طراحی سایت چیست و تفاوت آن با طراحی پلتفرم دیجیتال؟

اشتراک گذاری در :
طراحی سایت چیست؟ تفاوت طراحی سایت با پلتفرم دیجیتال چیست؟
فهرست محتوا

تعریف طراحی سایت از نگاه کسب و کار؟

طراحی سایت چیست؟ اگر بخواهیم تعریفی ساده از طراحی سایت داشته باشیم در واقع داریم در مورد، کدنویسی و برنامه نویسی سایت و پلت فرم دیجیتالی که بر اساس آن درگاه ورودی و ارتباط گیری با مخاطبان ما در فضای آنلاین را ایجاد می‌کند صحبت می‌کنیم که انواع مختلفی دارد مانند:

شاید فکر کنید طراحی سایت برای کسب و کار و برندتان ضرورتی ندارد اما اگر از دیدگاه دیجیتال مارکتینگ و کسب و کار به آن نگاه بکنیم موضوع به این سادگی نیست و سایت ما ارزشمندترین دارایی است که در استراتژثی های بازاریابی در اختیار داریم و می‌تواند به رشد کسب و کار و روش های بازاریابی ما کمک نماید.

می‌خواهیم در این راهنما به شما کمک نماییم که بهترین نتیجه را از طراحی سایت خود به دست آورید و ببینید از نقطه صفرتا صد برای طراحی وب خود به چه چیزها و شاخصه های عملکردی KPI را نیاز دارید، و یکبار برای همیشه راهنمایی را در اختیار داشته باشید که این اتفاق مهم را برای شما رقم بزند. پس این راهنما را در مرورگر خود ذخیره نمایید و برای ما از ذهنیتتان و سوالاتی که در ذهن تان دارید بنویسد تا بتوانیم این محتوا را به صورت کامل به روز رسانی نماییم.

طراحی سایت در آژانس دیجیتال مارکتینگ وینت

 

چرا سایت یکی از ارزشمندترین دارایی ما در دیجیتال مارکتینگ است؟

دوست عزیز، هدف از دیجیتال مارکتینگ یا بازاریابی دیجیتالی برگشت مشتریان و دعوت از آنها به خرید مجدد و یا خلق توجه مجدد آنها در بازه های زمانی آینده است. اینگونه است که ما می‌توانیم به بهترین شکل ممکنه استراتژی های دیجیتال مارکتینگ خود را اجرا نماییم و هیچ ابزاری مانند سایت نمی‌تواند اینکار را برای ما انجام نماید.

در سایت است که شما می‌توانید مراحل بازگرداندن و تحلیل رفتار مخاطبان را انجام دهید و اطلاعات به دست آمده از رفتار او را برای مراحل بعدی بازاریابی تان استفاده نمایید.
می‌توانید ببینید کاربران شما در سایت شما از چه موضوعاتی بیشتر بازدید می‌کنند، کدام محصولات تان را بیشتر دوست دارند و یا حتی در لحظه انتخاب محصولات، بیشتر کدام محصولات را در کنار هم انتخاب می‌کنند و یا به صورت کلی با سایت شما چگونه رفتار می‌کنند و بعد از سایت شما کجا می‌روند و بر همین اساس بهترین پیشنهادات را بر اساس رفتار فردی یا گروهی به مخاطبان تان در روش های بازاریابی آینده تان لحاظ نمایید.

چرا سایت یکی از ارزشمندترین دارایی ما در دیجیتال مارکتینگ است؟

ولی دیگر ابزارهای دیجیتال مارکتینگ مانند اینستاگرام که در زمینه بازاریابی شبکه های اجتماعی بسیار قدرتمند هستند و می‌توانند به خوبی به کسب و کار آنلاین ما کمک نمایند ولیکن شما هیچگاه نمی‌توانید فقط با اینستاگرام، رفتار کاربران تان را تحلیل کنید.

مثلا نمی‌توانید متوجه شوید کدام کاربران شما چند بار از شما خرید کرده است؟ و یا مدت زمان بین هر خریدش چه قدر است؟ و یا آیا گروهی از مخاطبان هستند که به یکسری از کالاهای شما علاقه مشترک داشته‌اند؟ و مثلا بعضی از آنها از بین دو محصول یکی را خریداری کرده‌اند و یا هر دو را؟ و آیا شما می‌توانید یک پکیج طراحی کنید که به این دسته از مشتریانتان معرفی نمایید؟

و شما زمانی می‌توانید ادعا نمایید که در حال انجام استراتژی های دیجیتال مارکتینگ هستید که تمامی ابزارهای بازاریابی آنلاین را به وب سایت تان متصل نمایید.

البته می‌توانید از ابزار های مدیریت سوشال مدیا برای آسان کردن کار ها و بررسی شبکه های اجتماعیتان در پلتفرم های مختلف کمک بگیرید. اگر نمی‌دانید چطور باید این راهنما را مطالعه بفرمایید: ابزار های مدیریت شبکه های اجتماعی

پس تا به اینجا متوجه شدیم که سایت چرا انقدر مهم است و نباید طراحی سایتمان را به تعویق بی‌اندازیم، باید از همان ابتدا در پروژه طراحی سایت مان استراتژی و هدف داشته باشیم و برای تمام لایه های بازاریابی مان فکر کرده باشیم و بدانیم چگونه می‌توانیم بهترین تجربه کاربری را برای خودمان و کاربرانمان ایجاد نماییم.
طراحی وب سایت شما دقیقا باید هم راستا با اهداف بازاریابی تان و بر اساس المان های هویت برندتان و استراتژی های برندسازی تان شکل بگیرد و دقیقا بتوانید ویژگی های اساسی که برای شما مهم هستند را استخراج نمایید و باید بتوانید از همان قدم اول حداقل یک RFP اصولی را برای خود ایجاد نمایید.

اگر کاربران شما با پلت فرم شما احساس راحتی نکنند و یا پلت فرم و سایت شما نتواند نیاز و خواسته شان را برآورده نماید و اجازه ندهد شما رشد نمایید، پس دقیقا برای چه موضوعی دست به طراحی سایت می‌برید؟

طراحی سایت به معنی انتخاب CMS و بعد مراحل برنامه ریزی و یا یک قالب آماده نیست!!!! انتخاب هوشمندانه شما برای هدف والای کسب و کارتان و حضور در دنیای دیجیتال است. انتخاب قالب آماده و یا انتخاب یک CMS و بعد طراحی بر اساس مدل کسب و کار ( مانند سایت فروشگاهی) یعنی انتخاب یک دکمه که می‌خواهید بعدا برای آن کت بدوزید.

انتخاب یک طراحی سایت درست که برای شما و کسب و کارتان مفید باشد اولین نکته مهمی است که متاسفانه در ایران عقیم مانده است البته بهتر است بگوییم اکثرا نه همیشه.
شما وقتی برای طراحی سایتتان برنامه داشته باشید به تیم و نوع و مدل کدنویسان و برنامه نویسانی که احتیاج دارید، پی می‌برید. اگر برای نمای روی سایت تان برنامه ای دارید که طبق آن برنامه می‌توانید تصاویر و تایپو گرافی و چیدمان و حتی محتوای درون سایت تان را ایجاد و طبقه بندی و ساختاربندی کنید.

اینکه کاربران شما در لحظه ورودشان از دستگاه های مختلف با چه مسائلی بیشتر درگیر هستند و آیا همان نمایی از سایت تان که در نمای دسکتاپ قرار دارد می‌تواند همان نمایی باشد که در حالت موبایل باید به کاربرانتان نشان دهید، یک طراحی وب خوب باید دارای دسترسی آسان برای جلوگیری از سردرگمی کاربران باشد که کاربر در هنگام ورود به سایت گیج نشود. همچنین دارای زیبایی باشد که اعتماد مخاطب هدف را جلب کرده و تا حد امکان نقاط بالقوه ناامیدی کاربر را از بین می‌برد.

آیا کاربران شما بیشتر کاربران دسکتاپی هستند یا کاربران موبایلی آیا برنامه توسعه تان این است که اپلیکشن داشته باشید و یا طراحی سایت تان باید به صورت PWA و یا حتی وب اپلیکیشن باشد؟

طراحی وب سایت چه اصولی دارد؟

شما زمانی که در مراحل اول برنامه ریزی طراحی سایت هستید در واقع باید به مدل دسترسی کاربران و سهولت دسترسی کاربران به تمامی امکاناتی که کاربران در هنگام تعامل با سایت به آن نیاز دارند فکر کنید.
باید چرخش کاربر را در سایت راحت نمایید تا کاربران با آسودگی کامل بتوانند در درون وب سایت شما حرکت کنند و اینگونه شما تضمین می‌نمایید که کاربران را درک کرده‌اید و رفتار آنها با سایت تان را در دستگاه های مختلف تحلیل کرده‌اید. و این موضوع می‌تواند به شما کمک نماید که ادعا نمایید سایت تان را بر اساس UI و UX درست طراحی کرده‌اید.

طراحی وب سایت چه اصولی دارد؟

دسترسی آسان به وب سایت چگونه امکان پذیر است؟

کنسرسیوم وب جهانی (W3C) چند ملاحظات اساسی را برای دسترسی آسان به سایت فهرست کرده که شامل موارد زیر است:

  • کنتراست کافی بین پیش زمینه و پس زمینه ایجاد کنید. برای مثال، خواندن متن سیاه یا خاکستری تیره روی پس زمینه سفید راحت‌تر از متن خاکستری روی سایه روشن‌تر خاکستری است. از چک کننده های کنتراست رنگ برای آزمایش نسبت کنتراست بین رنگ های متن و پس زمینه استفاده کنید تا مطمئن شوید که مردم می‌توانند محتوای شما را به راحتی ببینند.
    • از یک رنگ به تنهایی برای انتقال اطلاعات استفاده نکنید. به عنوان مثال، برای متن هایپرلینک شده (لینک داده شده) علاوه بر رنگ، از زیر خط نیز استفاده کنید تا افراد مبتلا به کوررنگی همچنان بتوانند متن لینک دار را تشخیص دهند، حتی اگر نتوانند بین متن هایپرلینک و متن معمولی تفاوت قائل شوند.
    • عناصر تعاملی در یک وب‌سایت باید به راحتی قابل تشخیص باشند. به عنوان مثال، باید لینک‌ها (پیوندها) به سبک‌های مختلفی نمایش داده شود. وقتی کاربر با موس روی آنها با استفاده از صفحه کلید حرکت می‌کند (هاور می‌کند) یا بر روی آنها فوکوس می‌کند به راحتی متوجه می‌شود که این عناصر قابل کلیک و تعاملی هستند.
    این تغییرات در سبک‌ها می‌توانند شامل تغییر اندازه متن یا دیگر تغییرات بصری باشند که به کاربران نشان دهند که این عناصر قابل کلیک و تعاملی هستند. این کمک می‌کند تا کاربران به راحتی متوجه شوند کدام عناصر در صفحه وب فعال و قابل استفاده هستند.
    گزینه های ناوبری واضح و ثابت را ارائه دهید. برای جلوگیری از سردرگمی، از طرح‌بندی‌ها و قراردادهای نام‌گذاری ثابت برای آیتم‌های منو استفاده کنید.
  • از سر فصل‌ها و فاصله برای گروه بندی مطالب مرتبط استفاده کنید. سلسله مراتب بصری خوب (از طریق تایپوگرافی، فضای خالی و طرح بندی شبکه ای) اسکن محتوا را آسان می‌کند.
  • طرح هایی را برای اندازه های مختلف ویوپورت ایجاد کنید . اطمینان حاصل کنید که محتوای شما در مقیاس بزرگتر (به دستگاه های بزرگتر) و پایین (برای قرار گرفتن در صفحه نمایش های کوچکترمثل موبایل) مناسب است. وب سایت های ریسپانسیو طراحی کنید و آنها را به طور کامل تست کنید.
  • جایگزین های تصویر و رسانه را در طراحی خود بگنجانید . رونوشت هایی برای محتوای صوتی و تصویری و متن جایگزین برای تصاویر ارائه دهید. اطمینان حاصل کنید که متن جایگزین روی تصاویر به سادگی تصویر را توصیف و معنی را منتقل می‌کند. اگر از PDF استفاده می‌کنید، مطمئن شوید که آنها نیز در دسترس و قابل استفاده هستند.
  • کلید هایی را برای محتوایی که به طور خودکار شروع می‌شود ارائه کنید. به کاربران اجازه دهید انیمیشن ها یا محتوای ویدیویی را که به طور خودکار پخش می‌شوند متوقف کنند.

این شیوه‌ها قبلیت استفاده و دسترسی به یک وب‌سایت را برای تمامی افراد آسان می‌کند و شما سایتی طراحی کرده‌اید که همه افراد و گروه هاب جامعه می‌توانند

خدمات مشاوره دیجیتال مارکتینگ در بهترین آژانس دیجیتال مارکتینگ وینت

چگونه یک صفحه وب طراحی کنیم؟

طراحی سایت علاوه بر کدنویسی و برنامه نویسی که در قسمت BACKEND سایت انجام می‌شود به طراحی و اجرای آن کدها و نقشه طراحی FRONT سایت نیاز دارد تا نقشه های بازاریابی و طراحی سایت شما برای کاربران به وسیله عکسها و متنها قابل درک باشند به صورت کلی طراحی سایت از طراحی صفحات مختلف شکل گرفته است که ما برای هر کدام نقشه راه و برنامه داریم.

پس می‌توانیم بگوییم طراحی یک صفحه وب شامل ایجاد یک طرح بصری و زیبایی شناسی است. که با توجه به برخی نکات می‌توانید وب سایت خود را به بهترین شکل طراحی و دیزاین کنید.

با تعیین هدف و مخاطب هدف صفحه خود شروع کنید. مثلا هدف ما در شرکت دیجیتال مارکتینگ وینت انجام خدمات سئو و طراحی سایت و ساخت تیزر و تبلیغات می‌باشد و مخاطبان ما صاحبین کسب و کار و سئوکاران یا افرادی که می‌خواهند وارد حوزه دیجیتال مارکتینگ و سئو شوند می‌باشند.
مثلا مخاطبین ما یا بدنبال شرکت طراحی سایت برای ساخت وب سایت هستند یا سایت دارند و نیازمد خدمات سئو برای بهینه سازی موتور های جستجو هستند یا نیازمند مشاوره کسب و

کاربرای تبلیغات و برندینگ ساخت تیزر می‌باشند و یا می‌خواهند در زمینه سئو اطلاعاتی بدست بیاورند.
پس برای هرکدام از اهداف مان و جنس تعاملی که می‌خواهیم بامخاطبانمان داشته باشیم یک برنامه و یک صفحه خاص درنظر گرفته‌ایم که دقیقا بر اساس دغدغه های مخاطبان و قصد و نیت آنها و بر اساس اهداف بازاریابی ما شکل گرفته است شما می‌توانید این صفحات را با کلیک بر روی لینک های زیر مشاهده نمایید و تمامی موار بیان شده تا به اینجا را در این صفحات بررسی نمایید:

خدمات سئو و بهینه سازی سایت در آژانس دیجیتال مارکتینگ وینت

برنامه‌ریزی برای طراحی سایت

در این مرحله نیازها و اهداف وب‌سایت تعیین می‌شوند. تحلیل بازار و مخاطبان هدف، برنامه‌ریزی محتوا و ساختار وب‌ سایت نیز در این مرحله صورت می‌گیرد.

طراحی وب سایت

در این مرحله طراحی بصری وب‌سایت انجام می‌شود. شامل طراحی رابط کاربری (UI)، تجربه کاربری (UX)، و انتخاب رنگ‌ها، فونت‌ها، و تصاویر است. اگر دوست دارید بیشتر در مورد این مسئله بدانید و اگر شما تفاوت UI با UX را نمی‌دانید؟ یا نمی‌دانید این تقسیم بندی به چه معناست لطفا این راهنما را مطالعه کنید: تفاوت UI با UX

توسعه سایت

در این مرحله، طراحی‌های بصری به کدهای HTML ، CSS، PHP, DJANGO, JavaScript و دیگر زبان‌های برنامه‌نویسی تبدیل می‌شوند. توسعه‌دهندگان بک‌اند (سرور و دیتابیس) و فرانت‌اند (واسط کاربری) با هم کار می‌کنند تا وب‌سایت کاملاً کاربردی شود.

تست و بازبینی سایت

پس از توسعه، وب‌سایت باید به‌دقت تست شود تا از عملکرد صحیح و بدون باگ آن اطمینان حاصل شود. این مرحله شامل تست کاربری، تست سرعت، و تست سازگاری با مرورگرهای مختلف است.

راه‌اندازی سایت

پس از انجام تست‌ها و بازبینی‌ها، وب‌سایت به سرور اصلی منتقل شده و به‌صورت عمومی منتشر می‌شود.

نگهداری و به‌روزرسانی سایت

پس از راه‌اندازی، نیاز به نگهداری و به‌روزرسانی منظم وب‌سایت است تا از بروز مشکلات فنی جلوگیری شده و محتوا به‌روزرسانی شود.
طراحی سایت می‌تواند توسط طراحان و توسعه‌دهندگان وب مستقل یا شرکت‌های تخصصی در این زمینه انجام شود. هدف اصلی طراحی سایت ایجاد تجربه‌ای بهتر برای کاربران و دست‌یابی به اهداف مشخص تجاری یا اطلاع‌رسانی است.

چگونه یک طراح وب شویم

برای تبدیل شدن به یک طراح وب، باید با درک اصول طراحی، بهترین شیوه های کاربردی، تئوری رنگ و تایپوگرافی شروع کنید. در مرحله بعد، ابزارهای ضروری مانند Adobe Photoshop، Illustrator و Sketch را یاد بگیرید. با زبان های طراحی وب مانند HTML، CSS و جاوا اسکریپت و PHP آشنا شوید.

ایجاد یک نمونه کار از کارهای برتر خود برای تحت تاثیر قرار دادن کارفرمایان بالقوه بسیار مهم است. علاوه بر این، برای افزایش دانش و مهارت های خود، دوره های آنلاین را در نظر بگیرید. و گول شعار های تبلیغاتی که می‌گویند در یک ماه طراح سایت شوید را نخورید، چون کیفیت این نوع سایت ها از نظر کیفی در سطح پایینی قرار دارند و نمی‌توانند به خوبی گویای برند و کسب و کار های مخاطبانتان باشند و همچنین از نظر امنیت معمولا امنیت پایینی دارند و به مرور دچار باگ یا ویروس می‌شوند.

چگونه یک طراح وب شوم؟

یک طراح وب چه کاری انجام می دهد؟

طراح وب‌سایت مسئول ایجاد ظاهر کاربرپسند و جذاب وب‌سایت است. این شامل انتخاب رنگ‌ها، فونت‌ها، تصاویر، آیکون‌ها و دیگر عناصر گرافیکی می‌شود. هدف ایجاد یک رابط کاربری (UI) زیبا و حرفه‌ای است. آن‌ها پالت‌های رنگی را انتخاب و گرافیک ایجاد کرده، فونت‌ها را انتخاب و محتوای طرح‌بندی را برای ایجاد یک طراحی زیبا، کاربرپسند و قابل دسترس ایجاد می‌کنند.

طراح وب‌سایت باید تجربه کاربری (UX) خوبی را برای بازدیدکنندگان وب‌سایت ایجاد کند. این به معنی طراحی ساختار وب‌سایت به‌گونه‌ای است که کاربران به‌راحتی بتوانند به اطلاعات مورد نیازشان دسترسی پیدا کنند و از وب‌سایت استفاده کنند.

طراح وب‌سایت مسئول طراحی ساختار منطقی و ساده‌ای برای وب‌سایت است. این شامل ایجاد منوها، دسته‌بندی‌ها و مسیرهای ناوبری است که کاربران بتوانند به‌راحتی در وب‌سایت حرکت کنند.

طراحان وب همچنین از نزدیک با توسعه دهندگان وب (فرانت‌اند و بک‌اند) همکاری می‌کنند تا تا طرح‌های بصری به‌درستی به کدهای HTML، CSS، JavaScript و سایر زبان‌های برنامه‌نویسی تبدیل شوند و بررسی کنند، که طراحی از نظر فنی امکان پذیر است و به درستی اجرا شده است یا نه. آنها ممکن است در طراحی تجربه کاربری دخیل باشند و اطمینان حاصل کنند که وب سایت از نظر بصری زیبا ، در دسترس و آسان برای استفاده است.

طراح وب‌سایت ممکن است پس از راه‌اندازی وب‌سایت، مسئولیت به‌روزرسانی‌های دوره‌ای و نگهداری وب‌سایت را نیز بر عهده داشته باشد تا از بروز مشکلات فنی جلوگیری کند و محتوا را به‌روز نگه دارد. پس هر سایتی پس از طراحی و ساخت نیاز به مراقبت و پشتیبانی دارد که که به صورت توافقی بین کارفرما و طراح این وظیفه انجام می‌گیرد.
به طور کلی، طراح وب‌سایت باید ترکیبی از مهارت‌های هنری و فنی داشته باشد و بتواند نیازها و خواسته‌های مشتریان را به‌خوبی درک کند و آنها را در قالب یک وب‌سایت جذاب و کارآمد پیاده‌سازی کند.

تفاوت سایت و پلتفرم چیست؟

تفاوت اساسی بین یک وب سایت و یک پلت فرم دیجیتال در نحوه برخورد شما با تعامل کاربر نهفته است. وب‌سایت‌ها معمولا تعامل یک طرفه را فراهم می‌کنند و کاربران هر محتوایی را که وب‌سایت ارائه می‌کند دریافت می‌کنند. پلتفرم‌ها تعامل متقابلی را ارائه می‌دهند.

در تعریف پلت فرم و طراحی سایت اشتراک های زیادی است، همانطور که در طراحی سایت رابطه بین طراح وب یا بک اند و فرانت و طراحان گرافیک وجود دارد در پلت فرم نیز وجود دارد. ولی در بلت فرم های دیجیتالی مانند پورتال های تحت وب عموما کاربران نیز می‌توانند مواردی را آپلود کنند و یا مواردی را از سایت دانلود کنند و یا حتی بتوانند گزارشاتی را دریافت نمایند . معمولا در طراحی پلت فرم های دیجیتال سعی برآن است که با تعامل بین یک پلتفرم و کاربرانش تجربیات شخصی‌سازی شده را ایجاد ‌کند.

طراحی پلتفرم‌ها معمولاً شامل پروژه‌های بزرگتر و پیچیده‌تری است که شامل چندین بخش و قابلیت مختلف مانند شبکه‌های اجتماعی، بازارهای آنلاین، سیستم‌های مدیریت محتوا و سایر سامانه‌های پیچیده می‌شود.

وب سایت ها به جمع آوری داده های مخاطبین متکی هستند، به این معنی که کاربران در گستره های وسیعی گروه بندی می‌شوند. مثلاً اگر افراد زیادی روی یک مقاله خاص کلیک کنند، سایت فرض می‌کند که بیشتر بازدیدکنندگان به آن موضوع علاقه مند هستند و آن را به طور برجسته نشان می‌دهد. اساسا، وب سایت ها همیشه با اکثریت کار می‌کنند، نه افراد.

در مقابل، پلتفرم‌ها از جمع‌آوری داده‌های بیان‌شده استفاده می‌کنند، جایی که کاربران با ثبت نام و ورود به سیستم اطلاعات شناسایی را ارائه می‌کنند. هنگامی که شخصی به یک کاربری که اعتبار او تایید شده است تبدیل شد، می‌توانید مستقیماً از طریق چندین نقطه تماس در مورد آنها اطلاعات کسب کنید. این ممکن است شامل پر کردن فرم‌ها، شرکت در بحث‌ها، افزودن نظرات، تکمیل آزمون‌ها یا نظرسنجی‌ها یا علاقه مندی های آن ها به محتوا باشد. با ارائه یک پلت فرم با داده های واقعی، کاربران تجربیاتی را به دست می‌آورند که به طور خاص برای آنها طراحی شده است.

داده‌های شخصی‌شده همچنین به پلتفرم‌ها اجازه می‌دهد تا گردش کار کسب‌ وکار را ساده‌تر کنند. برای مثال فرض کنید که می‌خواهید برای منابع انسانی تان پلت فرمی دیجیتالی را طراحی کنید که منابع انسانی شما از طریق این پلت فرم بتوانند فیش حقوقشان را دریافت کنند و یا برای نظر سنجی و یا شرکت در قرعه کشی بتوانند از طریق داشبورد و پروفایل خود در آنها شرکت کنند.
و همچنین شما بتوانید به عنوان مدیر به سریعترین روش، گزارش کارکرد پرسنل تان و سایر موارد را به دست آورید و آنها را تحلیل نمایید در اینصورت باید به جای طراحی سایت به فکر طراحی پلت فرم دیجیتالی باشید.

در حالت کلی هر کجا که کاربران نقش تعاملی بالاتری داشته باشند و شما بخواهید که کاربران سایت اقدام به عمل های بیشتری را انجام نمایند نیاز به طراحی پلت فرم های دیجیتالی دارید مانند باشگاه مشتریان و ……

استراتژی‌های موفقیت دیجیتال با مشاوره تخصصی

طراحی سایت بر اساس هویت برند

بسیاری از شما انواع طراحی سایت را بر اساس مدل کسب و کار می‌شناسید مانند طراحی سایت شرکت های حقوقی، طراحی سایت شرکتی، طراحی سایت شخصی، و طراحی سایت فروشگاهی و طراحی سایت پزشکی و بسیاری از طراحی سایت های دیگر ولی هدف ما در اینجا معرفی این روش های طراحی سایت همانطور که از ابتدای این محتوا گفته شد، است و می‌خواهیم به شما کمک نماییم که بدانید برای در اختیار داشتن یک سایت کارآمد باید به چه نکات دیگر و مهمی توجه نمایید برهمین اساس در این قسمت به شما کمک می‌نماییم در زمان شروع فرایند طراحی سایت به مسائل زیر نیز توجه نمایید.

طراحی سایت بر اساس هویت برند به معنای ایجاد و توسعه یک وب‌سایت است که کاملاً منعکس‌کننده هویت و شخصیت برند مورد نظر باشد. این نوع طراحی به شکلی است که بازدیدکنندگان با مشاهده وب‌سایت، بلافاصله بتوانند با برند و ارزش‌های آن ارتباط برقرار کنند. در اینجا چند جنبه کلیدی از طراحی سایت بر اساس هویت برند توضیح داده شده است:

عناصر کلیدی طراحی سایت بر اساس هویت برند

  • در طراحی وب سایت برای ایجاد هماهنگی بصری و تقویت شناخت برند از رنگ های موجود در لوگو برای پس زمینه دکمه ها و دیگر عناصر کلیدی وب سایت به کار می‌برند.
    از فونت های منحصر به فرد که با سبک و شخصیت برند هماهنگ باشد در عناوین متن ها و دیگر بخش های سایت استفاده کنید.
  • لوگوی برند باید در بخش های مهم و قابل مشاهده وب سایت مانند سربرگ و پاورقی استفاده شود و همچنین از نماد ها و آیکون هایی که با هویت برند همخوانی داشته باشد استفاده نمایید.
  • از تصاویر و گرافیک هایی که به خوبی نمایانگر شخصیت برند شما باشد استفاده کنید عکس های باکیفیت و گرافیک ها سفارشی که با سبک برند مطابقت دارند عالی هستند.
  • محتواهایی در سایت بگذارید که بیانگر پیام و ارزش های برند شما باشد .
  • ایجاد ناوبری ساده و کاربر پسند امری مهم است که استفاده ازسایت را برای بازدیدکنندگان آسان کند و باید در طراحی سایت به نیازها و انتظارات مخاطبان هدف توجه شود.
  • طراحی سایت به گونه ای باشد که شما را از رقبایتان متمایز و برتر نشان دهد چیدمان سایت باید به گونه ای باشد که با سبک و هویت برند شما همخوانی داشته باشد. با تطبیق تمامی عناصر سایت با هویت برند، بازدیدکنندگان به راحتی برند را تشخیص می‌دهند و به یاد می‌سپارند.

یک طراحی منسجم و حرفه‌ای اعتماد کاربران را جلب می‌کند و باعث می‌شود به برند و محصولات یا خدمات آن بیشتر اعتماد کنند.

سیر تحول طراحی وب

طراحی وب با پیشرفت‌های تکنولوژیکی در طول زمان تغییر و تکامل یافته است. از جاوااسکریپت تا طراحی پلت فرمهای کاربر پسند و هوش مصنوعی، در اینجا چند ایده کلیدی وجود دارد که به طور قابل توجهی به تحول طراحی وب کمک کرده‌اند.

1995–معرفی جاوااسکریپت

طراحی وب‌سایت تنها با HTML محدودیت‌هایی دارد. با جاوااسکریپت، وب بیشتر پویایی پیدا کرد. اساساً، این تکنولوژی صفحات وب ایستا را به صفحاتی که کاربران می‌توانند با آن‌ها تعامل داشته باشند تبدیل کرد. نمونه‌هایی از استفاده از جاوااسکریپت شامل پنجره‌های پاپ‌آپ، ویژگی تازه‌سازی خودکار در فید اجتماعی مورد علاقه شما، یا زمانی که گوگل هنگام تایپ یک سوال به شما کلمات کلیدی را پیشنهاد می‌دهد، هستند.

1996–ورود فلش

Adobe Flash به طراحان وب این آزادی را داد تا با افزودن ویدئو، صدا و انیمیشن، وب‌سایت‌های پویاتری ایجاد کنند. این عناصر چندرسانه‌ای به صورت یک فایل بسته‌بندی شده و به مرورگر ارسال می‌شدند تا نمایش داده شوند. متأسفانه، کاربران برای مشاهده این انیمیشن‌ها باید نسخه صحیح فلش را نصب می‌کردند. زمانی که اپل تصمیم گرفت اولین آیفون خود در سال 2007 را بدون تمرکز بر فلش طراحی و استفاده نماید، فلش در طراحی وب شروع به از دست دادن محبوبیت کرد.

1998–پیوستن CSS به HTML

کمی پس از معرفی فلش، روشی بهتر برای ساختاردهی طراحی به صورت CSS (Cascading Style Sheets) ارائه شد. با CSS می‌توانید اندازه فونت‌ها و رنگ‌ها را تغییر دهید، رنگ‌های پس‌زمینه، تصاویر و موارد دیگر را اضافه کنید.
HTMLرا به عنوان محتوا و CSS را به عنوان ارائه تصور کنید. با هم، تجربه‌ای کاملاً قابل سفارشی‌سازی در وب ایجاد می‌کنند.

2000–آوردن کسب‌وکارها به فضای آنلاین

PayPal، شرکت پیشرو در پرداخت آنلاین جهان، در سال 2000 شروع به رشد کرد. با شروع حضور بیشتر کسب‌وکارها در فضای آنلاین، نیاز به تراکنش‌های امن ایجاد شد. از آمازون تا eBay و Etsy، ایده خرید آنلاین به تدریج رایج‌تر شد.

2007 — تولد موبایل

با راه‌اندازی اولین آیفون، طراحی برای تجربه مرور وب در یک گوشی موبایل به یک چالش تبدیل شد. طراحان و توسعه‌دهندگان باید خود را با با ورش های جدید تعاملی و ورودی کاربران به دنیای وب سازگار می‌کردند و برای صفحه های کوچک تر از دسکتاپ وب طراحی می‌کردند و به مسائلی مانند زمان بارگذاری و نحوه نمایش درست سایت در این دستگاه ها نیز فکر می‌کردند.

بزرگترین گام برای ایجاد تجربه بهتر در موبایل، ایده شبکه‌های ستونی بود. سیستم‌های شبکه 960 و تقسیم‌بندی 12 ستونی از طرف طراحان محبوبیت زیادی پیدا کردند. در ادامه این مقاله بیشتر به اهمیت شبکه‌ها در طراحی وب خواهیم پرداخت.

2010–طراحی وب واکنش‌گرا

Ethan Marcotte ایده طراحی واکنش‌گرا را به عنوان چالشی برای رویکرد موجود در طراحی وب مطرح کرد. او در پست خود می‌نویسد: “شبکه‌های سیال، تصاویر انعطاف‌پذیر و کوئری‌های رسانه‌ای سه عنصر فنی طراحی واکنش‌گرا هستند، اما همچنین نیاز به یک روش فکری متفاوت دارد.” برای یک طراح، این به معنای طراحی چندین طرح برای پاسخگویی به اندازه‌های مختلف صفحه نمایش برای دستگاه‌های iOS، Android و تبلت‌ها بود.

2012Flat Design

قبل از اینکه طراحی (تخت)flat شروع به رواج کند، طراحی وب و اپلیکیشن از افکت‌های طراحی سه‌بعدی، اسکئومورفیسم و واقع‌گرایی استفاده می‌کردند. سایه‌ها، گرادیان‌ها و برجسته‌سازی‌ها به شدت مورد استفاده قرار می‌گرفتند و اغلب بیش از حد انجام می‌شدند.

تحول طراحی وب به طراحی مینیمال

با گذشت زمان، طراحی وب به سمت مینیمالیسم حرکت کرد. (Flat Design) از نمایش‌های فراواقع‌گرایانه اشیاء دور شده و به جای آن بر خطوط ساده و مناطق رنگی ساده تمرکز دارد. این روند در حدود زمان انتشار iOS 7 توسط اپل در سال 2013 به شدت محبوب شد. رابط کاربری جدید ساده بود و تضاد زیادی با سبک اسکئومورفیسم داشت که توسط محصولات اپل مشهور شده بود.

نکاتی برای طراحی یک وب‌سایت موثر

حالا که بیشتر با تحول طراحی وب و تأثیر رویدادهای کلیدی بر طراحی آشنا شدید، چگونه می‌توان یک وب‌سایت خوب طراحی کرد؟ صفحه اصلی شما اولین تأثیر را بر جهان می‌گذارد، بنابراین طراحی خوب آن بسیار مهم است. طراحی می‌تواند سلیقه‌ای باشد، اما برای طراحی یک سایت موثر و خوب، نکاتی وجود دارد که باید در نظر داشته باشید.

طراحی سایت برای موبایل

طراحی موبایل یک فلسفه طراحی است که هدف آن ایجاد تجربه‌های بهتر برای کاربران با فرایند طراحی از کوچک‌ترین صفحه‌ها، یعنی موبایل، است. طراحی و نمونه‌سازی وب‌سایت‌ها برای دستگاه‌های موبایل ابتدا به شما کمک می‌کند تا اطمینان حاصل کنید که تجربه کاربری شما در هر اندازه صفحه نمایشی یکپارچه است یا نه. به جای طراحی چیدمان رابط کاربری برای تجربه وب‌سایت در دسکتاپ، ابتدا طراحی و نمونه‌سازی کنید که چگونه در موبایل به نظر خواهد رسید. سپس به نسخه‌های صفحه بزرگتر مانند تبلت و دسکتاپ فکر کنید و طراحی را پیش ببرید.

مفهوم طراحی موبایل برای اولین بار در سال 2010 مطرح شد، زمانی که اریک اشمیت، مدیرعامل وقت گوگل، در یک کنفرانس اعلام کرد که شرکت در شیوه‌های طراحی خود بر کاربران موبایل تمرکز بیشتری خواهد داشت. او گفت:

“آنچه اکنون واقعاً مهم است، درست کردن معماری موبایل است. موبایل در نهایت راه اصلی ارائه بیشتر خدمات شما خواهد بود. طریقی که من دوست دارم بیان کنم این است که شما باید بهترین تیم و بهترین اپلیکیشن خود را روی اپلیکیشن موبایل خود در نظر بگیرید.”

طراحی سایت برای موبایل چه تفاوتی با دسکتاپ دارد؟

طراحی برای موبایل بسیار محدودتر است. شما برای یک صفحه نمایش کوچکتر طراحی می‌کنید و می‌توانید تنها تعداد محدودی از عناصر را در یک صفحه جا دهید. با طراحی موبایل ، شما باید فقط مواردی را انتخاب کنید که برای کاربران شما کاملاً ضروری است و بقیه را کنار بگذارید. هنگامی که طراحی را برای صفحه‌نمایش‌های بزرگتر گسترش و تطبیق می‌دهید، می‌توانید اطلاعات بیشتری ارائه دهید، اما دقیقاً می‌دانید که ابتدا چه چیزهایی باید شامل شود.

پس از اولین روزهایی که موبایلها به عنوان یکی از مهمترین ابزارهای ورودی به سایتها نقش آفرینی کردند و گوگل خزنده های موبایلی را توسعه داد تا به امروز الگوریتم های متعددی در دیجیتال مارکتینگ و طراحی سایت نقش بازی کرد مانند:

موبایل فرندلی بودن

یعنی طراحی سایت و پلت فرم به طوریکه بهترین مدل نمایش را در دستگاه های دیگر مانند موبایل و تبلت داشته باشد.

وب اپلیکیشن

در این مدل طراحی سایت دقیقا قوانین جاری بر موبایل فرندلی بودن و نمایش صحیح سایت در حالت موبایل و تبلت نیز وجود دارد ولیکن برای حالت موبایل کدنویسی خاص تری انجام می‌گردد به گونه ای که کاربران در زمانی که از موبایل برای ورود به وب سایت استفاده می‌کنند، دقیقا انگار وارد اپلیکیشن حالت موبایل می‌شوند و حتی در این مدل طراحی سایت، نه تنها از نظر عملکرد بلکه از نظر ظاهر نیز یک نسخه مجزا برای نمایش برنامه نویس و اجرا می‌گردد

مدل PWA

از زمانی که اپلیکیشن های موبایلی به خوبی مورد استفاده قرار گرفتند و کاربران موبایلی به راحتی توسط این اپلیکیشن ها وارد دنیای تجارت الکترونیک شدند، برنامه نویسی و اجرای اپلیکیشن ها به یک ترند تبدیل گردید ولیکن بعدها صاحبان کسب و کارهای اینترنتی متوجه شدند که علاوه بر هزینه نوشتن اپلیکشن های اندروید و IOS به غیر از مبحث طراحی سایت، می‌بایست هزینه زیادی برای تبلیغات در جهت نصب اپلیکیشن و نصب آن بر روی موبایل کاربران انجام نمایند.

و بسیاری از کسب و کارهای آنلاین لزوما نیازی به اپلیکیشن به صورت واقع ندارند چون کاربران و مخاطبانشان برای به دست آوردن سایت بیشتر کلمات مورد نظر خود را در سرچ می‌کنند و این کسب و کارها لزوما کاربران و مخاطبان زیادی دارند ولی این کاربران نیازی ندارند برای برطرف کردن نیاز و خواسته شان بخواهند هر روز به این اپلیکشین مراجعه نمایند مانند فروشندگان لوازم یدکی خودرو و فروشندگان و خریداران ماشین های دسته دوم
برای همین تکنولوژی دیگری به نام PWA (PROGERESIVE WEB APP) ایجاد شد

حالا بریم ببینیم PWA چیست؟

PWA در واقع نوعی کدنویسی و مدلی از طراحی سایت است که کاربران بر روی حالت موبایل دقیقا مدل دسکتاپ را دانلود می‌کنند و دقیقا مانند اپلیکیشن عمل می‌کند و با این مدل دیگر نیازی به طراحی اپلیکیشن نیست ( اگر شما برای مدل کسب و کارتان روش های خاصی را می‌خواهید که حتما به اپلیکیشن نیاز دارید بحث دیگری است) و در زمان باز کردن سایت از طریق مرورگرهای موبایل به کاربران پشنهاد داده می‌شود که سایت را بر روی موبایلشان نصب نمایند.

در این حالت یک برنامه مانند اپلیکیشن بر روی موبایل نصب می‌شود جالب است بدانید پینترست یکی از سایت هایی است که اگر شما اپلیکیشنش را روی موبایلتان نصب نکرده باشید، و در حالت مرورگر موبایل وارد سایتش شوید می‌توانید نسخه PWA آن را نصب نمایید. مانند عکس زیر

PWA چیست؟

استفاده از شبکه برای سازماندهی

استفاده از شبکه به شما کمک می‌کند تا محتوای صفحه وب را سازماندهی کنید. بدون استفاده از شبکه، عناصر به صورت تصادفی قرار می‌گیرند، بدون ترتیب هستند و کاربر سخت‌تر می‌تواند در سراسر وب‌ سایت حرکت کند. اگر در شروع استفاده از یک شبکه گیر کرده‌اید، بهترین جا برای شروع یک سیستم شبکه 12 ستونه یا سیستم 960 است.
سیستم شبکه 960 یک تلاش برای ساده‌تر کردن جریان کار توسعه وب است، با ارائه ابعادی که معمولاً بر اساس عرض 960 پیکسل استفاده می‌شود. این سیستم دارای دو نوع 12 و 16 ستونه است.
ساختار سیستم شبکه 960 به شرح زیر است:

  • عرض کلی 960 پیکسل
  • حداکثر استفاده از 12 ستون، هر کدام با عرض 60 پیکسل
  • فاصله 10 پیکسل از سمت چپ و راست هر ستون به عنوان مجموع فضای خالی 20 پیکسل است
  • مجموع مساحت محتوا 940 پیکسل است
    سیستم شبکه 12 ستونه امکانات زیادی را فراهم می‌کند. در زیر مثالی از نحوه استفاده از سیستم شبکه 12 ستونه برای افزودن محتوا به صورت 3 ستونی آورده شده است.

سیستم شبکه 12 ستونه چیست؟

تعادل در فضای منفی

فضای منفی، که به عنوان فضای سفید هم شناخته می‌شود، یک مهارت ارزشمند در طراحی سایت است. طراحان جدید ممکن است از صفحه خالی ناخودآگاه نگران باشند، اما طراحی به معنای پر کردن فضا با اطلاعات و گرافیک‌های بیشتر نیست. به جای آن، از تایپوگرافی، تصاویراست. شما می‌توانید از فضای منفی مطابق با هدف تان استفاده کنید تا توجه کاربر را جلب کنید و تجربه‌ای یکپارچه ایجاد کنید.
در اینجا جواب درست یا غلطی وجود ندارد. اما بسته به هدف طراحی شما، ممکن است به سمت استفاده بیشتر از فضای منفی روی آورید.

استفاده از فضای سفید در طراحی سایت چه تاثیری دارد؟

خوانایی اولویت دارد

خوانایی و خواندنی بودن معمولاً به جای یکدیگر استفاده می‌شوند، اما در واقع تفاوت‌های زیادی دارند. خواندنی بودن به ترتیب فونت‌ها و کلمات گفته می‌شود که باعث ساخت جریان محتوای نوشتاری به شکلی آسان می‌شود. اما خوانایی به معنای آن است که چقدر حروف در یک فونت از یکدیگر قابل تمیزدادن هستند. در آخر، اگر هیچ کس نتواند متنی را که بر روی وب‌سایت شما قرار دارد بخواند، آن وب‌سایت چه فایده‌ای دارد؟

پاراگراف سمت چپ نمونه‌ای از خوانایی خوب است. ارتفاع خط (leading) و فاصله بین کلمات (tracking) به طور متعادل است، از فونت با وزن معمولی استفاده شده است و متن با حروف کوچک و بزرگ نمایش داده شده است. پاراگراف دوم، به عنوان مثالی از خوانایی نامناسب است. ارتفاع خط و فاصله بین کلمات به قدری فشرده است که حروف به یکدیگر برخورد می‌کنند. وزن ضخیم فونت و استفاده از حروف بزرگ کلمات (all caps) باعث دشواری خواندن می‌شود، به ویژه زمانی که چندین پاراگراف وجود داشته باشد.

خوانایی در طراحی سایت چه اهمیتی دارد؟

استفاده از تصاویر با کیفیت بالا

از استفاده از تصاویر مات و پیکسلی و باز طراحی شده با ابعاد نامناسب اجتناب کنید. تصاویر خود را در اندازه صحیح طراحی کنید و به درستی مقیاس بندی کنید. تنها از اعداد پیکسلی کامل استفاده کنید. به جای استفاده از تصویر با ابعاد 600.5 x 800.1 پیکسل، آن را به 600 x 800 پیکسل تغییر اندازه دهید. برای اینکار ما برای شما راهنمایی را نوشته ایم که بر اساس قواعد بازاریابی عصبی و بر اساس قانون فیبوناچی است. این راهنما می‌تواند به شما کمک نماید که به صورت واقعی وب سایت تان را طلایی کنید پس این راهنما را از دست ندهید: بهترین راهنمای طراحی عکس برای وب سایت

در Adobe Photoshop، شما می‌توانید این را به راحتی بررسی کنید. برای این کار به Image > Canvas Size بروید. در بالای صفحه، اندازه فعلی را مشاهده کنید و در صورت نیاز، آن را تحت New Size تنظیم کنید.

آیا کیفیت تصاویر در طراحی سایت مهم است؟

سلسله مراتب واضح

سلسله مراتب به شما نشان می‌دهد که عناصر خاصیت خاصی را در یک صفحه یا وب‌سایت نشان می‌دهند یا نه. از طریق عناصر طراحی مانند مقیاس، رنگ، تضاد، ترازبندی، تکرار و فضا، می‌توانید سلسله مراتب واضحی ایجاد کنید و به کاربر کمک کنید که به یک نتیجه خاص هدایت شوند. برای مثال، سرخط یا فراخوان به اقدام، تصمیم بگیرید که کدام یک برای کاربر اولویت دارد. ابتدا یک هدف داشته باشید، سپس از طراحی برای حل مشکل استفاده کنید.

نگاهی به این دو نمونه بیندازید، کدام یک سلسله مراتب بهتری دارد و چرا؟

استفاده از سلسله مراتب در طراحی سایت

در نمونه اول، همه متن‌ها به اندازه، رنگ و وزن یکسان هستند. وقتی همه چیز یکسان است، هیچ چیز به چشم نمی‌آید واز اطلاعات می‌توان راحت گذشت.

در نمونه دوم، سلسله مراتب واضح وجود دارد. ابتدا عنوان اصلی را می‌بینید چرا که بزرگترین و با وزن پررنگ نمایش داده شده است. بعداً فراخوان به اقدام (CTA) را می‌بینید زیرا متن سفید به صورت حروف بزرگ و در یک شکل پرنوع وارونه بر روی پس‌زمینه‌ی بنفش نمایش داده شده است. استفاده از ترکیب مقیاس و وزن به کاربر کمک می‌کند تا به اطلاعات مهم‌تر هدایت شود، ابتدا عنوان را بخواند و سپس اقدام کند.

فراخوان‌های عمل (CTA) واضح

وقتی به طراحی برای وب می‌پردازید، داشتن یک مسیر واضح به یک فراخوان به اقدام بسیار مهم است. اغلب مواقع، مشتری ممکن است از شما بخواهد که دکمه‌های بیشتری اضافه کنید، آن‌ها را بزرگتر کنید، آن‌ها را قرمز کنید یا فقط بیشتر دیده شوند. این وظیفه شما به عنوان طراح است که این تصمیمات را بگیرید. از مهارت‌های طراحی خود برای سازماندهی محتوای یک وب‌سایت به شکل موثر استفاده کنید. طراحی خوب ساده است. هنگامی که شک وجود داشت، به سمت کمتر کردن تمایل داشته باشید.

کاربر را آزار و اذیت ندهید

آخرین نکته، اجتناب از آزار دادن کاربر با حذف همه حواس‌پرتی‌ها در طراحی سایت وظیفه شما است. اگر از راهکارهای بالا برای عملکرد خوب طراحی وب پیروی کنید این را می‌توانید به دست آورید ، اما همیشه به یاد داشته باشید اگر مشتری از شما خواست که به وب‌سایت مواردی را اضافه یا تغییراتی اعمال کنید، از او بپرسید چرا؟ آیا به تجربه کاربری ارزش افزوده می‌کند؟ اگر نه، احتمالاً لازم نیست آن را اضافه کنید.
صفحه اصلی گوگل یکی از بهترین نمونه‌های طراحی حداقلی در وب با فراخوان به اقدام واضح است. شناخت برند واضح با لوگوی بزرگ گوگل، نوار جستجوی بلند و فقط دو دکمه وجود دارد. هیچ حواس‌پرتی دیگری نیست.

در نهایت برای تمام صفحات تان برنامه داشته باشید هدف تعریف کنید بین چیزهای واجب و چیزهای اضافه ای که بودنشان در صفحه کاری را پیش نمی‌برد تفاوت قائل شوید. اطلاعات اضافه منجر به ازدست رفتن تمرکز مخاطبان تان بر روی هدف هایی است که برای هر صفحه وب تان در نظر گرفته اید. قواعد بازی را مجددا مرور کنید، ببینید نیاز دارید که یک طراحی سایت گران قیمت بدون نتیجه داشته باشید و یا هر چیزی که در صفحه قرار داده اید یک هدف خاصی دارد که می‌تواند به شما برای دست یابی به موفقیت تان بیشتر کمک نماید.

و از سویی دیگر منجر به افزایش لذت کاربران با فعالیت در وب سایت تان بشود این مهم را از یاد نبرید وب سایت شما مهمترین ابزار و کانال ارتباطی شما با مخاطبان تان است و شما به عنوان صاحی کسب و کار بدون برنامه بازاریابی مشخص و بدون در نظر گرفتن المان های برندسازی تان نمی‌توانید از وب سایت تان توقع خاصی داشته باشید.
چیزی که موجب ایجاد تفاوت نشود و نتواند تمایز شما را نشان دهد کار سختی در جذب منابع مالی دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *