همه چیز درباره سوشال لیسنینگ در بازاریابی محتوایی B2B

اشتراک گذاری در :
سوشال لسینینگ چیست؟
فهرست محتوا

سوشال لیسنینگ در بازاریابی محتوایی B2B کمک می‌کند تا کسب‌وکارها محتوایی را که مخاطب به دنبال آن است ایجاد کنند. منظور از بازاریابی B2B کسب‌وکارهایی است که هدف و مخاطب آن‌ها یک کسب‌و‌کار می‌باشد. اما اگر نمی‌دانید که چه استراتژی‌ای را در تولید محتوا به کار بگیرید پس بهتر است از خود مخاطبان راهنمایی بخواهید.

با وجود اینکه برای تولید محتوا حضور متخصص و نویسنده ماهر ضروری است تا ایده و برنامه‌ریزی را بر اساس خواسته‌های بازار تنظیم کند، اما توجه به مخاطبان نیز اهمیت بالایی دارد. گوش دادن به شبکه های اجتماعی در بازاریابی محتوای B2B به شما امکان می‌دهد تا از نزدیک با آنچه مخاطب نیاز دارد آشنا شوید و برای تولید محتوا حدس و گمان را کنار بگذارید.

اگر می‌خواهید از مزایای استفاده از سوشال لیسنینگ در بازاریابی محتوایی B2B بهره‌مند شوید، ما در این مقاله راه‌های عملی و کاربردی‌ای را برای شما آورده‌ایم که می‌توانید آن را در استراتژی محتوای خود به کار بگیرید.

سوشال لیسنینگ چیست؟

گوش دادن اجتماعی یا سوشال لسینینگ یعنی گوش دادن به رسانه های اجتماعی که اطلاعات مفیدی از مخاطبان برای برند و کسب و کارتان به شما می‌دهد. سوشال لیسینینگ در واقع نوعی نظر سنجی بین مخاطبان شما و توجه به نظراتشان محسوب می‌شود، این اقدام را به عنوان گوش دادن فعالانه به مشتریان برای تجزیه و تحلیل احساسات و بازخورد هایشان در جهت بهبود بازاریابی استفاده کنید. این کار را می‌توان با نظارت بر شبکه های اجتماعیتان انجام دهید.

سوالاتی که ممکن است در سوشال لیسینینگ پیش برای شما پیش بیاید:

مخاطبان شما در مورد شما و برندتان چه احساسی دارند؟

مشتریان شما در مورد رقبایتان چه احساسی دارند؟

مشتریان در مورد موضوعات مرتبط با محصولات و خدمات شما چه احساسی دارند؟

آنها در مورد چه موضوعاتی به صورت آنلاین بحث میکنند یا به آن علاقه نشان می‌دهند؟

نیازها، خواسته ها  یا اهداف اصلی مخاطبانتان چیست؟

چالش های مشترکی که مصرف کنندگان هدف شما تجربه می‌کنند چیست؟

بهترین راه برای ارتباط با مخاطبان هدف خود در شبکه های اجتماعی چیست؟

سوشال لیسنینگ چیست؟

کاربرد سوشال لیسنینگ در بازاریابی محتوایی B2B

بازاریابان B2B باهوش به جای اینکه صرفاً بر فرضیه‌ سازی آنچه که مخاطب ممکن است بخواهد بخواند تکیه کنند، از تکنیک گوش دادن اجتماعی استفاده می‌کنند. با سوشال لیسنینگ در بازاریابی محتوایی B2B می‌توانید مستقیماً نیاز مشتریان احتمالی خود را در سراسر شبکه‌های اجتماعی زیر نظر داشته باشید. بینش‌های کشف شده از مکالمات آنلاین و محتوای به اشتراک گذاشته شده یک منبع غنی را برای محتوا تشکیل می‌دهند و این مهم‌ترین کاربرد سوشال لیسنینگ در بازاریابی محتوایی B2B است.

گوش دادن به شبکه‌های اجتماعی به شما امکان می‌دهد موضوعات داغ و موردنظر مخاطبان مانند علایق و تمایلات آن‌ها را شناسایی کنید. همچنین می‌توانید واکنش‌ افراد را به محتوای رقبا بسنجید و نظرات افراد تاثیر گذار و اینفلوئنسرها را مشاهده نمایید. این کنترل بی‌درنگ بر نیازهای بازار به شما در کاهش قابل توجه خطا در ایجاد محتوا کمک می‌کند. در نهایت می‌توانید محتوایی تولید کنید که مورد علاقه و نیاز مخاطب امروزی است.

 

چگونه از سوشال لیسنینگ در بازاریابی محتوایی B2B استفاده کنیم؟

حال که با مزایای استفاده از سوشال لیسنینگ در بازاریابی محتوایی B2B آشنا شدیم، باید بدانیم که چگونه کار گوش دادن و بررسی را انجام دهیم. ما در اینجا چند راه برای استفاده از این تکنیک را برای شما آورده‌ایم:

استفاده از رسانه‌های اجتماعی پرمخاطب

لینکدین و ردیت سایت‌هایی عالی و پرمخاطب برای بحث در مورد نظرات حرفه‌ای هستند. این سایت‌ها منابعی غنی از بینش‌ها را ارائه می‌دهند که می‌توانید مستقیماً در استراتژی‌های محتوای خود استفاده کنید. گوش دادن به شبکه های اجتماعی در بازاریابی محتوای B2B حدس و گمان را در تولید محتوا حذف می‌کند زیرا افراد ترجیحات و نیازهای خود را مستقیماً از طریق پست‌ها و نظرات بیان می‌کنند.

 

کاربرد سوشال لیسنینگ در شبکه های اجتماعی

چگونه سوشال لیسنینگ را شروع کنیم

قبل از خرید ابزار های سوشال لیسنینگ، کسب و کارها باید بدانند که می‌خواهند از طریق گوش دادن اجتماعی به چه چیزی دست یابند. همچنین ممکن است خرید نرم ‌افزار شرکتی پولی ضروری به نظر نرسد، گزینه‌های شنیداری اجتماعی رایگان زیادی وجود دارد که شما می‌توانید از آنها استفاده کنید.
نمونه هایی از ابزارهای رایگان عبارتند از TweetDeck و Google Alerts. مانند گزینه‌های پولی، این ابزارها کاربران را قادر می‌سازد تا مکالمات اجتماعی را برای موضوعات ساده و کلمات کلیدی مورد نظر نظارت کنند و گذاشتن پست‌های خودکار را برنامه‌ریزی کنند. این ابزارهای رایگان دارای معایبی هستند، مثلا نویز زیادی را ضبط می‌کنند و دارای ویژگی های تحلیلی محدود هستند یا کلا قابلیت تحلیل ندارند.

ابزارهای رایگان مانند Tweet Deck و Google Alerts معمولاً فقط با یک پلت فرم اجتماعی کار می کنند. سازمان‌هایی که میخواهند ابزاری برای توسعه استراتژی بازاریابی داشته باشند، باید ابزارهای پولی با ویژگی‌های تجسم و تحلیل داده‌های بیشتر را خریداری نمایند.
جمع آوری داده های اجتماعی بخش مهمی از ایجاد استراتژی تجربه مشتری در رابطه با برند یا کسب و کار شما است.

استفاده از ابزارهای کاربردی

ابزارهایی مانند Oktopost و Sprout Social بازاریابان را قادر می‌سازند تا سوشال لیسنینگ در بازاریابی محتوایی B2B را در مقیاس قابل توجهی انجام دهند. حتی کوچک‌ترین تیم‌ها نیز می‌توانند در هر پلتفرمی که برای کسب اطلاعات ارزشمند در مورد رقبا، برندها، کلمات کلیدی و حتی رویدادهای صنعت انتخاب می‌کنند به صحبت مخاطبان گوش کنند.

در گوش دادن از طیف متنوعی از بسترهای اجتماعی استفاده کنید. برای مثال در لینکدین ممکن است به دلیل وجود داشتن ارتباطات حرفه‌ای افراد، نظرات صادقانه کمتر دیده شود اما وبسایت Reddit امکان ناشناس بودن را نیز ارائه می‌دهد. این قابلیت امکان برخورداری از نظرات واقعی را ممکن کرده و به شما کمک می‌کند با احساسات و موج موجود در بازار آشنا شده و در محتوای خود استفاده کنید.

شما می‌توانید از ابزار ها تجارت الکترونیک در جهت راه اندازی و پیشرفت در کسب و کار آنلاین خود استفاده کنید ما در این مقاله ابزار های کارامدی را معرفی و مزایا و معایب آنها را بررسی نمودیم اگر کسب و کار آنلاین دارید خواندن این مقاله به شما کمک خواهد کرد:

بهترین ابزارهای تجارت الکترونیک برای یک فروشگاه آنلاین موفق

 

همه چیز درباره سوشال لیسنینگ در بازاریابی محتوایی B2B

تعامل فعال با افراد

در حالی که سوشال لیسنینگ در بازاریابی محتوایی B2B در سطح کلان می‌تواند به پر کردن شکاف‌ها در استراتژی محتوای شما کمک کند، اما هنوز هم فرصت بزرگی در سطح خرد وجود دارد. این فرصت همان تعامل فعال با افراد در شرکت‌های کوچک و متوسط است.

آلن هالی، کارشناس رسانه‌های اجتماعی پیش از یک کنفرانس خبری یک نمایش اجتماعی قدرتمند راه انداخت که شامل موارد زیر بود:

  • تهیه لیست شرکت کنندگان
  • اولویت دادن به آن‌ها از طریق فعالیت لینکدین‌شان
  • اظهار نظر فعال و تعامل با آن‌ها از طریق پروفایل شرکت برای ایجاد هیجان در سخنرانان، جلسات و خود کنفرانس خبری‌

تعداد افرادی که صرفاً برای تمجید از این استراتژی به آنجا رفتند، تأیید کرد که این ایده نو به خوبی مورد استقبال قرار گرفت زیرا به روشی بسیار معتبر انجام شد. چنین ایده‌هایی برای سوشال لیسنینگ در بازاریابی محتوایی B2B عالی هستند.

شرکت‌ها باید به بازاریابان رسانه‌های اجتماعی قدرت دهند تا پروفایل‌های اجتماعی مشتریان بالقوه را در حساب‌های هدف جستجو کنند، همانطور که نمایندگان فروش می‌توانند این کار را انجام دهند. این روش کمک می‌کند تا روندهای موضوعی را در پست‌ها یا نظرات کاربران کپی و یادداشت کنند. علیرغم دستی بودن این داده‌ها، می‌توان آنها را با تیم محتوا به اشتراک گذاشت و با یک فعالیت عالی به موفقیت بالایی رسید.

پس از سوشال لیسنینگ در بازاریابی محتوایی B2B شما می‌توانید با ارائه محتوایی که خودتان یا تیمتان ایجاد کرده‌اید، فرصت‌هایی را برای جذب مخاطب ایجاد نمایید. این رویکرد همدلانه، به بازار کاری و مخاطبان شما نشان می‌دهد که مایلید به آنها گوش دهید و بینش‌هایی ارائه دهید که ممکن است به آنها کمک کند تا عملکرد خود را بهبود ببخشند.

 

همه چیز درباره سوشال لیسنینگ در بازاریابی محتوایی B2B

استفاده از اینفلوئنسرهای هرمی

یکی دیگر از گزینه‌های عالی برای سوشال لیسنینگ در بازاریابی محتوایی B2B و یافتن موضوعات مرتبط و نظرات افراد در دنیای کسب‌وکار شما، شناخت اینفلوئنسرها و افراد تاثیرگذار است. این افراد شامل کسانی می‌شوند که دنبال‌کنندگان بیشتر و تعامل زیادتری دارند.

می‌توانید نظرات و موضوع محبوب‌ترین پست‌های آن‌ها را در نظر بگیرید تا متوجه شوید که باید محتوای خود را درباره چه چیزی بنویسید. اگر این روش را در سوشال لیسنینگ در بازاریابی محتوایی B2B به خوبی اجرا کنید می‌تواند سبب جذب مخاطبان بیشتری شود. همچنین با اجازه اینفلوئنسرها می‌توانید از پست‌های آنها نقل قول کنید تا با ارجاع به شخصی که بازار آن را تأثیرگذار می‌داند، نظر خود را بیشتر تایید کرده و اعتبار شرکت خود را نزد مخاطبان تقویت کنید.

این تاکتیک به خصوص برای کسانی که دسترسی محدودی به کارشناسان و متخصصین دارند یا کسانی که با بودجه‌های بسیار کم و تیم‌های کوچکی کار می‌کنند عالی است.

همچینن در اینفلوئنسر مارکتینگ می‌توانید، به کمک سوشال لیسنینگ از طریق اینفلوئنسر به مخاطبان هدف خود گوش دهید و به پیشرفت کسب و کار خود کمک کنید. مثلا اینفلوئنسر با صحبت راجع به محصولی از برند شما ممکن است بازخورد هایی از مخاطبان خود دریافت کنند که به شما انتقال دهند و شما با توجه به این بازخورد ها میتوانید محصول خود را ارتقا دهید.

منبع غنی سوشال لیسنینگ در بازاریابی محتوایی B2B

رسانه‌های اجتماعی چیزی هستند که شرکت‌های B2B دیگر نمی‌توانند از آن دوری کنند و تیم‌های رهبری و تولید محتوا باید خیلی جدی‌تر آنها را پیگیری نمایند. این شبکه‌ها به چیزی بیش از یک کانال سرگرمی تبدیل شده‌اند و به کسب‌و‌کارها این امکان را می‌دهند که مستقیماً به مخاطبان و مشتریان بالقوه خود در زمان واقعی گوش دهند. رسانه‌ها یک ابزار عالی برای سوشال لیسنینگ در بازاریابی محتوایی B2B هستند.

به احتمال زیاد درباره هر موضوعی یک انجمن، فروم یا پست وجود دارد که نیاز افراد را پاسخ‌دهی می‌کند و مخاطبان در آن نظرات خود را بیان کرده‌اند. این موارد بهترین گزینه برای سوشال لیسنینگ در بازاریابی محتوایی B2B ‌می‌باشند. بنابراین برای تحقیق و ایده‌پردازی شروع به رصد رسانه‌ها کنید.

اما دقت کنید از آنجایی که هر روزه بازار با محتوای بیشتر و بیشتری اشباع می‌شود، ارتباط و به موقع بودن هرگز مهمتر از حالا نبوده است. بنابراین پیش از رقبا شروع به کار کنید. بازاریابی محتوایی کامل و خوب به معنی گفتن حرف درست به فرد مناسب در زمان مناسب است.

 

منابع غنی سوشال لیسنینگ کدامند؟

تفاوت بین سوشال لیسنینگ و سوشال مانیتورینگ چیست؟

هدف هردو توجه به مخاطبان و شنیدن صدای آنها در شبکه های اجتماعی است اما تفاوت های قابل توجهی نیز باهم دارند. سوشال مانیتورینگ به رصد و بررسی مکالمات آنلاین در مورد برند محصول یا صنعت شما اشاره دارد، اما سوشال لیسنینگ فراتر از آن است و شامل درک عمیق احساسات و نظرات افراد در مورد برندتان است بیایید با یک مثال راحت تر توضیح دهیم:

فرض کنید شما شرکت فروشنده کفش های ورزشی هستید و می‌توانید از ابزار های سوشال مانیتورینگ برای بررسی مکالمات آنلاین در مورد برند یا محصولات ورزشی و کفش های ورزشی استفاده کنید و این میتواند به شما کمک کند تا بفهمید مردم در مورد محصولات شما چه می‌گویند و یا چه رقیبانی در این صنعت دارید.

حال فرض کنید در حین بررسی سوشال مانیتورینگ خود میفهمید بسیاری از افراد از محصولات شما ناراضی هستند و از احساس ناراحتی هنگام پوشیدن کفش های شما شکایت میکنند حال سوشال لیسنینگ به کمک شما می‌آید و به عنوان مثال می‌توانید از ابزارهای تجزیه و تحلیل احساسات برای شناسایی احساساتی که مردم در مورد کفش های شما ابراز میکنند استفاده کنید، همچنین می‌توانید موضوعات رایح شکایت را دسته بندی و روند های حل آنها را بررسی کنید و این اطلاعات به شما کمک می‌کند تا ریشه مشکل را بیابید و کیفیت کفش های خود را بهبود ببخشید.

در مثال گوش دادن، کسب و کار سعی نمی‌کند روی مکالمه تأثیر بگذارد یا احساسات مردم را در مورد محصول تغییر دهد. در عوض، هدف آن خواندن احساسات و به دست آوردن بینش در مورد آن با هدف توسعه یک استراتژی برای بهبود محصول یا خدماتش در آینده است.

نکاتی در مورد سوشال لیسنینگ:

  • مخاطب را درک کنید: بیاموزید که کدام شخصیت ها جذب یک برند و محصولات و خدمات شما می‌شوند تا نحوه بازاریابی برای مخاطبان هدف در پلتفرم انتخابی خود را بدانید.
  • تعیین کنید برای چه چیزی گوش دهید: برای به دست آوردن بینش انبوهی از داده ها  وجود دارند. داشتن یک ایده روشن از آنچه سازمان شما می‌خواهد از داده ها بیاموزد بسیار مهم است. این به کسب و کارها کمک می‌کند تا نویز موجود در مجموعه داده را نادیده بگیرند و به مسیر انحرافی کشیده نشود.
  • برای یافتن داده ها از کلمات کلیدی استفاده کنید: کلمات کلیدی راه خوبی برای فیلتر کردن مکالمات در رسانه های اجتماعی هستند
  • از ابزار گوش دادن اجتماعی استفاده کنید: ابزارهای جمع آوری داده های اجتماعی می‌توانند به جمع آوری بینش از داده هایی که جمع آوری می‌کنند کمک کنند و این کار شما را خیلی راحت تر خواهد کرد.
  • یک استراتژی را توسعه دهید: پس از تجزیه و تحلیل داده های اجتماعی، استفاده از یافته ها در جهت توسعه یک استراتژی، مهم است. اگر یک شرکت تشخیص دهد که مکالمه اجتماعی مطلوب است، باید بفهمد که مشتریان چه چیزی را در مورد آن دوست دارند. اگر کسب‌وکاری متوجه شد که مشتریان ناراضی هستند، باید آنچه را که اشتباه است بررسی کند و به دنبال راه‌هایی برای تغییر باشد. این تغییر ممکن است به معنای تغییر توضیحات، قیمت یا ویژگی های محصول باشد. یا می‌تواند به معنای اتخاذ استراتژی های بازاریابی دیگر برای توضیح بهتر پیشنهادات مخاطبان باشد.

آیا سوشال لیسنینگ در سئو کاربرد دارد؟

با اینکه این سوشال لیسنینگ و سئوی سایت دو حوزه مجزا از هم محسوب می‌شوند اما می‌توانند سبب تقویت یکدیگر شوند که با توضیح چند روش به شما می‌گوییم که چگونه سوشال لیسنینگ می‌تواند سبب بهبود سئو شود:

  • از طریق سوشال لیسنینگ می‌توانید بفهمید که مخاطبانتان بیشتر در مورد چه چیزی صحبت می‌کنند و از چه کلمات کلیدی برای جستجو استفاده می‌کنند. و شما با استفاده از آن کلمات محتواهایی مفید بنویسید و به بهبود رتبه سایت خود کمک کنید.
  • با بررسی مکالمات آنلاین مخاطبان خود می‌توانید بفهمید که به چه محتواهایی علاقه و یا نیاز دارند و شما همان محتواها در قالب وبلاگ تولید و به نیازات مخاطبان خود پاسخ دهید و همین امر باعث افزایش ترافیک سایت شما خواهد شد.
  • با حضور فعال در مکالمات آنلاین می‌توانید برند خود را به مخاطبان بیشتری بشناسانید و آنها را تشویق می‌شوند به وب سایت شما سر بزنند و همین امر باعث افزایش بازدید سایت و حتی افزایش فروش شود.

پس سوشال لیسنینگ ابزار ارزشمندی است که به بهبود سئوی سایت هم کمک می‌کند.

از entity در سوشال لیسنینگ چه کمکی میتوان گرفت؟

قبل از توضیح این موضوع اگر نمیدانید entity چیست ما در این مقاله به طور کامل entity و روشهای تولید محتوا به کمک آن را توضیح داده‌ایم.

نوین ترین روش های سئو محتوای معنی گرا و رابطه Entity ها و سئو در چیست؟؟

حال تصور کنید شما یک شرکت تولید کننده لوازم ورزشی هستید که میخواهید از طریق سوشال لیسنینگ، نظرات مشتریان خود در مورد یکی از محصولات خود مثلا کتونی مدل x را بررسی کنید. با استفاده از ابزار های سوشال لیسنینگ، این شرکت میتواند enity های مرتبط با محصول خود مانند کفش ورزشی، کفش اسپورت، کفش راحتی را در مکالمات شبکه های اجتماعی شناسایی کنید.

این شرکت میتواند با بررسی احساسات مرتبط با entity های شماسایی شده، نظر کلی مشتریان را نسبت به کفش ورزشی مدل x ارزیابی کند، و موضوعات کلیدی و مرتبط با کفش ورزشی را کشف کند. جمع آوری این اطلاعات میتواند درک عمیق تری از نظرات مشتریان خود بدست آورد و از این اطلاعات برای رفع مشکلات احتمالی کیفیت، قیمت گذاری یا بهبود کمپین های بازاریابی خود استفاده کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *