مقایسه انسان با هوش مصنوعی: کدام یک محتوای تبلیغاتی بهتری تولید می‌کند؟

اشتراک گذاری در :
انسان در مقابل هوش مصنوعی
فهرست محتوا

در مقایسه انسان با هوش مصنوعی، کدام یک بهتر عمل می‌کنند؟ آیا تولید محتوای هوش مصنوعی بهتر از محتوایی است که توسط انسان نوشته شده؟ این سوالی است که در این مطلب با بررسی داده‌های موجود به آن پاسخ خواهیم داد تا ببینیم در مقایسه محتوای انسانی با هوش مصنوعی، کدام یک می‌توانند ترافیک ارگانیک و نرخ کلیک بیشتری برای بازاریابی دیجیتال کسب کنند.

هوش مصنوعی چگونه محتوا تولید می‌کند؟

ابزارهای هوش مصنوعی برنامه‌های نرم افزاری هستند که از قابلیت‌های هوش مصنوعی برای تولید متن استفاده می‌کنند. تولید محتوا توسط هوش مصنوعی با تکیه بر دو تکنیک کلیدی پردازش زبان طبیعی (NLP) و تولید زبان طبیعی (NLG) انجام می‌شود.
پردازش زبان طبیعی به هوش مصنوعی کمک می‌کند تا زبان انسان‌ها را متوجه شود و درک کند. این پردازش با استفاده از حجم عظیمی از محتوای متنی که از کتاب‌ها، مقالات، منابع اینترنتی و… به دست آمده انجام می‌شود. این منابع به هوش مصنوعی کمک می‌کنند تا قواعد گرامری و صرف و نحو را یاد بگیرند و همچنین درک کند که کلمات چگونه در جملات مختلف معنای متفاوتی می‌دهند.

سپس تکنیک تولید زبان طبیعی با استفاده از دانشی که در تکنیک پردازش زبان طبیعی به دست آمده، تلاش می‌کند تا متنی را تولید کند که تا جای ممکن شبیه به متنی باشد که یک انسان نوشته است. البته ابزارهای هوش مصنوعی هنوز در حال تکامل هستند و متونی که تولید می‌کنند، از ظرافت‌های متون انسانی بهره‌مند نیست. این همان موضوعی است که در ادامه این مطلب آن را بررسی کرده‌ایم.

مقایسه انسان با هوش مصنوعی از نظر تولید محتوا

تاثیر هوش مصنوعی در بازاریابی دیجیتال

هوش مصنوعی مولد یا Generative AI تاثیر مهمی بر تبلیغات و بازاریابی داشته است. به نوعی که بازاریاب‌ها این نیاز را احساس کردند که وقت آن است تا از استراتژی‌ها و راهکارهای جدیدی استفاده کنند که شانس بیشتری برای جلب نظر مخاطب داشته باشند.

اگر به دنبال ابزارهای هوش منصوعی برای بازاریابی هستید ما در این راهنمای کارآمد ترین ابزارهای موجود را معرفی و بررسی کرده‌ایم: ابزارهای هوش مصنوعی برای بازاریابی

یکی از بحث‌های داغ در دنیای مارکتینگ، کارآمدی محتواهای متنی است که توسط هوش مصنوعی تولید شده‌اند. آیا این محتواها اثرگذاری بیشتری نسبت به محتواهایی که توسط انسان تولید و نوشته می‌شوند دارند؟ عده‌ای معتقدند که هوش مصنوعی هرگز نمی‌تواند محتوایی مشابه با محتوای انسانی تولید کند که به همان اندازه در مخاطب اثرگذار باشد. از طرف مقابل، طرفداران هوش مصنوعی می‌گویند با توجه به پیشرفت‌های قابل توجه هوش مصنوعی در سالهای اخیر، متون تولید شده توسط این ربات‌ها روز به روز شباهت بیشتری به محتوای تولیدی توسط انسان پیدا می‌کند و در مواردی حتی بهتر از آن است.

اما حق با کدام یک است؟ هوش مصنوعی تا چه حد می‌تواند در جلب مخاطب برای کمپین‌های بازاریابی دیجیتال موفق باشد؟ خوشبختانه آمار و ارقام دقیقی وجود دارند که به کمک آنها می‌توان پاسخ قاطعی به این سوال داد. این آمار ها به خوبی مشخص می‌کنند که تولید محتوای هوش مصنوعی تا چه حد توانایی رقابت با محتوای انسانی را دارد. برای آگاهی از این داده‌ها، شما را به مطالعه ادامه این مطلب دعوت می‌کنیم.

ساخت تیزر تبلیغاتی در شرکت دیجیتال مارکتینگ وینت

مقایسه انسان با هوش مصنوعی در تولید محتوا از نظر نرخ کلیک (CTR)

نرخ کلیک یا CTR و هزینه هر کلیک (CPC) معیارهای کلیدی برای سنجش عملکرد محتوای تبلیغاتی در اینترنت هستند. این معیارها به ما می‌گویند که چه پیام‌هایی با چه هزینه‌ای توانسته‌اند مخاطبان را ترغیب کنند تا روی تبلیغات کلیک کنند و با محصول یا خدمات تبلیغ شده ارتباط برقرار کنند.
بنابراین برای بررسی کار آمدی تولید محتوا با AI و مقایسه آن با محتوای انسانی، این معیارها را مورد مطالعه قرار می‌دهند. آژانس تبلیغاتی Hop Skip Media تحقیقی را در این خصوص منتشر کرده که هدف آن بررسی تاثیرگذاری محتوای تبلیغاتی انسانی در مقایسه با محتوای هوش مصنوعی است. در ادامه یافته‌های این تحقیق را مرور می‌کنیم.

تحلیل داده‌ها با استفاده از پارامترهای دقیق

برای این مطالعه تحقیقی، از پلتفرم Copy AI استفاده شد؛ یک پلتفرم محبوب برای تولید محتوای متنی با استفاده از هوش مصنوعی. دلیل انتخاب این پلتفرم محبوبیت آن بین کاربرانی است که از آن برای تولید محتوای تبلیغاتی استفاده کرده‌اند. بسیاری از این کاربران نظرات مثبتی راجع به عملکرد این پلتفرم هوش مصنوعی ثبت کرده‌اند که نشان از کارآمدی بالای Copy AI دارد.

جمعیت هدف تبلیغات در این تحقیق، صاحبین کسب و کار و مدیران بازاریابی بودند که به دنبال خدمات تبلیغاتی PPC یا پرداخت به ازای هر کلیک بودند. خدمات یا محصولات مورد تبلیغ نیز خدمات خود کمپانی Hop Skip Media بود که همانطور که بالاتر اشاره کردیم، یک آژانس تبلیغاتی است.

در این تحقیق یک آزمایش کنترل شده طراحی شد که در آن به ازای هر نویسنده تبلیغات (انسان و هوش مصنوعی) یک RSA (تبلیغات ریسپانسیو در گوگل) به عنوان اندازه نمونه در نظر گرفته شد. این قالب کمک می‌کرد تا مقایسه جامع محتوای تولید شده از نظر هدلاین‌ها و متن تبلیغات ممکن شود.

هر تبلیغ از ۱۵ هدلاین (تیتر) و ۴ بخش توضیحی تشکیل شده بود. همچنین در این تبلیغات بهترین راهکارهای توصیه شده توسط گوگل ادز برای ساختار RSA نیز گنجانده شده بود. سپس تحقیقات با استفاده از سرویس گوگل ادز برای هشت هفته در نتایج سرچ گوگل نمایش داده شدند. بودجه اختصاص شده برای این تبلیغات ۵۰۰ دلار بود.
(این کمپانی قصد دارد تا در آینده نزدیک تحقیق مشابهی را با بودجه بیشتر و مدت زمان نمایش بیشتر در گوگل اجرا کند.)

خدمات سئو و بهینه سازی سایت در آژانس دیجیتال مارکتینگ وینت

نتایج تحقیق: محتوای تبلیغاتی تولید شده توسط انسان، محتوای تولید شده با هوش مصنوعی را شکست می‌دهد.

اعداد به دست آمده از این تحقیق نشان داد که محتوایی که توسط انسان‌ها تولید شده بود، با اختلافی واضح از محتوای تولید شده توسط AI عملکرد بهتری داشته است. برای درک بهتر موضوع، بهتر است نگاهی دقیق به معیارهای کلیدی در این تحقیق بیندازیم:
معیار تبلیغات تولید شده توسط هوش مصنوعی در مقایسه با تبلیغات تولید شده توسط انسان

تبلیغات نوشته شده توسط هوش مصنوعی:
کلیک 26 65
ایمپرشن 713 1306
CTR 3.65% 4.98%
CPC میانگین $6.05 $4.85

تبلیغات نوشته شده توسط انسان: ۴۵.۴۱٪ ایمپرشن بیشتر و ۶۰٪ کلیک بیشتری دریافت کرد که منجر به این شد تا نرخ کلیک (CTR) آن ۱.۳۳٪ بالاتر باشد. این به آن معنا است که جمعیت هدف با محتوایی که توسط انسان نوشته شده باشد، ارتباط بهتری برقرار می‌کند و در نتیجه تعامل بیشتری با تبلیغات ایجاد می‌شود.

علاوه بر آن، هزینه هر کلیک برای محتوای نوشته شده توسط انسان در مقایسه با محتوای تولید شده با AI کمتر بود که یعنی محتوای انسانی کارایی بیشتری دارد. در مجموع نتایج این آزمایش به ما می‌گوید که محتوای نوشته شده توسط نویسندگان، کارایی بیشتری نسبت به محتوای هوش مصنوعی دارد و کلیک‌های بیشتری را جذب می‌کند که در نهایت سود بیشتری برای صاحبین کسب و کار به همراه خواهد داشت.

مقایسه انسان با هوش مصنوعی: کدام یک محتوای تبلیغاتی بهتری تولید می‌کند؟

آنالیز: چرا محتوای نوشته شده توسط انسان از همه نظر عملکرد بهتری نسبت به محتوای هوش مصنوعی دارد؟

برتری محتوای انسانی نسبت به هوش مصنوعی چند دلیل مختلف دارد که در اینجا آنها را مرور می‌کنیم:

1. درک عمیق‌تر از جمعیت هدف

انسان‌ها مهارت‌های ذاتی دارند که به آنها در درک نیازها، تمایلات و احساسات جمعیت هدف کمک می‌کند. آنها می‌توانند محتوایی تولید کنند که از نظر فرهنگی با جمعیت هدف سازگاری دارد و از جنبه‌های مختلف با جمعیت هدف ارتباط برقرار می‌کند.
اگرچه هوش مصنوعی در حال تکامل و پیشرفت است، اما هنوز در شناسایی این ظرافت‌های فرهنگی و جامعه شناختی ضعیف است و نمی‌تواند به اندازه یک نویسنده انسانی، محتوای تاثیرگذار برای طیف مشخصی از جمعیت هدف تولید کند.

2. قدرت خلاقیت و کشش احساسی

قدرت خلاقیت انسان‌ها قابل مقایسه با خلاقیت هوش مصنوعی نیست. ضمن آنکه متون انسانی می‌توانند سرشار از طنز و هیجان باشند و یا احساس ضروری بودن یک محصول را تقویت کنند که همگی در تاثیرگذاری یک متن تبلیغاتی موثر هستند.
هوش مصنوعی اگرچه می‌تواند درباره طیف وسیعی از موضوعات محتوا تولید کند، اما در اغلب موارد از خلق متنی که احساسات انسانی در آن دخیل باشند ناتوان است. چرا که هوش مصنوعی هنوز قادر نیست تا ظرافت‌های زبانی و فرهنگی را آنطور که باید درک کند؛ در نتیجه جمعیت هدف ارتباط عمیق و احساسی با متون تولید شده توسط AI برقرار نمی‌کنند و به همین دلیل این متون نرخ کلیک کمتری در مقایسه با متون انسانی دارند.

3. کیفیت دیتای آموزش داده شده و افق در حال توسعه هوش مصنوعی

تاثیرگذاری محتوای تولید شده توسط هوش مصنوعی به شدت به کیفیت دیتایی که با آن تغذیه شده است وابسته است. هوش مصنوعی با توجه به دیتایی که دریافت می‌کند، متون جدیدی تولید می‌نماید و نمی‌تواند با استفاده از خلاقیت خودش متن جدیدی بنویسد.

این یعنی اگر دیتایی که از آن استفاده می‌کند به سمت مشخصی سوگیری داشته باشد یا عمق کافی برای محتوای تبلیغاتی و شناخت جمعیت هدف در آن وجود نداشته باشد، متن تولید شده توسط آن هوش مصنوعی نیز کیفیت قابل قبولی نخواهد داشت. این موضوع به خصوص در محتوای تولید شده به زبان فارسی به چشم می‌خورد. چرا که حجم منابع موجود در اینترنت به زبان فارسی قابل مقایسه با محتوای انگلیسی نیست در نتیجه ابزارهای هوش مصنوعی وقتی که قرار باشد متن فارسی بنویسند، عملکرد خیلی ضعیف‌تری نسبت به متن انگلیسی از خود نشان می‌دهند.

البته همانطور که گفتیم هوش مصنوعی در حالت توسعه و تکامل است و با گذشت زمان، کیفیت دیتای ورودی آنها نیز افزایش می‌یابد و می‌توان محتوای با کیفیت‌تری را از آنها انتظار داشت. همین حالا هم اگر بتوانید دیتای ایده آل را به هوش مصنوعی بدهید و به خوبی در خصوص جمعیت هدف، محصول یا خدمات آن را آموزش دهید، می‌توانید محتوای مناسبی را از آن تحویل بگیرید. محتوایی که البته نیاز به بررسی و ویرایش توسط نویسنده انسانی دارد تا تبدیل به یک متن تاثیرگذار برای مخاطب شود.

4. اهمیت زمینه و تطابق پذیری

نویسنده‌های انسانی انعطاف پذیری بسیار بیشتری برای بهینه سازی پیام‌های تبلیغاتی برای افراد مختلف و الگوهای رفتاری متنوع دارند. آنها می‌توانند با توجه به عملکرد یک کمپین تبلیغاتی، پیام‌های جدید را با اصلاحات جزئی اما مهم بنویسند و به رشد کمپین کمک کنند.
هوش مصنوعی هنوز نمی‌تواند تا این حد خود را با انواع سناریوها تطبیق دهد و برای هر شرایط، پیام تبلیغاتی منحصر به فردی تولید کند.

اهمیت زمینه و تطابق پذیری هوش مصنوعی در مقابل انسان

نکاتی برای بهینه سازی محتوای تولید شده توسط هوش مصنوعی و استفاده از آن برای بازاریابی دیجیتال

اگرچه آزمایش ذکر شده نشان داد که محتوای انسانی عملکرد خیلی بهتری نسبت به محتوای هوش مصنوعی دارد، اما این به آن معنا نیست که تولید محتوای هوش مصنوعی را باید به کلی کنار بگذارید. با تمام محدودیت‌هایی که دارد، هوش مصنوعی همچنان می‌تواند یک ابزار کارآمد برای بازاریاب‌های دیجیتال باشد و به آنها در تولید محتوا کمک کند. البته به شرطی که نکات زیر را در استفاده از محتوای تولید شده با AI رعایت کنید:

1. دیتای ورودی با کیفیت

مطمئن شوید که ابزار هوش مصنوعی که از آن استفاده می‌کنید، به دیتای مرتبط و با کیفیت در خصوص موضوع مورد نظر شما دسترسی دارد. کیفیت دیتای ورودی به طور مستقیم روی کیفیت متن تولید شده اثر می‌گذارد و کمک می‌کند تا جمعیت هدف ارتباط بهتری با متن برقرار کند.

2. اطلاعات دقیق درباره محصول/خدمات و جمعیت هدف

تا جایی که می‌توانید اطلاعات دقیق و با جزئیات در خصوص جمعیت هدف، مشخصات محصول یا خدمات و اهداف بازاریابی در اختیار ابزار هوش مصنوعی قرار دهید. هر چقدر که این اطلاعات بیشتر و دقیق‌تر باشند، محتوای نهایی کارایی بیشتری خواهد داشت و به ایده آل شما نزدیک‌تر خواهد بود.

3. بازرسی و ویرایش دقیق توسط انسان

هرگز به هوش مصنوعی آنقدر اعتماد نکنید که محتوای تولید شده توسط AI را بدون بررسی و ادیت استفاده کنید. همیشه محتوای خروجی از هوش مصنوعی را با دقت و سخت‌گیری بررسی کنید. ویرایش‌های لازم را انجام دهید و هر جا که ممکن بود، احساسات انسانی را دخیل کنید و یا توضیحات بیشتری برای شفاف‌تر شدن موضوع اضافه نمایید. مطمئن شوید که متن نهایی به خوبی نماینده برند شما است و پیامی که می خواستید را مخابره می‌کند.

4. صحت و اعبتار متن را بسنجید

هوش مصنوعی می‌تواند به راحتی محتوایی تولید کند که منابع قابل اعتمادی برای آن وجود ندارند. به همین منظور مهم است که همیشه صحبت و درستی مطالب تولید شده توسط هوش مصنوعی را چک کنید و مطمئن شوید که مطالب آن اطلاعات غلط و گمراه کننده به مخاطب نمی‌دهند.

5. به حریم شخصی کاربران احترام بگذارید

مطمئن شوید که دیتایی که هوش مصنوعی از آن تغذیه می‌کند، از روش‌های اخلاقی و با رضایت کاربران اینترنت جمع آوری شده است. دیتایی که حریم خصوصی کاربران را نقض می‌کنند نباید برای تمرین دادن هوش مصنوعی استفاده شوند.
با به کارگیری این نکات، می‌توانید از هوش مصنوعی به عنوان یک دستیار توانا و کارآمد برای تولید محتوای تبلیغاتی در بازاریابی دیجیتال استفاده کنید. سپس خواهید دید که هوش مصنوعی چه قابلیت‌های بی نظیری در اختیار شما قرار می‌دهد و تا چه حد می‌تواند کمپین‌های تبلیغاتی شما را موثرتر سازد.

مقایسه انسان با هوش مصنوعی: کدام یک محتوای تبلیغاتی بهتری تولید می‌کند؟

جمع بندی؛ مقایسه انسان با هوش مصنوعی و نگاهی به آینده تولید محتوای تبلیغاتی

آزمایش‌هایی مانند آزمایشی که در این مطلب آن را شرح دادیم ثابت کرده‌اند که در حال حاضر، محتوای تولید شده توسط انسان از همه جهات به محتوای هوش مصنوعی برتری دارد. محتوای انسانی می‌تواند ارتباط عاطفی با مخاطب قرار کند، از ظرافت‌های زبانی و فرهنگی به نفع خود استفاده می‌کند و انعطاف پذیری و خلاقیت لازم برای تطبیق با شرایط متنوع را دارد.

همه این ها دست به دست هم می‌دهد تا محتوای انسانی عملکرد بهتری در کمپین‌های تبلیغاتی دیجیتال مارکتینگ داشته باشد. البته ابزارهای هوش مصنوعی کاملا بی مصرف نیستند؛ اگر این ابزارها به دیتای ورودی مناسب دسترسی داشته باشند، می‌توانند محتواهای قابل قبولی را تولید کنند. البته همچنان این محتواها باید حتما توسط عامل انسانی بررسی و ویرایش شوند.

با توجه به نوظهور بودن پدیده هوش مصنوعی، انتظار می‌ورد که در آینده و با معرفی تکنولوژی‌های مدرن در این عرصه ابزارهای هوش مصنوعی نیز پیشرفت قابل توجهی داشته باشند و بتوانند کیفیت محتواهای خود را افزایش دهند. هر چند بعید است به نقطه‌ای برسیم که محتوای تولید شده توسط AI هیچ نیازی به بررسی و اصطلاح توسط عامل انسانی نداشته باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *