روابط عمومی دیجیتال (DPR) چیست؟ 5 مهارت لازم برای ساخت و تسلط بر آن

اشتراک گذاری در :
مهارت های لازم برای تسلط بر روابط عمومی دیجیتال
فهرست محتوا

روابط عمومی دیجیتال ( Digital Public Relations ) همان روابط عمومی است، با این تفاوت که در فضای اینترنت و رسانه های اجتماعی بنا می‌شود. ایجاد این روابط به شناخت بهتر برند و ارتباط بیشتر با مخاطبین کمک می‌کند. اما برخلاف روابط عمومی سنتی، تعامل دو طرفه ای را شکل می‌دهد و این ویژگی باعث می‌شود رابطه ای دوستانه با مخاطبین داشته باشید و از علایق آن ها در حوزه کسب و کارتان باخبر شوید.

قبلا ارتباطات و روابط عمومی برند ها به سختی شکل می‌گرفت و هزینه های بسیار بالایی به همراه داشت و ممکن بود به نتیجه های مثبت و دلخواه هم ختم نشود. مثلا زمانیکه ما می‌خواستیم روابط عمومی برند ها را شکل دهیم باید به سمت mass media هایی مثل رادیو و تلویزیون می‌رفتیم و مخاطبان هدفی که آنجا بودند لزوما مخاطبان هدف مورد نظر آن برند نبودند.

یا مثلا زمانیکه می‌خواستیم یک خبر رسانه ای در حوزه مرتبط با برند پخش کنیم مخاطبانی که آن خبر را می‌دیدند لزوما مخاطبان و مصرف کنندگان مورد نظر ما نبودند چون مجبور بودیم برای طیف وسیعی از آدم ها، خبرها را ارسال کنیم تا شاید به دست مخاطبان هدف ما برسد. پس یکی از مشکلات اصلی کمبود یا فقر رسانه های روابط عمومی بود، و ما نهایتا می‌توانستیم در مجلات چاپی و رادیو و تلویزیون این اتفاقات را رقم بزنیم.

امروز علاوه بر این رسانه های سنتی، رسانه های دیجیتال بسیار قدرتمند شدند، یعنی شما با استفاده از فضای رسانه ، درک ارزش های برندتان و آن چیزهایی که برای برندتان مهم است می‌توانید برنامه ریزی و استراتژی درستی در مورد روابط عمومی دیجیتال که مخاطبان هدف را پیدا کند اتخاذ کنید. و در رسانه های موجود خبر سازی و ارتباط سازی درست با مخاطبان را شروع کنید.

حال برای این که در ایجاد این سبک از روابط عمومی موفق شوید، باید با مهارت های لازم آن آشنا شوید و بدانید چه ویژگی هایی را باید تقویت کنید.

روابط عمومی دیجیتال چیست؟

این روزها استفاده از اینترنت و برنامه های آنلاین بیشتر از گذشته رونق یافته است و مخاطبین بیشتری در این فضا فعال هستند. به همین خاطر، بسیاری از روابط کسب و کارها در دنیای دیجیتال پایه گذاری می‌شود و حضور کسب و کارهای در این محیط بیشتر از گذشته اهمیت دارد. ایجاد ارتباط نیز در شبکه های اجتماعی و سایت های مختلف پیامدهای موثری داشته و تاثیر بی نظیری بر تعامل بیشتر گذاشته است. حتی موجب شده است با ارائه پست های جذاب در اهداف برند سازی کسب و کار به راحتی قدم برداشت.

روابط عمومی دیجیتال یا همان آنلاین ( Digital Public Relations ) یک استراتژی موثر برای ایجاد ارتباط با افراد است. این رابطه جدید بر پایه روش ها، کانال ها و ابزارهای اینترنتی بنا شده که هدف آن آگاه سازی مخاطبین نسبت به برند است. همچنین موجب حضور فعال در فضای اینترنت و شبکه های پربازدید می‌شود.
این روزها اکثر روابط و آشنایی افراد با برندها در فضای اینترنت شکل می‌گیرد و پایگاه های اصلی برای ایجاد این روابط شامل گوگل، پلتفرم های اجتماعی، وبلاگ و … است. حال هر کسب و کاری که تصمیم دارد برندسازی انجام دهد باید ارتباط خود را از طریق کانال های اینترنتی حفظ کند و در این فضا، همیشه حرفی برای گفتن داشته باشد.

در روابط عمومی دیجیتال یکی خود رسانه ها یعنی کانال های ارتباطی بسیار بسیار ارزشمندند و دوم استراتژی که شما در هرکدام از این کانال ها دارید با بیان یک مثال کاری می‌کنیم تا بهتر درک کنید:
اگر فرض کنید قرار است در حوزه روابط عمومی برندتان از حوزه صفحات اجتماعی و قدرتشان کمک بگیرید لزوما استراتژیتان در فیسبوک با استراتژی ای که در اینستاگرام یا لینکدین دارید متفاوت است. چرا؟ چون رفتار مخاطبان هدفتون و همچنین نوع کانتنت و محتوایی می‌توانیم انتشار دهیم در هر یک از این پلتفرم ها و رسانه های اجتماعی  متفاوت است. مثلا: آیا خودتان همان رفتاری که در اینستاگرام دارید در لینکدین نیز دارید؟

اما این را هم می‌دانیم که هدف همه ی این استراتژی ها در یک بازه زمانی یکسان است و برای یافتن مخاطبان هدف ما هستند.

روابط عمومی دیجیتال با روابط عمومی سنتی چه تفاوتی دارد؟

برقراری ارتباط در کانال های ارتباطی آنلاین دارای مزایای زیادی است. قبلا برای ایجاد روابط از رسانه های ارتباط جمعی مانند تلویزیون، رادیو و نشریه های چاپی استفاده می‌شد و از این طریق، اخبار و گزارشات در دسترس قرار می‌گرفت. اگرچه این دسته از رسانه ها مخاطبین زیادی دارند، اما ارتباط یک طرفه آن چنگی به دل نمی‌زند.
با رونق پیدا کردن دنیا اینترنت، ارتباطات و روابط عمومی شکل جدید خود را به نمایش گذاشته است و تفاوت آن با روابط عمومی سنتی به شرح زیر است:

  • ارتباط مستقیم و دو طرفه بدون محدودیت زمانی و مکانی
  • دسترسی به منابع یادگیری
  • امکان ایجاد منبع اطلاعات و دریافت بازخورد
  • قابلیت انتخاب رسانه دلخواه و مشخص کردن زمان استفاده از آن
  • ارائه موضوعات پرطرفدار در همایش های آنلاین

توجه داشته باشید، برای ایجاد این روابط باید بناهای اصلی شامل سئوی سایت، بازاریابی محتوا، بازاریابی شبکه های اجتماعی و دیجیتال مارکتینگ را پیاده سازی کنید. مطمئنا سوالی که مطرح می‌شود این است که روابط عمومی دیجیتال چه تفاوتی با دیجیتال مارکتینگ دارد؟ ایجاد این روابط به بهبود اعتبار کسب و کار کمک و جلوه برند را نزد مخاطبین به خوبی پیاده سازی می‌کند، در حالی که دیجیتال مارکتینگ بر فروش بیشتر تمرکز دارد.

روابط عمومی دیجیتال چه تفاوتی با روابط عمومی سنتی دارد؟

ایجاد روابط عمومی دیجیتال + 5 مهارتی که نادیده گرفته می‌شود!

اگر تصمیم دارید یک رابطه خوب و حرفه ای در دنیای دیجیتال داشته باشید، بهتر است مهارت های لازم آن را یاد بگیرید. این دسته از مهارت ها اغلب از سوی متخصصان روابط عمومی دیجیتال نادیده گرفته می‌شود. حتی خیلی ها هنوز نمی‌دانند چگونه باید روابط عمومی موثری در این دنیای پر رمر و راز ایجاد کنند. حال اگر بتوانید در این مهارت ها تجربه کسب کنید و به خوبی هر کدام را به مرحله اجرا برسانید، به سرعت موفق خواهید شد.
در ادامه به 5 مهارت موثر برای ایجاد روابط عمومی دیجیتال اشاره می کنیم:

  1. منعطف باشید.
    یکی از حقایق تلخ در مورد روابط عمومی دیجیتال این است که شما تمرکزتان را تنها روی یک برنامه کاری می‌گذارید و با شکست روبرو می‌شوید. در حالی که رقبای خود را در رسانه های اجتماعی مشاهده می‌کنید که چطور اطلاع رسانی می‌کنند و پست و نظرات خود را به اشتراک می‌گذارند. بدون انعطاف پذیری، به راحتی قربانی می‌شوید یا فکر می‌کنید به اندازه ای که لازم است تلاش نکرده‌اید.
    برای پیشرفت در راه برقراری روابط عمومی دیجیتال باید صبور باشید و در صورت مشاهده اولین نتیجه ناخوشایند دست از کار نکشید. تصمیم درست بگیرید و برای تغییر مسیر همیشه آماده باشید. این شرایط اصلا تقصیر شما نیست، بلکه چرخه فضای اینترنت مجاب می‌کند انعطاف پذیر بودن را یاد بگیرید. برای مثال، در دنیای بزرگ آنلاین ممکن است ایده‌ای که در ذهن ایجاد شده است، قبل توسط دیگری پیاده سازی شده باشد.
    علاوه براین، باید همیشه منتظر تغییر باشید. یادتان هست زمانی که کووید 19 گسترش یافت، چندین کمپین روابط عمومی از بین رفت؟ پس یاد بگیرید گاهی اوقات برای ایجاد انعطاف مجبور هستید از کمپین هایتان گذر کنید و برای جلوگیری از سقوط به راهکاری دیگر پناه ببرید.
    محیط رسانه ثبات چندانی ندارد. اما در کنار داشتن شرایط باخت، برد نیز وجود دارد. پس زمانی که برای رسیدن به اهداف بزرگ برنامه ریزی می‌کنید، یادتان باشد هنگام رسیدن به هدف های کوچک جشن بگیرید. زیرا روحیه و انگیزه داشتن در این راه بسیار موثر است و انرژی لازم برای ادامه دادن را محیا می‌سازد.
  2. راندن به سمت جلو
    اگر انعطاف پذیر بودن را در روابط عمومی دیجیتال یاد گرفتید، نوبت آن رسیده برای رانندگی آماده شوید. حضور در این حوزه همانند رانندگی کردن است و زمانی در آن ماهر می‌شوید که دست از یادگیری برندارید. برای مثال، زمانی که می‌خواهید تفاوت لینک فالو و نوفالو را یاد بگیرید، با کمی جستجو به راحتی متوجه آن می‌شوید، اما یادگیری روابط عمومی دیجیتال کمی سخت است. اگر تجربه ای در ایجاد روابط دیجیتال ندارید، ایرادی ندارد. با کمی آموزش و خواندن منابع معتبر نحوه اجرایی آن را یاد می‌گیرید، اما برای درک بهتر باید در این راه، انگیزه و تمرکز بالایی داشته باشید.
    اگر اهداف مشخصی در این راه ندارید، لیستی از آن را تهیه کنید. داخل این لیست، اسامی سایت های مورد نظر برای دریافت لینک را یادداشت نمایید. همچنین لیست کوتاهی از مخاطبینی که دوست دارید با آن ها ارتباط داشته باشید، تهیه کنید.

برای دریافت بک لینک مناسب اصولی وجود دارد که اگر آنهارا نمی‌دانید این مقاله به شنا کمک خواهد کرد: بک لینک چیست و چه تاثیری در سئو دارد؟

  1. کنجکاو بمانید.
    یکی از ویژگی های مشابهی که بین افراد موفق در ایجاد روابط عمومی مشاهده می‌کنیم، کنجکاو بودن آن ها است. در واقع اگر کنجکاو نیستید، بهتر است وارد این کار نشوید! شما باید همانند روزنامه نگارها باشید: در هر موضوعی سرک بکشید و دست از ایده پردازی برندارید. این ویژگی ها در افراد باتجربه در حوزه سئو نیز مشاهده می‌شود. زیرا خیلی اوقات آنها برای رفع مشکلات طبیعی مجبور به جستجو و کاوش هستند. مثلا برای دریافت بک لینک باید آنها را آنالیز کرد که یک سئو کار حرفه ای از ابزار های آنالیز بک لینک کمک می‌گیرد و با کاوش در این حوزه برای دریافت بک لینک های معتبر تلاش می‌کند.
    در حوزه روابط عمومی دیجیتال نیز باید دائما به دنبال ایده باشید. احتمالا پیش خودتان می‌گویید، پیدا کردن ایده یک موضوع چالش برانگیز است. اما اگر خود را در شرایط قرار دهید و در معرض خطر باشید، برای حفظ علایق خود، شروع به ایده پردازی می‌کنید. زمانی که به دنیای روابط عمومی دیجیتال علاقه مند باشید، ایده هایی در ذهنتان شکوفا می‌شود که از نظر دیگران بسیار متفاوت است. البته برای رسیدن به نتیجه درست باید به خودتان زمان دهید و فضایی ایجاد کنید که بهترین تصمیم را بگیرید. گاهی اوقات نیاز است در برخی رسانه ها به جستجو بپردازید. یا این که بیرون بروید و اجازه دهید تمام جوانب به ذهن تان خطور کند.
  2. احساس خبری خود را فعال کنید.
    توضیح این مهارت کمی دشوار است. خیلی ها می‌گویند باید این مهارت را به صورت غریزی داشته باشیم. اما می‌توان برای پرورش آن برنامه ریزی دقیقی انجام داد.
    یکی از راهکارهای پرورش این حس این است که همانند روزنامه نگارها به دنبال انتشار یا ساختن خبر باشید. برای این که خبرتان، مخاطبین زیادی داشته باشد باید تبدیل به یک گوش شنوا شوید و خودتان در جایگاه مخاطبین قرار دهید. حضور در فضای رسانه و گذراندن وقت در صفحه های مختلف مجازی بسیار کمک کننده است. حال فرقی نمی‌کند در این رسانه چه سبک اخباری منتشر می‌شود؛ موضوعات سرگرمی است یا سبک زندگی. معمولا موضوعاتی که مورد توجه مخاطبین قرار می‌گیرد، بهترین انتخاب است. در آخر، هر چه موضوع لینک ترافیک بیشتری دریافت کند، ارزش بیشتر خواهد داشت.
    اما چگونه در فضای رسانه ای حضور پیدا کنیم؟ در برنامه های خبری ثبت نام کنید، رسانه های خبری و مجلات پربازدید در تیک تاک را دنبال کنید. خواندن سرفصل های جدید در طول روز بسیار کمک کننده است و در پایان شب، حتما اخبار را گوش کنید.
    فراموش نکنید که مقالات را در حوزه کاری خود پیش ببرید. برای مثال، اگر در زمینه سبک زندگی مانند مد، زیبایی، دکوراسیون داخلی و … فعالیت دارید، مقالات خود را در همین حوزه تولید کنید و مطمئن باشید محتوای شما در راس موضوعات جدید قرار دارد.
    این روزها سئو کاران مقالات خود را بر پایه اخبار جدید ارائه می‌دهند و همانند خبرنگاران عمل می‌کنند. به همین دلیل، عنوان جدید آن ها به گزارشگر سئو تبدیل شده است. زیرا هر موضوعی که توسط مخاطبین بیشتر شده است اولویت قرار می‌دهند.
    در دنبال کردن رسانه ها مراقبت روان خود باشید، از آنجا که اخبار و رسانه ها به صورت 24 ساعته در حال به روزرسانی است و گاهی محتواهای ناراحت کننده دنیای وب را در آغوش می‌گیرد، مراقب سلامت روان خود باشید و کمی به ذهنتان در طول روز استراحت دهید.
  3. درک قوانین و اخلاق رسانه ای
    زمانی که قرار است در زمینه روابط عمومی دیجیتال فعالیت کنید، قوانین رسانه ای بخش مهمی از آن را دربرمی‌گیرد. اگر نتوانید اخلاق رسانه ای داشته باشید، خیلی سریع اعتبار خود را از دست می‌دهید. البته منظورمان این نیست که همانند روزنامه نگاران اخلاق مدار باشید. این که چطور رفتار و چه قوانین را رعایت کنید، از نظر مخاطبین معتبر شناخته نمی‌شوید. برای مثال، محتوای سایت شما نباید کپی و در سایت دیگر منتشر شده باشد یا از سئو کلاه سیاه استفاده شود. در غیر این صورت خلاف قوانین سئو و موتورهای جستجو عمل کرده‌اید و خیلی سریع جریمه می‌شوید.
    در کنار دانستن پیامدهای قانونی، بهره‌مندی از اخلاق رسانه ای بسیار مهم است. شاید فکر کنید در ایجاد رابطه ای که برای آن برنامه ریزی کرده‌اید، عملکرد شما چندان اهمیتی ندارد و باید به هر قیمتی ارتباط رقم بخورد. اما زمانی در روابط دیجیتالی به نتیجه دلخواه می‌رسید که به درک درستی از رفتار اخلاقی رسیده باشید.
    رفتار اخلاقی و پیروی از قوانین، رمز ایجاد اعتماد است. اعتماد بخش بزرگی از کسب و کار را پوشش می‌دهد و بدون آن نمی‌توانید با مشتریان و سهامداران بزرگتر ارتباط برقرار کنید. متاسفانه با حضور هوش مصنوعی و روابط عمومی دیجیتال کلاه سیاه، کسب اعتماد بسیار سخت تر از گذشته شده است و بسیاری از خبرنگاران و وبلاگ نویسان درگیر منابع هوش مصنوعی شده اند.
    بدانید که گوگل خیلی سریع نسبت به کارشناسان فعال در روابط عمومی دیجیتال کلاه سیاه و منابع بر گرفته از هوش مصنوعی حساس می‌شود. اگر دوست ندارید برند و سایتتان توسط گوگل جریمه شود یا در لیست رسانه های سیاه قرار گیرید، یک استراتژی بلند مدت و مفید را دنبال کنید.

5 مهارت برای تسلط بر روابط عمومی دیجیتال

روابط عمومی دیجیتال چه کمکی به سازمان ها می‌کند:

با در نظر گرفتن نکاتی که گفتیم می‌توانیم یک فرضیه اتخاذ کنیم که روابط عمومی دیجیتال چندین اهمیت و اولویت را برای سازمان ها ایجاد می‌کند:

  1. کمک می‌کند مخاطبان هدفمان را به درستی پیدا کنیم بر اساس نوع رفتار آن ها در هر رسانه اجتماعی ارزش های برندمان را برای انها ارسال کنیم و آنها را با برندمان درگیر کنیم. و در نتیجه درگیر کردن توجه و ذهن مخاطب با برندمان بتوانیم ارتباطات بیشتر و مسمر ثمرتری با آنها برقرار کنیم.
  2. روابط عمومی دیجیتال علاوه بر کسرت رسانه های اجتماعی بما کمک می‌کند جنسیت مخاطبان، نوع مخطبان هدف گذاری هایمان و تعریف استراتژی هایمان در هر کانال ارتباطی که در اختیار داریم را قدرت ببخشیم به طور مثال هر زمانیکه شما دارید یک بمب خبری را حتی در یک مدت زمان کوتاه در مورد برندتان ایجاد می‌کنید رسانه های خبری دیجیتال با رسانه های عمومی تر و به همراه رسانه های اجتماعی می‌توانند استراتژی های متفاوتی را در مورد هدف گذاری هایتان داشته باشند. و شما همان چیزی را نشان دهید که در واقع به آن نیاز دارید و بعد از اون برای تنوع ساختاری این اتفاق می‌توانید از context های(زمینه محتوا)  متفاوت را در کنار هم استفاده کنید مثلا می‌توانید متنی را کنار پادکست یا پادکستی را در کنار ویدئو یا تلفیقی از اینها را داشته باشید یا از گرافیک در کنار اینها استفاده کنید.
  3. در حوزه روابط عمومی دیجیتال که خیلی هم اهمیت دارد ما تمرکزمان بر خود واقعیه اشخاص است نه هویت اشخاص، چون در بازاریابی سنتی افراد با هویتشان کار می‌کرند ولی ما اینجا در فضای دیجیتال رفتاری از کاربران می‌بینیم که خود واقعیشان را نشان می‌دهند برای همین که Digital Public Relations می‌تواند برای هدفگذاری، تعریف استراتژی ها و دستیابی به آن ارزش هایی که بین برند و مخاطبان برقرار است بسیار کمک کننده باشد.

چکیده از مطالب بالا:
روابط عمومی دیجیتال یک حرفه عالی برای بازاریابان دیجیتال برای شروع کار است. بسیاری از مهارت های این تخصص را می‌توان به صورت خودآموز یاد گرفت یا حین کار متوجه آن ها شد.
برای این در حوزه روابط عصر حاضر موفق شوید، باید انعطاف پذیر، محرک و کنجکاو باشید. همچنین حس اخباری خود را تقویت کنید و به درک درستی از قوانین رسانه ای برسید. در آخر، با اخلاق حرفه ای روابط در این راه ثابت قدم بمانید. اگر بتوانید در این 5 مهارت موفق باشید، ارتباطات قوی شکل می‌گیرد و برندتان را محبوب می‌کنید و نامش را به گوش مخاطبین می‌رسانید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *