چگونه از خراب شدن سئو در طول طراحی مجدد سایت جلوگیری کنیم؟

اشتراک گذاری در :
بررسی دلایل خراب شدن سئو در طول طراحی مجدد
فهرست محتوا

در مقاله از وینت سئو قصد داریم در مورد بزرگ ترین مشکل سئو کار ها و حتی طراحان وب سایت برای شما صحبت کنیم. گاهی اوقات مدیران وب سایت به دلایل بسیار زیادی سایت خود را باز طراحی کنند. حال شما تصور کنید چه بلایی سر سئو و رتبه سایت شما بعد باز طراحی خواهد آمد؟
بزرگ ترین دقدقه ای که در این میان برای شما پیش خواهد آمد این است که چطور و از چه راهی چگونه از خراب شدن سئو در طول طراحی مجدد سایت جلوگیری کنیم، بدون اینکه رتبه های سایت شما افت کند یا از بین برود.

اگر شما جز کسانی هستید که بنا به هر دلیلی قصد ریدیزاین سایت خود را دارید و از افت رتبه سئو خود می‌ترسید و نمی‌دانید باید از چه کسانی کمک بگیرید، این مقاله برای شماست. با ما همراه باشید تا به شما آموزش بدهیم چگونه سایت خود را باز طراحی کنید بدون اینکه به سئو آن آسیبی بزنید.
شاید برای شما این سوال پیش بیاید که چرا شخصی که روی سایت خود زحمت کشیده و هزینه ای بابت سئو سایت آن پرداخت کرده باید سایت خود را باز طراحی کند و این ریسک را به جان بخرد.
با ما همراه باشید تا پاسخ سوالات خود را پیدا کنید.

دلایل طراحی مجدد وبسایت چیست؟

وقتی شما تصمیم می‌گیرید روی سایت خود تغییراتی در ظاهر، ساختار، و حتی عملکرد آن انجام دهید در واقع عملیات باز طراحی را استارت زده‌اید. علت اینکه مدیران وب سایت تصمیم به انجام این کار می‌گیرند، عموما این است که می‌خواهند تجربه کاربری سایت را بهبود ببخشند تا وب سایت بتواند با توجه به نیازهای جدید کسب و کار و استاندارد های امروزی هماهنگ شود. البته گاهی هم می خواهند موضوع کلی وب سایت را تغییر بدهند به همین جهت عملیات باز طراحی را انجام می دهند.
جهت بالا بردن اطلاعات شما عزیزن ما مهم ترین دلایل طراحی مجدد سایت را برای شما نام خواهیم برد.

دلایل باز طراحی مجدد سایت چیست؟

دلایل طراحی مجدد سایت عبارتند از:

  • بهبود تجربه کاربری: همان طور که در متن فوق گفته شد یکی از مهم ترین دلایل بازطراحی این است که با طراحی بهتر و حرفه ای ‌تر کاری کنند که کاربران به راحتی به محتوای موردنظر خود دسترسی پیدا ‌کنند.
  • افزایش نرخ تبدیل: تصور کنید یک سایت قدیمی بدون دسترسی خاص و گرافیک سطح پایین دارید. بلافاصله بعد از طراحی مجدد یک سایت خوب و با امکانات بالا به چه نتیجه ای خواهید رسید؟ قطعا با بهبود طراحی، کاربران بیشتر به مشتری تبدیل می‌شوند و اهداف کسب‌ وکار شما محقق می‌گردد.
  • به‌روز رسانی برند: گاهی پیش می آید که برند مجموعه شما تغییر کند. اگر برند شما تغییر کرده است، طراحی جدید وبسایت می‌تواند با هویت بصری جدید هماهنگ باشد و البته کاربر پسند تر.

جا دارد در همین جا اعلام کنیم که یکی از کار هایی که آژانس دیجیتال مارکتینگ وینت سئو به صورت کاملا حرفه ای و اختصاصی برای شما انجام می‌دهد برند سازی می‌باشد برای اطلاعات بیشتر و دیدن نمونه کار های ما وارد این صفحه بشوید: طراحی برند بوک و اجرای هویت برند

  • بهینه‌سازی سئو: با طراحی مجدد وبسایت، می‌توان بهینه‌سازی برای موتورهای جستجو را بهبود بخشید و رتبه‌بندی سایت را ارتقاء داد .
  • پیروز شدن در رقابت با سایت های دیگر: تصور کنید سایت شما از لحاظ کاربردی یا گرافیکی شبیه سایت های رقیبان شماست یا حتی پایین تر. کاربر چگونه متوجه تفاوت شما با دیگر رقیب های شما شود؟ این فقط در صورتی امکان پذیر است که شما سایت خود را با کیفیت بالاتر ، فضای گرافیکی بهتر و با امکانات بیشتر از دیگر رقیب های خود طراحی کنید. در واقع طراحی مجدد وبسایت به شما امکان می‌دهد رقابتی‌ تر شوید و از رقبای خود پیشی بگیرید.

البته دلایل بسیار زیادی دیگری هم هست که یک کارفرما تصمیم می‌گیرد سایت خود را باز طراحی کند اما مهم ترین آن ها را برای شما نام بردیم.

مسئله مهم تری که می‌خواهیم در مورد آن برای شما صحبت کنیم در مورد موارد و یا نکاتی در رابطه با سئو سایت شما هست که شما قبل باز طراحی باید به آن توجه کنید. مطالب زیر را به دقت بخوانید و سعی کنید یک چک لیست از آن تهیه کنید. اگر با استفاده از چک لیست به ترتیب جلو روید یقینا به مشکلی بر نخواهید نخورد.

چک لیست سئو برای جلوگیری از خراب شدن سئو در طول طراحی مجدد

برای جلوگیری از خرابی سئو در طول طراحی مجدد وبسایت، یک چک لیست برای خود تهیه کنید و طبق مراحل زیر پیش بروید تا از احتمال خطا جلوگیری کنید.

چک لیست سئو برای بازطراحی سایت چیست؟

مرحله اول: تهیه فهرستی از تمام صفحات موجود
اولین قدمی که باید بردارید این است که یک فهرست کامل از صفحات سایت تهیه کنید. این عمل باعث می شود هیچ محتوایی حذف نشود و هیچ صفحه ای نادیده گرفته نشود.

مرحله دوم: اجرای وبسایت جدید در آدرس موقتی
دومین قدمی که باید بردارید این است که نسخه جدید وبسایت خودرا در یک URL موقتی پیاده‌سازی کنید . این عمل هوشمندانه باعث می شود بتوانید تغییرات را قبل از انتشار نهایی آزمایش کنید و به این صورت احتمال خطا کردن را پایین تر میاورید.

مرحله سوم: استفاده از تغییر مسیر 301
صفحات قدیمی که دیگر موجود نیستند را به صفحات جدید با تغییر مسیر 301 انتقال دهید. با انجام این عملیات شما به راحتی تا ارزش لینک‌های خود را حفظ میکنید.

مرحله چهارم: به ‌روزرسانی نقشه سایت و فایل robots.txt
پس از این که طراحی مجدد سایت شما انجام شد، شما باید نقشه سایت و فایل robots.txt را مطابق با ساختار جدید سایت به ‌روزرسانی کنید. تا موتورهای جستجو اطلاعات صحیح را دریافت کنند .

مرحله پنجم: بررسی نهایی و تست وبسایت
قبل از اینکه طراحی سایت را به اتمام برسانید، باید تمامی سایت را چه از لحاظ سئویی و چه از نظر عملکرد بررسی و تست کنید تا از نبود مشکلات اطمینان حاصل شود.
البته که انجام تمامی مراحلی که در متن فوق گفته شد نیازمند فردی است که به صورت کاملا حرفه ای با طراحی سایت و همچنین سئو آشنایی کامل را داشته باشد. به یاد داشته باشید که سایت شما در واقع سرمایه شماست و نباید برای آن ریسکی کنید.

مرحله ششم: اجتناب از ایندکس صفحات در نسخه آزمایشی
به هیچ عنوان اجازه ندهید که صفحات نسخه آماده‌سازی (staging) توسط موتورهای جستجو ایندکس شوند، چرا که ممکن است تأثیر منفی بر رتبه‌بندی شما داشته باشد. چگونه از خراب شدن سئو در طول طراحی مجدد سایت جلوگیری کنیم؟

مرحله هفتم: کنترل سرعت سایت
مطمئن شوید که سرعت بارگذاری صفحات پس از بازطراحی بهینه باشد، تا تجربه کاربری و رتبه ‌بندی سئو تحت تأثیر قرار نگیرد.

چگونه در طول طراحی مجدد وب سایت از یک فاجعه سئو جلوگیری کنیم؟

ما اینجا هستیم تا در این مقاله به شما کمک کنیم از اشتباه پرهزینه از دست دادن تمام پیشرفت سئوی خود پس از تعمیرات اساسی وب سایت جلوگیری کنید. در ادامه می‌خواهیم در مورد نحوه محافظت از دارایی های SEO خود در طول طراحی مجدد صحبت کنیم.
اگر مدتی است که روی سئو سرمایه گذاری کرده‌اید و در نظر دارید یک سری تغییرات در سایت انجام دهید و یا به صورت کلی از نو مجدد طراحی سایت انجام دهید، در ابتدا باید پروژه خود را در اختیار یک طراح سایت و سئو کار حرفه ای قرار دهید.

متاسفانه مشابه همین مسئله در سال گذشته برای یکی از کارفرما های ما پیش آمده بود. صاحب این سایت که شرکتی در زمینه داروهای باروری بود با فردی که در حیطه سئو و طراحی سایت دانش درستی نداشت همکاری کرد و که پس از بازطراحی مجدد وب‌سایت، حدود 200000 دلار درآمد خود را از دست داد.
قطعا که با راهنمایی سئو و برنامه ریزی مناسب می‌شد از این امر جلوگیری کرد. اما زمانی که از ما کمک خواستن کار از کار گذشته بود.

همانطور که می‌دانید از دیگر خدماتی که در وینت سئو برای شما عزیزان انجام می‌دهیم طراحی سایت به صورت کامل حرفه ای و همچنین خدمات سئو می‌باشد. فقط با کی گشت و گذار در سایت ما و مشاهده نمونه کار ها قطعا به این نتیجه خواهید رسید که ما در حیطه طراحی و سئو حرفی برای گفتن داریم. اگر قصد باز طراحی یا دیگر خدمات سئویی ما را دارید با مشاورین و کارشناسان ما تماس بگیرید تا به صورت کاملا حرفه ای و رایگان شما را راهنمایی کنند.

دلایل رایج کاهش سئو پس از طراحی مجدد وب سایت

در اینجا تعدادی از مواردی وجود دارد که در صورت عدم مدیریت صحیح می توانند در فهرست گوگل و رتبه بندی وب سایت شما ویران کنندرا نام خواهیم برد :

  • تغییر دامنه
  • URL های جدید
  • تغییر مسیر خطای (302)
  • محتوای صفحه (حذف/افزودن).
  • حذف هدف گذاری کلمات کلیدی در سایت
  • تغییرات غیر عمدی عملکرد وب سایت
  • سرعت صفحه
    این عناصر بسیار مهم هستند زیرا بر شاخص ‌پذیری و ارتباط کلمات کلیدی تأثیر می‌گذارند.

چرا پس از طراحی مجدد سایت سئو آسیب میبیند و سایت ریزش پیدا میکند؟

نقش تغییر دامنه در رتبه بندی سئو

فرض کنید می‌خواهید URL وب‌سایت خود را از «sitename.com» به «newsitename.com» تغییر دهید، اگرچه Google ابزاری را برای انتقال تغییرات در کنسول جستجوی Google از طریق ابزار تغییر آدرس ارائه کرده است، اما همچنان در معرض خطر از دست دادن عملکرد هستید. اگر تغییر مسیرها به درستی تنظیم نشده باشند.

توصیه می کنم به هر قیمتی از تغییر نام دامنه خودداری کنید. حتی اگر همه چیز بدون مشکل پیش برود، ممکن است گوگل سابقه کمی یا هیچ سابقه ای با نام دامنه جدید داشته باشد، که اساساً صفحه را پاک می کند (به روشی بد).

معمولاً URL ها در طول طراحی مجدد وب سایت تغییر می کنند. تغییر مسیر 301 به گوگل اطلاع می دهد که مقصد صفحه شما تغییر کرده است.
هر URL که پاک شده باشد؛ باعث خطای 404 می شود، با دیدن این خطا شما باید بفهمید که در خطر از دست دادن رتبه بندی ارگانیک و ترافیک ارزشمند هستید. گوگل از رتبه بندی صفحات وب که به “کلیک مرده” ختم می شوند، خوشش نمی‌آید. هیچ چیز بدتر از کلیک کردن روی یک نتیجه گوگل و فرود روی 404 نیست.

بزرگ ترین نکته ای که باید به آن توجه کنید این است که هرچه بیشتر بتوانید ساختار URL اصلی خود را حفظ کنید و تعداد 301 تغییر مسیر مورد نیاز خود را به حداقل برسانید، احتمال اینکه صفحات شما از فهرست گوگل حذف شوند کمتر می‌شود.

اگر باید URL را تغییر دهید، پیشنهاد می‌کنم از Screaming Frog برای خزیدن و فهرست‌نویسی همه URL‌های وب‌سایت خود استفاده کنید.
Screaming Frog یک ابزار تحلیل سئو است که به شما کمک می‌کند تا سایت خود را از نظر فنی بررسی کنید. این ابزار با شبیه‌ سازی رفتار موتورهای جستجو، امکان شناسایی مشکلات فنی وب ‌سایت مثل لینک‌های شکسته، متا تگ‌های گمشده، خطاهای سرور و موارد دیگر را فراهم می‌کند، Screaming Frog قابلیت نصب روی سیستم‌های ویندوز، مک و لینوکس را دارد و یکی از ابزارهای محبوب برای بهینه‌سازی سئو سایت‌ها است.

این بخش بسیار خسته کننده ای از حفظ دارایی سئو است، اما تنها راه مطمئن برای تضمین این است که Google نقاط را بین آنچه کهنه و جدید است متصل می‌کند.

تاثیر محتوای سایت در هنگام طراحی مجدد بر سئو

طراحی مجدد وب سایت اغلب مستلزم تغییر ساختار و بازنویسی محتوا است که به طور بالقوه منجر به تغییر در ارتباط و تغییرات بعدی در موقعیت های رتبه می‌شود. برای مثال، صفحه‌ای که در ابتدا برای «خدمات آموزش سگ» بهینه ‌سازی شده بود ممکن است به «کمک رفتاری حیوانات خانگی» مرتبط ‌تر شود و در نتیجه رتبه آن برای عبارت اصلی کاهش یابد. در واقع رتبه بندی به شدت به ارتباط محتوای یک صفحه با عبارات کلیدی خاص بستگی دارد.

گاهی اوقات، تغییرات محتوا اجتناب ناپذیر است و ممکن است برای بهبود اثربخشی کلی یک وب سایت بسیار مورد نیاز باشد. با این حال، در نظر بگیرید که هر چه تغییرات شدید تر در محتوای شما ایجاد شود، پتانسیل بیشتری برای نوسانات در رتبه بندی کلمات کلیدی شما وجود دارد. شما احتمالاً برخی را از دست خواهید داد و برخی دیگر را فقط به این دلیل به دست خواهید آورد که Google باید محتوای جدید وب سایت شما را به طور کلی ارزیابی کند.

محتوای سایت در هنگام بازطراحی سایت چه تاثیری بر سئو دارد؟

تاثیر سرعت سایت بر روی سئو هنگام طراحی مجدد سایت

قطعا می‌دانید که سرعت سایت یکی از عوامل مهم در سئو است که هنگام طراحی مجدد سایت می‌تواند تأثیرات چشمگیری داشته باشد. در واقع اگر سایت پس از بازطراحی سرعت بارگذاری کمتری داشته باشد، تجربه کاربری ضعیف‌تر خواهد شد و احتمال ترک سایت توسط کاربران افزایش می‌یابد. این امر می‌تواند به نرخ بالای پرش (Bounce Rate) منجر شود که از دید موتورهای جستجو منفی تلقی می‌شود و باعث کاهش رتبه سایت در نتایج جستجو می‌شود.

جعلاوه بر این، گوگل و دیگر موتورهای جستجو صراحتاً سرعت بارگذاری سایت را به عنوان یکی از فاکتورهای مهم رتبه‌بندی در نظر می‌گیرند. بنابراین، هر چه سایت سریع‌تر باشد، شانس بیشتری برای بهبود رتبه در نتایج جستجو وجود دارد. بهینه‌سازی سرعت سایت در زمان طراحی مجدد باید شامل مواردی مانند بهینه‌سازی تصاویر، استفاده از کش مرورگر، و استفاده از شبکه تحویل محتوا (CDN) باشد.

در مطالب فوق ما تلاش کردیم در مورد مشکلاتی که بعد از طراحی مجدد سایت برای سایت شما از لحاظ سئویی ممکن است اتفاق بیوفتد صحبت کنیم. سعی کردیم برای شما راه حل های مفیدی ارائه بدهیم تا بتوانید جلوی ضرر رسانی به سایت را بگیرید. اگر باز هم سوالی دارید با مشاورین ما تماس بگیرد.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *