تلفن تماس

02191693670

پشتیبانی وینت

customer@wintseo.com

ارسال تیکت
جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

راهنمای گام به گام تحقیق کلمات کلیدی – قسمت 1

اشتراک گذاری در :
0 تا 100 تحقیق کلمات کلیدی در سئو سایت
فهرست محتوا

سنگ بنای همه استراتژی‌های بزرگ و کوچک در دیجیتال مارکتینگ یا بازاریابی اینترنتی، کلمات کلیدی هستند. کلمات کلیدی مهم ترین سلاح در جنگ با رقبا برای رسیدن به نتایج برتر گوگل هستند. به همین دلیل دانستن نحوه درست و اصولی تحقیق کلمات کلیدی برای تولید محتوای سئو شده از توانایی های یک متخصص یا کارشناس سئو می باشد.

همین حالا که در حال خواندن این جمله هستید، یکی از کاربران اینترنت در حال جستجو برای خدمات یا کالاهایی است که شما نیز آن‌ها را در وب سایت خود دارید. این کاربر کلمات کلیدی مربوطه را در گوگل تایپ می‌کند. نگاهی به نتایج سرچ می‌اندازد. بعد از کمی مقایسه سایت دلخواه خود را انتخاب کرده و روی آن کلیک می‌کند. خبر بد این است که این سایت، سایت یکی از رقبای شما است. چرا این اتفاق افتاد؟ در این مطلب با موضوع راهنمای گام به گام تحقیق کلمات کلیدی ضمن پاسخ به این سؤال، به شما کمک خواهیم کرد تا دفعه بعد این شما باشید که کاربر مورد نظر را به سمت وب سایت خود جذب می‌کند.

آنچه در این مقاله خواهید آموخت:

کلمه کلیدی چیست؟

اهمیت تحقیق کلمات کلیدی در سئو

چه عواملی در انتخاب کلمات کلیدی مناسب تاثیر دارند؟

گام اول: مشخص کردن نیت کاربر و نوع صفحه

گام دوم: حجم جستجو را بررسی کنید (میزان محبوبیت)

ابزار گوگل ترندز (Google trends) ترندها، موضوعات فصلی و مقایسه کلمات کلیدی

کلمه کلیدی چیست؟

کلمه کلیدی چیست؟

کلمات کلیدی، واژه ها و عبارت هایی هستند که خبر از ایده و موضوعیت کلی محتوا یا سایت می دهند. در سئو کلمات کلیدی عبارت هایی هستند که کاربران در باکس سرچ موتورهای جستجو وارد می کنند تا به اطلاعات یا خدمات و محصول موردنظر خود برسند. اگر بخواهید کل محتوا را در یک عبارت یا کلمه توصیف و خلاصه کنید، آن عبارت همان کلمه کلیدی می باشد.

انواع کلمات کلیدی

کلمات کلیدی از نظر تعداد کلمه به سه دسته اصلی تقسیم می شوند:

  • کلمات کلیدی کوتاه (Short-tail keywords)

تعداد کلمات این دسته از کلمات کلیدی یک یا دو کلمه است. این کلمات میزان سرچ بالایی نسبت به دو دسته دیگر دارند و رقابت بر سر آنها زیاد است. مهم ترین چیزی که راجب کلمات کلیدی کوتاه باید بدانید این است که هدف جستجوی آنها به سختی قابل تشخیص است. در نتیجه خیلی سخت می شود با این نوع کلمات در ابتدای راه رتبه گرفت. برای مثال در حوزه سئو سایت و دیجیتال مارکتینگ عبارات “دوره سئو” و “سئو” جزء کلمات کلیدی کوتاه به شمار می ایند.

  • کلمات کلیدی متوسط (Mid-tail keywords)

کلمات کلیدی متوسط معمولا از سه کلمه تشکیل می شوند و این تا حدود زیادی به صنعتی که در آن فعالیت می کنید بستگی دارد. در بعضی حوزه ها ممکن است حتی 4 کلمه ای هم باشد. مثلا “دیجیتال مارکتینگ چیست؟” یک کلمه کلیدی متوسط محسوب می شود. میزان سرچ این نوع کلمات در ماه نسبت به کلمات کلیدی کوتاه کمتر است اما رقابت بر سر انها نسبی است. در بعضی حوزه ها به شدت زیاد و در بعضی حوزه ها خیلی کم است.

  • کلمات کلیدی بلند (Long-tail keywords)

کلمات کلیدی طولانی از بیش از 3 کلمه تشکیل شده اند. رقابت بر سر این کلمات بسیار کم است و هدف جستجوی کاربر به راحتی قابل تشخیص است. معمولا کسانی که این نوع کلمات را سرچ می کنند از انتخاب خود مطمئن هستند و احتمال تبدیل آنها به مشتری بسیار زیاد است. برای مثال کسی که عبارت “خرید دوره های گوگل آنالیتیکس دکتر مهریزدان” را سرچ می کند دقیق می داند که چه میخواهد و انتخاب خود را کرده است.

برای کسب اطلاعات بیشتر و دریافت مشاوره در زمینه سئو و انجام پروژه سئو سایت و تبلیغات و دیجیتال مارکتینگ با ما از طریق این شماره در ارتباط باشید:

شماره تماس کارشناسان دیجیتال مارکتینگ امپریال برند و وینت سئو: 02122057358

اهمیت تحقیق کلمات کلیدی در سئو

انتخاب کلمات کلیدی مقاله به شکل اصولی و مرتبط با محصولات یا خدماتی که ارائه می‌دهید، باعث خواهد شد تا کاربران بیشتری هنگام سرچ در گوگل سایت شما را به عنوان گزینه ایده آل خود انتخاب کنند. در نتیجه ترافیک سایت افزایش یافته و رتبه آن در گوگل بالاتر می رود. کسب رتبه بالا در نتایج سرچ گوگل آنقدرها که فکر می‌کنید پیچیده یا جادویی نیست. برای آنکه یک صفحه رتبه بالایی در گوگل داشته باشد، باید نشان دهد که به کلمات کلیدی مورد نظر ارتباط دارد و خود وب سایت نیز از نظر موتورهای جستجو Authority قابل قبولی داشته باشد.

یکی از مهم ترین کاربردهای تحقیق کلمات کلیدی در بحث افزایش ترافیک سایت می باشد که تقریبا تمام دیجیتال مارکترها و سئوکاران حرفه ای دنیا از آن به عنوان یک ابزار مهم بازاریابی استفاده می کنند. علاوه بر انتخاب کلمات کلیدی تکنیک های دیگری هم برای افزایش ترافیک سایت وجود دارد که در این مقاله از امپریال برند به 33 مورد از آنها پرداخته ایم. به شما توصیه میکنیم حتما این مقاله را بخوانید:

33 راهکار رایگان برای افزایش ترافیک وب سایت

نقطه آغاز دستیابی به این اهداف پیدا کردن کلمات کلیدی مناسب است. به طور خلاصه در جاده رسیدن به رتبه‌های برتر گوگل، اولین قدم تحقیق راجع به کلمات کلیدی است. این تحقیق کاری جالب و سرگرم کننده نیز هست! در واقع تحقیق راجع به کلمات کلیدی مثل خواندن ذهن و افکار میلیون‌ها کاربر اینترنت است. در حین بررسی نحوه تحقیق کلمات کلیدی نکات زیادی را یاد خواهید گرفت که در ادامه به آن می‌رسیم. برای شروع، با این سؤالات آغاز کنید:

• مردم چه اسمی روی کالا یا خدمات شما می‌گذارند؟

o از اصطلاحات تخصصی پرهیز کنید و روی کلمات و اصطلاحات عامیانه تمرکز کنید.

• مخاطبین شما به دنبال چه جواب و اطلاعاتی هستند؟

o بازاریابی محتوایی خود را با توجه به همین موضوعات و اصطلاحات برنامه ریزی کنید.

چه عواملی در انتخاب کلمات کلیدی مناسب تاثیر دارند؟

هنگام تحقیق کلمات کلیدی باید 3 معیار مهم و اصلی را در نظر بگیرید:

1. حجم جستجوی ماهانه (Search Volume)

2. سختی کلمه (Keyword Difficulty)

3. مرتبط بودن کلمه کلیدی

کلمه کلیدی مورد نظر باید خدماتی که ارائه می‌دهید را توصیف کند و یا در راستا با استراتژی بازاریابی محتوایی شما باشد.

حالا فرض می‌کنیم که می دانیم چه موضوعات و کلمات کلیدی با اهداف شما در بازاریابی دیجیتال برای کسب و کارتان همخوانی دارند. با این فرض، بیایید روی دو معیار اول تمرکز کنیم:

• حجم جستجو:

منظور از حجم جستجو یا Search Volume همان شناخته شده بودن یک کلمه کلیدی است. آیا مردم از این کلمه برای جستجو استفاده می‌کنند؟ اگر بله چقدر؟ آیا روند استفاده از این کلمه رو به رشد است یا در حال افول؟ هدف قرار دادن کلمات کلیدی که توسط مردم سرچ نمی‌شوند، کاملاً بی فایده است.

• دشواری رقابت:

چقدر احتمال دارد که با استفاده از کلمات کلیدی مورد نظر، به رتبه‌های برتر موتورهای جستجو مثل گوگل برسید؟ آیا سایت‌های دیگری که از سایت شما اتوریته بهتری دارند، در صفحات خود از همین کلمات کلیدی استفاده می‌کنند؟ اگر شانسی برای تبدیل شدن به رتبه‌های برتر یک کلمه کلیدی مشخص ندارید، هدف قرار دادن آن کلمه بی فایده است.

نتیجه می‌گیریم که هنگام تحقیق و انتخاب کلمات کلیدی مقاله، باید کلماتی را که میزان سرچ آن‌ها اندک یا صفر است و همچنین کلماتی را که رقابت بر سر آنها خیلی داغ است از لیست خود خط بزنید.

با توجه به مطالبی که تا اینجا گفتیم، حالا وقت آن است که مراحل تحقیق کلمات کلیدی را گام به گام باهم بررسی کنیم:

گام اول: مشخص کردن نیت کاربر و نوع صفحه

هر کلمه کلیدی نشان دهنده یک هدف و نیت است.

قبل از اینکه وارد جزئیات نحوه تحقیق کلمات کلیدی شویم، بیایید ابتدا راجع به نیت شخص جستجوگر در اینترنت نکاتی را بررسی کنیم. چرا که برای آن که بتوانیم کلمات کلیدی درست و دقیقی را انتخاب کنیم، باید درک نسبی از نیت شخصی که از این کلمات برای جستجو استفاده می‌کند داشته باشیم.

به طور کلی نیت کاربران از جستجو را می‌شود در سه نوع اصلی دسته بندی کرد:

1. informational (پرسش‌های اطلاعاتی)

این دسته از بازدیدکنندگان احتمالی صفحات شما در حال تحقیق برای یافتن پاسخ هستند. آن‌ها یک مشکل و یا پرسشی دارند که راه حل یا پاسخ آن را نمی‌دانند. کلمات کلیدی که این دسته از جستجوها را پوشش می‌دهند معمولاً حالت پرسشی دارند.

مثال کلمات کلیدی: «آیا هندوانه چاق کننده است؟» و «چگونه اسموتی هندوانه درست کنیم؟».

نوع صفحه:در بازاریابی محتوایی برای به کارگیری این کلمات کلیدی، مقاله هایی را در بخش بلاگ سایت تولید می‌کنند که برای موتورهای جستجو بهینه سازی شده است. این صفحات در واقع قسمت ابتدایی قیف فروش (تبدیل بازدیدکننده به مشتری) محسوب می‌شوند. در نتیجه اگرچه ممکن است بازدیدکنندگان زیادی را به خود جلب کنند، اما درصد خیلی زیادی از این بازدیدکنندگان هرگز به مشتری واقعی تبدیل نخواهند شد.

نرخ تبدیل: همانطور که اشاره کردیم افرادی که وارد این صفحات می‌شوند لزوماً مشتری دست به جیب نیستند و قصد خرید خدمات یا محصولات شما را ندارند. در نتیجه نرخ تبدیل آنها بسیار پایین و نزدیک به صفر است. اگر نرخ تبدیلی هم وجود داشته باشد مربوط می شود به ایمیل هایی که در سایتتان ثبت می کنند.این گونه صفحات به شما کمک می کنند لیست ایمیل خود را گسترش دهید و مقدار زیادی بک لینک دریافت کنید. در واقع حجم زیادی از بک لینک های سایت از طریق محتوای بلاگ ها روانه سایت می شوند.

برای کسب اطلاعات بیشتر و دریافت مشاوره در زمینه سئو و انجام پروژه سئو سایت و تبلیغات و دیجیتال مارکتینگ با ما از طریق این شماره در ارتباط باشید:

شماره تماس کارشناسان دیجیتال مارکتینگ امپریال برند و وینت سئو: 02122057358

2. transactional (پرسش‌های معاملاتی)

این دسته از بازدیدکنندگان احتمالی هم از مشکل پیش آمده و هم از راه حل آن تا حد خوبی آگاهی دارند. آن‌ها در حال جستجو برای کمک پیدا کردن هستند. کلمات کلیدی این دسته از جستجوها مربوط به خدمات یا نوعی از محصول و یا نام یک دسته بندی تجاری می‌شوند.

مثال کلمات کلیدی: «دوربین سونی آلفا 7 » و « دوره گوگل تگ منیجر دکتر مهریزدان »

نوع صفحه:‌ صفحات خدمات و دسته بندی‌های محصولات در فروشگاه‌های اینترنتی می‌توانند این سبک از کلمات کلیدی را هدف قرار دهند. این گونه از صفحات صرفاً برای کسب رتبه برتر طراحی نمی‌شوند، بلکه هدف از ساخت آنها تبدیل بازدیدکننده به مشتری پرداخت کننده است.

تبدیل: اگر بازدیدکننده در صفحه شما دست به اقدامی بزند، آن وقت یک مشتری جدید و یا یک لید خواهید داشت. این صفحات در انتهای قیف تبدیل بازدیدکننده به مشتری قرار می‌گیرند.

3. navigational (پرسش‌های جهت یابی)

این دسته از بازدیدکنندگان صرفاً می‌خواهند وارد وب سایت مورد نظر خود شوند. به همین دلیل فقط نام برند را سرچ می کنند. در واقع اگر آنها آدرس سایت مورد نظرشان را حفظ بودند، مستقیماً وارد آن می‌شدند و از نوار جستجو برای پیدا کردن برند مورد نظر خود استفاده نمی‌کردند.

مثال کلمه کلیدی: «شرکت وینت سئو »

این دسته از کلمات کلیدی معمولاً توسط متخصصین سئو نادیده گرفته می‌شوند. در حقیقت، حتی بعضی از متخصصین با تجربه سئو به شما خواهند گفت که هدف از سئو جذب بازدیدکنندگانی است که از کلمات کلیدی بدون اسم برند استفاده می‌کنند. با این حال تحقیق راجع به کلمات کلیدی که حاوی اسم برند هستند، می‌تواند مانند یک معدن طلا سرشار از ایده‌های ارزشمند و ناب باشد که به شما در جذب مخاطب از طریق انتخاب کلمات کلیدی کمک می‌کند. همچنین این نکته مهم را فراموش نکنید که صفحه نتایج سرچ گوگل در هنگام جستجوی اسم برند شما، به نوعی صفحه اصلی (homepage) غیر رسمی شما محسوب می‌شود.

تحقیقات نشان می‌دهد که ۸۰٪ تمام سرچ های اینترنت در دسته پرسش‌های اطلاعاتی، ۱۰٪ در دسته پرسش‌های معاملاتی و ۱۰٪ باقی مانده نیز در دسته پرسش‌های جهت یابی قرار می‌گیرند. اگرچه چند سالی از عمر این تحقیقات می‌گذرد، اما بعید است این آمار دستخوش تغییرات فاحشی شده باشند.

حالا که فهمیدیم که کلمات کلیدی باید چگونه در هماهنگی با بازدیدکنندگان، صفحات و نرخ تبدیل انتخاب شوند، وقت آن است تا نگاهی به سایت مپ و ساختار وب سایت خود بیندازید تا ببینید آیا با استراتژی که برای کلمات کلیدی انتخاب کرده‌اید سازگار است یا نه. در یک وب سایت موفق، قطعاً تعداد زیادی از صفحات وجود دارند که برای هدف گیری طیف گسترده‌ای از کلمات کلیدی مختلف طراحی شده‌اند. یک محقق کلمات کلیدی با تجربه می‌داند که کل قضیه مربوط به رابطه بین صفحات و اصطلاحات کلیدی می‌شود.

اگر یک صفحه (یک URL مشخص) ندارید که در آن از کلمه کلیدی مورد نظر استفاده شده باشد، پس اصلاً هنوز وارد رقابت نشده‌اید. همچنین اگر آن صفحه یک صفحه همراه با جزئیات و اطلاعات ارزشمند نیست، پس شانس بالایی برای رقابت ندارید.

صفحه اصلی: رقابتی‌ترین کلمات کلیدی را هدف قرار می‌دهد، معمولاً دسته بندی تجاری کلی را شامل می‌شود.

صفحات برتر: کلمات کلیدی نسبتاً جامع تری را هدف گذاری می‌کنند.

صفحات داخلی عمیق‌تر: کلمات کلیدی نسبتاً خاص و منحصر به فرد را هدف قرار می‌دهند.

صفحات درباره ما و تماس با ما: مانند بسیاری دیگر از صفحات، هیچ کلمه کلیدی را هدف قرار نمی‌دهند.

بلاگ: تمامی پرسش‌های اطلاعاتی (informational queries) را هدف قرار می‌دهد.

حالا که به درک مطلوبی از رابطه بین قصد و نیت کاربر با کلمات کلیدی و صفحات وب سایت رسیده‌ایم، وقت آن است که وارد مرحله بعدی در راهنمای کلمات کلیدی شویم. در این مرحله بالاخره جزئیات نحوه تحقیق کلمات کلیدی را با در نظر گرفتن دو مورد از مهم‌ترین ویژگی‌های کلمات کلیدی بررسی خواهیم کرد: میزان استفاده و دشواری رقابت هر کدام از کلمات کلیدی احتمالی.

گام دوم: حجم جستجو را بررسی کنید (میزان محبوبیت)

اگر کسی از کلمه کلیدی مورد نظر برای سرچ استفاده نمی‌کند، پس اصلاً چرا ما از آن استفاده کنیم؟

در تحقیق کلمات کلیدی یک معیار مهم و اساسی وجود دارد که به آن حجم جستجو یا search volume می‌گویند. حجم جستجوی کلمات کلیدی، با توجه به تعداد دفعات سرچ آن توسط کاربران در طول یک ماه مشخص می‌شود. با بررسی حجم جستجو خواهید دانست که برای چه پاداشی قرار است تلاش کنید. چرا که هر چقدر تقاضا برای یک کلمه کلیدی بیشتر باشد، باعث روانه شدن ترافیک بیشتری به سمت وب سایت شما خواهد شد.

شما می‌توانید با استفاده از ابزارهای سئو میزان جستجوی ماهانه هر کلمه کلیدی دلبخواهی را تخمین بزنید. در تصویر زیر، گزارش مربوط به کلمه کلیدیneuromarketing web design به معنای طراحی وب بازاریابی عصبی را در دو ابزار MOZ و SEMrush مشاهده می‌کنید:

تخمین میزان سرچ ماهانه کلمات کلیدی در ابزارهای سئو

بعضی از ابزارهای تحقیق کلمات کلیدی اشتراکی بوده و باید برای استفاده از آن‌ها حق اشتراک پرداخت کنید. اگر به دنبال یک نسخه رایگان و معتبر می‌گردید، می‌توانید از Google Ads Keyword Planner برای بررسی حجم جستجوی کلمات کلیدی استفاده کنید. برای استفاده از این سرویس گوگل تنها کافی است تا یک اکانت رایگان بسازید تا به قابلیت‌های آن دسترسی پیدا کنید.

حالا وقت پیدا کردن کلمات کلیدی مناسب است. وقتی که در حال نوشتن یک مقاله هستیم، ایده کلمات کلیدی مختلف به ذهن ما خطور می‌کند و باید این کلمات را در قالب بازاریابی محتوایی همراه با حجم جستجوی آنها ثبت کنیم..

در مثال بالا، تخمین‌هایی که برای حجم جستجوی کلمات کلیدی انتخابی زده شده‌اند بین ۱۰ تا 50 سرچ در ماه است.  اگر نرخ کلیک را برای رتبه‌های بالای صفحه نتایج گوگل ۳۰٪ در نظر بگیریم، این صفحه که در حال تولید آن هستیم چیزی حدود دوازده بازدیدکننده در ماه جذب خواهد کرد که رقم پایینی است. حال ممکن است چند سؤال در ذهن شما نقش ببندد: آیا تولید محتوا با هدف گرفتن کلمات کلیدی که حجم اندکی دارند منطقی است؟ اصلاً حداقل حجم جستجو کلمات کلیدی باید چقدر باشد؟ آیا هدف گرفتن کلمات کلیدی نه چندان شناخته شده فایده‌ای دارد؟

آیا واقعا آماری که این ابزارها نشان می دهند واقعی و دقیق هستند؟

در تصویر زیر گزارشی را می‌بینیم که میزان ترافیک ورودی به صفحه‌ای را که برای کلمه کلیدی design (طراحی وب بازاریابی عصبی)  در رتبه یک قرار گرفته نشان می‌دهد:

میزان ترافیک ورودی یک سایت در ماه
طبق این گزارش صفحه مورد نظر بین ۱۰۰ تا ۲۰۰ بازدیدکننده در هر ماه جذب می‌کند؛ اما کمی بالاتر دیدیم که ابزارهای تخمین حجم جستجوی کلمات کلیدی میزان بازدیدکننده برای همین کلمه را حدوداً ۱۲ بازدید تخمین زده بودند. می‌بینیم که تخمین این ابزارها با چیزی که در واقعیت اتفاق افتاده اختلاف ده برابری دارد. چنین چیزی چطور ممکن است؟

در بسیاری از موارد ابزارهای سئو میزان ترافیک ورودی احتمالی به یک صفحه را به شدت کمتر از واقعیت تخمین می‌زنند. دلیل آن این است که این ابزارها میزان ترافیک ورودی احتمالی را فقط برای یک کلمه کلیدی خاص تخمین می‌زنند؛ اما در واقعیت، صفحه‌ای که برای یک کلمه کلیدی خاص در رتبه اول قرار می‌گیرد، به طور همزمان برای سایر کلمات کلیدی مرتبط نیز رتبه بسیار خوبی خواهد داشت.

در این تصویر اطلاعات استخراج شده از سرچ کنسول گوگل را برای همان صفحه مشاهده می‌کنیم. این اطلاعات نشان می‌دهد که صفحه مورد نظر برای چند کلمه کلیدی مختلف در رتبه بندی قرار گرفته است:

گزارش کلمات کلیدی در سرچ کنسول

عدد ۴۸ در تصویر بالا نشان می‌دهد که این صفحه در حقیقت توانسته ۴۸ کلمه کلیدی مختلف را هدف قرار دهد و در رتبه بالای نتایج سرچ این کلمات قرار بگیرد.

حالا این سؤال پیش می‌آید که پس چگونه می‌توان پتانسیل ترافیک ورودی برای یک کلمه کلیدی را به شکلی دقیق‌تر تخمین زد که به واقعیت نزدیک باشد؟

تخمین حجم جستجو، ترافیک ورودی احتمالی را در نظر نمیگیرد. تخمین حجم جستجو را ضرب در ۱۰ کنید.

با ده برابر کردن عددی که از تخمین حجم جستجو به دست می‌آید، می‌توانید حدس دقیق‌تری از میزان ترافیک حقیقی بزنید. دلیل آن این است که اگر بتوانید برای یک کلمه کلیدی مشخص به رتبه‌های برتر دست یابید، به احتمال زیاد برای چندین کلمه کلیدی مشابه نیز جزو صفحات برتر خواهید بود و ترافیک قابل توجهی کسب خواهید کرد.

برای کسب اطلاعات بیشتر و دریافت مشاوره در زمینه سئو و انجام پروژه سئو سایت و تبلیغات و دیجیتال مارکتینگ با ما از طریق این شماره در ارتباط باشید:

شماره تماس کارشناسان دیجیتال مارکتینگ امپریال برند و وینت سئو: 02122057358

اگر ابزار به ما بگوید که حجم جستجو صفر است چه؟

برای بسیاری از اصطلاحات تخصصی، ابزارهای تخمین حجم جستجو هیچ اطلاعاتی به ما نشان نمی‌دهند. برای مثال در تصویر زیر می‌بینیم که برای کلمه آموزش تحلیل رقبا در سئو هیچ اطلاعاتی وجود ندارد:

میزان سرچ ماهانه این کلمه کلیدی در ابزار MoZ صفر است

اما این به آن معنا نیست که هیچ کاربری از این کلمه برای جستجو در اینترنت استفاده نمی‌کند. همیشه این احتمال وجود دارد که اگر ابزار مورد استفاده هیچ اطلاعاتی نشان ندارد، همچنان شخصی در یک جایی در حال جستجو برای همان موضوع است. برای آن که از این امر مطمئن شوید، می‌توانید از ابزارهای دیگری استفاده کنید. مثلاً خود سرچ گوگل یک راهکار عالی برای بررسی این موضوع است.

تخمین میزان سرچ ماهانه کلمات کلیدی با گوگل

تنها کافی است کلمه کلیدی و یا اصطلاح مورد نظر خود را در نوار جستجو تایپ کنید اما روی دکمه سرچ کلیک نکنید. آیا کلمات کلیدی پیشنهادی گوگل برای تکمیل جستجو را می‌بینید؟ اگر بله پس افراد دیگری هم هستند که از همین کلمات برای جستجو استفاده می‌کنند. حالا یک حرف از حروف الفبا را تایپ کنید تا کلمات پیشنهادی بیشتری به شما نشان داده شوند:

آیا به دنبال ایده‌های بیشتری برای انتخاب کلمات کلیدی مقاله خود هستید؟

به جای آنکه حروف الفبا را یکی یکی در نوار سرچ تایپ کنید، می‌توانید از ابزار آنلاین Keyword Tool برای پیدا کردن کلمات کلیدی استفاده کنید. این ابزار به شکل اتوماتیک حروف الفبا را مقابل کلمات کلیدی پیشنهادی شما تایپ می‌کند و عبارات سرچ شده را علاوه بر گوگل، در یوتیوب، آمازون، بینگ، توییتر و اینستاگرام نیز نمایش می‌دهد. در نتیجه با ارائه یک کلمه کلیدی، این ابزار تا صدها کلمه و اصطلاحات نزدیک به آن را به شما پیشنهاد خواهد داد.

همچنین این ابزار می‌تواند در پیدا کردن ایده‌های جذاب برای بلاگ پست‌ نیز به شما کمک کند. توجه داشته باشید که در بلاگ پست‌هایی که هدف آن‌ها پوشش کلمات کلیدی اطلاعاتی است، لزوماً به دنبال حجم جستجوی بالا نیستیم. همین که پست مورد نظر در نتایج جستجو نشان داده شود می‌تواند تأثیر بزرگی روی عملکرد آن از نظر جذب ترافیک داشته باشد.

“اگر کوچک‌ترین مدرکی وجود دارد که نشان دهد یک کلمه کلیدی توسط مردم سرچ می‌شود، پس احتمالاً آن کلمه ارزش هدف قرار گرفتن را دارد.”

کلمات کلیدی طولانی یکی دیگر از نکات مهمی است که در یادگیری نحوه تحقیق کلمات کلیدی باید آن را بشناسید. کلمات کلیدی طولانی به عبارات کلیدی گفته می‌شود که حداقل از پنج کلمه تشکیل شده‌اند. این عبارات تقریباً همیشه حجم جستجوی کمتری نسبت به کلمات کلیدی کوتاه دارند؛ بنابراین می‌شود گفت که هر چقدر که یک کلمه کلیدی طولانی‌تر باشد، حجم جستجوی آن پایین‌تر است.

اما کسانی از این کلمات کلیدی طولانی استفاده می‌کنند که در حال جستجوی دقیق و عمیق در اینترنت هستند. ممکن است این فرد تصمیم خود را برای خرید گرفته باشد و حالا در حال پیدا کردن فروشگاه یا وب سایت مناسب است. همانطور که بالاتر اشاره کردیم، هر کلمه کلیدی نشان دهنده نیت و انگیزه کاربری است که از آنها استفاده می‌کند. پس هر چقدر که یک عبارت کلیدی طولانی‌تر باشد، انگیزه کاربری که از آن استفاده می‌کند قوی‌تر است.

به زبان ساده، بازدیدکننده‌ای که از کلمات کلیدی بلند و دقیق استفاده می‌کند به احتمال زیاد پس از فرود آمدن در یک وب سایت، دست به عمل خواهد زد و روی دکمه‌های CTA کلیک خواهد کرد. حتی ممکن است از پیدا کردن وب سایت شما خوشحال و هیجان زده شوند. به طور خلاصه: نرخ تبدیل در کلمات کلیدی طولانی بالاتر است.

جدول زیر رابطه بین حجم جستجوی کلمات کلیدی با رقابت، نیت و نرخ تبدیل را نشان می‌دهد:

رابطه بین حجم جستجوی کلمات کلیدی با رقابت، نیت و نرخ تبدیل

برای بعضی از کلمات کلیدی طولانی تقریباً هیچ رقابت خاصی وجود ندارد؛ بنابراین اگر یک کلمه کلیدی شش یا هفت کلمه‌ای انتخاب کنید – مثلاً یک پرسش کامل – و از آن در مقاله خود استفاده نمایید، آن وقت صفحه شما یکی از معدود صفحات موجود در اینترنت خواهد بود که آن عبارت را با ترتیب کلمات مشخص هدف قرار داده است. یک مزیت بزرگ برای وب سایت شما، که می‌تواند به راحتی باعث جذب مخاطب از طریق انتخاب کلمات کلیدی مناسب شود.

هدف گرفتن کلمات کلیدی کوتاه (اگر تنها یک واژه باشد به آن head phrase می‌گویند) کاری بیهوده است. چرا که کسب رتبه‌های برتر برای این کلمات تقریباً غیر ممکن بوده و حتی اگر بتوانید موفق به این کار شوید،‌ باز هم فایده چندانی نخواهد داشت. چرا که کاربرانی که از این کلمات برای جستجو استفاده می‌کنند، دقیقاً مشخص نیست که به دنبال چه اطلاعاتی می‌گردند. در نتیجه ممکن است سایت شما را در نتایج سرچ ببینند و حتی روی آن کلیک کنند، اما بسیاری از آنها خیلی زود سایت شما را بسته و به سراغ صفحه دیگری خواهند رفت.

برای کسب اطلاعات بیشتر و دریافت مشاوره در زمینه سئو و انجام پروژه سئو سایت و تبلیغات و دیجیتال مارکتینگ با ما از طریق این شماره در ارتباط باشید:

شماره تماس کارشناسان دیجیتال مارکتینگ امپریال برند و وینت سئو: 02122057358

یک استراتژی سئو هوشمندانه باید دنبال فرصت‌ برای هدف گرفتن کلماتی باشد که هم طولانی هستند و هم رقابت شدیدی بر سر آنها وجود ندارد. در این صورت می‌توان شاهد جذب مخاطب از طریق انتخاب کلمات کلیدی ایده آل بود. حتی اگر حجم جستجوی آن کلمات کلیدی چندان بالا نباشد.

با استفاده از کلمات کلیدی که حجم جستجوی آنها پایین‌تر است، هم راحت‌تر به رتبه‌های برتر خواهید رسید و هم بازدیدکنندگان با کیفیتی جذب خواهید کرد.

بازدیدکنندگانی که از کلمات کلیدی طولانی استفاده می‌کنند، قطعاً علاقه و آگاهی زیادی نسبت به موضوع مورد نظر دارند. در نتیجه احتمال خیلی بیشتری وجود دارد که دقیقاً به خدمات یا محصولات وب سایت شما نیاز داشته باشند و به همین دلیل می‌شود آنها را جزو ترافیک ارزشمند وب سایت قلمداد کرد. حتی ممکن است تا سال‌های سال جزو مخاطبین وب سایت شما باقی بمانند و آن را به دیگران نیز معرفی کنند.

ابزار گوگل ترندز (Google trends) ترندها، موضوعات فصلی و مقایسه کلمات کلیدی

ابزارهایی که تا به اینجا از آنها اسم بردیم، تنها یک نمای کلی از تقاضا برای کلمات کلیدی مورد نظر در12 ماه گذشته را نشان می‌دهند و بر اساس آن حجم جستجوی ماهانه را تخمین می‌زنند. این ابزارها نمی‌توانند میزان افت و خیز حجم جستجو در طول زمان را به تصویر بکشند. این نقص وقتی اهمیت بیشتری پیدا می‌کند که بدانیم تقاضا برای موضوعات و کلمات کلیدی به شکل مداوم در حال تغییر و تحول است.

خبر خوب این است که Google Trends می‌تواند این تغییرات را در یک جدول با معیارهای زیر نشان دهد:

• ترندها در طول زمان

• فصلی بودن جستجوها

• مقایسه کلمات کلیدی تا حداکثر پنج عبارت

• تأثیر موقعیت جغرافیایی

برای درک بهتر نحوه کار این ابزار، ما عبارت دیجیتال مارکتینگ را در Google Trends قرار داده‌ایم. بازه زمانی را تا 5 سال گذشته یعنی سال 1396 عقب می‌کشیم (این ابزار از ۲۰۰۴ عقب‌تر نمی‌رود) تا ببینیم که در طول زمان استفاده از این کلمات کلیدی دچار چه تغییراتی شده است.

همانطور که در تصویر زیر مشاهده می‌کنید، به نظر می‌رسد که مفهوم دیجیتال مارکتینگ بین سال های 98 و 99 بسیار پرسرچ بوده اما در گذشته این مقدار محبوبیت را نداشته است:

ابزار google trends برای تحقیق کلمات کلیدی

گوگل ترندز همچنین تأثیر فصول مختلف بر میزان جستجوی کلمات کلیدی مشخص را به خوبی نشان می‌دهد. مثلاً در تصویر زیر رنگ قرمز میزان جستجو برای کلمه ربات‌های اسباب بازی و رنگ آبی میزان جستجوی کلمه کیت‌های ربات را نشان می‌دهند. به وضوح مشخص است که علاقه مردم به یکی از این کلمات (ربات‌های اسباب بازی) در فصول تعطیلات اوج می‌گیرد ولی کلمه دیگر تحت تأثیر فصول نیست. هدف گرفتن کلمات کلیدی فصلی نیاز به برنامه ریزی و آینده نگری دارد و می‌تواند استراتژی بسیار موفقی در زمینه جذب مخاطب از طریق انتخاب کلمات کلیدی باشد.

تأثیر موقعیت جغرافیایی

اگر جمعیت هدف شما در یک محل خاص هستند، آن وقت قابلیت تشخیص محل جغرافیایی کاربران در گوگل ترندز حسابی به کار شما خواهد آمد. این قابلیت نشان می‌دهد که هر کلمه کلیدی در کدام مناطق جغرافیایی بیشتر سرچ شده است.

تاثیر موقعیت جغرافیایی در محبوبیت یک کلمه کلیدی

بررسی کردن همه کلمات کلیدی در گوگل ترندز شاید چندان مفید و حتی عملی نباشد؛ بنابراین لازم نیست حتماً تمام کلمات کلیدی خود را با این ابزار بسنجید و جزئیات آن را بررسی کنید؛ اما کلمات کلیدی اصلی و به خصوص آنهایی که در صفحات اصلی سایت و صفحه کالا یا خدمات مورد استفاده قرار می‌گیرند، حتماً باید توسط این ابزار آنالیز شوند تا بازاریابی محتوایی موفقی داشته باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *