جدید برای جذب مخاطب به صورت روایت های بصری هستند.

تکنولوژی پیشرفته در تولید تیزرهای تبلیغاتی تاثیرگذار

مزایای گوگل وب استوری چیست؟

استوری های اینستاگرام دارای تایم محدودی هستند و پس از 24 ساعت پاک می‌شوند، اما استوری وب سایت اینگونه نیست و تا زمانی که شما بخواهید در سایت نمایش داده خواهد شد و منقضی نمی‌شود مگر اینکه خودتان آن را پاک کنید.

نکته مهم این است که شما می‌توانید از طریق همین (Google Web Stories) برای سایت خود بازدید کننده بگیرید. برای اینکار باید بدانید همانطور که برای مقالات خود عنوان جذاب و خلاقانه انتخاب می‌کنید برای استوری هایتان نیز عنوان های جذاب انتخاب کنید تا بتوانید از گوگل کاربران بیشتری جذب کنید.

اگر نحوه انتخاب عنوان برای مقالات خود را نمی‌دانید، خواندن محتوای زیر به شما کمک خواهد کرد: چطور یک عنوان مناسب بنویسم
یکی دیگر از مزایای وب استوری ها این است که بسیاری از مخاطبان حوصله خواندن محتوایی با 2000 کلمه را ندارند پس با یک رشته استوری محتوا را به مخاطب انتقال خواهید داد.

گوگل وب استوری چه مزایایی دارد؟

همچنین گوگل وب استوری مزایای زیادی برای ارائه به صاحبان وب سایت و بازاریابان دارد. در اینجا برخی از مهمترین آنها را آورده‌ایم:

  • افزایش تعامل با مخاطب: وب استوری ها راهی جذاب و بصری برای به اشتراک گذاشتن محتوا با وب سایت شما هستند. آنها می‌توانند به شما کمک کنند تا توجه کاربران را جلب کنید، تعامل را افزایش دهید و زمان بیشتری را در سایت خود صرف کنند.
  • بهبود سئو: گوگل، وب استوری ها را در نتایج جستجو فهرست می‌کند، یعنی می‌توانید از آنها برای افزایش ترافیک ارگانیک به وب سایت خود استفاده کنید. علاوه بر این، وب استوری ها می‌توانند به شما کمک کنند تا در جستجوی Discover گوگل رتبه بهتری کسب کنید، که می‌تواند به افزایش بازدید سایت شما کمک کند.

در این راهنما می‌توانید سیر تا پیاز قرارگیری در گوگل دیسکاور (Google Discover) و مزیت های آن را فراگیرید.

  • ایجاد برند: وب استوری ها راهی عالی برای، به نمایش گذاشتن شخصیت برند شما و ایجاد ارتباط با مخاطبان شما هستند. می‌توانید از آنها برای به اشتراک گذاشتن داستان های پشت پرده، برجسته کردن محصولات یا خدمات خود و یا برای نشان دادن شخصیت سرگرم کننده و جذاب برند خود استفاده کنید.
  • افزایش نرخ تبدیل: وب استوری ها می‌توانند برای هدایت ترافیک به صفحات فرود، تشویق بازدیدکنندگان به خرید محصولات یا خدمات شما و افزایش نرخ تبدیل کلی سایت شما استفاده شوند.
  • تجزیه و تحلیل دقیق: برای پیگیری عملکرد وب استوری های خود می‌توانید از مجموعه ای از ابزار های تجزیه و تحلیل داخلی کمک بگیرید و برای پیگیری عملکرد وب استوری های خود و درک نحوه تعامل مخاطبان با آنها استفاده کنید.
  • استفاده آسان: ایجاد وب استوری ها آسان است، حتی اگر تجربه قبلی در طراحی یا ویرایش ویدیو نداشته باشید. با تعدادی ابزار و قالب رایگان می‌توانید از آن ها برای شروع کار استفاده کنید.
  • سازگاری با موبایل: وب استوری ها به طور خاص برای مشاهده در دستگاه های موبایل طراحی شده‌اند که آن ها یک روش عالی برای دسترسی به مخاطبان امروزی هستند که به طور فزاینده ای از طریق تلفن های هوشمند و تبلت ها به وب سایت ها دسترسی دارند.
  • ماندگاری: برخلاف استوری های شبکه های اجتماعی که پس از 24 ساعت ناپدید می‌شوند، وب استوری ها تا زمانی که شما آنها را حذف نکنید، باقی می‌مانند. این به این معنی است که آن ها می‌توانند به طور مداوم ترافیک و تعامل را برای وب سایت شما ایجاد و افزایش بدهند.

در مجموع، گوگل وب استوری ابزاری قدرتمند است که می‌تواند به شما کمک کند تا به اهدافتان در بازاریابی آنلاین برسید. اگر به دنبال راهی برای افزایش تعامل با مخاطب، بهبود سئوی سایت، ایجاد برند، افزایش نرخ تبدیل و دسترسی به مخاطبان خود در دستگاه های موبایل هستید، وب استوری ها را حتما امتحان کنید.

خدمات مشاوره دیجیتال مارکتینگ در بهترین آژانس دیجیتال مارکتینگ وینت

وب استوری ها را چه کسانی می‌بینند؟

گوگل این تکنولوژی جدید را ایجاد کرده تا وب سایت ها بتوانند از طریق استوری هم بازدید کننده بگیرند. شاید فکر کنید تنها کاربران سایت خود استوری های شما را خواهند دید اما گوگل استوری های شما را به کابرانی که موضوعی مرتبط با عنوان استوری شما را سرچ می‌کنند نشان می‌دهد. پس همین باعث افزایش نرخ کلیک سایت شما خواهد شد.

نحوه ساخت استوری در وردپرس

برای فعال کردن استوری در سایت خود به عنوان ادمین وارد بخش پیشخوان سایت شوید و در قسمت افزودن افزونه ها ، افزونه ی Web Stories را سرچ و نصب کنید. سپس مطابق قبل افزونه داستان های وب را نصب کنید. وقتی افزونه را فعال کنید یک بخش به نام stories به بخش پیشخوان یا پنل مدیریت افزوده می‌شود. با کلیک روی stories و سپس add new یک بخش برای ساخت استوری باز می‌شود. همچین افزونه ReShortz Pro وب استوری های قدرتمندی ارائه می‌دهند و گزینه های سفارشی سازی بیشتری نیز دارد. اگر بخواهید کنترل بیشتری بر وب استوری ها داشته باشید می‌توانید با کد های HTML آنها را اضافه کنید.

نحوه ساخت استوری در وردپرس چگونه است؟

رابط کاربری افزونه Web Stories برای وردپرس

پس از نصب افزونه، به تنظیمات ویرایشگر بروید و جزئیات خواسته‌ شده را پر کنید. حالا آماده‌اید! اگر ایده‌ای ندارید یا می‌خواهید ببینید یک وب استوری چگونه می‌تواند باشد، لطفاً بخش الگوها را بررسی کنید. اگر الگویی را پسندیدید، روی “استفاده از الگو” کلیک کنید و ویرایشگر با الگو باز می‌شود. اکنون می‌توانید از ابزارهای مختلف برای تطبیق داستان با سلیقه خود استفاده کنید.

البته شما می‌خواهید استوری های وب را از ابتدا بسازید. بیایید ببینیم این کار چگونه انجام می‌شود.

نحوه ساخت گوگل وب استوری

1.باز کردن افزونه Web Stories

پس از نصب افزونه، با کلیک روی “Create New” از داشبورد Web Stories شروع کنید. همچنین می‌توانید با حرکت موس روی گزینه های زیر به ترتیب، یک داستان جدید شروع کنید.

the WordPress menu > Stories > Add New

آموزش ساخت گول وب استوری در وردپرس

2.معرفی رابط کاربری Web Stories

اگر یک داستان جدید ساخته‌اید، رابط کاربری با یک قالب خالی باز می‌شود. در سمت چپ، مدیر دارایی‌ها را با تصاویری که آپلود کرده‌اید و مواردی که می‌توانید در داستان خود استفاده کنید، می‌بینید. آیکون T تب متن و مثلث، اشکال را باز می‌کند.

معرفی رابط کاربری Web Stories

3.اضافه کردن تصویر و بررسی سمت راست

روی دکمه آبی “آپلود” کلیک کنید و یک تصویر برای آپلود انتخاب کنید. دوبار کلیک روی تصویر آن را به بوم اضافه می‌کند. متوجه تغییر تنظیمات در سمت راست می‌شوید. اینجا می‌توانید خصوصیات و گزینه‌های طراحی برای هر مورد را پیدا کنید. این تنظیمات از یک نوع به نوع دیگر متفاوت هستند، بنابراین متن گزینه‌های متفاوتی، نسبت به تصاویر دارد.

آموزش اضافه کردن تصویر در وب استوری

4.آشنایی با رابط کاربری

اگر تا به حال از یک ابزار طراحی استفاده کرده‌ باشید، در رابط کاربری افزونه Web Stories وردپرس احساس راحتی خواهید کرد. می‌توانید چیزها را تراز کنید، بچرخانید، لایه‌بندی کنید، نوع متن‌ها، رنگ‌ها و تقریباً هر چیزی که نیاز دارید را تغییر دهید. می‌توانید با تصاویر، تصاویر گرافیکی، متن، ویدئو و غیره کار کنید.

آشنایی با رابط کاربری گوگل وب استوری

5.ساخت یک داستان وب ساده

می‌خواهیم به عنوان مثال یک چیز سریع بسازیم. یک استوری جدید باز کنید و یک تصویر آپلود کنید. من یکی از تصاویر گرافیکی را انتخاب کردم زیرا می‌خواهم پستی درباره افتتاح یک فروشگاه بسازم. روی تصویر کلیک کنید و خطوط آبی دور آن را مشاهده خواهید کرد؛ این به شما امکان می‌دهد تصویر را مقیاس کنید، بچرخانید و زوم کنید. دوبار کلیک روی تصویر، تصویر کامل و نحوه قرارگیری آن را نشان می‌دهد. تصویر را به گونه‌ای تنظیم کنید که زیبا به نظر برسد.

ساخت یک استوری ساده در گوگل وب استوری

6.اضافه کردن متن به داستان وب

روی T در گوشه سمت چپ کلیک کنید تا به تب متن بروید. اینجا اندازه‌های مختلف را خواهید دید. این‌ها بر اساس هدینگ‌های HTML معمولی هستند، بنابراین بزرگترین (عنوان ۱) یک h1 است و پاراگراف یک p. لطفاً از این‌ها به درستی در وب استوری خود استفاده کنید. به عنوان خود h1 و به زیر عنوان‌ها h2 یا چیزی دیگر بدهید. از paragraph برای پاراگراف‌ها استفاده کنید. به این ترتیب، محتوای وب شما تمام راهنمایی‌های معمول را دنبال می‌کند.

اضافه کردن متن به گوگل وب استوری

7.رنگ‌ها، پرکردن‌ها و تراز کردن

اگر تصویر شما مانند تصویر من پس‌ زمینه شلوغی دارد، ممکن است نیاز داشته باشید که متن خود را با رنگی برجسته کنید یا حتی یک رنگ به پس‌زمینه بدهید. خوشبختانه،انجام این کار امکان پذیر است. روی عنوان ۱ کلیک کنید تا یک عنوان به تصویر اضافه کنید. آن را به جایی که می‌خواهید ظاهر شود بکشید و رها کنید.

گوگل وب استوری (Web Stories) چیست؟

8.یک صفحه جدید برای داستان وب

برای اضافه کردن یک صفحه جدید به داستان خود، روی دکمه بزرگ + در پایین صفحه کلیک کنید. اگر می‌خواهید صفحه فعلی را تکثیر کنید (زیرا می‌خواهید از آن به عنوان الگو برای صفحه بعدی استفاده کنید)، روی “تکثیر صفحه” کلیک کنید. داستان خود را با تمام صفحاتی که نیاز دارید پر کنید.

9.لینک دادن به سایت خود

یکی از چیزهای جالب درباره وب استوری این است که می‌توانید آزادانه به محتوای خود لینک دهید. روی یک عنصر کلیک کنید و لینک را اضافه کنید. لطفاً در لینک سازی زیاده‌روی نکنید. تعداد لینک‌ها را محدود نگه دارید.

 

10.پر کردن متاداده‌ها و انتشار

پس از اتمام داستان وب خود، آن را با کلیک روی “Preview” آزمایش کنید. قبل از کلیک روی “Publish”، باید برخی از متاداده‌ها را پر کنید تا داستان بهبود یابد. برای داشتن یک داستان وب معتبر طبق گوگل، به این نیاز دارید. روی “سند” کلیک کنید و لوگوی ناشر، تصویر کاور، خلاصه و یک پیوند دائمی خوب را پر کنید. آماده‌اید؟ داستان خود را منتشر کنید! افزونه Web Stories از شما می‌پرسد که آیا می‌خواهید برای این داستان یک پست جدید بسازید. اگر می‌خواهید، روی دکمه کلیک کنید و یک پست جدید برای استوری شما در آن باز می‌شود.

 

چرا وب استوری اهمیت دارد؟

استوری خیلی می‌تواند به شما کمک کند تا مفاهیم را به طور خلاصه و با گرافیکی زیبا و جذاب به مخاطبین خود نشان دهید. مثلا می‌توان یک محتوای بلند را به طور خلاصه و گام به گام بیان کنید تا بازدید بیشتری دریافت کنید یا بتوانید تاریخچه برند خود را همچون داستان در استوری وب سایت خود تعریف کنید. پس با یک برنامه ریزی دقیق راجع به اینکه چه موضوعی را درچند صفحه و با چه گرافیکی در سایتتان استوری کنید می‌توانید کاربران زیادی را جذب کنید و در نتیجه ترافیک سایت خود را افزایش دهید.

گوگل وب استوری در کجا نمایش داده می‌شود؟

گوگل وب استوری به تازگی کار خود را آغاز کرده و فعلا فقط در بخش تصاویر قابل مشاهده هستند اما در چند کشور دیگر در بخش های سرچ گوگل، گوگل دیسکاور و تصاویر هم مشاهده می‌شوند. این تکنولوژِی تازه اول مسیر است و در آینده نزدیک پیشرفت چشمگیری خواهد داشت پس باید درباره نحوه کارکرد آن اطلاعات کسب کرد تا بتوان در جهت رشد سایت از این تکنولوژی استفاده کرد.

خدمات سئو و بهینه سازی سایت در آژانس دیجیتال مارکتینگ وینت

ارتباط بین وب استوری و گوگل دیسکاور چیست؟

وب استوری می‌تواند در گوگل دیسکاور نمایش داده شود.
هنگامی که وب استوری را در سایت خود فعال می‌کنید به طور خودکار به سرچ کنسول ارسال می‌شود و سرچ کنسول یک ابزاری است که اجازه می‌دهد سایت خود را برای موتور های جست و جوی گوگل بهینه سازی کنید. و سرچ کنسول از وب استوری شما برای درک محتوا استفاده می‌کند.

وب استوری ها در نتایج جستجوی گوگل نمایش داده می‌شوند همچنین می‌توانند در گوگل دیسکاور نیز دیده شوند.
یکی از راه‌های عالی برای ارائه ایده‌های وب استوری این است که پست‌های فعلی خود را در قالبی شبیه به داستان کوتاه تعریف کنید. ایده این است که اگر کسی از صفحه شما بازدید می‌کند و نمی‌خواهد تمام اطلاعات یک صفحه را بخواند، می‌تواند وب استوری ها را تماشا کند و به سرعت با یک مرور کلی از موضوع به محتوای کلی سایت شما دسترسی پیدا کند.

در اینجا چند نکته برای افزایش شانس نمایش وب استوری های شما در Google Discover آورده شده است:

  • وب استوری های با کیفیت بالا ایجاد کنید. این به این معناست که از تصاویر و ویدیوهای با کیفیت خوب استفاده کنید، محتوای خود را به خوبی ویرایش کنید و یک عنوان خوب و محتوای جذاب بنویسید.
  • از کلمات کلیدی مرتبط در وب استوری های خود استفاده کنید. استفاد از کلمات مرتبط به Google کمک می‌کند تا وب استوری شما را برای جستجوهای مرتبط پیدا کند در نتیجه نرخ کلیک سایت افزایش می‌یابد.
  • وب استوری های خود را به طور مرتب منتشر کنید. هرچه وب استوری های بیشتری منتشر کنید، احتمال اینکه گوگل آن ها را در Google Discover نمایش دهد بیشتر می‌شود.
  • وب استوری های خود را در رسانه های اجتماعی به اشتراک بگذارید. اشتراک گذاری وب استوری ها به افزایش بازدید آن ها کمک می‌کند و به Google برای درک بهتره اینکه مردم به چه چیزی علاقه دارند کمک می‌کند.

با رعایت این نکات، می‌توانید شانس نمایش وب استوری های خود را در Google Discover افزایش دهید و ترافیک وب سایت و تعامل خود را افزایش دهید.

آیا با وجود وب استوری گذاشتن محتوا لزومی ندارد؟

شاید فکر کنید با وجود این تکنولوژی جدید که می‌توانید از طریق آن مخاطبان زیادی را جذب کنید دیگر نیازی به نوشتن محتواهای 2000 کلمه ای نیست.

توجه کنید که وظیفه ما این است که به نیاز تمام مخاطبان خود پاسخ درست بدهیم و تمامی افراد با سلایق متفاوت را در نظر بگیریم پس نوشتن محتوا برای آن دسته از کاربران که طرفدار خواندن هستن ضروریست و وب استوری ها در واقع مکمل تولید محتوا به حساب می‌آیند و ما باید تمامی جنبه ها را در نظر بگیریم تا سایت خود بهینه سازی کنیم. و همچینین نوشتن مقالات مفید با پایه علمی برای گوگل امر مهم هست و به شما در کسب رتبه بهتر کمک می‌کند پس سئو محتوا را جدی بگیرید.

نکاتی برای ایجاد وب استوری های موفق:

  • مخاطبان خود را بشناسید: قبل از ساخت وب استوری ها و بکارگیری این تکنولوژی مهم است مخاطب هدف خود را به خوبی بشناسید و بفهمید چه دغدغه و نیاز هایی دارد و یا به چه چیز هایی علاقه دارد.
  • یک داستان جذاب تعریف کنید: در وب استوری ها شما باید داستان های جذاب و گیرا تعریف کنید که مخاطب شما را دنبال کند مثلا ماجرا شروع کسب و کارتان را بگویید یا از سختی های کارتان تعریف کنید، یا چگونگی ایجاد برندتان را همچون داستان روایت کنید.
  • از محتوای بصری با کیفیت بالا استفاده کنید: شما باید در وب استوری ها از فیلم و عکس های با کیفیت استفاده کنید تا توجه مخاطبان را به خود جلب کنید زیرا با وجود اپلیکیشنی همچون اینستاگرام و رقابت تنگا تنگ کاربران آن در تولید محتوا های تصویری با کیفیت توقع مخاطبین در این زمینه افزایش یافته پس شما باید عکس و فیلم هایی تهیه کنید که توانایی جذب مخاطب را داشته باشد.
  • متن خود را کوتاه و مختصر نگه دارید: در وب استوری ها از متن های کوتاه و مختصر استفاده کنید تا مخاطب خسته نشود. حتی مطالب مفصل را در طی چند رشته استوری بارگذاری کنید و در هر استوری مختصری از آن را بنویسید.
  • از CTA (دعوت به اقدام) استفاده کنید: به مخاطبان خود بگویید که پس از دیدن استوری ها چه کاری باید انجام دهند یا از آن ها سوال کنید تا با پاسخ به آن با سایت شما تعامل برقرار کنند.
  • عملکرد خود را پیگیری کنید: عملکرد وب استوری های خود را با استفاده از ابزارهای تجزیه و تحلیل مختلف پیگیری کنید و از این اطلاعات برای بهبود وب استوری های خود در آینده استفاده کنید.

با استفاده از وب استوری ها می‌توانید محتوایی جذاب و گیرا ایجاد کنید که مخاطبان شما را درگیر کند و به شما در دستیابی به اهداف تان در بازاریابی محتوایی کمک کند.

برای ساخت گوگل وب استوری خوب باید به چه نکاتی توجه کرد؟

وب استوری برای همه است:

اگر صاحب سایت، خالق محتوا یا ناشر در وب سایت هستید، استفاده از قالب وب استوری به عنوان راهی برای افزایش کیفیت ارائه محتوای شما به حساب می‌آید و ارزشی که برای خوانندگان خود به ارمغان می‌آورید و در نتیجه شانس شما برای دستیابی به رتبه های بالاتر بیشتر می‌شود.
با استفاده از ویرایشگر Web Stories برای وردپرس، می‌توانید به راحتی روایت های بصری را با تعاملات قابل لمس ایجاد کنید و آزادانه در سراسر وب به اشتراک بگذارید.

چه مرورگرهایی وب استوری را پشتیبانی می‌کنند؟

برای استفاده از Web Story، توصیه می‌شود از آخرین نسخه مرورگرهای وب نظیر موارد زیر استفاده کنید.

  • Chrome
  • Firefox
  • Safari
  • Edge

چه مرورگرهایی وب استوری را پشتیبانی می‌کنند؟

آینده وب استوری ها:

همانطور که می‌دانیم این تکنولوژی تازه اول کار است و در حال حاضر همین اقداماتی که در این مقاله بیان کردیم بهترین راه استفاده از آن است اما قطعا در آینده نزدیک وب استوری ها تکامل خواهد یافت و استراتژی های استفاده از آن هم تکامل می‌یابد.
با کمک وب استوری، اکنون می‌توانید برای بیان محتوای متن طولانی و سنگین با استفاده از انیمیشن ها و ویدیوهای شگفت انگیز و جذاب مخاطبان خود را درگیر کنید. این باعث می‌شود استوری ها با صفحات، متفاوت به نظر برسند. از آنجایی که مخاطب در مقایسه با متن بیشتر به سمت جلوه های بصری جذب می‌شود، وب استوری ها از نظر بصری غنی هستند نیازهای کاربران را برآورده می‌کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *